Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Svetter,

Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by gurra600,

Jag undrar om det är någon annan som har använt Excital för att ta bort Cyano och om det har biverkningar på mjuka koraller ? jag har provat det och det var mycket som hände trots att det inte skulle det enl tilv. Alla mina mjuka koraller ser eländiga ut .. Sarcophyton, Euphyllia, Xenia, olika kanappar och min BTA anemon ingen av dessa öppnar sig och en Calustrea har tappat nästan alla färg. Vatten värden salt halt 1.025 kh 9 ph 8.15 ca 420 mg 1320 nitrit 0.2 nitrat 0-0.1 phos 0-o.1 vad är fel ? kenny

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Leoparden,

Hur pass tidigt går det att säkerställa kön på en mandarin? Har hanarna taggen från födsel?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by carlzon,

hur gör ja för att ta väck mina microbubblor.? kan man göra nått ? mvh carlzon

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  5. Hej.Jag och min flickvän funderar på att uppgradera till ett större sötvattenskar och då kommer vi få en 112-litersburk över. Funderar nu på att konvertera det till saltvatten och har lite funderingar kring detta. Vi ämnar läsa på ordentligt i böcker i förväg eftersom vi båda är helt gröna inom saltvatten, men jag har ändå lite små frågor om en tänkbar setup som vore bra att få besvarade redan nu. Karet vi har är ett vanligt glaskar med heltäckande ramp och två innerfilter som vi kör nu till sötvattnet. Vi ska köra ganska enkelt saltvatten, inga särskilt krävande koraller och sådant utan bara lättskötta koraller och tåliga fiskar. Min initiala tanke var att bara fixa in l…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  6. Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Ponnapontus,

Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor. jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Pear,

Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Linnex,

Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Nelli,

Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack!

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by -Johan-,

Hej hej. Kanske är en "dum" fråga... Har funderar lite (som vanligt)... Det verkar kul och intressant att det kan dyka upp lite olika djur/organismer iakvariumet. Men det jag funderar på är ifall detkan uppstå "farliga" djur/organismer som är farliga/skadliga för mig? Mvh johan

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by jessicajournali,

Hej Det här är kanske en liten konstig fråga men jag skulle vilja hitta ett litet saltvattenakvarium att ha på skrivbordet. Är det någon som kan tipsa på följande; 1. Vad är det minst akvarium man kan ha (antal liter) 2. Vilka fiskar är bäst om man har ett litet akvarium Tacksam för svar.

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Xenia83,

Hej ja har fått för mig att seachem är bra tester tänkte inhandla ett gäng, hälst ett paket med alla test på en gång. Vet inte om de finns i de butiker jag kollat i hitills har de bara varit separata tester. Någon som kan rekomendera något testkit eller någon butik där separata tester är billiga? \\Daniel Zippert

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Mejsel,

Hejsan Jag köper ett 320 liters Aqua Medic och startar upp nu. Hur ska man bäst inreda filter och sump för att slippa tråkigheter med nitrat m.m? Nån som har några erfarenheter av detta akvarium? Mvh Jocke

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Löta,

Nyfiken fråga. Vilka fabrikat på salt använder ni - gissar att smaken är som baken?

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by ralle1424,

Vilken pump skulle ni rekomendera av dom här två till ett 415 l akvarium http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=235 eller två stycken:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1107

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Daniel Fahlström,

Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Jerry88,

Gjorde vattenbyte samt rensa sanden lite lätt igår kväll, har ett litet algutbrott relativt nystartat från större till mindre akvarium. Inatt när jag gick upp simma fisken utan konstigheter. Imorse låg clownerna nästintill livlösa på botten samt en forcipiger flav. Clownerna döda men forcipigern hälar andas och viftar på fenorna,tog över de till en hink med färdigblandad vatten. Invånare. Echidna polyzona omöjlig att hitta nu Putsarräka Sjöhare Erimiter,sniglar första ja leta efter va sjöharen som gottar på vad kan ha hänt och kan ja få gula att piggna till? Har ett rsm 130 all utrustning funkar händer något mellan 3-7 nu på morgonen. …

19. Started by Tedd,

Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  20. jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by mrviktors,

Jag går i tankarna att inom en ganska snar framtid starta upp mitt första saltvattensakvarium. Har hängt runt mycket på forumet och läst osv men då det finns så många olika vägskäl att ta så känns det som att det kan behövas ventileras lite. Storlek på akvarium: Opti White 80x35x35 98l eller Helglas 75l basic 65x33x35 Det lutar åt ett basic 75l från exempelvis herkuleszoo för ca 400kr och lägga mer pengar på teknik... om det inte finns enorma nackdelar med ett sådant "billigt" kar? Pump: 1st streampump Tunze nanostream 6015 1800 liter/tim Skummare: Eheim Skim 350 ytskummare eller Tunze doc 9004 internskummare …

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Anders.S,

Efter år av funderingar så blev det tillslut ett saltvattensakvarium. 160lit med 54lit sump, kul värre, men oj oj vad dyrt det här kommer att bli för troligen blir det ett platsbyggt stort kar innan vi är nöjda. Men nu skall vi få det här att funka... Passar på att kasta ur mig en fråga, det växer i karet, men novis som man är så är det ju svårt att avgöra VAD det är, så vi tar tacksamt emot tips på vad det är på bilderna, det växer för varje dag. ps. Ber om ursäkt för bildkvalitén

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by NaCl,

Nu behöver jag lite råd från er med mer erfarenhet så att jag inte gör bort mig. Har försökt läsa på om Mg men tycker mig inte fått svar på min frågeställning. För ganska exakt en vecka sedan gjorde jag tester och tillsatte efter det Red Sea Reef Foundation ABC+ (ett komplett pulver som innehåller en blandning av A,B och C plus lite extra). I onsdags hade jag följande basvärden (testat med JBL): Temp: 26 Ca: 470 kH: 8 Mg 1300 pH: 8,1 Salt: 1.023 När man doserar med RS Reef Foundation ABC+ så doserar man utefter Ca-värdet. Min uppmätta förbrukning ligger på Ca 5/dag om man ska lita på testerna. I söndags gjorde jag ett vattenbyte (12%) men tillsatte inget extra förutom s…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Andreas84,

Hur noga är det när man ska släppa in nya fiskar i saltvatten? MVH/Andreas

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Thessan,

Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??

• 7 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.