Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DaTrucka,

Nu har jag äntligen kommit igång med saltet i mitt gamla ca200 lites sötvatten.(Igår lades första LS i karet) 100X45X45 Modell panorama Lyse 2x36w t8 + moonlight ala ClasOhlson i form av 4 lysdioder, skall uppdateras till 4xt5 eller 1xMH+2xt5 Returpump från sump NewJet2300. Cirkulation Maxijet 1000 l/h. Durso standpipe i avrinningshörna. Sump 54 l med 3 kammare för skummare, returpump och refugium.(+ övrig framtida teknik) Skummare beställt, blev en TerraNova Beast 400. Har tillverkat ca 15-20kg egen Ls av cement å snäckskal, denna kar först legat i sötvatten å lakat ur i ca2mån, ph sänktes rejält med ättiksyra. Har inte problem med att ph går upp längre. Kompletterar med…

2. Started by akan,

Hej , Jag har nu haft sötvattenskar i något år snart, men suget börjar komma efter saltvatten. Jag skulle vilja starta ett litet, men stabilt saltvattenskar, som ska kunna innehålla 2 eller fler clownfiskar med möjlighet att utöka med någon annan fisk, samt lite allmänt fint fluff på stenar (märks det att jag inte kan så mycket). Jag skulle vilja veta vad man behöver, hur stort akvarium, och hur man får ett billigt startpaket för saltvatten Tacksam för svar Med vänliga hälsningar akan

• 15 svar
    • 3,9k visningar
  3. Started by ghosten,

kan man ha detta akvarium som ett saltvatten akvarium om man modifierar det. skall ha clownisar i det om det går. vilka ändringar kan man behöva göra. http://www.pwss.se/product.php?productid=2226&cat=663&page=1

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  4. Ja då ska jag starta upp tråden, dels för att hjälpa mig själv och för att ni andra ska ha något kul att läsa och disskutera i. Allt började med att min kompis Alexander tog med mig till Akvarieleasing i Sundbyberg för att handla lite foder och några nya fiskar till sitt sötvattenskar med Malawi. Vi tog en tur på saltvattensavdelningen och jag fastnade för alla fina fiskar och koraller. Det är svårt att säga men det var något magiskt med hur ljuset lyste upp korallerna och skapade ett undervattenslandskap som såg så fridfullt och vackert ut att jag bara stod och tittade. Jag förtrollades av fiskarnas färger och märkte hur dom på något sätt gjorde mig lugn och avslappnad..…

5. Started by jetstar,

Hej! jag tänker starta ett litet salvatten akvarium! hade tänkt någonstans mellan 40-150l för att se lite hur det fungerar! har ett större sötvattens(400l) som jag med tiden skall avveckla och starta ett saltvatten där med men tänker lära mig lite först! så nu har jag några frågor till er som vet!! *vad är det jag behöver alltså det nödvändigaste för att starta!? (låt säga att jag köper ett beg akvarium utan tillbehör! storlek 100l) har varit på en del zoo butiker men tycker inte jag får någon bra hjälp! det rör sig ofta om pengar runt 10000kr det är filter i mängder,tester,lysen,uvfilter,skummare,ytbrytare,vågmaskiner,MMMMM och det är inte vad jag tänkt till att börja me…

• 28 svar
    • 5,3k visningar
  6. Started by redrobjem,

Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by berggren666,

hej är helt färsk på detta med nano kar å sltvatten har kört co2 trycksatt sötvatten ett tag haft diskus kar å ja de mesta men tänkte ge mig in i saltvattensvärden. Så lite info om karet: Aquael Nano Reef 30l 3x11W belysning (blått ljus, 10k ljus och 6400k ljus. Original påhängsfilter. Doppvärmare Levande sten Korlallsand Jag har haft de igång i två dagar nu och saltnivån börja gå ner till rimlig nivå nu. Men vilken tid ska man börja stoppa in djur å mjuka koraller samt annat roligt som man kan ha i? Någon som har några fina koraller till salu i närheten av alvesta som passar bra till clowner:) men kom gärna med lite tips å trix kommer köra utan skummare på detta. kanske…

• 58 svar
    • 8,6k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 393 visningar
  9. Started by Simon W.D,

Hej, jag har 2 akvarium, 54L och ett 160L. Jag har aldrig haft Saltvattenakvarie förut och har några frågor. Vilket kar ska jag ha? 160L är nog bättre men jag vill hålla kostnaderna så lågt som möjligt. Jag har redan inkört sand från sötvattensakvariet. Kan jag blanda den sanden med levande sand? Jag har ett PowerGlo T8 rör. Räcker den till och ha några lätta koraller? Måste man ha alla tester och sånt? Hur bygger man en skummare utan att köpa en för att spara pengar? Är 13 år så jag har inte mycke pengar att röra mig med :'(

• 15 svar
    • 2k visningar
  10. Ha en trevlig tisdagskväll

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Batty,

Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.

• 1 svar
    • 781 visningar
  12. Started by Freddess,

Hej! har ett litet omstartat nano. Aquael 30 nano reef. 30 Liter. Belysningen som medföljer ska tydligen räck för koraller. Men jag känner mig något osäker. Här är specen på lysrören. Dessa sitter i en armatur. They emit light of colour temperature of 11w 10000K ( MARINE) and 11w 20000K (ACTINIC) ensuring intensive growth and perfect condition of corals. Detta är med en armatur. Om jag lägger till ett 11w 6500K DECOLIGHT. Skulle det räcka? Eller om jag kör två av den armaturen ovan med två rör? Vad skulle jag ev kunna ha för koraller i denna?

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by Janviii,

Hej allesammans! Tänkte äntligen presentera mig efter ha följt forumet i flera veckor. Jag skall avveckla mitt Discuskar (se bild) och gå över till salt istället. Jag har under många år velat gå över till salt och nu äntligen är det ett bra läge. Har ett 400 liters kar som kommer att användas och håller nu på att köpa teknik ( mest här via forumet). Kommer att ta det lugnt o försiktigt då jag vill göra rätt o få det bra från början. Kommer att ha massa frågor o funderingar så lär synas lite här. Ha det. Janne

• 9 svar
    • 2k visningar
  14. Started by mcjagg,

ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4

15. Started by Linus Jansson,

Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !

16. Started by peppe67,

Vi startade ju upp i slutet av juni och vart efter har vi introducerat levande steg för steg. Nu har vi de flesta av de fiskar vi kommer att ha och har en del av korallerna och de börjar växa. Det är fortfarande Kh som jag får lov att justera genom att tillsätta 3g Kh-buffer var tredje dag. Vi planerar att köra igång med algreaktor inom kort för att hålla Nitratet i chack. I sommar vill vi ha kommit igång med dosering med doserpump och vi tänker köra "other methods". När tycker ni att det är läge för att börja dosera med "other methods"? Ska vi vänta på något och i så fall vad? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 3 svar
    • 969 visningar
  17. Behöver hjälp med att få förklarat hur min sump fungerar ☺️ Helt ny och aldrig haft någon sump eller saltvattenakvarium tidigare ☺️ Akvariumet är ett Red Sea Reefer 350. Detta är givetvis självklarheter för er flesta på detta forum, men som ny är det lite förvirrande 🙂 Gjorde snabbt en liten bild för att kunna förklara och funderingarna är och ifall jag har förstått det någorlunda rätt: Fack 1: Här kommer vattnet ner från akvariumet och rinner över till fack 2 ? Fack 2: Plats för mediabägare? Ska jag köpa till 2st och i så fall, vad ska jag ha i dom? Vattnet rinner vidare till det stora facket 3 ? Fac…

• Haha
      • Gilla
    • 12 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by MrRhames,

Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …

19. Started by houssami,

Hej på er allihoppa. Efter 4 år med sötvatten fiskar snart är det dags för saltvatten. Jag har läst och förtsätter att läsa om ämnet. Jag tänkte höra med er som har hållit på ett tag nu om ett par funderingar som jag har och jag hoppas att få svar och hjälp. 1- Ett 240 liters akvarium ( 110*45*50 L, B, H ) med 8mm tjockt glas, är det ok? 2- T5 rör som jag skulle kunna montera själv, liknande de som finns på den här länken , http://www.melevsreef.com/pics/0504/t5.html , finns såna att köpa i Sverige? Var? kostnad? Tack på förhand MVH

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  20. Hej Jag heter Johan och tänkte äntligen starta med saltvatten - som ni säkert kommer att förstå är jag en total nybörjare, men tack vare Saltvattensguiden och allehanda litteratur har jag försökt skaffa lite info. Jag har nu lyckats samla ihopa en mix av nya och vissa lite begagnade prylar - Ett nytt 450 liters kar, Deltce MC500, Aquatic Nature Osmos, ett par Eheim och Aquabee pumpar, 2 x 150 Arcadia MH + 4 blåljus, doppvärmare. Sump ska byggas men det blir lite senare. I princip så tror jag att jag har allt som behövs i teknikväg, men saknar allt levande, dvs sten, fisk mm. Jag räknar med minimum 50 kg levande sten, antagligen närmare 75 när allt är klart. Som bekant så …

21. Started by taxi3000,

Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK

• 1 svar
    • 613 visningar
  22. Started by findus_boy,

tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by jorgen,

Hej. Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med. Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar? Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så? Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör? Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? …

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  24. Started by Borg,

Hej på er och tack för en riktig bra sida Är helt ny på detta med saltvatten, men har just börjat dra igång mitt första kar efter många år med harvande med ciklidkar, så nu var det dags för en stor dröm att uppgradera mig till salt. Efter ha köpt ett beg 400l kar och byggt om mitt gamla akvariumskåp och fixa till lite teknik och sump, samt fått i lite Ls och väntar på att det ska komma hem mer ca 15 kg till. Så står äntligen karet med vatten i tekniken som finns nu Deltec skummare apf 600, 2st tunze 6045, eheim returpump, doppvärmare och T5 ramp med 6x59w. Närmast nu är det att fylla på med Ls och grus. och bygga en svart ram runt belysningen så allt blir enhetligt. Ri…

25. Started by _wendel,

Tjena. nu har det blivit ändrade planer. Ska beställa ett 250 liters akvarie. Mått 1000*500*500. Så jag behöver först och främst lite tipps på ytavrinningen och rördragningen. Har tänkt borra 3 hål i botten på akvariet. 1st 32mm ner till sumpen, 2st 25mm en reserv ifall det skulle bli stopp. Och ett till returen. Tänkte att jag skulle ha en (Aquabee UP3000 3000 l/h) till retur. skummaren är en MCE 600. bifogar bild på hur jag tänkt mig det. Skulle detta bli bra till mitt akvarie? Ska även köra med UVC. Behöver man ta vattnet ifrån botten på akvariet genom UVC eller går det lika bra att köra det ifrån sumpen? Vad tror ni då om denna lösning ? Något jag har missat, eller…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.