Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej. Efter att läst på i ett halvår här på guiden har jag så äntligen fått igång mitt första saltkar. Det blev ett RSM, som jag kände var ett "enklare" startalternativ än att modda ihop ett själv på första försöket.(har redan börjat planera nästa kar)Jag känner heller ingen som är saltis som kunde hjälpt mig rent praktiskt.(dåligt med saltisar i Lysekil) Men fantastiskt mycket bra info på denna sida för oss nybörjare. Jag har annars alltid haft sötvattenskar, men det här är som att börja om på noll. jag har haft igång karet sedan nyårsafton och det puttrar på bra. Mycket roligt att titta på, speciellt när ljuset är släckt.(kan sitta i timmar och glo) Har bara släppt i en …
-
- 36 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej! Jag och familjen bor en bit utanför Göteborg närmre bestämt i Hindås. Jag håller som bäst på att sätta upp vårt första saltkar efter flera år med sötvatten. Det här är ju så stor skildnad och jag har mycket att lära, man kan säga att vi står inför en stor utmaning, så jag hade gärna kommit och tittat hos någon som redan är igång, och som kan visa teknik, tips, och "Gör det här" "men akta dig för det här"... Har du lust att visa upp ditt saltvattensprojekt för två nybörjare? Dra gärna ett PM till mig, så kommer jag och frun förbi och tittar
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
har gått och funderat både länge och väl på att köpa ett saltkar och igår så hittade jag ett lämpligt kar, ett kubkar på 50x50 med 20 kilo ls 20 tal koraller mjuka och hårda med skummare och allt detdära som jag läst mig till att man behöver enda problemet jag har nu är att jag fick sex flyttlådor med extra grejor som jag inte har en aning om vad det är till för faktum är att jag inte ens kunde få med karet bilen blev full av lådor med olika grunkor av plast glas så det blir en ny tur till säjaren på lördag då själva karet och invånarna ska få ett nytt och kärleksfullt hem min fråga är känner någon till något om sakerna på fotot vad som skulle vara bra att montera in i k…
-
- 122 svar
- 16,2k visningar
-
-
Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??
-
- 1 svar
- 574 visningar
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 846 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
Hejsan! Jag går i funderingar på att skaffa ett saltvattens akvarium till sommaren men har dock lite frågor främst angående näringsämnen i vattnet och rengöringsmetoder. Som inbiten växtakvarist så är det främst korallerna som lockar mig till saltvattens hobbyn och SPS och LPS korallerna är mest intressanta men också svårskötta främst spsen. Nåja här kommer mina frågor! 1. Vilka spårämnen är viktigast att tillsätta för att hålla koraller i ett välmående tillstånd? Jag har förstått att hårdare koraller behöver kalcium vilket leder mig till min nästa fråga. 2. Hur tillsätter jag kalcium effektivast, är jag tvungen att skaffa en kalciumreaktor? Har en c02 anläggning nu men d…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit. Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg. Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att k…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hallå alla här på SVG Har smygit runt här i forumen ett tag och har riktigt fastnat för det här med salvattensakvarium, hade från början tänkt att göra iordning något snyggt sötvattensakvarium, men efter lite forskande hamnade jag här och vill inte gå tillbaka. Har inte kommit långt i mitt akvarieprojekt men en bit ivarje fall. Började med att införskaffa detta och även denna Sedan har jag suttit åtskilliga timmar framför datorn (tills sambon klagar) och kollat igenom massa trådar (grymt bra engagemang här på forumet ) Har ett stort problem att försöka hålla lugnet och inte köra på allt i rusningstrafik hittils, men håller mig i skinnet. Själva akvariumet är under inhand…
-
Har läst runt här på forumet som så många andra, och har införskaffat ett 310 L ramakvarium med tillhörande aluminium bänk. Akvariumet kommer att stå i mitt sovrum, så allt måste vara relativt tyst eller nerdämpat. Har funderat på att köra med sump, men då finns det ett problem, bänken är för låg + mittstaget är ivägen för sumpen. Bygga ny bänk? Funderat på det, och vet inte om det blir av. alternativt om man kan höja bef. bänk med alu. profil men vart finns det? Skummare? ---------------------------------------------------------------------- Sumplöst: Grotech HEA080 hur är det med den? hört att den är väldigt tyst, stämmer detta? Skulle den göra sitt jobb? -----------…
-
- 36 svar
- 4,6k visningar
-
-
jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hejsan jag har ett RSM 130 har vel varit igong i en vecka eller tvo, graderna gor inte under 27 och 28 med lyset i gong, doppvermarn er inte igong... hur ska jag fo ner det?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre
-
Hej Hej! Jag behöver lite hjälp med att välja akvarium och kringutrustning och hoppas att någon kan hjälpa. Har pysslat med sötvatten i typ 15 år men har sneglat på salt nu ett par år. Har läst mycket nyttigt både här och på andra forum samt köpt, läst och förstått (förhoppningsvis) en hel del böcker i ämnet. Målet är nu att sätta upp ett revkar på mellan 700-1000 liter. Gillar SPS:er, anemoner och räkor framför allt, kommer nog inte ha så mkt fisk, men några rackare blir det väl ändå. Kunde man hålla en Mandarinfisk hyffsat naturligt vore det fint. Har nu en en tid funderat på vad jag ska köpa för akvarium och för prylar runt. Skulle gärna köpa en "skräddarsydd" lösning …
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…
-
- 4 svar
- 985 visningar
-
-
Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej
-
- 4 svar
- 899 visningar
-
-
Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...
-
- 5 svar
- 909 visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 899 visningar
-