Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

• 3 svar
    • 583 visningar
  2. Started by Alex913,

Hej har en Tunze 9012 skummare i mitt nystartade kar. Så fort jag sätter igång den så fyller den koppen jättesnabbt med vatten ingen sörja eller så. Kan ha den på typ 5min innan den är fylld vad är felet? Har ratten på lägsta och ju mer jag höjer den desto snabbare fyller den sig? Har bara levande sten i än så länge

• 14 svar
    • 727 visningar
  3. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 762 visningar
  4. Started by Reefchallenge,

hej undrar om du kunde hjälpa mig med en del saker. har en aqua medic percula 120 med 12000 pumpkapacitet plus en deltec mc500 skummare jag har fått en del problem på sista tiden , ett skikt av röda alger har börjat växa i akvariets kanter,på sanden och på en del stenar. har satt in 200 ml rowaphos i karet men det verkar inte hjälpa särskilt mycket. jag har en städpatrull bestående av minst fem turbo sniglar , 10 andra sniglar(större variant) minst fem brittle star sjöstjärnor , minst tre eremitkräftor. en revkräfta , 2 sjögurkor och tre sjöborrar, ingen sandvändare eller blennis samt 12 stora fiskar varav 4 clowner ,2 pipefish , resten kirurger.en fröken eller läppfisk …

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by wrroomm77,

Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by lillan_69,

Hej alla måste börja med att säga att detta är en toppensait. Jag har ett 110 Liters Juwel akvarium med filter och pump och doppvärmare i en låda i akvariet (den är fast å var så när jag köpte den på djuraffären) Sedan så är det inbyggd ljusramp i locket med plats för 2 lysrör. Jag har ingen doppvärmare i akvariet nu men värmen ligger på ca 27 grader. Vet inte riktigt om det är sommarvärmen eller vad de är som gjör det. Sen så skulle jag vilja göra om det till ett saltvatten akvarium men jag vet ej vad jag ska köpa för att kunna göra det. Det är så mycket snack om ytavrinning, osmosisar av en massa slag, å lampor osv. Jag skulle vilja ha det så lättskött och billigt och j…

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by mike.f,

I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…

• 6 svar
    • 1k visningar
  8. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Hej. Jag kommer med en nybörjar fråga?? Jag har tänkt att starta en ny kar ,men tänkte att använda ytterpump istället för sump, har någon provat? Min tanke är att från karet rinner i ytterpump sedan i skummare och där efter ytterligare i en annan ytterpump och sedan till karet (med innehållet aktiv kol och biophos 3 mm) . Kan det funka? om inte varför.

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Botan,

Hej allihopa Jag måste få råd och tips. För några veckor sedan köpte jag en clown tryckare. Riktigt snygg men hemsk. Han äter mina erimiter. Ja ja....jag vet att tryckare kan göra det, men vad gör man för att akvariet inte skall bli fullt med alger?? Finns det något annat man kan ha där istället för erimiter som inte tryckaren ger sig på? Jag menar jag är nog inte den enda i världen som har en tryckare. Hör gör dom andra för att undvika alger?? Tacksam för svar!!!

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by Nicke_W,

Då va det dags att uppgradera sig en anning. Clown hotellet va mer eller mindre ett inpuls köp, jag hade igentligen tänk att start ett sötvatten igen, men kunde låtabli då man stog och stirra på alla trevliga saltvarelser i butiken plus att jag alltid har velat ha ett slatkar. Så jag tänkte jag ska bane mig testa det här med saltvatten, vilket nu man har gjort i några månader och har fasnat för det. Har nu funderat en hel del men har inte bestämt mig för om jag ska sattsa på ett komplett RSM eller köpa allt "löst". Jag kan tyvärr inte ha så mycket större än ett 200L kar idags läget ändå. Annars hade jag lätt skaffat ett runt 400L. Vad tycker ni jag ska välja ? För och n…

• 23 svar
    • 2,3k visningar
  11. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 810 visningar
  12. Started by MrBase,

Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank

• 4 svar
    • 868 visningar
  13. Started by Jonte93,

Tja, har precis köpt mitt första akvarium som är på ca. 63 liter. Jag undrar vad man bör ha för ljus kombination i en T5 ramp med 2 st T5-lysrör och ett blåljus? Vilka koraller kan man ha i ett sånt? vilka sorters fiskar är lämpliga? Har ni några allmäna råd så får ni gärna skriva de. //John

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by JonWil,

Kom hem efter att ha varit och firat jul och nyår med familj till ett kaos utan like. Mitt fina kar liknar nu ett av dessa algeinfesterade, helt döda karen man ofta ser på pizzerior. Medans jag varit borta har en väldigt viktig eldosa tagit livet av sig, nämligen den som styr alla pumpar. Karet har stått utan cirkulation i jag vet inte hur många dagar, men som det ser ut bra mycket mer än en vecka. Många invånare var döda, det enda som var vid liv var en bangai och en clown. Vågar jag skrapa av alla alger från sidorna eller borde jag tömma karet helt och börja om? All min sten har fått gröna luddiga alger på sig och cyano finns det mer av än jag någonsin sett. Min automa…

• 23 svar
    • 3,7k visningar
  15. Started by Erika-86,

Hej alla glada! Har funderingar på att starta ett litet saltkar i köket. Det ska vara ett hörnakvarium men jag tänkte höra med er vilket hörnakvarium som kan passa bäst.. Om det är några störra skillnader på dessa hörnakvarium mer än utseendet?! Vet nämligen inte vad som kan vara finast att bygga. Vilket hörnakvarium tror du skulle passa bäst in i detta hörn: * Ett vanligt enkelt hörnakvarium * Ett panorama-hörnakvarium * Ett hörnakvarium med välvd framruta Akvariumet kommer att stå här: Sen har jag sett att några bygger i optiwhite glas.. * Vad är skillnaden på optiwhite och vanligt?! * Är det dyrare att bygga i Optiwhite? Tjing!

• 21 svar
    • 3,9k visningar
  16. Started by ulfsa,

Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS

• 10 svar
    • 931 visningar
  17. Started by jacs,

Jag bara måste ställa denna fråga. Om något har dött så händer vad, typ hög nitrit, luktat konstigt? //Jonas

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Gfsson,

Hej och god dag på er alla saltvattens entusiaster! Jag och min sambo har beställt ett nytt akvarium (Red sea max s 500) och då vi inte har några i våran bekantskaps krets som håller på med detta så tänkte jag att de är bäst att presentera oss här. Jag som kommer skriva mest här heter Jonathan och är 28år, jobbar som egen företagare och driver ett Vandrarhem i Uddevalla samt extraknäcker som personlig assistent (Båda jobben är över 100% så den tid jag får över vill jag ta de lugnt och pilla med akvarium) och min sambo som är några år yngre än mig var faktiskt den som startade intresset. De började med att vi skulle köpa ett 720L beg akvarium i Göteborg, men då säljaren v…

• 29 svar
    • 6,4k visningar
  19. Started by heba,

Då suget efter salt igen blev för stort så införskaffades ett Aqua medic Blenny. Monteringsanvisningen till möbeln var 0 och intet, utan det var uteslutningsmetoden tillsammans med "IKEA-erfarenhet" som gällde. Då jag på bilder sett att skivan upptill på möbeln går i linje med akvariet i framkant (dvs inget "överhäng" av akvarieglaset) så var min förvåning stor då jag insåg att i den större skivan var avsedd för botten på möbeln (förborrade hål för "benen"/klossarna som möbeln står på)! Nu när jag byggt ihop möbeln så är ju möbeln kortare och akvariets framkant hänger i det luften och alternativet är att vända på möbeln! Toppskivan kan heller inte vara felpackad då dörren…

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by terrang66,

Hej har fått plattmaskar på korallerna vad jag har läst så ska man sötvattensdoppa korallerna Mina koraller sitter fast på stora stenar ska man doppa stenen i vattnet isåfall vad händer med allt annat levande på stenen dör allt ?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by krukan,

Hej, Håller äntligen på att uppgradera mitt 96L till ett ca 350L (150x45x50 , välvd front) . Kommer borra ett sk. Bean Animal överrinning med 3x32mm i baksidan på karet, planen är att limma en diagonal glasskiva "coast to coast" i bakkant som intern överrinningsbox, returen blir en 32mm som övergår i dual loc-line (osäker på 1/2'' eller 3/4'', ej bestämt) . för rören ner så blir det först 1x 90 graders sen ytterliggare 2x45 graders in i bänken nedanför, har beställt en sk gate valve (brothers tror jag märket hette) från ebay som ska sitta på drain röret för finjustering av flödet. Returpumpen blir troligen en Jebao DCP-10 000 sine wave (196x…

• Gilla
    • 53 svar
    • 5,1k visningar
  22. Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…

23. Started by powerman5k,

Hej alla. Jag är en gammal dykinstruktör som spenderar allt för mycket tid på sitt riktiga jobb och allt för lite tid under ytan... Tanken av att ha ett eget lite rev och lite fisk att ta hand om har alltid lockat. Jag skulle vilja ha ett rev med koraller och fisk man kan hitta runt Thailand och i sydost Asien så man känner sig som hemma ? Nu skulle jag behöva lite tips vart jag ska börja läsa och vad jag ska läsa. Sitter och klickar lite planlöst på forumet men hittar inte ett tydligt ställe där jag ska börja leta. Nybörjarhörnan borde ha några klistrade poster där man kan börja, för nu är det bara en massa frågor som säker får besvaras om och om igen. Anta…

• Tack
      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by francefight,

Hejsan ! Jag behöver tips på någon korall som klarar sig bra i mycket flöde samt högt. Har inriktat mig på mjukisar och lps. 🐠 Vill även säga tack till er alla som svarar på frågor som ställs här inne. Jag som inte syns mycket här i forumet, lär mig mycket av era diskussioner! 🐙 Mvh Fredric

• Tack
    • 5 svar
    • 2,4k visningar
  25. Started by Beatrix,

Hej allihop! För några månader sedan skaffade jag mitt första akvarium på 57L (sötvatten), sedan blev det ett till på 200L (sötvatten) men har hela tiden haft i huvudet att jag vill ha ett saltvattensakvarium. Nu har jag lyckats komma över ett som jag ska hämta imorgon på 60L. Jag behöver all hjälp jag kan få, så här kommer ett gäng frågor, svara på de frågor du kan/vill: 1. Finns det någon bok eller dylikt alla saltvattensägare borde äga? 2. Vilka koraller kan jag ha i mitt akvarium? Gärna mycket färg och form! 3. Vilka typer av "blötdjur" kan bo i denna storlek? Sjöstjärnor, sjöborrar och liknande? 4. Vilken typ av fiskar kan bo i de…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.