Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…
-
- 27 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej! Några frågor från en som inte kan något om saltvattensakvarier Jag har haft sötvattensakvarier över 15 år och tänker börja med saltvatten. När jag höll på med sötvattensakvarier lade jag ner många akvarier (diskus, arrowan och ciklider) när resultaten inte blev exakt som jag tänkt mig, när akvariet inte såg "perfekt" ut. Denna gång med saltvatten tänker jag satsa stort och försöka få det perfekt på en gång. Med perfekt menar jag att den ska till 90% likna de fina kar man ser på youtube (se bifogad bild), fint kar med matchande möbel och belysning, färggranna koraller, livliga fiskar och kristallklart vatten. Har tänkt mig en platsbyggd kar från Schuran på dr…
-
-
- 210 svar
- 21,9k visningar
- 1 följare
-
-
Tjena, för några månader sedan ärvde jag ett saltvatten akvarium Boyu 128 liter. Är enbart akvariet och lite tekniska tillbehör. Hade som mål att få igång det redan vi nyårsskiftet men det blev svårare än vad jag förväntade mig. Tyvärr har den lokala djuraffären slutat med saltvatten och deras expert hade flyttat, närmsta affär ligger drygt 1,5 timme bort. Har försökt leta upp instruktioner på nätet men får erkänna att jag inte hittar svaren på alla mina frågor. Egentligen behöver jag nog hjälp med allt men startar med att bifoga de grejerna jag har och vad mer som behövs rent tekniskt inför starten. Bifogar en bild på både grejerna och akvariet. Är lite osäker på …
-
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla Här kommer återigen en nybörjare inom saltvattens akvarium som hoppas att få lite hjälp av er som har några år på nacken vad det gäller saltkar. Jag har själv dyk certifikat och har dykt vid bl.a. Thailand, Australien och Mexico. Jag har alltid fasinerats utav revens enorma mängder fisk och vackra koraller. När jag först började överväga ett akvarium så hade jag inte en tanke på saltvatten. Detta på grund av rykten om att det skall vara så oerhört svårt att sköta ett sådant. Då jag sedan hittade hit till saltvattensguiden.se och läste typ nonstop i 4 dagar så förstog jag att detta är ingen omöjlighet alls, dock krävs det motivation och tid. Jag hade aldrig trot…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…
-
Hej jag är på gång att skaffa Saltvattensakvarium framåt våren. Jag har innan haft sötvattensakvarium i många år men nu är det dags att skaffa mitt första saltvatten. Jag funderar på att köpa begangnad utrustning och jag undrar om det jag hittat är något att ha!? vill ha ett kubformat akvarium för att det ska passa i min lägenhet och storleken ca:150-200L "Annons" Akvariet är helglas (vanligt glas) med svart silikon. Måtten (ytter) är 68x43x60 (BxDxH) cm. Akvariet är bottenborrat i vänstra hörnet. Bänken som akvariet står på har jag gjort själv och är vitlasserad. Mått på bänken akvarie huv är 72x47x177 (BxDxH) cm. Under akvariet står en helglas sump med transparenta fo…
-
- 23 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Hej, Efter ha lagt detta 'saltvattensakvarium -projektet' åt sidan för ett år sedan pågrund osäkerhet och avancerat så har jag försökt att komma igång igen. Jag har nu ett stående akvarium med 3 borrade hål med anslutna PVC rör från avrinningskammen/hörnet som sedan leder ner under bänken. (Eventuellt Sump!) Jag hade tänkt att börja direkt med en Skummare i sump samt en returpump! Simple! Dock så har jag svårt att se vilken skummare jag behöver, dom är min mening ofantligt dyra. Jag såg denna (Tunze 9004 på Tritonakvarium.se för 1300:-) men den ser inte ut att kunna stå i en sump utan "Hängs-på"? Efter lite research hittar jag Poly Filter, kan jag köra detta för att ersä…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan gott folk. Som rubriken lyder är jag helt grön på saltvatten men hållt på med sötvatten länge. Finns hör nån vänlig själ som vill hjälpa mej och tipsa på att komma igång. Jag har lite frågor jag tänkte rada upp. 1. Jag tänkte köra två 100liters med gemensam sump. Jag håller på att bygga nu och anledningen till så små är jag vill lära mej först. Blir det brinnande intresse får invånarna i de större flytta. Är det en dum ide att börja så? 2. Teknik. Vad "behöver" jag? Vill inte samla på mej världens teknik nu utan mer det man måste ha. Teknik får utvecklas med vad jag lär mej, mitt behov, ekonomi osv. sump har jag. Akvarier har. Som jag förstår är skummare, cirk…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag tänkte dra igång ett salt kar på 180L 60*60*50 BHD. Har läst en del om vad man ska ha för teknik och hur det fungerar att köra salt. Just detta karet kommer (som det ser ut just nu) inte att bli ett speciellt avancerat kar. Mer ett litet sällskaps kar med lite basic prylar. Har beställt lite teknik som borde komma nästa vecka. Min största fråga är ang. djur. Har tänkt mig kanske ca 4 fiskar (eller mer om ni anser att jag borde köra med fler, jag har ingen aning) 2-3 räkor och någon krabba. Söker färgglada fiskar som inte kommer växa ur mitt kar, som är aktiva på dagen, lätta att få tag på i handeln och är fredliga. MVH Christopher
-
- 19 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Skulle vilja ha endast eremiter i ett kar som jag har måttbesällt (100x25x20---Längd,djup,höjd) Kan absolut Inget om saltvattensakvarier och allt omkring, men skulle ändå vilja pröva på. Har haft sötvattensakvarier i några år nu och har 3st igång. Jag blev totalt förälskad i eremiter när jag snorklade i Grekland, dom var små, ca 1-2 cm och grävde ner sig i sanden när man kom nära. Finns det några liknande man kan ha i ett saltvattensakvarium? Det jag har hemma nu, som möjligtvis kanske kan användas till ett saltvattensakvarium (?) är.. 1. Akvariet som jag nämde ovan, som jag tänkte ha som akvarium (är på 50L) 2. ett ytterfilter (Fluval 205) 3. ett 30L (kanske som s…
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 786 visningar
-
-
Hej Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats så nu kommer en hel del nybörjarfrågor Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan? visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten? ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump) vilka tester behöver jag köpa? hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägr…
-
Hejsan allihopa, nu har jag gått och tänkt på saltvattens akvarium bra länge och tänkte så smått starta upp ett nu. Dock är ju det första jag måste göra att köpa ett akvarium och då står det mellan 2 st jag kikat på: Juwel Rio 240 eller Juwel lido 200. Jag hade tänkt strunta i sump till att börja med och köra med tekniken på sidan av akvariet. Vilket ska jag välja tycker ni, fördelar och nackdelar på båda. Dom ligger ju runt samma prisklass 4200-4400 så prismässigt spelar det ju ingen roll. Jag är mest inne på Rio 240 för att det är större bredd. Väldigt Tacksam för tips
-
- 16 svar
- 1,8k visningar
-
-
Först ett Hej till er alla på andra sidan skärmen. Eftersom eftersom detta blir min första kontakt med er alla hör på saltvattensguiden. Så får ni ett litet intro om mig. Är en snart 31 årig man, som har under sin ungdom haft en hel del sötvatten akvarium. Men alltid drömt om saltvatten. Efter jag flyttade hemifrån, så har divs jobb gjort att jag flyttat över världen och på olika ställen inom Sverige. Så tyvärr har akvariet drömmen fått ligga lågt sen 20 års åldern. Men nu efter års skiftet så är det äntligen dags att slå sig till ro med en fast tillvaro, bostadsrätt och ett 8-16 jobb på samma ort. Vilket har gjort att jag b…
-
-
- 16 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Kollade runt lite på detta forum innan jag registrera mig och tyckte det verka väldigt bra! Har nu ett 150 liters akvarium som jag tänkte testa o köra lite saltvatten i. Vet att dom flesta säkert kommer säga att ja måste ha större men får inte plats med mer i min lägenhet Tänkte om jag kunde få lite hjälp med vad för tillbehör som behövs.. Pump, Skummare, Belysning, Grus och allt mer man ska ha? Har bara kört sötvatten/diskus innan. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Mvh: Patrik
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Är ute i god tid med att läsa igenom så mycket som bara går innan jag själv kan starta upp ett eget saltkar.. Just nu finns inte tillräckligt med pengar.. Men är otroligt sugen på att starta ett snart.. blir galen av att se alla era underbara kar Jag har ett helglas akvarium stående här hemma som jag just nu använder som terrarium. Finns en spricka i bottenglaset som jag sedan ska ta och byta ut.. Det här akvariet är 120*60*60 och rymmer 432 liter.. Kan detta vara för stort för en nybörjare? Sedan undrar jag om det går att läsa vad man exakt behöver till ett sånt här stort kar för att kunna starta med saltvatten? Jag skulle vilja ha en lista där allt som beh…
-
- 35 svar
- 5k visningar
-
-
Jag håller på att starta upp mitt första saltvattenskar 190 l, ett hörnakvarium. Har bottenborrat i hörnet, satt i pvc-rör för ytavrinning och även en glasskiva med kam på tvären, som avdelar hörnet. Kan hörnet användas som refugium eller ska jag tänka in det i sumpen under? Det blir alltså en sump med skummare och återpump under. Vad ska jag i så fall ha i hörnet?
-
- 12 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hallå! Jag har ett 720 kar som jag vill göra om till saltvatten. Detta ska senare byggas in i sovrummsväggen och bakkanten kommer befinna sig i ett 16kvm stort förråd. Eftersom jag är helt okunnig vad som gäller så vill jag gärna ha svar på vilken utrusting jag behöver. det enda jag har som kanske kan andvändas är ett UV-C rör på 20W annars är nog resterande utrusting mer för sötvattens fisk så som ytterfilter etc. Men hur stor sump behöver jag på det karet osv. Alla svar är mycket uppskattat. Har hållit på med sötvatten ganska länge men jag antar att det är som natt och dag Mvh:Martin
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
hej funderar på att köpa saltvattens akvarium och undrar vilka fiskar som är lättskötta fiskar
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?
-
-
- 4 svar
- 780 visningar
-
-
Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!
-
- 5 svar
- 847 visningar
-
-
-
Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…