Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Matte_g,

Jag ska starta upp mitt första saltvattenskar, har haft en jäkla tur måste jag säga. Har en kompis som skänker bort LS, Skummare, MH och lite pumpar. Det ända jag behöver fixa är ett akvarium har kollat blocket och i lite butiker men såg sen här på saltvattensguiden att en kille skulle skänka bort sitt akvarie så jag var där igår och hämtade det (tackar Julgran) Han hade en Sump som han vill ha 200kr får så det var ju taget . Jag ska borra karet på lördag för ytavrinning till sumpen sen ska jag ställa det på plats. Det kommer säkert komma massor av frågor under tidens gång. Lägger upp en bild på karet 170 x 50-30 x 60 (L x B x H) det är slutande frontruta men enligt mina …

• 28 svar
    • 3,4k visningar
  2. Started by dominique,

Hej, hoppas kunna få lite råd. Fråga 1: Vad har ni för rekommendationer gällande vattenbyte i ett nystartat kar? Jag har gjort ett 10% igt byte under vecka fem för att sänka nitraten och hamnade därefter på 10 mg/l. Nu efter att jag har haft i 10 turbosnäckor och fem chromis i ca en vecka så har nitratet stigit till lite över 15. När bör jag göra vattenbyte nr 2 och hur mycket? Fråga 2: Jag har haft en burk Rowaphos som är några år gammalt men innehållet verkar helt ok. Jag stoppade in rätt mängd i en damstrumpa och började igår skölja den i osmosvatten, detta vatten blir helt brunt/lila trots att strumpan är väldigt finmaskig. Jag har inget minne av hur detta skall se u…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by hansson_1985,

Hej! Helt ny på saltvatten. Ska försöka mig på att starta upp ett 300L kar och funderar nu på vad men kan köpa bra och billigt på nätet eller är det bättre att köpa i butik!?! vad bör ja ha för nått om ja ska hålla små fisk och ganska mycket koraller. skummare och belysnings storlek är det jag främst skulle vilja ha hjälp med. gärna en bra ritning på en sump som skulle kunna passa bra till mitt 300L kar tack på förhand.

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Gurra G,

hej nu ska jag äntligen efter ett halvårs läsande och sparande starta upp mitt saltvattens akvarium! tänkte lägga upp lite bildet och så där... men vil gärna ha hjälp med lite saker Akvariet är på 150L och har motten 40x40x90, under det ska det stå en sump på ca 50L. har köpt en skummare en pump diverse olika tester och en låda rovaphos + salt, ska även införskaffa en lysramp och en poverhead. skummaren är av märket prizm (deluxe) och med följde ett filter med tillkörande aktivtkol. pumpen är en aqua bee up 2000/1 och är tänkt att stå i sumpen och pumpa upp i akvariet. testerna är av märket salifert och är: kh/alk, nitrat, nitrit, phosphat, ph och salt. saltet är 25 kg …

• 177 svar
    • 14,8k visningar
  5. Started by Botan,

Hej allihopa Jag måste få råd och tips. För några veckor sedan köpte jag en clown tryckare. Riktigt snygg men hemsk. Han äter mina erimiter. Ja ja....jag vet att tryckare kan göra det, men vad gör man för att akvariet inte skall bli fullt med alger?? Finns det något annat man kan ha där istället för erimiter som inte tryckaren ger sig på? Jag menar jag är nog inte den enda i världen som har en tryckare. Hör gör dom andra för att undvika alger?? Tacksam för svar!!!

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  6. Hej Jag har köpt ett redan uppstartat nanokar, och efter en tid grävde jag runt i sumpen, som skulle bestå endast av ls, men där hittade jag dessa rören, vet någon om detta är ett biofilter av typen som ska simulera ls? eller är det någon typ av tillsats??? har försökt googla men jag kan inte identfiera det, biofilter för mig brukar vara svarta eller blå plastbollar. och om någon vet vad det är, är det vettigt? och hur sköter man dem? Tack på förhand

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Thommy,

hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.

• 6 svar
    • 1k visningar
  8. Started by dimaz,

Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.

• 5 svar
    • 840 visningar
  9. Started by saltbjörkan,

hej nu har även jag fasnat i denna dyra hobby =) så jag hadde tängt skriva lite hur jag tängt göra. Det jag redan köpt är: *2st hydor - koralia 1 *En skummare deltec MCE300 *En t5 ramp 2*39watt + orginal t8 ljusramp 2*30watt *En osmos märket Aquatic Natue *8 kg salt *10 kg korallsand saker jag ska in handla är: *ca 15kg ls *massa tester men nu är det så att jag vill ej dra igång akvariumet för en om ca 2 månader pga att jag ska flytta och vill inte starta de nu och får rätt på värdena o sedan börja om från början igen + att jag måsta fixa ett 500l kar till mina pirayer som bor i det nuvarande 200 liters karet som jag ska ha saltvatten i =) men nu är det så att jag r…

• 189 svar
    • 22,9k visningar
  10. Started by per-åke,

Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????

11. Started by carlzon,

hur gör ja för att ta väck mina microbubblor.? kan man göra nått ? mvh carlzon

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Von Märt,

Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by dimaz,

Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.

• 2 svar
    • 657 visningar
  14. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

15. Started by Flöne,

Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…

• 8 svar
    • 951 visningar
  16. Started by alvedon80,

Hej Ja då har man tänk sig att byta från söttvatten till saltvatten akvarie. Jag undra om man kan använda sig av två Cirkulationspumpar för vatten Cirkulationen och strunta i att använda överrinningsbox? Jag hade tänk mig använda 2 st Eheim 1046. Så frågan är måste man använda överinningsbox eller kan man köra med 2 pumpar? Jag bifogar med ett ritning över systemet.

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Blue,

Eftersom denna tråden verkar handla mer om mitt akvarium än om frågan jag ställde så ändrar jag texten här... Som sagt är det här mitt första akvarium någonsin och det är på 2000L. Det är inte hemma, utan i min pappas hotell, men jag sköter allt i akvariet. Alla fiskarna är från västkusten, och därför är temperaturen runt 17ºC. Jag kommer att uppdatera er med hur det går varje dag om jag hinner och bilder kommer!

18. Started by Botan,

Ville bara visa en bild på mina 3 skönheter i mitt akvarium. Har någon lite tips hur man får det att funkar för den prickiga fisken? Vet att den är bråkig men det är värt försöket. Vad äter den? Mot andra fiskar? Tålig?

19. Det ryker från en av mina levande stenar i det lilla akvariet. Vad kan det vara, är det farligt??? Ser ut som en vulkanisk aktivitet. En annan sak är att i det stora akvariet har min bubbel anemon delat på sig. Den verkar inte äta något och som jag kan se det så har dom ingen mun ännu....hur lång tid tar det för den att skaffa sig en mun??? Hjälp mig!! /Nybörjaren!!

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by Jeroef,

Killen i fiskaffären prata om äggvite ämnen som samlas på vattenytan. Min skummare går för fullt, någom som vet var detta är? Sen är inte mitt vatten helt klart heller, har massor av vita på partiklar som stiger uppåt i karet, det ser ut som små små saltkorn som följer strömmen. Fisken verkar må fint iallafall förutom stressbeteendet, men man blir ju nervös iallafall angående vattnet. Tacksam för svar!

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Von Märt,

hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …

22. Started by Von Märt,

Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.

23. Started by Aquamarin,

En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar. Utrustning: 1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h. Skummare, biobollar och rörfilter. Historia: Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan: dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus. dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg. När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar. dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask. (rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.) värden efter 14 dagar: nitrit: 0 nitrat…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by rickard598,

Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand

• 3 svar
    • 783 visningar
  25. Started by Stille,

Tjenare gott folk! Om några veckor får jag mitt första saltvattenskar.(Önskar man kunde påverka uppfattningen av tid.).. En kompis som ska uppgradera till ett större kar "donerar" sitt nuvarande 380 (tror jag) liters hörnkar till mig. Jag har redan påbörjat anskaffaningen av så pass mycket "pryttlar" min plånbok samt sambo tillåter. I söndags köpte jag ca 30 kg "begagnad" levande sten som jag för närvarande har i ett kar som samma goda kompis lånade mig så att jag har någonstans att ha stenen. Kontentan av det hela är att jag nu har ett 140 liters kar, en Deltec 1250 skummare (som står på en plastburk direkt i karet), en 200W doppvärmare samt en Hydor Coralia 2:a för cir…

• 34 svar
    • 3,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.