Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Started by freddi36,

det finns en del bra filmer på YT om olika saker angående saltvatten och revakvaristik. tycker vi kan ha en tråd där man kan länka till sånna filmer om man vet någon bra, så kan andra hitta bra filmer lättare jag kan börja med att tipsa om Tidalgardens filmerna. Tidalgardens är en korallfarm i USA och dom har gjort en del filmer om t.ex hur man fraggar olika koraller. det är bara att söka på "Tidalgardens" så får man alla deras filmer. denna är en av dom nyare och visar hur man kan packa koraller som man ska skicka. skivanemoner deras "farm" finns fler på YT.

• 106 svar
    • 16,2k visningar
  2. Jag tänkte i denna tråden ge lite enkla fototips för att få lite bättre bilder på era akvarium, fiskar och koraller. Tänkte göra det till en följetång där jag skriver lite tips när jag får tid och lust... Jag är inte på något sätt en expert på ämnet, men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan. Andra som fotograferar som har tips är välkomna att skriva dem i denna tråden. Ju fler bra tips, desto bättre... Till vissa saker kan krävas systemkamera, men väldigt många av kompaktkamerorna har dessa inställningsmöjligheterna. Dagens bilder är tagna med stativ, för att de ska se hyfsat lika ut, samt att de inte ska bli suddiga för att jag rör mig. (Om inget annat anges, så…

• Gilla
    • 39 svar
    • 14,5k visningar
  3. Tjo alla fotografer.! har läst o läst ang vad man ska för prylar men blir inte klokare för det.! sitter med en nikon d80 som jag är supernöjd med, ett vanligt kit objektiv 18-55 samt ett 50/2,8 macro. nu undrar jag lite ang vilka prylar som krävs för att få till polypbilder och riktiga closeup's på fiskarna , vilken obektivlösning, ringar mm, kör min med. mvh Manne

4. Started by acuario,

Jag tänkte kolla om ni har några bra macrobilder liggande som ni vill dela med er. Jag laddar upp några men de är inte supermacro men kameran tillåter inte bättre

5. Started by Ugglan_,

Gör ett försök att länka lite bilder.. Eremiten är min personliga de andra är frånandra akvarier. får se om det funkar annars får du ta bort ämnet wrang. så får jag lära mig hur man gör

• 66 svar
    • 6,7k visningar
  6. Started by malm,

Tänkte göra en ny tråd där man kan lägga upp en filmsnutt på sitt kar. Många här kanske inte går in och läser/kollar allas trådar, och missar då kanske nån spännande film som ligger nånstans mellan alla inlägg. så då kan man lägga filmen här istället. Så lägg upp lite filmer på era kar nu så vi får en ordentlig "filmhörna" här som man kan gå in på när man känner sig filmsugen! Börjar med en film på mitt kar. Segelfenskirurgen ville vara stjärnan i filmen

7. Started by Reuben,

Hallå där, nu är det såhär att jag har ingen erfarenhet av fotografering men vill gärna komma igång och kunna ta lite vettiga bilder på mitt akvarium ... Till att börja med kommer jag nog att köra mest med autoinställningar men vill gärna ha möjligheten att göra det i framtiden när man börjar lära sig lite. Skulle någon kunna tipsa om något bra? Vill inte lägga över 5papp på kameran, men får gärna kosta mindre MVH

• 61 svar
    • 6,8k visningar
  8. Started by Ugglan_,

Här med inleder jag en foto tävling här på Saltvattensguiden, det är simpla regler: -Max 3 bilder per andvändare- -Bilderna ska vara tagna av dig själv. -Valfritt akvarium, behöver inte vara ditt eget. -En motevering till varför du tog just den bilden Och i 1a Pris har vi då En st Dubbel Triss. Jag infinner mig som enväldig dommare och avgör den 30e Novemberen Tisdag. Lägger upp lite bilder för att få igång lite kreativt tänkande. jag är inte med i tävlingen eftersom jag skall avgöra den. //MVH/ Marcus

• 58 svar
    • 5,6k visningar
  9. Started by Clownen,

Hejsan! Jag tänkte föreslå att vi skulle kunna använda den här eller en liknande tråd till att lägga upp länkar till filmer på våra saltvattenskar eller annat som rör hobbyn. Jag vet att det finns intressanta filmer utspridda på forumet men det skulle vara trevligt om det skulle finnas finnas samlade på ett ställe om det går att lösa rent tekniskt. Skriv gärna en kort beskrivning av filmen och hur stor filen är. Senare kanske Wrang eller någon annan person kan vara vänlig att sortera länkarna med olika rubriker? Reef-central har en liknande tråd: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=694780 Mvh Peter

10. Jag har länge tänkt skapa en tråd där jag delar med mig av mina erfarenheter av foto. Jag är inte på något sätt proffs på varken fotografering, kamera-teknik eller bildbehandling. Men det lilla jag kan delar jag gärna med mig av. Mestadels har jag tagit foto när jag dyker, och har ännu inte lyckats att ta särskilt bra bilder i akvariemiljö. Jag får fortfarande reflexer, speglingar från mig själv och rummet, samt ljusa partier där blixten slår. Jag använder en 6 år gammal kompaktkamera (Olympus C-8080WZ) när jag fotograferar. Om vi börjar med vitbalansering... De flesta kameror har en inställning för att ställa vitbalans. Det man gör är att man siktar mot något vitt och be…

11. Started by Norberg,

Kan vi inte starta en tråd med bilder av era Hammarkoraller! Det skulle väll vara trevligt att kika på hur andras koraller ser ut! Så posta era bilder här!

12. Här kan ni lägga upp helbilder på era kar, altså inga närbilder osv utan endast helbilder. Ingen diskution i tråden, inga inlägg med komentarer utan bara bilder. Vänligen respektera detta. Jag tänkte börja med en bild från mitt kar men Karet är tomt just nu så ni får en gammal bild Så posta era helbilder på era kar *edit. Givetvis så får den som lägger in sin bild skriva något om just sin bild i bild inlägget men inga extra poster. Man kan även under sin bild länka till sin egen tråd där man har lagt upp allt om sitt kar.

13. Satt och tittade på gamla foto och fick bara en fix idé. Plockade fram min allra första digitalkamera, den lanserades i augusti 1999 och jag fick min till julen samma år. Det var den enda som kunde uppbringas på många mils radie, dyr som fan enligt dåtidens priser - men min snälle gubbe, dåvarande sambo, köpte den till mig. Det var en Sony DSC F505 med Carl Zeiss objektiv, tillika vridbart! Hela 2.1 MP http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf505 Den plockade jag fram idag och knäppte 8 foto, det är max vad som går in på högsta upplösningen komprimerat på ett 4MB stick. Jag har säkert inte haft kameran igång de sista 10 åren men jag minns macrobilden på en padda jag van …

• 33 svar
    • 4,3k visningar
  14. Started by alexochingencarina,

Av allt att döma kommer jag få ha en fotoutställning i december men fotoutställningen behöver ett namn. Så nu utlyser jag en tävling för att finna ett bra, eller det bästa, namnet på utställningen. Jag vill också rikta ett stort tack till krille55 (här på SVG) för att han fick in mig på det här spåret. Förslagen fn är "Life" och "Life on a reef". Vinnaren erhåller en knappkoloni (BAM-BAM). Eventuell frakt betalas av vinnaren.

15. Started by wrang,

Har pratat med Ugglan_ och kom fram till att det var dessa bilder som blev aktuella. nr. 4- Fotograf: Dykarn nr 5.- Fotograf: Dykarn nr 9.- Fotograf: christian nr 17. - Fotograf: Xavante nr 26. - Fotograf: JFerm nr 35. - Fotograf: Motor_666 1:a pris är2st trisslotter med chans om 25000:-/månaden och 25 år Denna tävling är from idag och 10dagar framåt, alltså slutar den 10 december Välkommen att rösta och glöm ej att lägga en motivering varför ni tycker om just denna bild! /Moderator & Ugglan_

• 30 svar
    • 3,4k visningar
  16. Started by Lasse,

Tänkte starta en ny tråd med bilder som blev roligare än vad som var avsett. Tänkte att andra kunde fylla på efterhand. Det gäller nu inte fototekniskt 100% bilder men sådana där man vid granskningen upptäckte något som inte skulle vara där. Första serien kallar jag - Vad f-n har han för sig. Som ni kan se så har jag några riktigt nyfikna saker i mitt akvarie Första bilden var avsedd till att ta på min en fighting spirit blid på min Sunburst Anthias och vad dök då upp till höger? Sedan skulle jag ta en bild på min Signatus guttatus - och vad dök då upp på bilden. det är inte utan att man fattar vart Disney fick sin inspiration till låten I havets djup i filmen …

• 29 svar
    • 8k visningar
  17. har gått ett tag o spanat på en nikon d90 ser att affärerna säljer dem med olika objektiv vilket passar bäst för att fota i karet och vilket e bäst som allround och vilken blixt e bra till billig peng? mediamarkt säljer denna för 7990 med ett objektiv som är 18-55 vr och netonnet för 9690kr Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR blixtar jag hittat nikon sb600 för 2290 och sb900 för 3790

• 29 svar
    • 6,4k visningar
  18. Hej Satt o kollade idag och hittadde bilder på ett Salt jag hadde ca 1986 och se där är ju den åtta armade Bläckfisken jag hadde.Kan ni se den.

• 27 svar
    • 4,2k visningar
  19. Started by GustavF,

Tänkte bara tipsa om http://www.reefvideos.com för er som inte redan har kollat på filmerna där.

• 27 svar
    • 3,2k visningar
  20. Started by Henrik Jonsson,

För mig som normalt fotar när jag dyker är det rätt ovant att fota fisk i vardagsrummet. Det är en hel del saker som skiljer: -Man behöver inte hålla andan för att inte skrämma fiskar med bubbelljudet -Man måste tydligen fota rakt genom glaset för att slippa skärpeförlust -Blixthanteringen är minst sagt annorlunda . -Man kan dricka kaffe samtidigt I desperat väntan på mitt nya akvarium gick jag lös på det nuvarande för att se om man kunde lära sig fota på land också. Håll tillgodo med mina försök, och ge mig gärna feedback så jag kan bli bättre. Hoppas länkningen funkar - skrik till annars.

• 27 svar
    • 3,4k visningar
  21. Started by Clownen,

Hej Jag tänkte köpa en kamera och det lutar mot en Canon Eos 350D. Jag undrar om denna och liknande kameror tar bra bilder i kamerans inbyggda makro läge? Eller krävs det en speciell makro lins för att få bra resultat (vet att dessa är ganska dyra)? Om det är någon som använder denna eller en liknande kamera så visa gärna några bilder. mvh Peter

• 26 svar
    • 4,5k visningar
  22. Started by saltishenke,

Vilket macro skulle ni rekommendera till mig jag ska ha det på min d60 och d90 jag ska ha det till att fota fiskarna och koraller mm. Jag ska även använda det till närbilder ute i naturen ! ?

• 26 svar
    • 5,7k visningar
  23. Started by hbmannen,

okej. nu har ja vart å köpt mig en CANON 350D (äntligen) nu skulle ja vilja veta vilket eller vilka gluggar ni rekomenderar till att foto extrema närbilder me.. ja har först å främst tänkt mig att plåta i tanken, sen vill ja plåta fina bilder på lill grabben Tacksam för svar..

• 25 svar
    • 5,5k visningar
  24. Started by Irene M,

• 24 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Rohme,

Har ett (oredovisat) nanoprojekt... ul9I96LnFPs?hd=1

• 23 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.