Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by wrang,

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns Har 7st utav denna modellen. 7x8,5cm höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm) FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram? Har köpt en Drivare Inventronics 40w 1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs

• 234 svar
    • 36,1k visningar
  2. Started by freguz,

Funderar på om jag ska ge mig på ett litet DIY för att testa lite o se... Dock uppstår ju frågor, som inte verkar (men säkert är) besvarade redan: Scenariot är att köpa ett kit från tex aquastyle online http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html - strömsladden + driver, hur funkar det i Sverige? måste man ha nån transformator grej? eller kan man sätta en jack konverter bara o köra? - hänger man upp den bara som den är? hittar inget om tillbehör typ skyddskåpor/glas - om man tar ovanstående kit, kan man köpa till ett par extra leds (tex nåra UV), orkar den driva det? en extra per kanal typ - 24 st borde väl räcka för ett 70l (elos mini…

• 58 svar
    • 6,5k visningar
  3. Started by jacs,

Hej, Köpte lite 60grd linser för montage över mina små 20W dioder men verkar som att man skall skära bort en hel del för att få linserna att sitta mot aluminiumen, är det rätt väg? //Jonas

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by lexwin,

Tjena! Jag håller på med ett LED-bygge från RapidLed. När jag beställde så missade jag informationen om att man bara kan köra 14 leddar på varje kanal och beställde 16 blå. Nu har jag två alterantiv att köra på den vita kanalen. A. 11 Cool White med 1250 mA B. 11 Cool White 2 Royal Blue med 850 mA Solderless CREE XT-E Royal Blue LED Solderless CREE XP-G Cool White LED Mean Well ELN-60-48P dimmable driver Har svårt att bestämma mig. Kanske vill man aldrig köra de vita med så mycket ström ändå? På köpet har jag blivit ganska intresserad av elektronik från att inte ha kunnat ett jota om det. Hade vart kul om någon kunde visa ett räkneexempel hur jag räknar ut skillnaden i …

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Hammer71,

Någon som vet om dom 5 watts led som säljs på ebay är något att ha? Eller ska man köra på beprövade 3 watt som dom flesta verkar köra med, håller på å försöka smida ihop en led ramp här, e lite inne på å köra tre rader med tio i varje rad med 5w led, totalt 150w, en rad med royal blue(450-452 nm) x10 å en rad 10 x cool white 20000k och sista raden vill jag ha lite tips på? Kanske lite mer royal blue å lite annat som ger lite färg å liv i karet, tips mottages varmt, mvh ronnie 😃

• 6 svar
    • 3,4k visningar
  6. Started by pkarl,

Jag är nu (nästan) färdig med min nya ledbelysning. Tyvärr så har jag problem med den ena slingan av 3 bestående av 465nm (royal blue, cree). Jag har kunnat konstaterat att felet måste ligga någonstans i slingan bestående av 6 st led. Men var? Alla lyser dem lika svagt och det är det som är problemet. Dem övriga slingorna som också har 6 st led lyser som dem skall. Dessa sammanlagt 18 led får ström genom en meanwell ldd-1000H drivare. Nu till min fråga: Hur felsöker jag detta? Bryter strömmen mellan 3 och 4 leden och sedan strömsätter led 1,2,3? Finns det kanske något annat sätt? Vore väldigt tacksam för svar. Mvh Patrik

• 13 svar
    • 4,9k visningar
  7. Started by HwKy,

Hej allihop, tänkte spåna lite idéer innan jag tar mig i kragen å bygger ihop en led ramp, sprang på möjligheten å köpa på mig några Dreamchip så då tog jag den men nu har de legat tillräckligt länge. Min tanke är att snickra ihop 4x 100w Dreamchip 4x 54w T5 100w chipen kommer gå på halvfart för värme å hållbarhetens skull, men överdriver jag nå otroligt med den mängden? kommer å lägga upp lite ritningsbilder å hur bygget fortskrider under resans gång, Armaturen kommer att hänga över ett Red Sea Reefer XL 425 som har måtten 120*55*57 Mvh Peter

8. Started by Laggeman,

Nu har mitt nya LED-bygge kommit så långt så det kan börjas presenteras i egen tråd och lite bilder finns också. Idén: 3 stycken moduler över karet, på varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, två och två, så det sitter tre grupper på varje modul. Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator. Genomförandet: Korten beställdes av Janne, LED's och nätaggregat beställdes via ebay och kylflänsar inhandlades från Bauhaus, fläktarna som ska kyla flänsarna köptes från en butik i Lund. Flänsarna kapas upp i mitten så att jag kan försänka fläkten ner i flänsen, dock behåller jag en del ovanför för att inte skapa för högt…

9. Started by wrang,

Är det någon speciellt att folk inte kör med emitter dioder. Tycker jag bara ser star dioder. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by kohaku123,

Hej! Nu har jag skaffat alu och skruv för att montera fast ledsen, men det krävs ju brickor för att inte kortsluta dem. Vart hitar jag tunna pyttesmå icke ledande brickor? vill inte limma ledsen då jag skall ha kylpasta under dem. Mvh// Nicklas

• 5 svar
    • 1k visningar
  11. Started by resville,

Hej tänkte göra en lite bygg tråd nu när de mesta av alla komponenter börjar dyka upp i brevlådan. Historia När jag starta upp karet för lite över ett år sen så byggde jag en hybrid Fixtur som täcker en yta på 2500*900 som består av 8st 54w T5 och 8st Aurora puckar från Rapid Led där jag har led puckar i mitten och två rader med rör på sidorna. T5. Styrs med två smart pluggs från gelia Ghoma och puckarna kör jag via Apex controller. Motivering av Ombyggnad. Den har fungerat väldigt bra hittills och är super nöjd med puckarna men nu när fraggar har börjat bli värda att kalla kolonier så upplever jag att dom skuggar sig själva och ja…

12. Started by wrang,

Tips på dimmbara leddrivers Skall testa å styra 2st 3watts actanic Hemma bygge eller köpe är lika aktuellt Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by freddi36,

Köpte fyra av aquastyles ldd drivare som sitter på "kort" eftersom jag ville slippa koppla ihop drivarna med sladdar. Dessa kan man koppla rakt efter varandra och enbart koppla controllern till den första drivaren. De var dock lite svårare att lista ut hur allt var kopplat än jag trott. Drivarna är designade för aquastyles controller, solarlux egentligen.. Det finns 8 "pins" på vänster sida, 8 female på höger sida och 8 "pins" högst upp som styr vilken "kanal" från controllern som ska styra just den drivaren, dessa "pins" går nämligen till DIM på drivaren. Om man vill att kanal ett från controllern ska styra den första drivaren så sätter man en röd "brygga" över "pin" pa…

14. Started by _Manne_,

Hej! Drar försiktigt igång ett DIY bygge av det så kallade Dreamchipet.. Monteringen har inte påbörjats alls , men har bra mycket delar hemma nu så när tid finns och ork så ska det jobbas en del på detta efterlängtade projekt.. tänkte börja med en hel del bilder så får även ni förhoppningsvis nytta av mitt projekt o förhoppningsvis inte göra samma fel, om det blir sådana längs vägen.. Många av delarna som kommer här är rena "köpedelar" dvs inget direkt meckande. Min plan är att ha chipet som ensam belysning över min Kub , 60*60 65 Hög. Det var väl inledningen på denna tråd. Med vänlig hälsning, Manne

15. Started by patrikk,

Tjena, Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken kylfläns jag måste ha. jag tänkte mig följande uppsättning och vill inte ha några fläktar. vilken temp uppskattar ni att jag kommer upp i med denna flänsen utan någon fläkt. läste på cree att man bör räkna med ca 5-10 inch2 /Watt värme vilket blir ca 65 cm2/Watt värme. vad tror ni eller kanske vet. [TABLE=width: 260] [TR] [TD=class: xl66, width: 65]leds[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]W[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]antal[/TD] [TD=class: xl66, width: 65]tot W[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: xl64]CW[/TD] [TD=class: xl64, align: right]2,9[/TD] [TD=class: xl64, align: right]8[/TD] [TD=class: xl64, align: right]23,2[/TD] [/TR…

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by MattiasN,

Har lite problem med mitt nya ledbygge... Tänkte komplettera belysningen med 4x20w leds från ac-rc, de ska drivas med ac-rc:s dimbara "egna" driver, http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=23_35&products_id=95 När jag nu kopplat ihop och löddat allt så bara blinkar ledsen(korta intervaller på typ 0,5 sekunder) och tänder liksom inte riktigt, det hörs också ett pulserande/pipande ljud från drivern... Har kollat sladdar och koppling men tycker inte jag hittar något och alla 4 leds blinkar så det bör väl inte vara någon löddning heller? Kan det vara något annat än en trasig driver? Hargivetvis kontaktat dem oxå men tänkte höra om det finns något generellt som ger…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  17. Jag är på jakt efter en switchad spänningsmatare/transformator, som tranformerar nätspänning ned till 12V. Jag har idag en batterieliminator, men skulle vilja ha en som bara har två sladdar in, två sladdar ut.. så man slipper ett inbyggt jack... alla batterieliminatorer jag sett har ett inbyggt hus, med switch och kontakt.. jag vill ha separat. Vidare.. vart kan man köpa timers? klocktimers.. inte sådana på klas ohlson, utan något som går att bygga in i en box... Tack Peter

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Sam Salonen,

Med det nya karet är det behov för mera ljus, tänkte först skaffa en Maxspect Razor till men kom till slutsatsen att det är fiffigare att bygga själv en ramp. Rampen kommer att vara utrustad med totalt 120 led uppdelade i 5 kanaler, antagligen kommer det till ännu en kanal för månljus. Leddarna är monterade på custom aluminium kretskort i storlek 120mm * 120mm med 10 led per kort (2st per kanal). Som kylning kommer jag att använda en 362mm * 35mm * 1000mm stor kylfläns från Gorini, en kompis i Italien hjälper till med och borrandet av profilen. I profilen borras det totalt 72st 3mm hål för fastsättning av kretskortena och 12st 5mm hål för fastsättning i den 100mm tjocka …

19. Jag har en nu ganska senior LED-ramp som innehåller 12 st Cree XR-E cold white (CW) och 12 st Royal Blue (RB). Se byggtråden här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?33627-Cree-XR-E-LED-ramp Den fungerar tekniskt bra men jag tycker färgen känns lite uräten lilatonad. Diskussionen gick hög om färgåtergivningen med just denna LED-kombo på RC redan när jag byggde den i början av 2010. Så här tre år senare, var står vi då? Några förslag på vad jag kan addera för LEDs för att få mina 12 CW + 12 RB att ge lite roligare ljus? Jag vet inte om befintlig kylkropp klarar mycket mer effekt än dagens cirka 75 W men några enstaka LEDs fär färgpimpning borde den mä…

• 14 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by lexwin,

Jag går lite i tankarna att bygga en egen LED-kontroller med en Arduino. Det skulle innebära att jag behöver omvandla två av Arduinons 0-5V PWM signaler till 0-10V PWM signaler som mina LED drivers Mean Well ELN-60-48P vill ha. Skulle detta gå att göra på ett relativt enkelt sätt? Mina elkunskaper är rätt begränsade men med en konkret lista på ingredienser som behövs skulle jag nog kunna få ihop det.

• 18 svar
    • 2,6k visningar
  21. Started by daniel_i_malmö,

Hej! Efter mycket suktande planerar jag till slut mitt första LED-bygge. Vad tror ni om nedanstående komponenter: Nätaggregat: http://www.led-tech.de/de/LED-Controlling/Konstantstromquellen/Netzgeraet-fuer-3-4x-3W-LEDs--230V--LT-1281_118_119.html Neutralt vita LEDs: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XP-Serie/CREE-XP-G-R4-auf-Star-Platine-LT-1651_120_138.html Royal blue LEDs: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XP-Serie/CREE-XP-E-auf-Star-LT-1716_120_138.html Optik, 10 graders: http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/LEDIL-Optiken/CREE-LXP-Optik-10%C2%B0-LT-1561_106_146.html Kylfänsar: http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/K…

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by dr.dator,

Jag är på jakt efter en bra kabel att köra mellan drivare och led. Den skulle behöva ha minst 6 ledare för jag har två kanaler och sen tänkte jag även köra strömmen till fläkten i samma kabel. Någon som har tips på kabel som kan passa (klarar av amperen) och var man kan köpa isf? Just nu kör jag två vanliga 230 volts kablar ihopbuntade med buntband. Inte så snyggt...

• 2 svar
    • 1k visningar
  23. Started by buffe78,

Hej Då va äntligen mitt kit beställt:) tänkte göra en liten tråd om bygget. Det som är inhandlat än så länge är följande 8st u-profiler 20*20mm längd 1000mm Lödkolvskit samt popnitskit. Hade tänkt att göra en armatur över karet men fördela ledsen på en yta av 160*450mm då mitt staget är i plast. Har även beställt en alu plåt på 160*1000mm som ledsen och profilerna ska monteras på samt ett aluminium hölje i matt svart, som ska agera armaturhus, tanken är att göra ett tätt hölje så man bara skjuter in fläns och ledsen, sitter även och tittar på fläktar men där finns det ju verkligen en uppsjö av typer och modeller. Har förresten besällt en styrkabel på 18*0.75rk så det int…

• 34 svar
    • 3,9k visningar
  24. Started by wrang,

tips om små kylflänsar för 3watts leds, utan fläktar. skulle dessa kunna funka? Multikylfläns TO220/TO66/TO3 7,7ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/multikylflans-to220-to66-to3-p90350 Kylfläns TO220 20ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90363 Kylfläns TO220 31ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90351 vill gärna ha dom små och singel utförande

• 4 svar
    • 3,8k visningar
  25. Started by kobbens,

Håller på att bygga om min ena ramp samt bygger en till för att kunna ha över ett kar på ca 200*80*70. Vad tror ni om denna fördelning? Driver detta med Jannes kort. Samtliga är 3w High Power Led.

• 0 svar
    • 967 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.