Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
<DIV align=center> Hej på er. Jag lovade ju ytterligare en del till berättelsen om karet hemma hos Bosse, dvs undertecknad. Nu har det gått en tid sedan vemödorna med att få in lådorna med kar, bänk, salt, pumpar, värmare, och dylikt kom in i mitt liv med buller och bång. Nöjd och belåten satte jag mig ned på golvet framför karet och begrundade det. Skulle detta verkligen gå vägen undrade jag. Kommer det verkligen att bli ngt av detta. Eller kommer det att bli med så många andra projekt som jag startat, och som bara runnit ut i sanden (förlåt) Nåväl. Dagarna gick och karet blev allt mer "Dame edna" rosa för varje dag som gick. Samtidigt växte naturligtvis alg…
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 778 visningar
-
-
Jag ska skaffa ett helglasakvarium och ha till saltvattensfiskar. och jag tänkte göra en inbyggd sump med ytavrinning. tänkte sätta in en glasruta på ena kort sidan och få till ytavrinningen där. och sätta avskummaren, där oxå så klart! vad mer ska man ha där? är det någon som har förslag/ritningar på hur man får till en bra inbyggd sump?
-
- 3 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 831 visningar
-
-
Hej! Jag är relativt ny inom saltvattensakvaristiken, men har sysslat med diskus sen jag var en ung spoling. Är nu snart 27 och har återigen börjat med saltvatten. Har inte tid för att syssla med diskus på heltid längre, utan har istället vänt mig till denna del av akvariehobbyn. Min tro är att jag kommer att förbli här. Saltvatten är, förutom diskus, det ultimata inom akvaristiken. Sådär särskilt avancerad kommer jag dock inte att vara i början. Som det ser ut nu har jag nyligen köpt 45 kg levande sten och korallsand till mitt 425 liters. Det är 121 långt, 70 högt och 50 brett. Märket är Zooline med ram. Sysslar just nu bara med att se till att cirkulationspumparna skjut…
-
- 23 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tänkte börja lite med vodka metoden!! just för att få lite färg på mina sps... är det ungefär som zeovit då eller?
-
- 20 svar
- 6,3k visningar
-
-
hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz
-
- 0 svar
- 583 visningar
-
-
Hej, Nu är det dags att börja äventyr med "saltis." På onsdag köper jag en tank på 200 liter (100x40x50), men innan jag börja fylla den med vatten, jag vill prata med mer erfarna kollegor från Nacka / Stockholm för att undvika en del av "nybörjare misstag" . Jag blir mycket tacksam för all hjälp och stöd. Hälsningar Martin
-
-
- 182 svar
- 24,7k visningar
- 2 följare
-
-
Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.
-
- 4 svar
- 757 visningar
-
-
hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Ringde för ett tag sen till han jag skulle köpa karet av. Och han sa att jag måste ta med 180 liter vatten från akvariet hem, annars kommer allt att dö om jag blandar nytt saltvatten. Lär inte bli nått saltkar för mig imorgon eftersom det inte finns en chans i vetet att det ryms: akvarium, möbel, 180 liter vatten, 50 kg ls, hinkar med anemoner och koraller + två personer. Hade inte alls räknat med att man måste ta med gamm-vattnet. Han ta slut innan det ens hade börjat med saltvatten för min del, har tappat all lust just nu. Typiskt då jag sålde mitt sötvatten igår för att köpa salt :-( Totalt fiasko !!!
-
-
hej alla saltisar..=) skulle bara dubbelkolla om det är möjligt att ha alu ram på sitt saltvattenkar och inte hel glas...?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Då var det dags med nytt kar efter att jag kom hem igår och hade 4-5 liter vatten på vardagsrumsgolvet. Troligtvis sumpen som läcker, billig skit lönar sig aldrig! :/ Köpte ett 630 liters idag som jag har fyllt 1/3 med sten, koraller och fisk. Hoppas att allt klarar sig nu bara. Tänkte man skulle lägga upp lite bilder under resans gång, använder mobilen så bilderna är inte dom bästa men dom funkar. Måtten på karet är 150x65x65
-
Hej alla .. Har just hämtat mitt kar från Borås och hadde med 2st 20 liters rena dunkar. Fick med LS och fiskarna som gått i karet sedan Nov-07 så när jag väl kom hem så monterade jag upp allt och lade i LS fylde med vattnet jag fick med samma som hela tiden varit i karet. Samt fyllde på med nytt rent vatten ca 5 liter. Sedan fick jag med en hydrometer ( billig i plast med mätsticka ) Så nu efter ca: 2timmar som jag kört karet utan fisk i och med LS så tänkte jag kolla av salthalten. Mätaren slog i topp Och jag vet att dom inte är tillförlitliga men hur skall jag göra nu? Menar att salthalten kan ju inte toppa då det jag gjort har varit att använda samma vatten som v…
-
- 23 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu håller jag på med planering av mitt andra kar. Dock hamnade denna tråd här i ""mitt första akvarium". Dock är detta mitt andra försök. Planeringen är i gång, jag har dremlat upp ett hål i en burk som jag har för mig är 120X60X60 (orkar inte gå ut och mäta då den står i garaget och det pinkar ner ute. Jag har ordnat med garderob som ska användas som grundpelar i möbeln. Jag kommer att försöka att skapa möbeln ungefär som sillens gamla kar som han köpte av HB-mannen och nu har sålt vidare till någon som jag inte vet vem det r. OBS! Första försöket r fortfarande igång se tråd " Planering, uppbyggnad och uppstart" men jag har lite barnsjukdomar, får inte cirkulationen att…
-
- 89 svar
- 9,9k visningar
-
-
Hur länge klarar sig akvariumet om strömmen går, innan det blir illa för fiskar, anemoner, koraller eller annat? Jag har inte läst om någon här som har en UPS kopplad till akvariumet.
-
- 17 svar
- 5,6k visningar
-
-
-
hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…
-
- 3 svar
- 814 visningar
-
-
Visste inte riktigt vart jag skulle fråga någonstans så de fick bli här, har precis köpt och fyllt ett 96 liters kar hemma, med allt i är det ca 75-80 liter vatten, 9 kg sten å lite sand osv. så allt som allt bör det väga 90-100 kg gissar jag på, Nu är det så att akvariumet står på en hemmasnickrad bänk, ej specifikt byggd för akvarium men den är rätt så massiv, tjejen å jag satt samtidigt så den bör klara 150kg åtminstonde, ser ut å klara det dubbla så. När vi nu fyllde akvariumet kan man se en väldigt lätt svikt i mitten av bänken, får in ett dubbelvikt papper ungefär så gissar på 1 mm svikt. Akvariumet har en "plastram" den står i som medföljde plus en 5mm sån här matt…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej. Är i processen att gå över från sötvatten till salt och då har jag som ni förstår massor av frågor som jag hoppas att jag kan få hjälp med här. Fråga 1. Finns det nån Zoobutik i Skaraborgsområdet där det finns saltvattens akvarier uppe och igång där man kan kolla, fråga och köpa tillbehör? Fråga 2. Konvertera eller köpa nytt? Är det enklast/billigast att göra om mitt gamla akvarium eller ska man köpa nytt redan anpassat för saltvatten? (Då tänker jag aquael reefmax, Rsm eller liknande). Har iaf fastnat för utseendet på Aquael Reefmax 105l och sen känns det som om det är hanterbar storlek på akvarium. Sen är det ju naturligtvis en miljard frågor till men får börja där…
-
-
- 80 svar
- 8k visningar
-
-
Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar) Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning. Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.
-
- 2 svar
- 685 visningar
-