Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hur gör jag för att lägga in annons på säljsajten?
-
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!
-
Hello. Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar. Har lite funderingar innan.. När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta. Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig. Simma lungt.. Mvh: Patrik
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar,kan man köra 375l kar utan skummare?Om man har 20% levandesten i karet. tackar för svar i förhand.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Har velat fram och tillbaka i flera år om jag vill ge mig in på saltvatten, har och har haft mååånga sötvattenskar, men jag känner att man kanske skulle våga ändå. Men jag har några frågor innan jag bestämmer mig. Den första är klarar man sig med ett akvariepaket typ Aquael reef max eller Blenny nano reeftank? Och hur länge kan man förvänta sig att sakerna i det håller? Behöver man komplettera med något, typ bättre belysning, m, m. Har inga storslagna drömmar på att ha massor med fiskar och supersvåra koraller utan jag vill ha ett välfungerande kar som är intressant att titta på. Det andra är att med levande sten verkar det som att många får med sig mindre önskvä…
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Är precis på tröskeln till "reefkeepingens" underbara värld.... Har köpt skummare och en 375-liters tank, där den senare skall borras och monteras med ytavrinning. Sitter nu och skissar på sumpen, vilken blir på ca 130 liter.Några frågor (till att börja med), hur dimensioneras returpumpen? Ser ni erfarna "gurus" några idiotmisstag i min skiss, eller kan ni ge andra förslag? Var ska utflödet från skummaren riktas, i samma box eller i refugiet? Mvh Rickard
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Äntligen så går mina ocellaris clowner i anemonen (BTA)....cooolt!. / Hälsningar Pär
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vilken pump skulle ni rekomendera av dom här två till ett 415 l akvarium http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=235 eller två stycken:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1107
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???
-
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjo! Har kört sötvatten ett bra tag men sneglar lite mot salt nu. Egentligen tror jag min lystnad mättas av ett litet kar med lite sten, någon anemon och två clownfiskar; det jag fastnat för på sistone i sötvatten är dvärgräkor och vad jag har förstått så är det svårt (omöjligt?) köra med större räkkolonier i saltvatten, eller? Men, innan jag kommer ens så långt så behöver jag först ett osmos-filter. Är det någon större skillnad på dom förutom hastigheten? Det finns ju med tre eller fem kamrar och priserna varierar allt från 800 till 6000. Är dom billigaste lika bra förutom att det skulle ta år och dar fylla ett stort akvarium? Första frågan borde således vara, hur litet …
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej här kommer lite bilder på mitt ca 3 mån gamla rsm lämna gärna några synpunkter ris som ros mvh pontus
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta. Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet. Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar. Mvh Micael
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare! Är ny när de gäller saltvatten (1 vecka för att vara precis) och har nu lite funderingar och frågor. Info om karet: 200L (100x50x41 LxHxD) helglas med borrad ytavrinning och sump på 98L. Kommer ha (inte 100% ännu) en Arcadia Overtank armatur med 4x54W T5. Kommer främst inrikta mig på koraller av olika slag och en och annan fisk vilket jag snart återkommer till. Akvariet har nu varit igång i 2 dagar med vatten och i morgon ska jag ha i saltet. Det första jag undrar är, eftersom jag ska satsa på "reef outfitten" med mkt LS så undrar jag om det behövs någon typ av avbelastning på botten? Typ frigolit? Akvariet står på en ställning med en mycket stabil platta under…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag har en Doris som vi konstaterade i lördags ha pricksjuka. köpte Odinex på Zoo, Bromma en 3 dagars kur. satte igång UV lampan i onsdags sen igår så simmar den omkring vid ytan och kippar efter luft. Är det sviter av pricksjukan. Min sambo upptäckte en clown som var död i morse. Har inte kollat vattenvärden ännu. Tankar, råd!!
-
Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur pass tidigt går det att säkerställa kön på en mandarin? Har hanarna taggen från födsel?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....
-
Hej! Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips! Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen so…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er och ett gott nytt år! Jag har tänkt konvertera ett 300L Juwel kar till saltvatten. Pga brist på utrymme hade jag tänkt att köra utan sump. Jag undrarom och hurman kangöra om karet så att tekniken syns så lite som möjligt och att det fungerar som det ska. Frågor som har kommit fram är tex hur man tillsätter aktivt kol ochzeolit. Kan ett ytterfilter vara användbart för detta eller går det helt enkelt att gömma dessa i karet?Går det attinstallera ett nitratfilter utan sump? Sedan undrar jag om det finns skummare man kan ha stående på golvet så att de inte syns? Dela gärna med er av era erfarenheter utan sump. Mvh /Peter
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=7-1036050 http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=1-60044 Om jag köper detta,vad ska jag sedan komplettera med? Behövs något mer? Klarar man sig med den inbyggda pumpen osv? Någon som har erfarenhet av detta akvarium?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-