Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag känner redan efter några veckor att jag valt ett för litet kar för att kunna hålla på på det viset jag vill. Jag har ett 128 liters kar och redan planer på ett till större. Är det lönt att gå upp till 250 eller ska man satsa ännu större och finns det i så fall något man rekommenderar eller är det enbart smak och plånbok? I sötvatten är det ju ungefär "ju större ju bättre". Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt eller beror det mer på hur det passar i rummet. Jag siktar inte på att ha något specifikt direkt men vill ju kunna ha lite blandat fisk och koraller etc
-
-
- 2 svar
- 518 visningar
-
-
Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... 😉 ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! 🙂 /Sven
-
-
- 5 svar
- 386 visningar
- 1 följare
-
-
Tjena, reggade nyss konto här för att jag blivit sugen på att "uppgradera" mig till ett saltvattenskar, satt och klurade lite efter att ha läst spaltmeter med text på diverse forum... alla pratar om att man ska köra "osmos vatten" och då undrar jag varför? är grudnen i vattnet att man ska ha så låg ledningförmåga som möjligt eller något annat? Har bra tillgång till en form av renat vatten här på jobbet som vi kör igenom jonbytarmassa, efter rening har "stadens vatten" en ledningsförmåga på ca 1micro siemens, skulle det fungera som vatten? eller är jag helt ute och cyklar. Om jag nu skulle skaffa mig ett kar, är det att rekomendera att handla ett typ "clown hotell" (fick…
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tyckte det var dags att rengöra min skummare ordentligt då det började växa alger m.m inne i skummaren. Men det kanske var dumt gjort, för nu får jag knappt något i skummarkoppen och jag har massor med mikrobubblor i karet. Ska man rengöra skummaren eller inte? och är det vanligt med mitt problem efter rengöring?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?
-
Hej! ny här på forumet och ganska ny ägare av ett saltakvarie blev ett 20liters nano aquael som var på bra pris här i stan! men nu har jag haft det igång i ca 1.5 månader. Nu börjar det ju bli lite grönt på glaset och så och eftersom det är ett så litet kar är det ganska trångt att komma ner och rengöra. Har någon något bra tips för en nybörjare? det är för trångt att komma ner med en såndär handyskrapa som annars fungerar väldigt bra. Kan man slanga över lite vatten och lägga över sten och så i en spann/plastback eller så och skrapa rent och sedan lyfta tillbaka allt? Eller blir detta väldigt stressande för djuren? Är ju nöjd med hur stenarna är lagda men det skulle var…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?
-
jag har fått mitt filter idag och undrar om man måste plocka isär det och ta ut allt vatten när man är klar med det eller e det bara att låta det gå en stund innan man tar vatten från det nästa vecka??
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Förmodligen en dum fråga men... Behöver jag rengöra pumpen? (Den stora i sumpen). Hur ofta i så fall? Märker jag att den behöver rengöras, eller ska det bara göras med visst intervall? I så fall med citronsyra? Hur koncentrerat? Skall pumpen gå under rengöringen eller räcker det med att den ligger i "bad"? Andra tips? Tacksam för tips! 🙂
-
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag började förbereda mitt första akvarium igår men misstänker att jag kanske gick fram för fort. Jag hade köpt några säckar akvariegrus samt något medel som skulle ta bort allt olämpligt som följde med kranvattnet. Så jag hällde i allt grus direkt i akvariet utan att skölja av det innan, var det ett stort misstag? Sedan fyllde jag på med vatten och hällde i medlet och satt dit pumpen "Rena Filstar xP3" Jag har haft igång pumpen hela natten men vattnet är fortfarande gröngrumligt. Kommer pumpen att filtrera bort allting så småningom? eller är det bara att tömma ut och börja om? /Cliff
-
- 7 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej. Har köpt ett begagnat 750 L Optiwhitekar med måtten 180*60*70(l,h.. Det har varit igång tidigare och är fullt med kalkalger och rörmaskar och fragglim som sitter som berget. Vill ju inte laga repor mm på glaset, så har någon ett bra knep hur man ska göra rent? Sitter även en blå "film" på ena kortsidan, hur får jag bort den? Mvh mattias
-
- 6 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard
-
Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter
-
- 4 svar
- 756 visningar
-
-
Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur ofta gör ni rena substratet i erat akvarium? Till en början sög jag botten varje gång jag bytte vatten en gång i veckan men blev så meckigt då jag hela tiden välte dom koraller jag har på botten. Och min kirurg blev helt matt och låg bara och flämtade vid botten efter senast jag gjorde det så fick för mig att det kommer upp en massa skit från botten. Hur gör ni?
-
-
- 21 svar
- 2k visningar
-
-
Hej allihopa jag undrar om man måste rengöra sumpen då och då? jag rengöra skimmer och filter socks varje vecka när jag gör vattenbyte men jag har alltid rengört sumpen själv.... in i sumpen finns LS som ville inte ställa i huvudkar och i den delen finns det mkt som derbis eller som stoft....ska jag ta bort hela vattnet från sumpen och rengöra det? måste man göra det ofta? jag undrar om det kan vara en förklaring varför vattnet är inte krystalclear?alla mätningar är u.a men ändå vattnet är inre helt clear! vad tycker ni? tacksam på förhand! tas
-
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Cha!! Jag har tagit upp golvet och frilagt bjälklagret. Jag tänkte passa på att förstärka golvet där hörn akvariet ska stå och dra ny el, vatten och golvbrunn dit. Jag vill kunna blanda saltvatten och fylla på RO/DI under i stativet. (Jag är trött på att bära hinkar från källaren plus att det blir mycket spill på golvet.) I stativet kommer jag att skapa ett litet våtrum med våtrums matta. Där brunnen finns till för vatten byten, spill, översvämningar, olyckor. Ska i framtiden försöka mig på en diy automatisk vatten avstängning för osmos påfyllningen. Skulle den misslyckas med att stänga av skulle det svämma över och ner i golvbrunnen som säkerhet. Kallvatten dras fram, k…
-
- 19 svar
- 2,3k visningar
-
-
Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad är era tips om man reser bort 1v eller längre? Går det att göra en smidig lösning utan att behöva ha en vän på besök? Akvariumet är i nano storlek. Timer belysning? Auto-matning? Mvh
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag har nu haft igång mitt RedSea Max 260 ett par dagar och skummaren har avtagit i ljud förutom att underskåpet blir som en stor resonanslåda! Har sett lite tips på isolering i tidigare trådar men vill gärna ha färska tips på alternativ av ljudisolering inuti skåpet! Sen tycker jag att det bildas väldigt lite skum i behållaren men desto mer luftbubblor i vattnet som går ut i akvariet, gör jag nåt fel eller behöver vattnet mogna mer innan det blir skumbildning? Tacksam för tips!
-
Har ett 400 liters kar som sedan tidigare är borrat i botten för retur men är pluggat. Då karet kraschade(oodinium) för någon vecka sedan och nu står tomt i väntan på omstart tänkte jag flytta in returen i karet igen för att slippa ha ett utvändigt rör. Det jag nu undrar är vad jag sätter på toppen av returröret i karet? Har letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt matnyttigt. Ska jag bara ha röret avkapat rakt eller ska jag sätta något på toppen?
-
Funderar lite på vad retur pump flödet behöver vara på??? Skummare är inställd på 500 liter luft per timme ca Och retur pump på ca 1500 liter tim Men då får jag strypa retur med kulventil för att den inte ska suga tomt i sump facket för returen
-
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
-