Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jaonas,

Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

• 5 svar
    • 900 visningar
  3. Jag har i dagarna köpt ett nano akvarium och är i uppstartfasen. Det har uppstått lite funderingar kring om jag enbart ska ha fisk eller tillsätta någon form av mjukkorall i karet. På mina lysrör står det: 2x11w - 6500k. Det är ett Aquatic Nature Evolution. Räcker belysningen till någon form av mjukkorall eller tycker ni att jag ska köra (F/O)? Vilken typ av mjukkorall rekommenderar ni en nybörjare om detta är möjligt? Tacksam för svar Hälsningar Mikael

4. Started by Aquaguy,

Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html

• 5 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Daggen70@gmail.com,

Jag har haft akvariet igång i 1 år nu och undrar varför mina BTA har slutat att blåsa upp sig? Om dom inte trivs på ett ställe så flyttar dom sig väl? hur ofta matar ni era anemoner? ska jag flytta dom till ett ställe med mer ljus? Sen undrar jag om man kan köpa ostron i fiskdisken och koppa in i akvariet?

• 5 svar
    • 889 visningar
  6. Started by hippo,

jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by akvasalt,

Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar

8. Started by Jeppe83,

Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.

9. Started by dimaz,

Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.

• 5 svar
    • 761 visningar
  10. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

11. Vad är det som växer runt min ricordea? knappar? Isf giftiga?

• 5 svar
    • 3,5k visningar
  12. Tja Jag är väldigt ny i saltvatten hobbyn köpte ett red sea 130 Liters av en kompis som tappat intresset! I karet så fick ja 2 clownfiskar 2 st Frökenfriskar och en Enoplometopus debelius RevHummer . Karet va väldigt smutsigt och behövde mkt jobb. Efter att ja rengjort alla stenarna och med mkt jobb mkt vattenbyte .. De första ja gjorde va att handla mig massa massa Städisar och lite koraller =) handla 10 st Eremitkräftor 10 turbo sniglar 10 st andra sniglar och 2 st sjöstjärnor . Så idag ser de ut såhär Nu till mitt problem! Efter att ja fått rätt på alla alger och städpatrullen har städar i nån månad nu så va de äntligen tags att köpa fiskar =) Åkte till Zoogiganten o…

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Matthias_H,

Startade ett 120 liters kar för ca 6 veckor sen hade tre fiskar i och nu dog en helt plötsligt mådde hur bra som helst sen börja den simma på sidan och dog. Ska jag göra vattenbyte ? Dom andra två mår bra. Har en korall jag inte får fast på stenarna den bara åker på botten och nu är den ihop nypt och undrar om den kan ge farliga ämnen i vattnet om den håller på dö ?

14. Started by Nille83,

Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.

• 5 svar
    • 728 visningar
  15. Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …

16. Started by Aquario,

Hej. ..."Det går bra nu"...(Petter) Hej. Det går verkligen bra för mig i mitt första nano saltkar. Jag har inte mycket i karet för tillfället men de djur som finns är intressanta att studera. Min räka har bytt skinn två ggr inom loppet av tre veckor (andra gången i dag). Och min zebra eremit krabba har bytt för första gången i natt också. Jag har även en röd bent eremit som varit orörd på samma plats i två dygn nu och jag tror den, lik zebra eremiten, kommer snart att ömsa sitt skinn eller skal. Min fråga är ska man lämna kvar det ömsade skalet för att låta djuren äta upp det? Jag tänkte det kanske finns nyttiga proteiner eller kalcium som behövs för att stärka deras ny…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by ghiller,

Hej, Detta är min första post här på forumet. Jag har läst och pluggat så mycket jag kan om saltvattensakvarium de senaste 6 månaderna och har äntligen fått tummarna ur att köpa ett 240liters. Jag tänkte lägga upp lite bilder sen, på teknik och skåp. Jag har dock en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Pga ett större byggprojekt hemma så kommer jag inte kunna sätta akvariet på plats i vardagsrummet förrens kanske i mitten på november. Därför är det temporärt placerat i ett extrarum. Eftersom jag är så ivrig att starta så undrar jag ifall det är en bra ide att starta upp akvariet där det står nu, med bara salt och levande sten, och att det kan stå och gå tills jag kan …

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Uppgarde,

Skall i dagarna införskaffa ett nano 130 saltvatten ! Har nu haft sötvattenakvarium i flera år jättetrevligt o roligt på alla vis Men nu känner ja å sambon att det är dax att ta Ett steg till ! hon är glad i fiskar å ja växter å småkryp ,ja tycker denna sida värkar mycket bra å informationsrik ja skall försöka att ta lite bilder lite då å då å delge om alla roliga å mindre roliga dumheter jag kommer att göra från en gotlänning

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Ponnapontus,

Det står inte uttryckligen på flaskan att den funkar i saltvatten.Finns det ngn med kunskap om Happy Start bakterier? Vågar jag använda detta i min salltvattentank under uppstarten?.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)

• 5 svar
    • 829 visningar
  21. Started by morphriz,

Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Bliaze,

Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?

23. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Bjoorn,

Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...

25. Started by Daniel Fahlström,

Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.