Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, Efter ett år av fluktande på detta forum tar man då bladet från munnen och postar sitt första inlägg Jag planerar att under hösten införskaffa ett RSM 130, då jag tycker det känns som ett bra första steg plus att den passar storleksmässigt. Böcker kring teknik och skötsel är på väg och dem i kombination med detta forum tror jag ska kunna bli en bra grund för att kunna få igång akvariet. Det jag nu undrar kring, som jag inte lyckas hitta någon bra sammanställning på här, är hur mycket tid man nu kommer binda upp sig till denna nya familjemedlem? - Hur mycket tid behöver dagligen läggas på skötsel? - Hur mycket tid behövs för lite större grejer som vattenbyte, filterr…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by sophie,

Jag vill gärna ha tips på lite invånare som jag kan ha i mitt 54 liters akvarium. Hlest ska dom vara lite udda då jag tycker det är roligare att titta på eftersom jag inte kan ha så mycket i mitt lilla akvarium!

• 6 svar
    • 974 visningar
  3. Finns det något riktmärke för att det ska va tillräckligt för att bryta ner skit i vattnet? För att precisera frågan mer, hur mycket ls är lagom till ett 450liters kar?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by beatrixx,

mina räkor har ömsat skal. blev jätte rädd först när jag såg mina räkor ligga döda. men som tur var hade dom ju bara ömsat skal. men nu till min fråga är det normalt att dom gör så? och hur ofta isf kommer dom göra det? ska man låta dom tomma skalen ligga kvar eller ta bort dom? sen upptäkte jag oxå en liten liten krabba som antingen är död eller har ömsat skal oxå. kan krabbor oxå ömsa eller är den död? och kommer alla skaldjur alltid ömsa samtidigt? hehe blev många frågor det här men jag hoppas det e okej iaf.

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  5. Tyckte det var dags att rengöra min skummare ordentligt då det började växa alger m.m inne i skummaren. Men det kanske var dumt gjort, för nu får jag knappt något i skummarkoppen och jag har massor med mikrobubblor i karet. Ska man rengöra skummaren eller inte? och är det vanligt med mitt problem efter rengöring?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  6. Hej ! Har en fundering, vid köp av levande fisk, korall etc och man ska frakta i bil under 5-7 timmar vad är bäst? Temperaturen förstår jag måste vara så det inte blir för kallt, men fisk i en plastpåse måste väl ha syrgas under en sådan lång resa? Har någon en lösning eller förslag, jag ska hämta levande i GBG och frakta till Sthlm. Tackar för erfarenheter som kan jämna ut min skrynkliga panna..... / Jonas

7. Started by Bujib,

Tjenare! Är ny när de gäller saltvatten (1 vecka för att vara precis) och har nu lite funderingar och frågor. Info om karet: 200L (100x50x41 LxHxD) helglas med borrad ytavrinning och sump på 98L. Kommer ha (inte 100% ännu) en Arcadia Overtank armatur med 4x54W T5. Kommer främst inrikta mig på koraller av olika slag och en och annan fisk vilket jag snart återkommer till. Akvariet har nu varit igång i 2 dagar med vatten och i morgon ska jag ha i saltet. Det första jag undrar är, eftersom jag ska satsa på "reef outfitten" med mkt LS så undrar jag om det behövs någon typ av avbelastning på botten? Typ frigolit? Akvariet står på en ställning med en mycket stabil platta under…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Quirkz,

Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 859 visningar
  9. Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…

• 6 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Nille83,

Har helt tappat namnet på korallen så ni får gärna hjälpa mig med det också. Har haft den i 2 månader nu och den slår inte ut riktigt och där har även lossnat 3 huvuden från korallen. Har provat att möblera om den från hög till låg placering i karet och just nu har jag den i mitten. Provat med hög och låg cirkulation utan någon lycka. Jag har punktmatat den. Kör med näring till koraller m.m Någon som har en aning om varför den tjurar? Jag har 200w t5. Kör med Osmos och byter vatten 20% var 14e dag. Vattenvärden: Temp 26,4 Salt 1,025 PH 8,5 Nitrit 0 Nitrat 10 Ca 450 MG 1440 KH 8,4 Fosfat 0,04

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Nille83,

Jag har idag 1 familj med 3 Clowner i. Är det kört att skaffa fler? Mitt akvarium är 260 liter.

• 6 svar
    • 961 visningar
  12. Started by Marcus_95,

Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del. behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro? och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt? Fler saker jag bör tänka på? Mvh Marcus

• 6 svar
    • 864 visningar
  13. Started by Nille83,

Börjar bli lite trött på att hela tiden behöva spanna vatten till karet. Någon som testat denna underbara grej?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  14. Hej jag är i uppstartfasen av ett saltkar. Jag skulle gärna vilja veta om det finns någonstans man kan läsa sig till vilka fiskar, räkor, sniglar och koraller m.m är bra för vad i ett akvarium. Tex så vet jag ju att turbosnäckor är bra städare, men vad mer finns det för bra stärdare och vad ska man undvika eller inte alls vara utan i ett akvarium för att få algbildning eller andra tråkigheter.

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by netflyer1,

Hej. Då var det dags för mig att skriva mina första rader här på SG, efter att ha surfat runt här en hel del. Innan sommaren köpte jag ett Deltec MicroReef-akvarium ( runt 200 liter varav ca 25 liter finns i sumpen). Pga diverse orsaker hann jag inte göra så mycket innan sommaren, men nu är jag på g. Jag började fylla på vatten den 8/9 med en AN-Osmosanläggning. Saltet jag använt är Reef Crystals. Var till Triton och köpte 26 kg LS den 15/9. Har haft lyset avstängt den första veckan. Fick med tre st T5-rör + reflektorer. Testade vattenvärdena för första gången igår ( en vecka efter köpet av LS). Temperatur= 26-27 grader. Salthalt= 1.024 ( mätt med flytande hyrometer).Test…

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by Clownen,

Hej jag håller på att leta efter apparatur för att kunna starta upp mitt första saltkar. Tyvärr är jag nyutexaminerad och måste köpa det mesta begagnat om jag ska ha råd med hobbyn.Jag har förstått att ett osmosfilter är en viktig del om man vill lyckas. Hittade en person i Finland (där jag nu bor) som ville säljanedanstående osmos för 175euro. Är detta ett rimligt pris för apparaten och är det en bra produkt? Har ju sett nya osmos för ca 200 euro men dessa kanske inte är lika bra... Tyvärr glömde jag fråga hur gammal den var. Hur ofta måste man byta filter/membran etc? Är det dyrt att byta? Alltid lika tacksam för synpunkter. BRACKET DE LUXE R.O. - 75 UltraSpring <BL…

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Emvees,

Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  18. Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…

• 6 svar
    • 801 visningar
  19. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag startade mitt första saltvattensakvarium i februari i år men nu skall vi flytta in i ett nytt hus någon gång under april månad och tyvärr köpte jag inte huset efter akvariummet utan huset fick gå i första hand ;-) Nu finns det ingen plats för mitt 400l akvarium, okej så litet är inte huset utan det finns ingen bra plats för det i och med att det är en ganska öppen planlösning. Mitt bästa alternativ är nu ett hörnakvarium så nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera någonstans som säljer bra hörnakvarium? Har tittat lite på juwel akvarie för det är det som jag har haft under mina år med sötvatten. Dom är ju snygga och är ute efter en hel möbel. Kanske int…

• 6 svar
    • 4,9k visningar
  20. Started by accsel,

Köpte igår en putsarräka samt en mindre mjukkorall, räkan gav upp och blev uppäten av en eremit, och korallen har dragit ihop sig och vill inte "blomma ut" och börjar långsamt lösas upp i kanterna. Funderar på att lägga över den tillfälligt i helt nyblandat vatten om det är skadliga ämnen i, eller kommer det bara stressa korallen mer än det gör nytta? Finns det något jag kan göra för att rädda korallen? Har ett litet 31L akvarium med bra temp och salthalt, trott att jag haft problem m syresättning och kör därför nu 2 pumpar mot ytan, så här ser korallen ut i nuläget:

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by jenny,

Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …

• 6 svar
    • 868 visningar
  22. Hej! Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar? Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet ja…

• 6 svar
    • 973 visningar
  23. Started by Yemkela,

....

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by jetstar,

mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh

• 6 svar
    • 845 visningar
  25. tjenare!=) Har precis Snubblat in i hobbyn så är inte så kunnig om saltvattensakvarium och dess innehåll(är inte så kunnig överhuvudtaget om akvarium). men har haft det igång i ett par veckor nu och det verkar fungera bra och allt mår bra och så. jag har ett litet nano kar på 32 liter med 2 clownfiskar och en räka. och nu är det så här att jag skulle vilja ha en anemon till mina 2 clownfiskar, men eftersom dem är så svårskötta så undrar jag om det finns någon mer lätthanterlig liknelse till anemonen som min clowner kan tyckas gilla? Så jag tänkte att jag frågar er lite mer erfarna vad ni tror passar bra till det jag söker. Skicka gärna bilder på det ni tror kan passa(ing…

• 6 svar
    • 859 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.