Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by boris,

hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.

• 6 svar
    • 1k visningar
  2. Started by CizziB,

Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  3. Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm…

4. Started by Kubiken1891,

Jag blandade vatten igår och körde med Aqua Medics salt. Men när jag kollade värdena så fick jag 840 Mg och 2.3 KH. Jag ska göra en ny koll när jag kommer hem från jobbet idag men dom värdena låter väl ganska fel? KH värdet testades med Salifert,Red sea och Hanna och Mg med Salifert, bägge testerna visade ok när jag kollade värdena i tanken.

• 6 svar
    • 899 visningar
  5. Started by sietses100,

Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har!

6. Started by Gnarkill,

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

7. Started by Nille83,

Har ett Red Sea 250C. 545 x 537 x 928 mm. Har mest skivor, mjukisar och sps:er. Läser man om rampen ska det inte vara några problem rent ljusmässigt. Men har någon erfarenhet mellan 120 och 160W? Är man dumsnål om man köper 120W?

8. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 666 visningar
  9. Är väl inte så mycket att göra egentligen, men tänkte fråga er kunniga om fenorna kan växa till sig igen då min mandarin har blivit attackerad och fått ett par hål i några av fenorna. Först blev bakfenan utsatt, men nu idag ser jag att även en ryggfena saknar en bit. Har ett litet kar på 31 liter och i karet fanns från början två clowner, redan från början var den större clownen ofta på den lilla, vilket han fortfarande är, men där märker man inte av några nya skador eller men på den lilla. För drygt en månad sen introducerade jag en mandarin, han äter bra, inledningsvis enbart fryst artemia, men igår tog han för första gången också fryst mysis. Tyvärr ger sig den stora c…

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by Leoparden,

Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken

• Gilla
    • 6 svar
    • 858 visningar
  11. Started by jacs,

har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.

• 6 svar
    • 741 visningar
  12. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Det är jag igen 🙂. Nu har jag flyttat mina 50l till 250l och det var rätt beslut 👍. Karet är startad med Lasses metod och nu har det gått 6 veckor från start. Jag har kollat lite olika värden och fick höga Ca (500, lika hög som för 2v sedan), Mg (1500, 60mer än för 2v sedan). KH har sjunkit från 9.3 till 8.6. Ph idag 7.4. Min fråga är om jag ska börja med balling dosering eller annat? I karet finns nu några mjuka koraller, lps samt 3 små fraggar enkla sps. Tack för hjälpen! Mvh Agata

• Gilla
    • 6 svar
    • 3,1k visningar
  13. Started by stuve,

Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan

• 6 svar
    • 1k visningar
  14. Started by cowlord,

Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 905 visningar
  15. Started by Kalufs,

Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne

• 6 svar
    • 724 visningar
  16. Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…

17. Started by Marvin,

Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?

• 6 svar
    • 858 visningar
  18. Started by adddo,

Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by houssami,

Hej på er allihoppa. Efter 4 år med sötvatten fiskar snart är det dags för saltvatten. Jag har läst och förtsätter att läsa om ämnet. Jag tänkte höra med er som har hållit på ett tag nu om ett par funderingar som jag har och jag hoppas att få svar och hjälp. 1- Ett 240 liters akvarium ( 110*45*50 L, B, H ) med 8mm tjockt glas, är det ok? 2- T5 rör som jag skulle kunna montera själv, liknande de som finns på den här länken , http://www.melevsreef.com/pics/0504/t5.html , finns såna att köpa i Sverige? Var? kostnad? Tack på förhand MVH

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by jorgen,

Hej. Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med. Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar? Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så? Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör? Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? …

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  21. Started by Luna_Light,

Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof

• 6 svar
    • 898 visningar
  22. Started by crille_hallden,

Hej! Skall starta upp mitt första saltkar inom närtid. Många av er skriver skynda långsamt, så funderar på om vi skall ta det till absurdum... :-) Vill starta upp karet under våren, men samtidigt så kommer jag troligen att åka på sem. i Juni (3 veckor) och det är inga goda förutsättningar för överlevnad! Så jag funderar på att starta upp och lägga i levande sten, bara hålla levande sten under våren och fortsätta processen under sommaren.. Så om vi utgår ifrån att karet kommer innehålla levande stenen i tre månader, vilken skötsel krävs då? Försökt hitta bra trådar men lyckas inte riktigt utifrån denna långa tid. "Matning"/vattenbyte etc. Kommer fylla på med typ av akvariu…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör

24. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 577 visningar
  25. Started by Henrik dahlström,

Har köpt erimit snäckor i 2 omgångar Och första gången dog 1 av 2 Och andra gången dog 2 av 6 Är det vanligt att det kan bli så eller är något galet??? Fiskarna 2 fröken och 2 nemo som introduserades med första omgången erimiter lever och verkar trivas

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.