Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu behöver jag lite råd från er. Jag har två Bangaiier som fått den främre ryggfenan skadad på något vis. På båda fiskarna är det vitt och ser liksom upplöst ut i kanten, den ena har ingen spets kvar på fenan och den andra har spetsen kvar men den ser ut att lösa upp sig. I karet går två Clownfiskar och en Dvärgkejsare. Vad kan ha hänt? Jag tänker ju direkt på sötvattensfisk och deras fenröta. Matar 2 ggr per dag, olika mat varje gång (pellets, flingor, fryst mm) 26 grader och byter 20% en gång/vecka. Tillsätter korallnäring och korallfoder på morgonen. Karet har varit igång med nuvarande besättning ca 2 mån, köptes begangnat.
-
- 23 svar
- 2,1k visningar
-
-
Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8
-
- 4 svar
- 581 visningar
-
-
Hej, jag är ny på detta och behöver lite hjälp. Jag starta upp mitt akvarie för 3 veckor sedan och ny har jag börjat få alger i det, min fråga är om detta är bra eller dåligt? Tacksam för svar! Mvh
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skrev om detta i min akvarietråd men fick ingen respons på mina problem så jag testar att skapa en egen tråd för det och hoppas fler tittar hit... om nån moderator har något emot det så får ni väl radera denna tråd men jag skulle uppskatta om ni inte gjorde det Så här ser mina acanthastreas och trachyphyllia ut numer. Min trachyphyllia har sett ut så i fyra månader men nu senaste månaden har mina acanthastreas också börjat visa samma beteende. Har andra LPS:er som verkar trivas bra och mina acanthastreas har sätt jättefina ut förut (se bild nedan) så jag förstår inte varför dem blivit så här nu helt plöttsligt. Förut när de såg bra ut klarade sig tom helt utan nitrat (v…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena! Går och funderar på ny scape och skulle vilja se lite inspiration. Har ett 130D och är inte helt nöjd än. Få se vilka lösningar ni kommit på! Peace!
-
- 44 svar
- 5,6k visningar
- 1 följare
-
-
Nu har jag haft igång min RSM130 i 3-4 månader och har lärt mig en himla massa. Jag har bytt ut mycket av tekniken, gjort om scapen säkert fyra gånger och har bytt vatten och utfört annan maintenance samt t.o.m. odlat lite alger och drivit upp artemia från ägg till vuxna för att få lite fart i maten... och jag har inte tröttnat på det. Det här tar jag som ett tecken på att jag fastnat för hobbyn och inte gett upp för att det varit för jobbigt eller tråkigt, så då går tankarna till att uppgradera. Något jag grämt mig på flera gånger i min RSM130 är att sumpen är både för liten och framför allt har alldeles för opraktisk form. I samma veva så skulle jag gärna ha lite stör…
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag börjar snart få slut på saltet jag har nu, Red Sea Coral Pro Salt. Funderar på om jag ska testa något annat salt? KH har alltid varit lågt med detta salt, så jag har fått buffra det princip efter varje vattenbyte. Sen kanske ett annat salt kan ha påverkan på algerna? Vad tror och tänker ni? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 17 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?
-
- 2 svar
- 713 visningar
-
-
Hallå där! Med hjälp av död sand och levande sten försöker jag och sonen att sätta fart på våra nybörjarprylar: Med i akvariepaketet fanns porslinsringar och aktivt kol som skall passas in i filtermaterialet. Dessa har jag lämnat kvar i förpackningen än så länge för att inte störa bakterier/cykling. Tänker jag rätt då? Med stenen har vi fått gott om snäckor, lite små maskar som är röda respektive vita samt vad jag tror är en liten ormstjärna. Vi håller 27 grader och 1,024 i salinitet. Jag doserar 20 ml startbakteriegojs/dag och planerar för att hämta eremiter, någon livlig fisk och en boxarräka i Stockholm så fort som möjligt för at…
-
-
- 20 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
Hejsan jag undrar om jag kan omvandla mitt 200 liters akvarium till saltvatten akavarium...Eller det är speciella akvarium till det?? (se bild) Och vad behöver jag för saker..och vad kommer det att kosta..utan fisk och koraller...det tekniska biten nu På zoogiganten säljer dom ett komplett paket för 7990:- 110 lites är det på.. Ska jag satsta på ett komplett eller bygga om mitt 200 liters.. Peter
-
- 11 svar
- 2,5k visningar
-
-
Nu igår fick jag hem mitt nya akvarium på 530 liter. aluminium ställning med luckor och gavel skydd snyggt . planera teknik att ha i den. Skummare turbofloater 750 UV 9 wattare glömt namn Tuze 6000 2 st med multikontroll Belysning 8*T5 och 250 watt HGI 60 kg levande ev lite mera senare invånare 4 clowner 4 damseller 2 drakfiskar 2 goby 1 ermekrit kräfta orkade inte skriva alla namnen på fiskarna ännu dom finns kvar i 250 men ska göra klart 530 först sen får dom flytta hehe. har ni något förslag om något bör uppdateras än det jag har. mvh lars
-
- 55 svar
- 8,6k visningar
-
-
Denna hobby är fantastisk! Jag lade levande sten i mitt akvarium häromdagen,och stenen kryllar av liv.Små sjöstjärnor etc.Nu undrar jag helt enkelt,förutsatt att vattnet är ok,när kan man placera dom första djuren?Tidsmässigt...
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
-
när mab ska fragga av en polyp är det bara klippa av den eller
-
-
Nu har jag införskaffat en del prylar att börja med: Rio 240 l Juwelakvarium Deltec 500 MC Doppvärmare Osmos (AM 120 /dygn) Kommande inköp (teknisk utrustning): En stark men TYST returpump (Vill gärna ha tips på denna!!!) Automatisk vattenpåfyllning (blir antagligen Aqua Medics för 990 kr eftersom Grotecs för 895 kr har för dålig tryckhöjd) Ev en extra ramp med 4x39W T5 rör Ev en streamerpump som skall placeras i kortsidan utan sump. UVC läggs på framtiden. Jag tänker avskärma en del av ena kortsidan med glas, breddmåttet måste jag fundera på eftersom det inte får bli för litet om jag ev skall kompletta med någon utrustning (t ex dränkbar UVC) i framtiden. Sumpen som jag …
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Hej, Jag ska börja med att presentera mig själv Daniel heter jag och jag bor i en liten stad som heter Sollefteå Jag har suttit och läst och läst ett tag nu och tänker införskaffa mig ett saltvattens akvarium närmare bestämt ett Clownhotell (?). Då jag bor ganska kärvt till närmare bestämt mitt ute i ingenstans i den norra delen av Sverige så skulle det enklaste vara att kunna köpa ett online å dom skickar men har inte hittat någon sån sida. Mitt nästa alternativ är att jag åker till nån utav dom två stora städer jag har nära dvs Sundsvall eller Örnsköldsvik (10 mil åt båda för mig). Har även lite funderingar kring vilken storlek jag ska välja på mitt akvarium jag hade t…
-
- 3 svar
- 954 visningar
-
-
Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Undrar om man ska köra aktivt kol under igångkörningsfasen? Är det en fördel att köra forsfat remover under uppstart? (svaren finns antagligen i någon tråd men jag hittar inte det) Mvh Mattias
-
Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…
-
- 0 svar
- 893 visningar
-
-
-
funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..
-
- 3 svar
- 856 visningar
-
-
Detta får bli en kombinerad fråga och presentation, hittade ingen presentationstråd på forumet =) Jag har bestämt mig för att göra slag i saken och äntligen skaffa ett saltvattensakvarium. Jag beslutade att köpa begagnat av en medlem här på sidan. Se denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45503-Rsm-130-silver-i-stockholm jag har för massor av år sedan kört en lite mindre sötvattenstank och har länge kännt att det dragit lite i akvarienerven, framförallt då saltvatten. Har aldrig kört saltvatten förut och ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning. Nu till frågan då... =) Med tanke på det som ingår i ovanstående, vad behöver jag tänka på…
-
- 24 svar
- 1,8k visningar
-