Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej alla måste börja med att säga att detta är en toppensait. Jag har ett 110 Liters Juwel akvarium med filter och pump och doppvärmare i en låda i akvariet (den är fast å var så när jag köpte den på djuraffären) Sedan så är det inbyggd ljusramp i locket med plats för 2 lysrör. Jag har ingen doppvärmare i akvariet nu men värmen ligger på ca 27 grader. Vet inte riktigt om det är sommarvärmen eller vad de är som gjör det. Sen så skulle jag vilja göra om det till ett saltvatten akvarium men jag vet ej vad jag ska köpa för att kunna göra det. Det är så mycket snack om ytavrinning, osmosisar av en massa slag, å lampor osv. Jag skulle vilja ha det så lättskött och billigt och j…
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Ska limma lite korall vad är bäst att använda? Någon som har förslag
-
-
- 23 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! jag behöver limma tillbaka plastgallret som sitter vid ytavrinningen och undrar vilket typ av lim jag bör använda som inte är giftigt för mitt levande! Tacksam för svar! /Daniel
-
- 1 svar
- 485 visningar
-
-
Hej. Jag har funderingar på limma ett eget ca 100L liters kar. Jag har limmat 700 liter förr så det bör inte bli något problem. Jag har har tidigare skött malawiciklider men alltid varit sugen på salt.. rackarns att det tar så lång tid att komma till skott.. Hur som helst så tänkte jag mig måtten 110 * 33 * 30 ungefär...vet inte riktigt än, bara att längden blir 110 cm. Det ska vara ett smalt kar mellan två lister efter en vägg i en hall. Hur som hellst var jag sugen på göra detta till ett "guppyhotell" eller nano eller va man nu vill kalla det. Jag har ju möjlighet att limma innerglas osv för filter. Men jag vet ännu inte vad jag ska ha för utrustning?? Det enda jag har …
-
- 57 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på
-
- 4 svar
- 760 visningar
-
-
Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag köpte Locktite Super Glue (Power flex Gel) Går det att ha detta eller kommer jag att förgifta vattnet? Hur gör man? Torkar man fraggstenen först eller limmar man i "vått"? Nej jag ska inte limma PÅ korallen för er som tror det!
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! För ett tag sedan skaffade jag ett lätt begangnat deltec 240L saltvattensakvarium med utrustning. Tyvärr har det inte riktigt gått som jag hade hoppats på, akvariumet står nu fyllt med osmosvatten i vardagsrummet men det finns inte en chans att jag kan ha det igång.. låter typ som två borrmaskiner och ett badhus som töms på vatten. Röret som går det till sumpen "gurrglar" nått fruktansvärt samtidigt som det låter som en fors där vattnet rinner ner. Pumpen som skall pumpa in bubblor i skummaren låter mycket samt att den inte lyckas få bubblorna att komma ända upp i skummaren... Returpumpen låter som bara den... Känns som att hela min dröm med saltvattensakvarium har …
-
- 152 svar
- 16,8k visningar
-
-
Hej! Jag har nu också lyckats fastna för det här med saltvattensakvarium. Egentligen har jag fastnat för åtminstone ett par år sedan, men det är först nu jag faktiskt gör något åt det. Min första plan var att köpa ett färdigt paket, JAD 58l, och ha på köksbänken. Men det visade sig bli några cm för högt och förmodligen opraktiskt så det gav jag upp direkt. Så bara för att gå åt andra hållet så blev det ett 240l akvarie i andra ändan av köket med god sikt från vardagsrummet. Det står mot en skorsten som används, men med 10 cm luftspalt så det blir inte för varmt, 25 grader när jag eldar på ordentligt. Saltvatten är som alla vet väldigt dyrt, så jag tänkte ta det väldigt lu…
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej... Jag startade mitt första akvarium för några månader sedan... Hittills så har det gått rätt smidigt dock är det en sak som förbryllar mig varenda gång jag ska fylla på med vatten i sumpen. Vattennivån i akvariumet och ytavrinningen är bra, men efter att jag har fyllt på med vatten i sumpen så har även nivån i akvariumet och sumpen ökat så pass mycket att ytavrinningen inte fungerar som det ska. vad beror detta på? Returpumpen har varit helt under vatten hela tiden, så där borde komma upp lika mycket vatten till akvariumet efter påfyllning... Tänker jag helt galet någonstans..? ../Jonas
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej här kommer lite bilder på mitt ca 3 mån gamla rsm lämna gärna några synpunkter ris som ros mvh pontus
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej lägger upp några bilder på mitt juwel hörnakvarium. Har varit igång i 6 år nu och från början var det tänk som enbart ett fiskakvarium. Jag har dock köpt en mh och provat lite olika koraller utan någon direkt större framgång. Vissa trivs jättebra och visa har dött men så kanske det är för de flesta glada amatörer. Jag har borrat ett hål i akvariumet och har en sump på cirka 100 liter det tycker jag fungerade jättebra för då kunde jag uttnyttja djupet på akvariumet och bygga upp en revpelare runt röret. Teknisk utrustning Lifeguard UV filter Aquacare nitrat filter Aquacare skummare Aquacare fosfatfilter Jag tillsätter endast kalkvatten när vattnet dunstar. Har två inv…
-
- 9 svar
- 2,6k visningar
-
-
hej! har märkt att temperaturen gärna rusar iväg lite för högt i mitt RSM130! nån som har löst detta problem på ett bra vis utan att ta bort locket och ändra belysning? har nu stängt av doppvärmaren för typ ett dygn sen och nu är temperaturen 27 grader är det ok eller för varmt?? Mvh
-
- 8 svar
- 896 visningar
-
-
Om man har ett kar med schysst skummare, bra led belysning. Då mår koraller bra eller? Eller måste man greja med massa balling och sånt? Är lite inne på att köra vodka i burken.
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …
-
- 13 svar
- 978 visningar
-
-
Hej!! Satt och tittade med ficklampa i karet igår och fick se att jag har mycket typ tusenfotingar i karet. De liknar iaf tusenfotingar o är rosa o vita till färgen. Är detta bra eller dåligt. Har andra djur i den levande stenen me typ kräftdjur o liknande, men de e väl bra? /F
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Hej alla! För ett tag sen skrev jag att jag skulle få ta över ett 200liters kar med allt i, Det va 2 koraller i nått stor grön grej och ett gäng knappar. Knapparna är nergrävda i skogen på inrådad av folk i tråden. Karet har varit igång nu lite mer än 2 veckor hos mig och inte märkt nån spik i några värden osv men jag undrar lite när jag kan släppa i nått och vad jag bör satsa på först det är ju fortfarande en del gröna alger gick nästan inte att få bort alla hela karet va ju täckt av dom. Hur får jag bort dom gröna algerna bäst ? sen har jag bilder på några saker som dykt upp som jag undrar vad det är .. Här är de några gröna pinnar som växt fram och även några röda…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
Hej. Jag läste någonstans att man ska tänka ungefär 1Watt per Liter vattenvolym. Stämmer det? Och gäller det alla olika sorters lampor. Har förstått att det finns 3 huvud typer att välja på. Metal Halogen (MH) T5, T8 LED Vad jag har förstått vill man ha blåare ljus för att få fram färger, tex genom T5, och MH för att täcka upp ett större spektra. Så frågorna är väl egentligen: 1. Bör man kombinera T5 och MH eller klarar man sig på en MH alternativt några T5? 2. När man jämför priser på bla LED, är det fortfarande 1Watt/liter man ska tänka? 3. Är det över huvudtaget 1Watt/Liter man ska tänka eller har jag hört fel? Ps. Jag är intresserad av korall akvarium.
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag sitter och funderar på vad och hur mycket sand man ska ha ? alla verkar ju ha olika. Jag köpte 4,5 kilo "Nature´s ocean bio-active live sand 0,5-1,7 mm" på triton till mitt rsm 130d. jätte snyggt och det täcker botten med ca 1cm. är det för lite? jag vet ju att det beror lite på vad man ska ha för varelser i karet. men hur mycket är normalt att ha och hur mycket har man innan det kallas DSB ? skulle den sanden fungera som ja köpt att köra DSB med om jag nu skulle vilja ha en gobie eller bör ja byta sand om ja nu skulle köpa en sån ? ni får ha överseende med mina "dumma" frågor, bättre att fråga för mycket än för lite =) //mvh magnus
-
- 3 svar
- 668 visningar
-
-
1. Det har försvunnit en massa grönt färg på stenen, det värkade vara något som växte på stenen, som var skivor eller något, som hade blandade färger med röd och grönt. Nu några dagar sedan var det gröna nästan helt bleknat och bara röda var kvar. Har inga tester än, har beställd, men var slut i lager. Jag är intresserad att veta vad det kan bero på. Hade salt halten då bara 1,022 och även tror att lampan var av tre dagar. Jag har egentligen dator för lampan, men barnen ville sätta på lampan själva och stängde det av istället. Håller också på att höja salthalten till 1,024, men tänker göra det så sakta som möjligt. Allt annat verkar trivas bra.(skivanemoner, sniglar,rörma…