Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jetstar,

Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh

• 6 svar
    • 787 visningar
  2. Started by Inboxen,

Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Neostar,

Nu kommer ni skratta, har haft mitt rsm 250 i ett år nu och vet fortfarande inte om man kan ställa in så de blåa lysrörerna bara lyser, om man kan det hur gör man och måste de blåa rören sitta pånågot speciellt ställe ? Jag skäms hur dum jag är när det kommer till det här :-) förtjänar inte ännu ett rsm hahaha

4. Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?

• Gilla
    • 3 svar
    • 926 visningar
  5. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 688 visningar
  6. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej, jag är sugen på att köpa ett RSM S-650. är det justerbara fötter på ett sånt? hur tungt är det? är det komplett för att kunna ha alla sorters koraller i ?

• 2 svar
    • 755 visningar
  7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by nmelander,

Vet någon vart man kan köpa ett Rubin 420L välvt akvarium i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium till saltvatten? tack! Nicklas

• 2 svar
    • 2k visningar
  9. Started by runstenen,

Hej ! Går i tankar om att köra igång ett saltkar. Har bred erfarenhet av sötvatten, men aldrig provat salt. Tänkte att jag startar ett större kar med en gång, då jag antar att även saltkar är stabilare med fler liter samt att man alltid .. .. vill ha större. Så tänkte mig ca 720 helglas. Ingen överrinning. Har ett 65 liters kubkar som jag ev kan använda som sump el ngt om det är i närheten ens .. Jag skulle på sikt vilja ha ett fullfjädrat revkar med mjukkoraller osv. Så min första fråga: Om ni skulle starta enl ovanstående, vilken *Teknik/lösning skulle ni använda (inköpslista) *Tillvägagångssätt - uppstart med ls sten - sand - kemi/salt osv (inköpslista) Tack !

• Gilla
    • 82 svar
    • 9,8k visningar
  10. Started by Ebba,

Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.

• Gilla
    • 4 svar
    • 723 visningar
  11. Started by MonicaOB,

i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?

• 5 svar
    • 700 visningar
  12. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej alla glada saltisar. Jag köpte ett akvarium som heter mollys fiskhotell

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by stigigemla,

Jag började med saltvatten 1971. Det första akvariet var ett 25 liters med ett 8w varmvitt lysrör som belysning.(Det fanns inte blåare ljus i så små lysrör) Sand på botten, några tångräkor från Torslanda, ett par Actinia equina och en eremit från Bosnien/Kroatien. Lite Caulerpa prolifera. Cirkulation - filtrering var en träutströmmare. Foder var vanliga flingor + lite blåmusselkött från Torslanda. Karet gick med framgång ett halvår och sedan hade jag mitt 420 liters träakvarium klart. Någon mer som har något om sitt första?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by john.w,

japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten

15. Started by soylentgreen,

Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Hej alla, säg till innan jag gör något fel. Jag vil inte betala för extra grejer som inte behövs. Så nu är karet placerat, alla är klar jag väntar bara på saltet. 1) 75% fylld med vatten. 25% kvar för volym av levande sten. 1 vanlig internal pump är på. 240L 2xflourscent 30W. Dock ska upptadera till nåt annat. 2)För substrate har jag CoralSand Både för att höja pH och för att den ser mycket naturligt ut. 3)Nu har jag fått: 2xcirculation pumpar 1500L/h + att jag har en gammal circ. pump också 1xtetra test för NH3 NH4 1xSaltmätare. Väntar på: Instant Ocean salt 25KG från akvarieshopen.com. har köpt den för 751 kr (incl.frakt) den 2008-11-27. Om jag inte får saltet på m…

• 14 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by AcidwizZ,

Finns det någon säker färg att måla trädetaljer som ska hänga över akvariet med? Jag tänker bygga en överdel till akvariet och skulle gärna vilja veta. Var till färghandeln idag och jag blev inte speciellt övertygad av deras kunskaper. Bla så sade en firma att man kunde använda vanlig (Becker)våtrumsfärg. När jag var påen andraså ringde dem till Becker och enligt dem så fanns det ingen färg i deras sortiment som skulle passa för ändamålet. Dvs giftfri som garanterat inte släpper ifrån sig något. På en tredje firma så trodde expediten att envattenbaserad lackfärg (Alcro) skulle gå att använda, bara man lät den härda tillräckligt. Vad ska man tro om detta, något motsträvig…

• 17 svar
    • 4,4k visningar
  18. Started by warliy,

Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..

19. Started by kryllet,

Hej. Jag har problem angående salaris och Valenciennea strigata. Haft dessa två arter under olika tider. Hade salarisen först i säkert 10-11 mån. Sen hittade jag den tyvärr död på botten. Vattenvärdena var bra när den dog. Sen efter det köpte jag en Valenciennea strigata. Den levde bara i två veckor. Vattenvärdena var även då bra. Så nu är jag lite fundersam. är akvariet för litet tro? är där för lite mat till den typen av fiskar. Allt annat i akvariet lever och frodas. akvariet är ett 60l clown hotell.

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Batty,

Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?

• 2 svar
    • 699 visningar
  21. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 752 visningar
  22. Started by balofix,

Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!

• 2 svar
    • 806 visningar
  23. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 997 visningar
  24. Hejsan Efter att i styvt en väcka återigen läst igenom både salt litteratur såväl som här inne. så snurrar det i skallen rejält Så jag skulle å det allra ödmjukaste vilja be om råd betr. min utr. & vad som jag behöver härnäst (jag har haft salt förut men det är uppenbart att tekniken har avancerat MARKANT sedan min tid (ca 15 år sen ) Så inr kommer att bli tåliga fina Mjuka & sten korraler (EJ för svåra ) & div Dito evertebrater & sagda system kommer att i MYCKET lugn & ro byggas up. & jag bor på landet med egen brunn ( näringsrikt men annars bra vatten ) så jag kommer att införskaffa något bra Os…

• 49 svar
    • 5,2k visningar
  25. Started by Löta,

Nyfiken fråga. Vilka fabrikat på salt använder ni - gissar att smaken är som baken?

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.