Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…
-
- 5 svar
- 803 visningar
-
-
Nu gör jag mitt andra försök med saltiskar. Första gången var på 70 talet och det har hänt en hel del sedan dess. Hoppas det skall gå bättre den här gången. Jag har köpt ett kar av en annan medlem i gruppen och jag tar tacksamt emot alla råd. Körde igång för en vecka sedan med ca 25 kg levande sten och osmos vatten. Planerar att det skall få tugga på ett par månader innan vi fyller på med annat levande. Vad har ni för tips på koraller, anemoner och fiskar. Finns det någon här i Skaraborg som gärna bistår med hjälp och tar jag tacksamt emot detta
-
- 32 svar
- 3,4k visningar
-
-
Tjena Jag tänkte ge mig ett försök inom saltvattensvärlden,jag har haft ett sötvattensakvarium i ca 8år, En dag tänkte jag gå o köpa lite nya fiskar och en vän tog mig till en affär som också hade saltvattensfiskar och koraller och jag blev helt fast.. kunde inte slita blicken från dem. jag frågade butiksägaren vad som krävdes för att få igång ett kar med sådana fiskar och fick höra hur dyr denna hobby var,tänkte att jag aldrig skulle ha råd. men de var ändå intressanta så jag gick hem och började läsa om dessa och jue mer jag läste desto mer fastnade jag ! till slut så bestämmde jag mig för att ge mig på ett försök trotts min strama budget Jag har skaffat mig ett 525li…
-
Har startat ett saltvattensakvarium för 1,5 vecka sedan. Har ej haft på belysningen något. hur länge brukar man normalt vänta innan man kan köpa fisk och annat levande till akvariumet ? har 15 kg levande sten i karet nu. hört att man brukar få en rejäl algblommning och vad gör man då är det mana köpa djur som rengör akvariumet då ? hoppas på många tips hur man startar ett akvarium så det blir stabilt och får slippa en massa onödiga problem.
-
- 32 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke
-
- 5 svar
- 840 visningar
-
-
Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…
-
- 4 svar
- 696 visningar
-
-
Hej! Har precis satt igång med saltvatten efter många år med sötvatten. Börjar lite smått med ett juwel 175l. Har dock hört att koraller inte är att föredra i kar under 300l, stämmer detta? Tänkte kanske införskaffa skivanemoner eller liknande. Snälla behöver hjälp med detta. Angående fiskarna så har ja nu efter 3veckor 2st clowner samt 2st frökenfiskar. Har även en anemon till clownerna.
-
- 16 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena Dag 1 Total nybörjare men försöker att lära Saknar det mesta lyse skummare mm.
-
- 32 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej saltvattensakvarister! Då var det dags för saltvatten ännu en gång då jag har provat lite innan och fått mersmak. Jag tänkte starta denna står för att få hjälp vid uppstarten och på så vis kunna undvika att ställa till med mer problem än vad som nödvändigt behövs Det jag har tänkt mig att starta upp just nu är ett Fish Only kar med Levande Sten. Detta för att göra min introduktion till hobbyn så "lätt" som möjligt och på så vis i efterhand kunna bygga på det till ett härligt korallkar med tiden. Då ska vi se här... Det jag har just nu är: 240 liters akvarium Lysrörsramp med 2st 36W T8 lysrör för saltvatten 2 stycken cirkulationspumpar (Vanliga sötvattenspumpar som ja…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej,, ny här på forum och relativt ny inom saltvatten, har nyligen startat upp ett juwel vision 180 det jag har i dagsläget är lite död levande sten som synes, tunze skummare 9002, powerhead 802 cirkpump plus original filter hållare med pump, och original belysning med Daylight lysrör, ska väl uppgradera ljuset och filterpumpen ganska omg, har lite korallgrus liggande med, som jag funderar på att stoppa i men e lite sugen på sand iställe, funderar på lite tips, om men kan köra utan levande sten till att börja med, o funkar original juwel filtermedia att köra på, väntar på en beställning av lite bakterie kultur och mätstickor har ej kunnat mäta några värden än, och vad lä…
-
- 49 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej ! Har ett nystartat saltvatten akvarium på. 120 liter Det är hang on skummare på och innerfilter. Det går städpatrull och två clownfiskar i karet. Hur ofta bör man byta vattnet ,isåfall hur många procent? Eller fyller man bara på det som avdunstar ? Är osmos nödvändigt i framtiden för koraller och så ?
-
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla glada. Jag har ett nystartat kar på 110l. Mitt nuvarande närmsta problem är ytavrinning. Har hittat en del bra produkter för detta men bara på andra sidan stora havet =) (USA). Där brukar dom tydligen kallas "ower flow box". Finns det någon med tipps på annan lösning eller vart man kan köpa en liknande produkt häromkring. Jag vill helt enkelt slippa köpa den från USA. då det tar både lång tid och är inte speciellt billiga. Borde finnas något på närmare håll. Det är något sådant här jag söker. Tack på förhand.
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Hallå allihopa! Nu har jag dragit igång ett reefmax 105L. La i LS idag men tycker att det blev lite mycke faktiskt Stenen har legat i tunna med cirkulation i ca 1 år. En fråga på det här nu följande: Ska jag ha karet nersläckt en period eller ska jag succesivt öka på ljuset? Finns inget levande i karet just nu utan tänkte att det få gå till sig några veckor först. Blir lite sniglar o sånt så småningom. Mvh uffe
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…
-
- 2 svar
- 695 visningar
-
-
Hej allihop! Nu var det nästan två år sedan jag avvecklade mitt senaste saltvattenskar. Har haft både 400 l med sump, mindre på 58 l samt 130 l RSM. Något jag har upplevt genom mina saltvattensäventyr är hur mycket jag uppskattar hobbyn och livet i akvariet. Något jag däremot inte har gillat lika mycket är alla problem med utrustning som inte varit anpassad för det jag velat uppnå eller att den inte fungerat som den ska. Det tänker jag ändra på nu. Jag siktar på att ha ett kar på ca 80-120 l. Vill helst ha en lösning där teknik finns i karet men är dolt. Exempelvis Aquamedics eller RSM kar. Är lite för orolig av mig för att ha ett kar med sump och massa genomföringar och…
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tjenare gott folk! Om några veckor får jag mitt första saltvattenskar.(Önskar man kunde påverka uppfattningen av tid.).. En kompis som ska uppgradera till ett större kar "donerar" sitt nuvarande 380 (tror jag) liters hörnkar till mig. Jag har redan påbörjat anskaffaningen av så pass mycket "pryttlar" min plånbok samt sambo tillåter. I söndags köpte jag ca 30 kg "begagnad" levande sten som jag för närvarande har i ett kar som samma goda kompis lånade mig så att jag har någonstans att ha stenen. Kontentan av det hela är att jag nu har ett 140 liters kar, en Deltec 1250 skummare (som står på en plastburk direkt i karet), en 200W doppvärmare samt en Hydor Coralia 2:a för cir…
-
- 34 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej alla Jag heter Magnus , jag har har lusläst allt med sökmotorn när det gäller hemmabyggen,durso,sump, Nu har jag ett Percula 120 kar med inbyggd sump, Mitt nya kar som jag beställer i veckan kommer bli typ 220x70x65.med extern sump. Detta är nytt för mig mig och jag behöver lite hjälp. Vad jag anser har dom flesta för lite flöde genom systemet så jag tänker ha minst 2 st 40 rör kanske ännu mer typ 50 rör igenom karet . Jag har lite frågor ( troligtvis kanska korkade) Hur tillverkar man en durso? Hur många cm bör man ha från sumpen till karet för att få plats med all teknik? Om man tex har 2 st 40 rör borrade till sumpen hur skall man räkna ut retur rörens storlek? E…
-
- 21 svar
- 2,9k visningar
-
-
hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta
-
- 7 svar
- 917 visningar
-