Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  2. Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB

• 3 svar
    • 204 visningar
  3. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 764 visningar
  4. Started by patrikk,

Hejsan. NU NUär det dags! Jag har varit när på forumet ett bra tag för att lär mig så mycket som möjligt och nu har jag äntligen kommit igång. Jag har idag varit och köpt en deltech MCE 600 av kallekanin här på forumet. Dessutom så beställde jag två stycken tunze 6045 samt salt från spiggens i Landskrona till väldigt förmånligt pris. Jag vill dessutom tacka alla som har svarat på mina frågor här på forumet och de som har velat diskutera med mig om allt från självförsörjande system till belysning o djur. Så vad har jag idag? Jag har följande: Akvarium: Juwel Vision 260 liter Skummare: Deltech MCE 600 Streamers: 2x Tunze 6045 beställda Salt: Redsea coral PRO 22kg bestäl…

• 83 svar
    • 11k visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 343 visningar
  6. Started by hippo,

bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

• 2 svar
    • 837 visningar
  7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by mojjan,

Nu var det dags igen.. äntligen har jag fått tag i ett pelar akvarium. Lite fakta om karet och de få tekniska sakerna som jag har: PL-160 70 h d 39 b 50= 136,5 liter sump 30 liter ( står inuti pelaren ) cirk.pump Koralia 4 samt returpumpen Ehiem ca: 1000 liter = dryga 5000 liter cirkulation. Filter i sumpen med levande sten ca: 2 kg . damstrumpa med Ultrafos skummare: Deltec Mc 500 Mh-lampa Giesemann 150 W med Blv 14000 K Levande sten ca:40 kg

• 75 svar
    • 11,7k visningar
  10. Started by Wolf,

Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2

• 5 svar
    • 836 visningar
  11. Started by Hirez,

Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…

• 9 svar
    • 906 visningar
  12. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 496 visningar
  13. Started by Randomkille,

I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?

• 1 svar
    • 513 visningar
  14. Started by Jokkmokksjocke,

Kan de äta koraller ? Tycker min är och petar i mina Ricordia m.m. Idag försökte han ha ihjäl en snäcka också. Vanligt ? eller har jag fått en psychoräka.

• Gilla
    • 1 svar
    • 416 visningar
  15. Started by Mrbw,

Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.

• 2 svar
    • 957 visningar
  16. Köpte en liten Catalaphyllia igår. Den var lite seg att blomma ut men nu på kvällen har den blommat ut någorlunda. Men nu har min pepparmintsräka varit på och grävt i den så den har slutit sig igen... Tog en liten drastisk åtgärd och tog botten av en genomskinlig PET flaska och la som skydd över korallen (några hål också för vattencirkulationen). Nu har jag en rätt frustreread räka som försöker komma åt korallen. Var mitt motdrag mot räkan rätt??

17. Started by sunspots,

Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …

• 2 svar
    • 978 visningar
  18. Started by bo1000,

Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse

• 1 svar
    • 836 visningar
  19. Started by Christern,

Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.

• 2 svar
    • 887 visningar
  20. Ja då var det dags för mig att starta denna tråden som handlar om mitt nyinköpta Percula 90. Har i över ett år smugit runt här på forum och läst samt läst en massa böcker om saltvatten eftersom jag alltid velat ha ett saltvattenakvarium. Hittade ett begagnat Percula 90 som jag ansåg vara ett riktigt kap till det priset och allt som följde med Slutade iaf med att i söndags så var jag och hämtade följande: akvarium, möbel, salt, skummare, luftpump, t5 armatur med 4st 90cm t5 rör, mh armatur med 1st 150W lampa, 2st 1000L pumpar och 2st på 2000L, 10w uv-c, osmosanläggning, 2st salinitetsmätare (en refraktometer och en man fyller med vatten så är det en "pil" som flyter up…

• 36 svar
    • 12,2k visningar
  21. Started by Outbacker,

Hej hopp! Ligger i startgroparna för att starta upp ett kar igen efter några års frånvaro från hobbyn. Funderar på ett "färdigt" möbelkar eftersom tiden inte räcker till för att bygga något eget. Vad är den allmäna uppfattningen om Percula 90 och 120? Är de välfungerande? Fungerar tekniken på dem bra? Finns det några modifieringar man bör göra på dem? /Henrik

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by andreassofus,

som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas

23. Started by krejsi,

vart kan man hitta perforerad plast?

• 4 svar
    • 2,8k visningar
  24. Started by Netweaver,

Hej Allihop! Har sett ett gäng såna här i mitt kar (se bifogad bild) förmodar att det inte är nåt som e bra då dom verkar föröka sig. Nån som vet vad det är? Dom ser lite mer gula ut än på fotot alltså gula,svarta och vita skal har dom.

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  25. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 787 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.