Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 805 visningar
-
-
Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…
-
- 5 svar
- 883 visningar
-
-
Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Efter många år av sötvattensintresse är det nu dags att ta nästa steg. Jag har inhandlat ett 540 liters kar med tillhörande 200 liters sump som jag alldeles egenhändigt byggt en bänk i hustimmer till: I detta kar har jag som start lagt ned60 kg levande sten, satt igång en skummare, DeBary 55W UVC, kolfilter samt byggt ett eget automatiskt vattenpåfyllningssystem med osmosvatten, men som sagt : vad vet jag, jag är ju bara en bagare...................... (mer bilder kommer så småningom då jag fått kläm på min digitalkamera;-)) Som pump till UVC´n har jag en Aquaclear 5000 + två stycken till Aquaclear 5000 som rena cirkulationspumpar i karet.
-
- 36 svar
- 3,4k visningar
-
-
Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen
-
- 6 svar
- 996 visningar
-
-
Hej. Nu startar jag 112 liters projektet. (TJOHO)! Osmosfilter är beställt : Aquatic Nature Antarctica. Salt är beställt : Reef Crystals. Saltmätare är beställt : Deep six. (såg här på forumet EFTER att jag beställt att dessa vipparmsmätare kanske inte var riktigt 100 men,men.) Så kommer vi till frågan. Denna gång gäller det skummare. Jag har kollat lite på nätet och hittat ett par modeller som jag tycker verkar intressanta och nu skulle jag vilja ha era synpunkter på dessa eller om ni rekomenderar något helt annat. Till saken hör att jag idag har ett plastlock med inbyggd belysning (2*18w) som jag tänkt använda under inkörningen av den levande stenen tills jag köper mh-l…
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har lite funderingar ang reaktorer av olika slag! när behöver man dem? kalkre zeo.. mm mm
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Var på Korallfisken innan jul o nu ser det ut som att korallerna har etablerat sig! så här blev det.
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
260 liter är karet. Det som finns i karet är skummare, 3 cirkulationspumpar, 1 sump fylld med LS, 28 KG LS totalt, 20 kg levande sand + 10 kg korallsand. Ingen fisk och inga koraller just nu. Karet är tänkt som ett korallakvarium i förstahand. Värdena är: Temp: 27,5 C Salt: 1.0245 Nitrit: 0 Nitrat: 4 ppm MG: 1320 DKH: 10 PH: 7,8 CA: 470 Är det något som ska höjas eller sänkas?
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
Detta får bli en kombinerad fråga och presentation, hittade ingen presentationstråd på forumet =) Jag har bestämt mig för att göra slag i saken och äntligen skaffa ett saltvattensakvarium. Jag beslutade att köpa begagnat av en medlem här på sidan. Se denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45503-Rsm-130-silver-i-stockholm jag har för massor av år sedan kört en lite mindre sötvattenstank och har länge kännt att det dragit lite i akvarienerven, framförallt då saltvatten. Har aldrig kört saltvatten förut och ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning. Nu till frågan då... =) Med tanke på det som ingår i ovanstående, vad behöver jag tänka på…
-
- 24 svar
- 1,8k visningar
-
-
Nu ska det hända. slängt ut allt i mitt kar o ska nu sakta men säkert sätta igång saltvatten, skummare pumpar o div saker är inhandlat för att sakta komma "igång" självklart mycket kvar men det känns ändå som om mycket håller på att hända nu. jag ska ta lite foton på karet under tidens gång här. kan ju va kul. På återseende!!!!!!
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte igår en säck med sand från Biltema som många rekommenderat, valde den finkorniga sanden. Kollade även på ett lagom stort akvarium igår som låg på ca 100l för bara 799kr. Man får med alla tillbehör fast dock för sötvattensakvarium. Men jag ska köpa den ändå och starta upp mitt första nybörjarbygge. Jag bor i Skövde och vi får vårt vatten från Vättern och jag pratade med en inne på Djurmagazinet och han tyckte inte det var nödvändigt att lägga ut pengar på en Osmosfilter eftersom vi har så pass rent vatten i kranen. Men han sa att det absolut inte skulle skada att filtrera vattnet även om han personligen inte tyckte detta. Jag har inte lånat hem boken som rekommender…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
för ett år sen eller 2 skulle jag körqa igång ett saltvattens akvarium... körde o handla ett clown hotell refraktometer tester o lite nya saker till hotellet kom hem o börja smida mina planer.. men sen skulle vi flytta o när vi hade flyttat skulle vi renovera o när vi hade renoverat skulle vi utomlands, ja de rann ut i sanden helt enkelt men vad hitta jag i förrådet häromdagen? jo alla grejer fint nerpackat o som nytt finns ju bara en grej o göra =) så till helgen tänkte jag åka o köpa bänken som hör till clownhotellet om den fortfarande går o köpa. får väll köpa nya tester med dom har väll gåt ut antar jag, sen blir de till o sätta upp allting o fylla på vatten o blanda …
-
- 83 svar
- 7,1k visningar
-
-
Hej på er Jag odlar redan idag. Men inte koraller utan tomater, basilika, physalis osv under hps. tomaterna kostar väl 500 kr kilot när man odlar så här, men vad gör det när det är en trevlig oas i vintern. Trevligt pyssel med en del vetenskap. Odlar med hydrokultur. Men nu har jag fått nys om att man kan odla koraller. klart jag ska odla koraller! Tomater i all ära, men de får väl bli odlade sommartid då, saltvattenakvarium och koraller verkar mycket mera spännade. Har kikat på många trådar och har fått en hum om vad det innebär. Om tillvaron går som planerat så flyttar jag till större lägenhet om sådär 3-4 månader. Under tiden har jag tänk att läsa på mycket om odling …
-
- 25 svar
- 9,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag har gått i saltvattens tankar i lite över ett år nu men mina discusar har tagit all min tid med ständiga vattenbyten och matning. Nu har jag sålt av i princip allt i discus väg och kan tömma ur lägenheten på x antal akvarium. Har bara ett 720liters växt akvarium kvar som ni kan se på oveb s blog. http://apps.berthling.com/jGallery/images/Tester/DSC00438.html Förra vintern var jag med Dez3d på triton när han skulle köpa lite saltprylar till sitt kar. Han försökte då övertala mig att starta upp ett saltkar i mitt vägg akvarium i köket. Jag nappade inte riktigt men tanken har vuxit sig starkare och nu har jag bytt till mig en 125w aqua medic MH belysing och tänke…
-
- 59 svar
- 7,9k visningar
-
-
Just beställt en RO-anläggning från Triton - tänkte det är lika bra att investera i detta och köra ordentligt från början. Valde en mindre modell utan silikat-filter - tänkte nämligen att jag borde kunna bygga ett eget av typ tratt och strumpbyxor eller kaffefilter eller nåt och att det borde bli billigare. Själva akvariet hämtar jag hem nån gång nästa vecka. Allt kommer att gå väääldigt lååångsamt i början. Dels är jag ju nybörjare och vill lära mig ordentligt längs vägen, göra allt rätt, hinna utvärdera varje moment och så. Sen är jag inte en särskilt impulsiv person heller. Och så är det ju lite av ekonomisk fråga. Dessutom är jag inte intresserad av saltakvarium för a…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Efter 6-7 års funderande och tvekande har jag nu igång mitt första saltkar. Ett Nano Reef från Aquael på 30 liter. Det har jag alla trevliga människor på detta forum att tacka för. Har haft i 3kg levande sten sedan i söndags men har sett ganska lite liv. Några maskar (tror jag) som bor i små rör, både vita och röda. 1 snigel samt en annan varelse som jag speciellt undrar om någon vet vad det är. Har bara sett den en gång som hastigast men då "sögs" den in i ett litet hål så jag fick vänta en stund och sedan smyga mig på den. Den är grön, är ca 4cm av det jag han se, änden var ju kvar i hålet. I "huvudänden" är den delad i två bitar på ca 1,5cm var. Lyckades filma den…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…
-
- 2 svar
- 888 visningar
-
-
Hej på er allihopa. Nu e jag helt såld på saltvatten när jag bläddrat genom saltvattensguiden.se i ca 1 månads tid. imponerad av de flesta kar med olika lösningar. jobbar på olika vatten o reningsverk runtom södra sverige o ser många liknande prylar fast i större format så jag hänger väl med vad d gäller själva processen av själva systemet med sump men jag är ändå osäker på vissa saker. kollat runt i hela forumet o läst till mig mkt men har fortfarande många frågor för d verkar va en hel del o tänka på hehe. har ett 600 l kar som e 2m lång 60 djup 50 hög ciklidkar som jag tänkte göra om till saltkar. Har även tänkt köra med sump så jag har redan tjuvstartat o köpt 2 min…
-
- 39 svar
- 2,8k visningar
-
-
-
Hej jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattens akvarium. och mina största intressen av djur i det är nog för svåra tycker ni. men det bryr jag mig inte om hehe till mina frågor och djur 1 Sjöhästar 2 Drakfisk 3 Bläckfisk 4 Clownfisken 5 Sjöstärna finns mycket mer. men man lär ju börja någonstans hehe kan tänka mig ha 1 till 3 akvarier. har ett helt rum nu med bara djur. och vill byta ut lite mot akvarier med. men börjar med ett vore bra om någon riktigt kunnig orkade skriva ner lite info om dom. och vad som funkar med vad och vad jag behöver för tillbehör jag har svårt att hitta på forum. vad som är bra att läsa mm. att bara hitta vart jag ska börja tack fö…
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först
-
- 5 svar
- 1k visningar
-