Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Anders Häll,

Hej. Jag har sysslar med salt nu i 4 månader ungefär, och skulle vilja veta om det finns möjlighet att tillföra karet en mjukis, eller en anemon redan eller om jag borde vänta ett tag till. Jag har dock inga planer på att införskaffa ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt besvärligt att inreda med dessa lysen. Vill juh att det ska se snyggt ut också. Mina värden verkar relativt bra, ngt hög hårdhet på vattnet, men mina invånare verkar inte klaga. Finns det förresten ngn anemon som klarar sig utan MH? Sugen på att hitta nemo juh ! Tycker att det vore illa att köpa en clo…

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  2. Started by Daniel,

äntligen efter en <span style="font-weight: bold;">tre </span>månaders lång inkörning (jag tog det lungt med inkörningen genom att "delbetala" alla de dyra utgifter man har när man startar ett akvariumet så att de skulle bli anpassade min studentekonomi) är det dags för fiskarna. Jag tänkte börja med ett par clown (ocellaris eller kanske biaculeatus), en gul kirurg och kanske en blenny eller en goby som skulle käka lite på algerna plus en royal gramma. börjar få långa bruna trådalger som inte är så himla snygga.. där kan jag få lite tips.. vad har ni för algätande fiskar/djur förutom kirurger? vilka alger äter kirurger? är UV-C en måste för alla kirurger? i s…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by nelson,

Hejsan! Jag hade tänkt att beställa utrustning till mitt första salt-akvarium och skulle bli glad om man fick några tips om hur de sakerna jag hade tänkt beställa är: bra/ dåliga/ dånar/ opraktiska osv. Mitt kar är på 300liter +100liter sump 150cm*50cm. Kommer att lägga i levande sten i karet och någon bottenlevande fisk och låta det gå tills värsta värmeböljan är över. Sedan kommer jag ha anemoner , fiskar och koraller. Utrustning: Nivåreglering: Aqua medic sp 3000, ändrad till DIY Pumpar: Cirkulation New Jet 3000 Skummaren New Jet 3000, ändrad till Eheim 1262 Retur New Jet 2000 Osmos Aguatic nature 90l/d Salt Reef cry…

4. Started by Saxmark,

Ett nytt begagnat kar inhandlat. Det blir ett MP brilliant 110 (Jo jag vet att MP har problem med silikon men detta skall kollas innan start). Tänkte måla karet på baksidan för att få en juste färg. Till detta var det en AM OceanLight 150 som skall upp på nått smidigt sätt.. Tänkte mig en huv i plywood som jag skulle lacka med fuktspärr på insidan och på så sätt slippa avdunstningen en aning. Detta kräver en del jobb innnan det blir klart.. Och en sump i skåpet på undersidan.. Om nån har mått på skåpet invändigt eller en bra skiss på en färdig sump till detta skåp e jag tacksam mottagare.. Nu kommer vi till det roliga om ni har sett annonsen som var här på köp och sälj s…

5. Started by Dida,

Hej alla Jag har startat upp ett nytt saltvatten akvarium på 540 liter Har haft det igång i ca 2 veckor nu. Jag börjar få ett täcke över botten och koraller av en mörk beläggning av alger?? Har hört talas om att man kan få algblommning vid nystart av salt stämmer det? Hur får jag bort skiten? Mvh Tomas

• 17 svar
    • 3,8k visningar
  6. Started by andersb48b,

Önskar alla akvarister ett Gott Nytt År!

• 4 svar
    • 969 visningar
  7. Started by Jonas74,

Hej alla nu har fått mitt kar och börjat ficksa lite på bänken så tänkte läga ut lite bilder se om jag får några råd eller så. Jag hoppas det kommer bli lika fint som alla andra har men jag är som sakt lite ny så skulle vilja har råd om ni skulle göra på annat sätt . Måtten på mit akvarium är 85x85x65 och en sump på ca 100liter Hoppas ni kan se bilderna .

8. Started by Matt_HiHat,

Hej! Efter 2-3 månaders väntan så startar jag äntligen upp mitt första akvarium. Ett 98-liters Juwel. Det blir alltså ett nano. Jag startar den här tråden eftersom jag imorgon (eller snarare idag då jag skriver detta 01:00 ska hämta 20kg inkörd LS + 75 liter inkört saltvatten där LS'en legat. Tänkte hämta vattnet i Julas vita 25-litersdunkar, spola ren LS'en med lite inkört vatten och ev. spräcka den med ett stämjärn ifall bitarna är för stora. Sen gasa på med aquascaping . Jag har moddat bort den ursprungliga 18 watts T8:an som satt i huven och moddat in en 2x55W Power Compact-belysning. Ett Interpet Daylight Blue-rör och ett Daylight plus rör, (är actinic typ 18K-30K-K…

• 14 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by magnus1982,

jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt

• 2 svar
    • 608 visningar
  10. Started by DreamMaster,

Hej jag har ett 112L aquael kar stående och vill göra det till salt.. Men frågan är vad allt kostar som jag behöver. På ett ca pris vad det skulle landa på för att få igång det..

11. Started by jizeta,

Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...

• 5 svar
    • 921 visningar
  12. Started by thomas.b,

Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?

• 1 svar
    • 590 visningar
  13. Started by redrobjem,

Ska man stödmata sjöborrar eller klarar dom sig på algerna?

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Quirkz,

Är väldigt nöjd med den här ATI powercone 250 i

• 6 svar
    • 949 visningar
  15. Started by Rohme,

Har ett litet kar på planeringsstadiet, 90x40x35 i 12mm Optiwhite och har funderat några veckor på bakgrunden. Det kommer vara placerat så att det finns insyn endast från framsidan. Det vanligaste verkar vara blått eller svart (målning), men har också sett några få foton med BTN-slimline här.... och vill gärna höra era åsikter, erfarenheter och helst få se foton på hur bakgrunden ser ut efter att karet varit igång länge. Om en blå/svart bakgrund ska hållas snygg så behöver bakrutan skrapas ren med jämna mellanrum (?), vilket blir både knepigt där mitt kommer vara placerat + begränser placering av LS mm... Har tittat på BTN Marine-bakgrunden... och tycker den är ful + blir…

• 15 svar
    • 3,4k visningar
  16. Started by Aquario,

Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!

• 0 svar
    • 477 visningar
  17. Started by Jzon83,

Hur gör man när man lägger i levande sten måste man anpassa den eller???

• 3 svar
    • 588 visningar
  18. Started by wallejr,

Nu har man själv kommit ur garderoben efter år av sötvattensfisk. Konverterade mitt befintliga Juwel 110l som jag köpte ny i butik för c:a 1 år sedan och vet därmed att inga mediciner eller konstiga preparat någonsin varit i karet. Började med att tömma llt och städa/skrubba ur, fördelen med så litet är att det var smidigt att få in i badrummet o rengöra. I lördags var jag och hämtade c:a 15-20kg levande sten från ett tidigare kar var mycket liv i dessa som nu börjar synas. Väldigt kul att se hur mycket som man kan hitta i dem, musslor, sjöstjärnor, div snäckor, koraller o dyl. Väntar fortfarande på Juwel skummaren som jag beställt, men har ju Juwels innefilter med biokul…

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Tobbz,

Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?

• 4 svar
    • 840 visningar
  20. Started by Stoodyear,

Fick ganska plötsligt (och samtidigt) problem med flera koraller, frogspawn, mushroomcoral främst... Det började i samband med att jag köpte en court jester goby då den rörde runt en del sand. Något annat kan jag inte komma på att jag gjort. Akvariet är nystartat ca 1 månad. Lite kiselalger finns men inget som känns onormalt. Fiskar och invertebrater mår prima. Korallerna visar starkt missnöje genom att dra ihop sig, innan har de trivts och har fått små mini mushroomcorals som dykt upp. Vad jag kan se så är det bara KH som är onödigt högt? Trodde mina testkit inte var tillförlitliga men även när affären gjorde tester så syntes inget onormalt. Jag kan inte med ögat se at…

• 25 svar
    • 3,4k visningar
  21. Hej jag har varit utanför akvaristiken i drygt 10 år men bestämt mig för att starta upp denna fantastiska hobby igen. Jag har bestämt mig för att köra med det relativt nya akvariet från Nyos, trots att jag med ljus och lykta försökt läsa en recension från någon som testat det utan framgång. Av det jag sett verkar det vara ett gediget och lättskött akvarium och det passar in i min etagevåning i Vasastan där det mesta ändå är vitt ;). Tekniken jag börjar med är följande: - belysning 2 stycken AI hd prime - skummare nyos Quantom 160 - returpump ecotech vectra S1 - invändig pump ecotech vortech mp10 - filter Nyos Torq - uv filter delte…

22. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 611 visningar
  23. Hej! Har på senaste tiden haft problem med mycket röda cyano-alger. De dök upp väldigt plötsligt och vill nu inte försvinna. Tog lite vattenprover för att se om något stack ut och de visade på väldigt högt fosfat. Skulle det kunna vara en anledning till så pass mycket alger? Testade både med Salifert och Red Sea's fosfat-test och båda visade höga värden, men testerna är gamla och gick ut i bäst före datum 2018/2019. Hur stor betydelse har det skulle ni säga? Kan man fortfarande lita på provsvaren eller bör man köpa nya testkit? Tacksam för svar! Mvh Richard

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  24. Guest FIBSTER
    Started by Guest FIBSTER,

Vad ska man välja för fiskar som nybörjare? Clowner och fefiskar hur funkar dessa ihop? Är även sugen på pincettfiskar,kan dessa funka tillsammans? Eller vad rekomenderas?

• 18 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by Linnex,

Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?

• 2 svar
    • 964 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.