Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej på er alla här. Innan jag stället min fråga/problem så måste jag bara tacka för all hjälp som jag fått här. Lite kort. Efter många om & men så har jag fått alla värden mycket bra i akvariumet. Och allt trivs mycket bra där. Men,,,, Jag köpte 4 nya saker. Filter Fosfat Filter Nitrat Filter Kisel Samt en UV-c på 39w UV-c har jag kollat in mellan sump och akvarium. Jag har den igång mellan kl 23: till 05:00 varje dag. Filtret Fosfat & nitat har jag kopplat in i sumpen på vars en pump. Detta är igång alltid. Jag kan också nämna att belysningen är igång mellan 06:00-23:00 varje dag. Filtret kisel har jag kopplat in efter osmosen, vilken jag inte har …
-
- 20 svar
- 1,9k visningar
-
-
mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh
-
- 6 svar
- 843 visningar
-
-
Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 974 visningar
-
-
Hej! Har redan en tråd om samma problem, men problemen och förutsättningarna för mätning av värdena har ändrats såpass att det mesta av informationen jag gett i den andra tråden är så pass missvisande att det bara blir luddigt, så jag startar därför om! Efter att det har visat sig att min salthalt varit helt felaktig pga felvisande hydrometer. Min verkliga salthalt har varit på 1.030 hela tiden tills igår. Nu är den korrekt och mätt med en sån här: http://www.innosund.se/images/glykolprovare_innosund.jpg -Problemen- *Algerna är gröna och bildar en matta på botten och kletar in koraller och allt i en grön matta tills dom är helt täckta om jag inte borstar bort det. Det fån…
-
- 37 svar
- 6,7k visningar
-
-
Sen jag bytte till LED- belysning har jag fått riktigt mycket problem med alger, Razor maxspect 160w 16000K. Har kört med LED i ca 6 månader ny och får inte rätt på algerna. Idag kör jag program som kör 80% styrka i 5 timmar för att sedan dimmas ner. Kör lika mycket blått som vitt ljus i inställningarna. Någon som kör på något annat sätt med sin belysning? Och kan jag köra 80% blått och 30% vitt ljus t.ex? Har blandat med koraller och lite fisk.
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte vad jag än har gjort! Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? vad ska jag göra? dom täcker alla stenar nu
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv
-
Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej allihopa Tog värderna igår efter att ha haft en REJÄL aljblomning när vi vart bortresta i 2 dagar. Vi såg knappt fiskarna. Märkligt! Alla värden var bra utom Fosfat som var så blått som det kan bli. Hur skall jag sänka fosfaten??? Jag har idag 2 fiskar och 2 räkor i akvariet + några erimiter. Är det farligt med hög fosfat?? Tacksam för alla svar! Botan!
-
- 10 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!
-
Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik
-
- 6 svar
- 677 visningar
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Startade mitt första saltvattenskar(reefer 250) i januari med endast död sten. Efter att karet cyklat klart började jag få kiselalger och sedan dess har det bara blivit mer o mer. Jag vet att det är vanligt med kiselalger i ett nystartat kar men det verkar bli mer o mer hos mig för varje dag som går. Både sanden och stenen är brun då ljuset är igång men blir mycket bättre mot kvällen när allt är släckt. Har skaffat in Nopox som jag kört med i en vecka(3 ml /100l) men ser inget bättring på det. Vad är det som gör så att jag har så pass mycket kiselalger? Kan det vara så att min döda sten är av så dålig kvalite? Har kört med fosfatremoval sedan da…
-
-
- 55 svar
- 5,6k visningar
-
-
hej, köpte en överrinningbox från ebay "model eshopps storlek L", problemet med denne box är att 32mm pvc rör ej passar i det, den röda pvc som kom med boxen passar dock, men är 33mm på ytterdiameter, så vad är den smidigaste vägen och kunna konventera det till 32mm
-
- 2 svar
- 498 visningar
-
-
Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand
-
- 3 svar
- 792 visningar
-
-
Eftersom man inte får hänga ut företag så kallar vi dem "tyskt korallföretag" Jag beställde från dem i tisdags och fick min leverans igår, inga problem så långt. Men sen blir det värre. Först och främst kommer in UPS och lämnar mitt paket utan en ung kille som körde runt i en sliten van. När jag tar in paketet så känner jag direkt att det är iskallt i lådan (troligtvis kört runt med det hela dagen, fick leveransen 16.30). Hade beställt två koraller och 10 sniglar. En av korallerna hade lossnat från stenen och låg helt lös i påsen och två sniglar hade dött. Vattnet var verkligen iskallt. Tveksamt om någon av korallerna klarar sig. Jag tog bild och skickade direkt till de…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena! Vi startade vårt akvarium för ungefär 8-9 veckor sedan. Vi har 10kg levande sten, två inköpta koraller (en är fingerkorall) och ett knippe med knappkoraller/polyper som kom med levande stenen.. 1 Nassarius snigel dök upp och en 4-5st mindre sniglar (koloni-sniglar?) har visat sig. Finns massor av olika maskar som krypr omkring på kvällen, och har också en 4-5 st små stjärnor som kryper omkring. Vi köpte också två stora turbo-sniglar som ser ut å må fin fint.. som allt annat liv gör så här långt. Vi har en nano-skummare, Polario M4 cirkulationspump och ett biologiskt filter med kvartssten tror jag det är.. Låter lite (skummaren suckar ordentligt och cirk.pumpen vine…
-
- 29 svar
- 6,1k visningar
-
-
Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten
-
- 2 svar
- 785 visningar
-
-
Min pump till nano reef aquael går igång men det kommer inga bubblor. Vad är fel?
-
- 7 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Jag har det problemet att det tar slut med vatten i mitt sista fack (där pumparna sitter ) Ska det vara så? Jag fyller på med vatten men det försvinner på 2dagar också så står pumparna och trycker ut luft i karet och inget vatten. Hur ska jag göra? Mvh Olof
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…
-
Vad är det för något jag fått på pumpen? Någon som kan se trots hemska bilder? Är ca:7-10mm höga. Har börjatt sprida sig i övriga akvariet.
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??
-
-
- 6 svar
- 569 visningar
-
-
Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?
-
- 3 svar
- 505 visningar
-