Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Jag är en rocky på det här med saltvatten. men har haft sötvatten hela mitt liv "nästan". har idag ett juwel 450 som ja vill ha salt vatten i. men är mest intresserad av fisken till och börja med. självklart blir det ju sten o sånt också. men nu till mitt bekymmer. behöver ja borra karet eller finns det lösningar för mig, o va behöver jag ha för nåt. så ja vet. zoohandlarn säljer ju säkert på mig hela butiken om ja säger att ja är nybörjare. tack på förhand
-
- 25 svar
- 2,6k visningar
-
-
idag när jag kom hem är mitt 120 l kar fullt med röda alger på rutan och på en del LS:...... tom lite på sanden... är detta bra eller dåligt...?
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Jag funderar och funderar på hur jag skall göra med min skummare och med ytavrining. Efter att ha läst så många trådar här där ni skriver att ytavrinning behövs så funderar jag över vilken den bästa lösningen är för att få en snygg och praktisk lösning för skummaren och ytavrinning i akvariet. Jag har köpt en Deltec MC 500 och jag har en Juwelbox sittandes i akvariet som kan nyttjas som ytavrinning MEN båda dessa är väldigt fula. Hur hade ni gjort för att få en snyggare lösning? Det vore väldigt intressant att se bilder på lösningar med skummare och ytavrinning inuti akvariet. VH / Dominique
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan vänner ! Ska snart starta upp ett hörnkar på ca 400 liter. Ställer frågan till er som hållit på ett tag . Tänkt köpa en skummare med lite överkapacitet för att även kunna använda vid ett eventuellt större projekt. Vilken märke är ledande i effekt ? Ljuset som jag tänkt använda blir 3 stycken små 70 watt MH å resten T5:or. Det brukar rekommenderas ca 1 W / liter som standard.Hört att för lågt Kelvin lätt orsakar oönskad algtillväxt så tänker köra mellan 10-12.000 K. 8-10 timmar anses väl ganska lagom / dygn ? M.V.H. Chrille // Malmö
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tja. Håller på starta ett 102 liters akvarium, och ska köpa cirkulationspump. Har en Fluval 4 i nu, men måste byta den, då den är gigantisk och dessutom har stor filtervolym, vilket jag försått inte är önskvärt. Har dessutom en mindre pump som pumpar ca 600 l/h. Frågan är bara vad jag ska köpa för pump istället för Fluvalen? Tunze har ju ett par Nanostreams som pumpar 2500 respektive 4500 l/h. Vilken ska jag ta? 4500 tycker jag låter väl mycket va? Tack för all tidigare hjälp!
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
hej! startar en ny tråd om mitt kommande akvarium. som en del säkert har läst så har jag tidigare planerat att bygga ett kar med bänk och sump själv helt från början, men så blev inte fallet. dels för att jag tror det blir för svårt eftersom jag är nybörjare och dels för att det kommer att bli för dyrt. men efter en del läsande och funderande så kom jag fram till att ett färdigt akvarium var mer passande till mig. hittade då ett percula 90 som "laggeman" här på guiden hade till salu. efter att vi hade diskuterat lite så slog jag till. har nu lagt en handpenning på karet och ska hämta det efter julen (kanske efter nyår) så vad tror ni,, har jag tagit ett klokt beslut? e…
-
- 432 svar
- 35,2k visningar
-
-
Hej!! Går i planerna att starta ett salt kar (mitt första). Jag vill köpa ett komplet sett, har tittat på AquaMedic Chromis och Redsea Max. Vilket är att föredra? Har hört att fläkta och skummare inte är så bra på Redsea max? har inte läst eller hört så mycket om AquaMedic Chromis... Så ni som äger antingen AquaMedic Chromis eller redsea, kom gärna med era synpunkter... Andreas
-
Tjenare! Jag har för några veckor sedan startat ett litet 100-liters akvarium, och har nu under inkörningen bara heft en, ganska stor, levande sten. Jag upptäckte igår att det bodde en lite gynnare i stenen, en liten brun krabba, stor som en tio-öring ungefär. Det var ju lattjo. Sen fem min senare upptäcker tjejen en annan krabba, stor som en femkrona! Det är inte en av dom där coola håriga krabborna som jag läst en del om på forumet, utan den ser ut som en klassisk västkustkrabba i miniformat. Jag gev den en liten bit fisk, som den drog i sig. Efter det har jag även hittat en till liten mini-krabba, och en räka som hoppar runt på bottnen, lite som en loppa ungefär. Och …
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Äntligen är mitt första saltkar igång. Det är ett 248liters med 60liters sump. det har varit mycket slit innan man har kommit såhär långt så det känns väldigt skönt när allt funkade när man satte i väggkontakten. Alla värden ser helt ok ut men det gör det väl nästan alltid precis dom första dagarna? Jag är faktist väldigt nöjd med aquascapen också. Kom gärna med tips om ni ser något konstigt på bilderna.
-
- 50 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena! Jag har gått å köpt mitt första saltkar, (Percula 90) begagnat! Kommer ej att starta upp det förrän i början på Okt , pga att vi flyttar då. Då till min fråga, är det bra om det står tomt , eller ska jag låta det stå med vatten i tills jag flyttar det? Alltså är det skadligt om ett akvarium står "torrt" ett par månader? Korkad fråga kanske men det kommer nog många "korkade" frågor från mig framöver! Mvh/Peppe!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Har tänkt mig att i min nya lägenhet ha ett saltvattens akvarium. Har länge haft ett sötvattens akvarium men vill nu testa ngt nytt. Va ja vill ha ut av denna tråden är bara lite tips. Stort eller litet akvarium? Hört att små kan vara svårare att hålla i bra skick? Produkter till ett 100l akvarium vad behöver jag? Bra stenar och fiskar att ha som nybörjare? Kräver Akvariet mer tid än 1 timme om dagen? Hoppas på lite svar // Tobias
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har nu hållit på ett tag och skapat mig förutsättningar att starta ett saltvattens kar. Har det arbetet har gått framåt går att läsa om i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 Nu handlar ju den om Råd inför start vilket gör att jag nu tänkte gå vidare genom att starta en ny tråd som avhadlar mitt kar från det att jag fått i min första LS och framåt. Jag vill börja med att tacka alla för alla bra och konstruktiva råd jag fått. Jag har inte följt alla då vissa av råden säger emot varandra. Fast det är väll en del av tjusningen med hobbyn att få fundera själv och själv ta konsekvenserna. Dessutom gillar jag att folk här på forumet sä…
-
- 491 svar
- 54,8k visningar
-
-
hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus
-
- 3 svar
- 997 visningar
-
-
Vad är det för något jag fått på pumpen? Någon som kan se trots hemska bilder? Är ca:7-10mm höga. Har börjatt sprida sig i övriga akvariet.
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemu…
-
- 7 svar
- 941 visningar
-
-
-
Hej Nu när jag har hållt på med salt 1,5år så tänkte jag det var dax med en uppgradering till ett större kar. Tekniken är densamma, tillkommer gör dock en eheim pump och 2st 36W t8 rör för mer ljus annars det samma som innan. Det nya karet är 340L med måtten 125x52x53 helglas. Karet på bilden är under uppfyllnaden och bakgrunden kommer inte att vara den som är nu, ska vara hel blå senare. Mer bilder kommer i veckan.
-
- 31 svar
- 4,3k visningar
-
-
Funderar lite över möjligheterna att konvertera mitt 980 liters växtakvarium till saltvattensakvarium nu när jag ändå måste flytta det till vårt nya hus om några veckor. Är nog trots att jag skulle bli nybörjare på saltvatten nog mest sugen på att hålla stenkoraller om det skall bli salt. Några frågor: 1, Borde jag borra akvariet? Det känns väldigt riskabelt. Jag har sett lösningar med ytavrinningsboxar som möjliggör användandet av en sump utan borrning. 2, Vad räcker belysningen på 570 Watt till? Det skulle ju vara bra om jag kunde använda befintlig utrustning så långt som möjligt. 3, Duger Eheim 1260 (2400 l/h) som pump från sumpen? (ca 1,5m lyfthöjd) Jag har en sådan p…
-
- 69 svar
- 10,2k visningar
-
-
Vill veta vad för fiskar som fungerar bra med sjöhästar? Funderar på att skaffa sjöhästar, men vill oxå gärna ha någon fisk. Hur ska det för övrigt vara i akvariet för sjöhästar? Vad skall man tänka på? Tipsa gärna...
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat. genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten. skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Då har man äntligen blivit av med oskulden och tagit sig i kragen och köpt ett saltkar!! Jag köpte akvariet begagnat för två veckor sedan. Med andra ord helt komplett med fisk och mjukkoraller. Jag hade möjlighet att ta med mig allt vatten vid flytten så det kändes som ett plus. Behövde endast komplettera med 25 liter. Levande stenen såg mycket ren och snygg ut när den togs upp ur karet och var även så när den placerades ut i karet. Använde även sanden som säljaren hade haft i karet och sköljde enbart av den med saltvatten. nu har vi då kommit till problemet: På min LS så ser det ut som om det samlas damm och nu när Sinularian har ömsat så hänger det liksom kvar trådar …
-
- 23 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är det någon här på forumet som har byggt sin egen lamp huv till sitt kar nån gång? Till mitt nano som är under uppbyggnad så finns det ingen huv till lyset så ja funderar på att bygga min egen. är det någon som har tips på hur man ska och inte ska göra? Jag tänkte mest på belastningen på karet om man lägger en huv ovanpå om det går eller inte. Alla tips är välkomna /Tom
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.
-
- 4 svar
- 691 visningar
-