Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Varför skummar det utav bara helvete är den fyller upp koppen på 1 min fast den inte är nertryckt på att skumma hårt (deltec mce 600). Är det för att det är svinmycket äggviteämnen i vattnet?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Jag har en kirurg som jag köpte för en vecka sedan. Hon har små vita prickar på sina simfenor. Inte många men några. Dom ökar sig inte men dom är bara där. Hon äter bra, busar och leker. Vad kan det vara? Vita prick? Brukar inte vita prick sprida sig? Förresten vad ska jag mata henne med? JKag matar idag med mysis, artemia, grönfoder.... Tacksam för alla svar!
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva råd vad det gäller placering på skimmer,UV,Bio filter akvarium - Boyu HS60 128L - Original Skimmer - Innovative marine minimax 350mL http://innovative-marine.com/auqa-gadget/mini-max.html -svamp - Eheim 3000 http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 - Sera biopur http://www.pwss.se/product.php?productid=4584&cat=850&page=1 vilket sätt är det bäst ? gärna svar eller kommentar Tackar från GBG MVH Patrick
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska handla fraggar imöra. Fråga. Hur mkt kan man stoppa in i ett nano-kar? alltså, belastar koraller vattnet? suger ur näring typ. Eller är det bara mosa in så mkt man får plats med?
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Jag är ny här på forumet, har läst en hel del matnyttigt i en mängd olika trådar och för nästan 7 veckor sen drog jag igång mitt egna saltvattensakvarium Har ett Juwel Rio 125, kör med filter-boxen kvar som jag har lite krossad levande sten i botten sen har jag två filter strumpor en med aktivt kol och en med något biologiskt filtermaterial, sen har jag en Tunze skummare 9004, två stycken Tunze cirkulationspumpar 6015. Doppvärmare är Juwels standard som följde med akvariet. Jag har köpt till Juwels Led belysning med kontrollenhet för att kunna reglera ljuset och även kunna ha månsken om nätterna. Belsyning går idag på cirka 60% på både det v…
-
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad finns det för olika botten alternativ? så som levande sand eller grus? vart finns det att köpa? jag har sett att någon har köpt en färdig säck med nån konstig sand som man bara sätter i karet på en gång vad är det det för typ? finns det olika bättre sämre alternativ?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Det här är kanske en liten konstig fråga men jag skulle vilja hitta ett litet saltvattenakvarium att ha på skrivbordet. Är det någon som kan tipsa på följande; 1. Vad är det minst akvarium man kan ha (antal liter) 2. Vilka fiskar är bäst om man har ett litet akvarium Tacksam för svar.
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan allla glada saker där ute jag och min pappa hade funderat på att skaffa ett saltvattensakvarium så jag har lite frågor. Ni får ursäkta mig om många av mina frågor har stälts förut men jaja.. Fråga 1: Vi hadde tänkt skaffa ett 400-450 liters med lite clownfiskar och Chaetodon auriga och någon zebrasoma flavescens till ett sådant akvarium är sump ett måste? Fråga 2: vilken typ av skumare passar till 400-450 liters vatten? pump hadde jag tänkt mig 4 l/h Fråga 3: är det så JÄTTE mycket svårare än ett vanligt sötvattens akvarium.? Fråga 4: har hör att man ska ha 1kg LS per 10 liter e de sant eller kan man ha mindre?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Nu har vi haft i salt för nån dag sen. Det märkliga är att det är grummligt i vattnet nu. Salthalten ligger på ca 1,021 kanske lite mer. Kommer det grummliga att försvinna? Har läst lite på trådarna, men i dom fallen så verkar det som om dom först har haft i för mycket salt och efter det så har det blivit grummligt.
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Har problem med flödet i mitt kar. har en durso för returen som låter som sjutton. har trixat en del och kommer även att fortsätta med endcap hål etc etc. men huvud problemet är hur man "synkar" mellan return pumpen och durson? Durson går ju ner i sumpen och igenom lite bubbel fack etc. sedan kommer returen o pumpar tillbaka allt till tanken. Hur får man enklast dessa att "synka" så att return inte skjuter ut mer än durson kan svälja, eller att Durson inte rinner för snabbt så att return inte hinner med att pumpa upp innan dess fack blir fullt? Alla tips välkommna,.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena jag beställt hem en saltmätare från en närliggande zoobutik men nu har jag fått hem en för sötvatten ??( visserligen för dammar ) det e en koimedic från Trans Instruments .. då jag nu sett detta bolaget har även en för just salt .. men e det nån skillnad på dom ?? /Håkan
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan Jag köper ett 320 liters Aqua Medic och startar upp nu. Hur ska man bäst inreda filter och sump för att slippa tråkigheter med nitrat m.m? Nån som har några erfarenheter av detta akvarium? Mvh Jocke
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är detta som har slagit sig ner här? Tacksam för svar. T
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihop! Jag har för avsikt att snarast inköpa ett Clown-hotell, alltså ett sådant mindre kar som är anpassat för saltvatten och enligt uppgift ska vara "plug and play". Efter att ha läst en del så har jag i allafall kommit fram till en del ändringar som jag vill göra som verkar vettiga, men för säkerhets skull passar jag på att fråga lite här innan jag drar igång. Jag tänker ta bort doppvärmaren då jag förstått det som att karet blir tillräckligt varmt som det är, det utrymmet kommer jag att fylla med biobollar eller motsvarande istället. Jag kommer även att installera en extra pump i det sista facket i "sumpen" för att få ytterligare lite mera rörelse i vattnet och …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag ändrar mig hela tiden för vad jag vill ha. Är intresserad av ett litet nano på 50-80l. Jag vill främst ha clownfisk och lättare koraller. Tänkte börja med ett startkit från dennerle på 60l. Fick kommetaren att det är för litet för koraller? Har läst på denna sidan folk som har nano och inte har skummare men klarar sig på 20% vatten byte i veckan? Tänker jag fel? Hade iaf tänkt mig en dennerle 60l och med tiden uppgradera belysningen så man kan ha lite mer ljus krävande. Annars hitta jag innovate Marine fusion nano från drakfisken. Men där känns det lite ovärt att uppgradera ljuset då jag måste ha två spotts eller…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Det är så att skummaren producerar ganska stora bubblor om man jämnför med en syrestensskummare. Sak det vara så eller? Kan vattennivån utanför vara för hög? Jag vet bara att minsta nivån är 100mm. Vattennivån 3cm under dimensionsförminskningen till stigarröret Skummaren är en HS med dubbla eheim 1060 needlewheelpumpar. Mvh Nelson
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
då mitt kar e på 600 liter så funderar jag ju på köpa ls lite i taget då det annars ruinerar plånboken gur funkar detta med uppstarten tro blir det flera spikar i värdena eller bara man tar lite i taget så blir det inga spikar?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er! Jag funderar på att uppgradera till ett större kar (runt 600 liter). Det som tar emot att uppgradera är vattenbyten av ca 60-80 liter i veckan, dock inte själva bytet, blanda salt och tömma/fylla på är inga bekymmer. Däremot processen att göra osmos/förvara vattnet är mitt bekymmer, att producera 60 liter tar mig ca 5-6h med min nuvarande osmos (Aqua Medic Platinum). Använder folk olika automatiska styrningar/flottörer eller vad gör ni? Inte sitter ni väl och hökar X antal timmar låsta i hemmet för att tappa upp vatten. Kan tilläggas att jag har inget eget rum att pyssla på i, så att förvara stora hinkar/dunkar framme i vardagsrummet är inte jätte …