Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....
-
- 2 svar
- 693 visningar
-
-
Hej alla saltakvarister, jag är påväg att flytta till målilla, och tänkte höra om det är några saltisar som bor runt kalmar, hultsfreds trakten, och om det finns några butiker mm , Kommer starta upp ett nytt akvarium inom kort. Mvh/Tom
-
- 3 svar
- 854 visningar
-
-
Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus
-
- 0 svar
- 381 visningar
-
-
Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Tjena, Jag är ny på saltvatten och behöver tips. Jag har läst otaliga artiklar här på sg och lärt mig otroligt mycket, men behöver lite mer specifika tips, särskilt på utrustning. Trots att många av er tycker något annat så kommer jag börja med det 25-liters jag har. Jag kommer endast ha levande sten, korall och räka/krabba/snäcka. Alltså ingen fisk. Målet är att gå upp i storlek om ett par månader när jag känt lite på det här första. Men nu till mina funderingar: När jag köpte akvariet till några guppies för ett par år sedan så ingick en lampa och en "vanlig" pump/filter. Duger dessa? Annars får ni gärna ge förslag på pump och lampa. Har …
-
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 623 visningar
-
-
Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?
-
- 3 svar
- 573 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 933 visningar
-
-
finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Japp. Som det gnisslats lite i andra trådar så har jag tänkt att avveckla mitt 112L då man inser rätt snabbt att hobbyn sträcker sig utanför dess kanter. Dessutom skulle skummaren behöva fixas ordentligt, vilket skulle göra att jag blev tvingad att kapa i armaturen och våldsföra mig. Det krävdes något större. Mitt 375L Zooline sötvattenskar gick till en lokal akvarist i Onsdags och fick ge plats för denna vackra skapelse: Ett Juwel Rio 400 komplett med möbel och allt. Vad gör man inte för sin hobby? Tyvärr sitter det ju bara 2st 120cm T8:or (dock med reflektorer) i toppen på den, så jag har redan nu långtgågna planer på en hemsnickrad T5-armatur. Tyvärr får den lov att …
-
- 43 svar
- 6,1k visningar
-
-
OKi hej alla.. Jag skulle gärna vilja ha ett saltis kar men just nu har jag inte råd till det, men! jag skulle vilja ha tips och råd. 1. Karet vilket är mest lämpat att använda om man skall börja ett billigt helglaskar hade varit att föredra, men fungerar kanske inte? 2. pumpar fungerar det med botten filter eller här e det inner och ytter som gäller? 3. Sump är det ett måste och om man har dåilgt med plats hur kan man enklast göra? 4. Bottensubstrat vad använder man? 5. Vatten/Salt finns det enkal sätt att blanda rätt saltmängd eller det skall till dyra grejer för detta, tips på enkelhet? 6. Levande stenar, växter, koraller. var hittar jag sånt om jag bor i norraskåne oc…
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 542 visningar
-
-
Då har man varit tyst länge nog. Jag har snokat runt i detta utmärkta forum i några månader nu men har inte gjort ett enda inlägg, mest pga att man har mycket och lära och kanske inte så mycket att tillföra än. Men nu så är det dags. Har ett 375-liters ramakvarie som nu ska bli salt. Projektet är att det ska stå i ett gatt i gillestugan, där det då ska byggas en vägg så att det blir som ett väggakvarie. Tekniken blir bla följande: 112 liters sump Picobello Osmos Cirkulation 3 st Tunze Nano 6025 Aqua Medic skummare Turboflotor Multi SL Returpump Ocean Runner 3500 Ljuset blir någon ramp med 2 st 150W HQI (kommer senare) Lite frågor då. Jag slaktade min gamla bänk, som bar …
-
- 61 svar
- 10,2k visningar
-
-
Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 945 visningar
-
-
Tjenare! Började detta år med att ränna å köpa mig ett Red Sea Max 130-liters. Har sysslat med sötvatten på amatör-hobbynivår i några år och blev väldigt sugen på ett RSM när min bror köpte ett någon vecka tidigare. Mitt har nu stått igång någon vecka och jag inväntar att de olika värdena i vattnet ska stabilisera sig. Sitter dessvärre på en lite begränsad ekonomi men med lite snålande och mycket pasta ska det nog gå att göra något med det. För tillfället ligger det runt 14 kg levande sten i och jag väntar med spänning på vad för sorts liftare som kan ha tagit sig med. Hittills har det bara visat sig vara ett par rörmaskar och de *svordom* glasrosorna. Har "wackat" 4-5 s…
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Innan jag ger mig in på saltvattensakvarium och dess vetenskap vill jag först ta reda på om jag kommer att ha den tid som krävs för underhållet. Idag jag har jag sötvatten, 47 liter. Detta är ju relativt enkelt att sköta. Jag byter ut en del av vattnet regelbundet, "dammsuger" samtidigt gruset med slangen, rengör pumpen och skrapar väggar på alger etc. Väldigt bekväm skötsel med andra ord, för att fiskarna ska må bra. Ni som har saltvattensakvarium, vilka rutiner är vanligast förekommande och grundläggande? Vad gör ni per dag och vecka och ungefär hur mycket tid avsätter ni?
-
- 17 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.
-
- 7 svar
- 909 visningar
-
-
Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…
-
- 1 svar
- 793 visningar
-
-
Jag har planer på att starta ett 25L saltvattensnano som har varit sötvatten innan. Jag har aldrig haft saltvatten, så jag har mycket funderingar och frågor. Tanken är att det ska inte bli ett allt för dyrt projekt och ska inte var jätte hightech, men ändå snyggt. Jag har tänkt ta väck bakgrunden längst bak men behålla den lilla bakgrunden för att dölja pump och doppvärmare. Mina tankar: *Ska man ha täckglas? *Vilken pump ska man ha och vilken effekt ska det vara på den? *Vilket lyse? Hade denna kunnat funka:http://www.akvariumkungen.se/6-95-450/LED-belysning-14000K-.html *Om jag ska köra med täckglas, kan jag få upp det något? Tycker det sitter väldigt lågt ner och …
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 916 visningar
-
-
Hur gör jag för att lägga in annons på säljsajten?
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-