Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....
-
Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er och ett gott nytt år! Jag har tänkt konvertera ett 300L Juwel kar till saltvatten. Pga brist på utrymme hade jag tänkt att köra utan sump. Jag undrarom och hurman kangöra om karet så att tekniken syns så lite som möjligt och att det fungerar som det ska. Frågor som har kommit fram är tex hur man tillsätter aktivt kol ochzeolit. Kan ett ytterfilter vara användbart för detta eller går det helt enkelt att gömma dessa i karet?Går det attinstallera ett nitratfilter utan sump? Sedan undrar jag om det finns skummare man kan ha stående på golvet så att de inte syns? Dela gärna med er av era erfarenheter utan sump. Mvh /Peter
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Den var som vanligt i morse! Har fått ett angrepp av äckliga bruna plattmaskar och Anemonen var nära dessa snuskar som tydligen ä giftiga
-
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Jag tänker skaffa ett saltvattens akvarium på 25 gallons alltså runt 94 liter från waterbox som även har en sump längst bak som skyddas av svart plexiglas. Jag har kollat på mycket info för nybörjare och undrar över en sak. Kontaktade en man med ett 250 liters saltvattens akvarium som bor i Halmstad och han använder inte en osmolator för sitt akvarium och allt funkar fint för honom hans fiskar och koraller. Vattenhårdeheten där ligger på 4 och här där jag bor i Göteborg på 3 vilket är bättre än hans, kan jag också strunta i en osmolator till mitt 95 liters akvarium? tack!
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vilken pump skulle ni rekomendera av dom här två till ett 415 l akvarium http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=235 eller två stycken:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1107
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare! jag är ny på det här men saltvattenskar, och jag undrar vad man behöver för tekninsk utrustning till ett 375 liters kar. Jag vill veta att utrustning som är nödvändig.' Tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas
-
Hej igen alla! Vad har ni för erfarenheter utav deltec microreef versionerna? Vad finns det för andra alternativ till dessa?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar,kan man köra 375l kar utan skummare?Om man har 20% levandesten i karet. tackar för svar i förhand.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Har problem med flödet i mitt kar. har en durso för returen som låter som sjutton. har trixat en del och kommer även att fortsätta med endcap hål etc etc. men huvud problemet är hur man "synkar" mellan return pumpen och durson? Durson går ju ner i sumpen och igenom lite bubbel fack etc. sedan kommer returen o pumpar tillbaka allt till tanken. Hur får man enklast dessa att "synka" så att return inte skjuter ut mer än durson kan svälja, eller att Durson inte rinner för snabbt så att return inte hinner med att pumpa upp innan dess fack blir fullt? Alla tips välkommna,.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Det har börjat uppstå lite brunt på sanden och undrar vad det kan vara, då har jag rört på sanden och det kom tillbaks på samma ställe. Vill gärna ha eran hjälp på att åtgärda det. Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Jag har en kirurg som jag köpte för en vecka sedan. Hon har små vita prickar på sina simfenor. Inte många men några. Dom ökar sig inte men dom är bara där. Hon äter bra, busar och leker. Vad kan det vara? Vita prick? Brukar inte vita prick sprida sig? Förresten vad ska jag mata henne med? JKag matar idag med mysis, artemia, grönfoder.... Tacksam för alla svar!
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag har fått mitt filter idag och undrar om man måste plocka isär det och ta ut allt vatten när man är klar med det eller e det bara att låta det gå en stund innan man tar vatten från det nästa vecka??
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Det är så att jag skaffade mig en goby i form av Amblyeleotris randalli och en pistolräka i form av Alpheus randalli, de har nu gått i mitt akvarium i 10 dagar men de har inte hittat varandra ännu. Räkan var ingen jätte men jag hör den dagligen (framförallt på natten) så jag vet att den finns där i nånstans. Jag har inte sett den på en vecka nu, men som sagt vet jag att den lever eftersom jag hör den. Gobyn är ute hela tiden, och jösses vad vacker den är! Min fråga till er som besitter på G+PR symbios hur länge det tog innan era kryp fann varandra? Jag vet om att det är högst inviduellt från individ till individ. Jag gjorde så att jag la i båda samtidigt bredvid vara…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Det är så att skummaren producerar ganska stora bubblor om man jämnför med en syrestensskummare. Sak det vara så eller? Kan vattennivån utanför vara för hög? Jag vet bara att minsta nivån är 100mm. Vattennivån 3cm under dimensionsförminskningen till stigarröret Skummaren är en HS med dubbla eheim 1060 needlewheelpumpar. Mvh Nelson
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=7-1036050 http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=1-60044 Om jag köper detta,vad ska jag sedan komplettera med? Behövs något mer? Klarar man sig med den inbyggda pumpen osv? Någon som har erfarenhet av detta akvarium?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Nu har vi haft i salt för nån dag sen. Det märkliga är att det är grummligt i vattnet nu. Salthalten ligger på ca 1,021 kanske lite mer. Kommer det grummliga att försvinna? Har läst lite på trådarna, men i dom fallen så verkar det som om dom först har haft i för mycket salt och efter det så har det blivit grummligt.
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjo! Har kört sötvatten ett bra tag men sneglar lite mot salt nu. Egentligen tror jag min lystnad mättas av ett litet kar med lite sten, någon anemon och två clownfiskar; det jag fastnat för på sistone i sötvatten är dvärgräkor och vad jag har förstått så är det svårt (omöjligt?) köra med större räkkolonier i saltvatten, eller? Men, innan jag kommer ens så långt så behöver jag först ett osmos-filter. Är det någon större skillnad på dom förutom hastigheten? Det finns ju med tre eller fem kamrar och priserna varierar allt från 800 till 6000. Är dom billigaste lika bra förutom att det skulle ta år och dar fylla ett stort akvarium? Första frågan borde således vara, hur litet …
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Så börjar frågorna innan man ens knappt hunnit få igång karet då (mitt första) Var o införskaffade mej lite levande sten idag. Glad i hågen åkte jag o killen hem o började ställa iordning allt,tills det bara var stenen kvar. Jag stoppar ner fingrarna i påsen och tar ut den stora stenen,stoppar i den i akvariet och ska sedan ta upp dom små bitarna som ramlat av den stora. Stoppar ner fingrarna i påsen igen och AJ,det pickas,pickas och åter pickas. Tar upp fingrarna och tittar lite förskräkt på mina fingrar och påsen om vart annat. Har fått 10-15 nålliknande saker i fingrarna och satans ont gör det och eftersom jag inte är vänsterhänt så får killen hjälpa mej ta ur dom sata…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-