Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Hej! Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder? Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas? Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull? Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt…
-
- 7 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre
-
-
Hej. Jag är helt ny på forumet och vill ge mig in i och börja med saltvattensakvarium. Jag är helt ny på den fronten, men medveten om att det kräver tid och är villig att ge den tid det behövs. Jag behöver införskaffa allt från grunden då jag inte äger någonting än. Jag har redan funderat ut vilka fiskarter jag är intresserad av att ha, och det är: 2st clownfiskar 1st Palettkirurg 1st Zanclidae/Moorish idol 1st Feabborre 1st Gul kirurg 1st Dascyllus melanurus 1st Amerikansk näbbfisk Några putsräkor Kanske en sjöhäst Jag undrar följande: - Är det någon av fiskarterna som ni direkt avråder mig från att ha? - Är det n…
-
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Vattnet i akvariet har helt plötsligt blivit väldigt grumligt och väldigt vitt i färgen mitt från ingenstans... vad sjutton beror det på? Alla fiskar och koraller verkar inte bry sig, än iallafall... såg helt normalt ut för någon timme sen. Nån som har nån idé? Mvh Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 7 svar
- 3k visningar
-
-
Hej Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter. Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ? Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) Tack på förhand ! M…
-
- 7 svar
- 975 visningar
-
-
Hej! Jag har stoppat i korallsten, den döda sorten. Det är en större sten som jag ville ha pga. formen. Jag har haft bra värden i mitt RSM och det växer och knakar här och där på levande stenen. Vad händer när man stoppar i denna torkade sten, blir det andra värden i akvariet pga den och vad händer då. Jag har nämligen introducerat två små djur(fiskar clowner,,borde kunna det exakta namnet men minns ej) och har i nära anslutning även stoppad i denna "döda" och torra sten. Akvariet har varit igång några veckor, men jag har haft vattnet och levande stenen igång längre i ett annat kar utan belysning. Värdena har hela tiden legat bra. Jag har i efterhand tänkt till och undra…
-
- 7 svar
- 2,8k visningar
-
-
Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..
-
- 7 svar
- 781 visningar
-
-
Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?
-
- 7 svar
- 952 visningar
-
-
Hej på er! Jag funderar över vad finns det för alternativa invånare som man kan ha i ett karantänkar. Då menar jag allt ifrån fisk, koraller och andra lägre djur. Min fråga dök upp nyligen då jag har haft lite bortfall av fisk och då går jag i tankar om att uppgradera till större kar till sommaren. Det ultimata karantänkar i min mening är ett kar som hela tiden står och bubblar så det är inkört. Och då vill man ju gärna ha lite ögongodis i det, men gärna ögongodis som tål koppar och andra eventuella preparat som kan komma i fråga vid sjukdom eller andra angrepp.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?
-
- 7 svar
- 958 visningar
-
-
Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 990 visningar
-
-
Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…
-
- 7 svar
- 969 visningar
-
-
Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils
-
- 7 svar
- 885 visningar
-
-
Hej. Jag har precis börjat grotta ner mig i den stora skara av information om saltvattensakvarium. Kommer flytta inom ett år skulle jag gissa och när jag gör det hade jag tänkt börja med saltvattensakvarium, men tills dess vill jag samla på mig så mkt information jag kan så man kan minimera nybörjarmisstagen. Jag har dock haft lite svårigheter med att hitta nån hemsida där man kan kolla på priser för akvarium. De flesta ställena har ju bara för tekniken. Jag hade tänkt satsa på ett 4-500 liter akvarium, lite beroende på hur nästa lägenhet ser ut =). Är det någon som kan rekommendera en bra site man kan beställa från? Vore ju toppen ifall det var en svensk butik men min gi…
-
- 7 svar
- 2,8k visningar
-
-
Har en hink med LS som går i väntan på mitt kar ska bli klart. Lock på (ej tättslutande) för att hindra avdunst. Igår började pumpen låta lite, kollade till den idag, då stod den still. Vattnet luktar inget särskilt men det är fullt med typ såna dår småslamsor som blir i filtermattor. LS stenen är riktig LS och inte artificiell.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 944 visningar
-
-
Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....
-
Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B
-
-
- 7 svar
- 822 visningar
-