Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Mikael P,

Såja, nu var det kanske dags att avancera från min "tanke-tråd" till en egen planerings tråd. Efter att ha varit och tittat på Saltbjörkans 200 liters burk så har jag beslutat mig för att köpa den och istället låta mitt 150 liters sötvattens akvarium få förbli ett sådant fast flytta upp en våning. Det "nya" karet kommer nog dessvärre ta ett tag innan jag får det "up and running". Första steget blir att köpa karet nu i sept/okt och se till att få det placerat där mitt nuvarande sötvattenskar står. Det lär ju om inte annat bli en sporre för att få igång resten Så långt är Akvarium, bänk, pumpar och belysning ordnat. Kommer med största sannolikhet köpa till den MH han har …

• 11 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by sequencezero,

Tja! Jag har köpt ett 1000L kar som jag tänkte bygga in i en vägg hemma men jag funderar lite på vad jag ska ha för material i bänken... Jag har kollat lite på metall men funderar på vilken storlek man bör ha, det jag har kollat på är fyrkantsprofiler som är 40x40x2mm tror ni att det kan hålla?? Sen funderar jag på ytavrinningen till sumpen. nu är karet borrat i botten för ett 63mm till sumpen och ett 32mm i retur men jag ska göra om detta då framrutan är för repig så jag ska vända på karet och limma igen hålen. det jag funderar på nu är vad man ska ha för dimensioner på rören och placering på dessa, har sett att vissa borrar i bakrutan och funderar på att göra detta med …

• 36 svar
    • 5,1k visningar
  3. Started by Jeroef,

Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?

• 0 svar
    • 619 visningar
  4. det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..

5. Started by Von Märt,

hej. har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu. nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen. det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell. fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i) samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken.

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  6. Started by Freddi,

Hej alla!! Ännu en nybörjare här !!!!! Jag som så många andra har hållit på med sötvattensakvarier ett tag nu,och har börjat konvertera till saltvatten nu. Även jag som så många andra har spenderat en del timmar på detta forum innan man till slut kom till skott. Jag kollade runt på en del olika kar men bestämde mig till slut för att ett Percula 90 skulle nog bli bra att börja med. Det blev ett Percula 120 istället. Hittade ett kar med levandesten,mjukkoraller och fiskar. Han som hade haft karet hade inte haft tid att sköta det den senaste tiden,så det var fullt med alger. Och hans vatten var ej heller så rent(brunnsvatten). Jag tog i allafall vara på det mesta av vattnet …

• 343 svar
    • 33,2k visningar
  7. Tjena är ny på saltvatten. och har lite frågor om vad man ska ha för belysning i ett 250liters akvarium? gärna lite tips var man kan hitta beg eller nya armaturer även kanske några ställen där man kan hitta övriga tillbehör.

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by Botan,

Hej allihopa Har ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm). Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm). Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium... /Sofia

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by synden,

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…

10. Started by Josv1973,

Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Josv1973,

Mitt akvarium har varit i gång en vecka nu. Som ni ser på bifogad bild så har jag microbubblor i akvariet. Är detta normalt ? Det har blivit mindre med tiden men ändå för mycket tycker jag. Mvh En nöjbörjare på saltvattensakvarium!

• 2 svar
    • 950 visningar
  12. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 946 visningar
  13. Hallå där !!!! äntlingen är man igång efter timmar av läsning på saltvattensguiden och snickrande av akvarietbänken och överskåpet ... akvariet har nu varit igång en vecka .. och jag fått lånat en kamera av en polare så jag tänkte visa några bilder och skriva ner det tekniska ... det tekniska är : helglasakvarium på 240liters 56 kg levandesten(bali) + sand osmos-filter Aquatic nature Antarctica Osmos+nit.f 120 250watts mh-lampa Giesemann MegaChrome Coral 14500 kelvin e40 T8 40watts marine-glo+reflektor Tunze turbelle powerhead electrinic 2400l/h X2 + tunze multicontroller 7095+månljus tunze comline reefpack 500 d.v.s doc skummare 9005 comline filterhus + en turbelle p…

• 166 svar
    • 19,2k visningar
  14. Nu har jag äntligen tagit mig modet att starta en salt burk. Det som var vändpunkten var att Tomas på södersZoo i gävle lyckades få in en "Nano skimmer" till det vackra priset av 399 kr. I och med det så var det ju inte så dyrt med skummare längre så jag satte genast igång och jagade alla andra delar. Det blev ett akvariun från en polare. SödersZoo´s lilla innanmäte i ett 38(?) liters Nano (en drakfisk 6 turbo 3kg LS och en räka. Sen var vi till Trilobite och triton samt ytterligare en akvarist på hemvägen och handlade Sniglar och LS (ca 5kg). En 75 watts MH hade jag redan så den ligger fint på kanten och vilar. Tyvär har jag bara en mobilkamera att knäppa med men så h…

• 19 svar
    • 2k visningar
  15. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 826 visningar
  16. Started by Malta,

Hej alla trevliga människor! Jag hade tänkt att starta ett saltvattensakvarium som projektarbete, men änsålänge är jag inte så himla påläst men jag har beställt boken Saltvattensakvariumet - Daniel Knop. Jag har även hängt här i 2-3 veckor och läst hur andra har gjort med olika problem. Jag hade tänkt mig två olika steg i mitt projekt; Steg 1 Akvarium med ytavrinning och borrat men som inte används utan stängs av tills vidare, med en tanke ur den ekonomiska synpunkten. Volym 200l - Ställning Skummare - Terra Nova Beast 400 Pump - Marea 3200 eller snäppet bättre Termostat 200W Salt - Saltmätare Levenade sten - och någon annan sten tex faxekalk och eller korallsten. Koralls…

• 24 svar
    • 4,2k visningar
  17. Started by Amanite,

Hej, har en enkelt fråga, tänkte ju starta upp ett saltvattensakvarium och undrar då om ett mekaniskt ytterfilter behövs, alltså liknande detta?: http://www.akvarieshop.se/eheim-2224-inkl-filtermaterial-p-80.html?cPath=51_55&osCsid=dca83994df4123b42314d12c48496b60 Eller om det räcker med den levande stenen tillsammans med skummare för att rena. Har ju hört lite olika om detta men vad gäller? Mvh

18. Hejsan. Jag är helt ny innom saltvattens området så jag hoppas att jag får den hjälp jag behöver här Jag gjorde en egen tråd då det blir lättare för mig som nybörjare att sammla allt på ett å samma ställe Jag har just nu 2x 120 Liters och ett 49 liters som just nu bara står i källaren å väntar. Hade tänkt att starta ett av 120 liters karen till ett saltvattens kar. Hade föst å främst tänkt mig att ha det endast med Levandesten å i och något annat levande (tips)? När jag sedan fått det att fungerar så blir det nog till att avancera med 1-2 fiskar i. Så för att få detta till att funka vad tycker ni en bra "setup" av grejor hade varit? Hade helt enkelt velat ha en grundlägg…

• 12 svar
    • 2,1k visningar
  19. Started by Nima,

Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

• 1 svar
    • 631 visningar
  20. Hej... Det ser mörkt ut för mitt akvarium... Jag tror det kommer rasa... Jag är rädd att alla mina fiskar kommer dö... Jag är rädd att det här blir slutet på mitt fina akvarium... Anledningen till bördan När jag startade upp karet den 17 maj i år så köpte jag en "syresten" skummare av märket Aqua medic. P.g.a regler om att inte skriva om affärer så kan jag inte skriva var det var någonstans. Jag köpte syrestenar hos dem 1 gång i månaden och slängde den gamla, tills igår... För en vecka sedan så var jag i min saltvattensbutik och frågade efter en syresten, men det var tydligen den sista de hade kvar sen jag var där sist, men personalen sa att de skulle beställa hem nya. Ja…

21. Started by matte123,

Hallå! :)har blivit intresserad av saltvattens fiskar... har haft sötvattens fiskar länge men har nu tänkt att göra om ett 200 L akvarium, som bara stått ett tag, till saltvatten... Frågan är vad för prylar behöver man egentligen?, det finns ju grejer så man kan drunkna i det! har förstått man behöver en vanlig pump (funkar det med den jag hade när det var söt vatten?) och en äggviteämnes avskummera... men vad behöver man mer? behövs typ UV-filter och sånt till ett så litet akvarium. + kan ni tipsa mig om bra skummare till ett bra pris!?

22. Started by joelkorn,

hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

• 2 svar
    • 815 visningar
  23. Started by PeterGG,

Upptäckte för två dagar sedan att mina skivanemoner började skrumpna och se skumma ut.. två stycken först, idag så ser två andra inte friska ut heller, Dessutom, så ligger det idag en krabba livlös utanför sin sten, och, när jag öppna burken så luktar det surt, det sticker verkligen. I övrigt så, har jag senaste tiden haft ökat tillväxt på gröna alger, men något brunt skumt har också börjat komma, det e inte bruna slemalger, det e något annat, sitter på stenen i sumpen.. Har inte hunnit skumma genom hela forumet, åker iväg till imorn, så tiden är knapp för mig, och jag har början till panik eftersom något inte verkar vara riktigt korrekt, ska sätta mig och kolla vatt…

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by Lilla Nemo,

Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin

• 5 svar
    • 814 visningar
  25. Started by blub,

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…

• 1 svar
    • 551 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.