Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej, Fråga: Jag har fått en orange alg i akvariet och undrar hur jag blir av med den eller ska man behålla den? Om man vi fragga sinularia, kan man göra det i akvariet utan att riskera att vattnet blir förgiftat?

2. Started by robjo,

Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban

• 2 svar
    • 887 visningar
  3. Har planerat starta ett 400-600 liters kar till hösten men orkar inte vänta. Tänker köpa in ett litet 130 plug and play kar och har lite mjukisar, räkor och 3-4 fiskar, och sedan använda detta kar som karantän. Har kollat på några och bäst ser Red Sea eller Aqua Medic ut men tycker de är dyra. Min "mentor" har hjälpt mig hitta en 130 liters, Sera marin Biotop Cube® 130, men allt inkl för under 4000:- Med allt detta inkluderat plus möbeln, låter nästan för bra för att vara sant. Förstår att man inte kan få kvalitet för dessa pengar men frågan till er som har haft en sånt är - DUGER DETTA ELLER BARA SKRÄP?? saltwater aquarium (total volume including filter…

• Gilla
    • 16 svar
    • 3,6k visningar
  4. Started by Caroline,

Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?

• Gilla
    • 1 svar
    • 559 visningar
  5. Started by sunspots,

Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…

6. Started by Patrik.,

Hej har precis köpt en nu lampa till karet gick från hydra till nu en orphek. Skulle vilja ha några tips från nån som har en, så som höjd över kar o lite ljustyrka o så vidare. Har haft ett cyano utbrott så jag fick tips om att mörklägga i 3 dagar o när jag drog i gång igen så dör allt, korallerna blir vita( har höjt det succesivt). Så min tanke är att det måste va lampan o att jag har för mycket "kräm" på. Har kört på ett förinställd program. Alla värdena är bra i övrig utom nitrat lite i överkant just nu po4 0.04 nitrat 5 ca 460 alk 8.3 mg 1380 Obs ska tillagas att jag är nybörjare o har "hade" lite sps fraggar montiporor/ mvh Patrik

• 0 svar
    • 458 visningar
  7. Started by Skalman86,

Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…

8. Started by OskarW,

Jag och mina föräldrar åkte in till bromma för att titta på skor... då vi åkte förbi Flygplatsen så såg jag en butik jag aldrig sett förut... den hette Zoo= när jag kom in så såg jag Det billigaste clownhotelet jag sett... 1699 kr.. komplett.. då med uv-c och allt sådant.. så vi slog till... köpte färdigt vatten också för billigt pris och lite LS... och "färdiga" biobollar... så nu ska jag fylla upp det och lägga ner det jag fick med.... Så nu ska det grejas ikväll

• 153 svar
    • 15,1k visningar
  9. Started by Richard_22,

Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 625 visningar
  10. Started by FiskerN,

Hej, Jag tänker skaffa ett saltvattens akvarium på 25 gallons alltså runt 94 liter från waterbox som även har en sump längst bak som skyddas av svart plexiglas. Jag har kollat på mycket info för nybörjare och undrar över en sak. Kontaktade en man med ett 250 liters saltvattens akvarium som bor i Halmstad och han använder inte en osmolator för sitt akvarium och allt funkar fint för honom hans fiskar och koraller. Vattenhårdeheten där ligger på 4 och här där jag bor i Göteborg på 3 vilket är bättre än hans, kan jag också strunta i en osmolator till mitt 95 liters akvarium? tack!

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 923 visningar
  12. Started by ghosten,

liten nybörjarfråga.... vad har en osmos för funktion till saltvattenakvariet....

• 2 svar
    • 673 visningar
  13. Started by Tägtgren,

Hej jag köpte ett clownhotell får några dagar sedan. Då fick jag med ett aquatic nature osmos filter på köpet som ägaren inte hade provat för kopplingen passade inte till hans kran. Men jag skaffade rätt koppling och provade filtret men vet ej hur dom fungerar. Det kommer vatten ur båda slangarna, det är klart fint vatten ur den ena och grumligt vatten ur den andra. Är det som det ska då? och är det det klara vattnet jag ska spara? eller är filtret trasigt? Vore snällt om någon har svar. mvh Tim

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by nisse nilsson,

Hej Alla! Har köpt en osmos aparat ,denna som bilden . Har bara en fråga skall ventilen vara öppen eller stängd när man kör vatten igenom den ?

• Gilla
    • 1 svar
    • 525 visningar
  15. Started by Tommy.b,

tja kollade lite i forum men fick inget direkt svar. jag har ett 250 liters kar hur mycket osmos vatten ska jag köra i? om jag ska fylla hela karet med osmos tar det ju 300 år dryg?

• 4 svar
    • 734 visningar
  16. Started by ralle1424,

Vad ska man ha för osmos till ett 300l akvarium?

• 1 svar
    • 549 visningar
  17. Started by taxi3000,

Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK

• 1 svar
    • 612 visningar
  18. Started by kebben,

Hej! Jag har en liten fråga när det gäller osmos vatten. I våratt kylskåp så har vi en vatten "kran" med filtrerat vatten. kan detta vatten användas som osmos vatten? mvh, kristofer

• 2 svar
    • 747 visningar
  19. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 594 visningar
  20. Started by Margareta,

Vad händer om man använder kranvatten istället för osmos vatten? Känns som väldigt besvärligt att göra osmosvatten om man bor i lägenhet. Hur mycket behöver man göra per dag eller varje vecka om man har ett 240 liters akvarium?

21. Started by mika,

Hallå ! Jag är ju ny på detta med salt och har väl varit igång ett tag nu. Men jag har inte använt mig av osmos vatten, Min fråga är nu, hur går jag tillväga ? ska jag byta allt vatten på en gång ? eller fortsätter jag med mina 10% vattenbytten (Fast med osmos vatten nu då) ? Kanske dumma frågor men hoppas på lite hjälp ! //Mika

• 2 svar
    • 508 visningar
  22. Started by jetstar,

Kanske la denna i fel kategori? hittade ingen annan bättre! hursom! har kommit över en osmosanläggning se bilden! har någon erfarenhet av en lika?? denna har använts ett kort tag för att rena havsvatten till dricksvatten! vet inte hur jag ska koppla den! och hur vet man att den fortfarande fungerar?? Mvh

• 9 svar
    • 3,4k visningar
  23. Started by jorgen,

Jag undrar lite om osmos eller kranvatten. Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten. Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter? Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt? Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig. Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat. Vill gärna höra hur ni andra gör.

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  24. Started by Aqualung,

Jag gjorde just nytt vatten men upptäckte att jag satt RO på 'flush' Blev det helt vanligt kranvatten nu, eller är det renat på något sätt alls? Dumt att bara hälla ut allt och börja om... men är det så så är det så...

25. Started by bb81,

Hej på er, Vet ni var man kan köpa osmos vatten i Helsingborg? MVH Björn

• 8 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.