Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Glenn,

Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by nike83,

Jag som många andra går i saltvattensdrömmar, och har hittat ett kar som ser intressant ut. Jag har beställt en nybörjarbok för saltvatten som kanske kommer om någon vecka, men jag vet inte vilka komponenter jag behöver för ett saltvattenkar! Det som igår i detta akvarium är Akvarium och möbel, sump och ljusramp. Vad behöver jag mer och vad kostar varje del? Jag vet/tror att jag behöver: en pump, osmos, skummare, doppvärmare.... vad kostar dessa och vad mer behöver jag? (förutom levande sten och vatten fisk osv... ) Tacksam för seriösa svar (ej RTFM (read the f_ _king manual)) Fredrik

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by ExCeed,

Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv

4. Started by tobias.nero,

Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias

• 4 svar
    • 810 visningar
  5. Started by wizz,

Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?

• 2 svar
    • 829 visningar
  6. Started by wizz,

Japp nu börjar man närma sig semester och jag skall ut och resa.. Så då har jag några frågor. En vän till oss skall se till mina 2 akvarium.. men är mest orolig för salt karet. Med tanken på att jag tänkte byta ut ca:50% av vattnet innan jag åker så kan det stå sig ett tag men sedan har vi avdunstningen. kan jag blanda färdigt vatten och ställa undan som hon kan fylla på med ? och hur skall jag förvara vattnet? Matningen har jag ordnat så att det är portionerat hur mycket som skall delas ut. sedan sitter det timer på ljuset men hur moddar jag monlight ljuset så att jag kan ha det på en separat timer ? vad mer har jag glömt? skall vara borta ca:5 veckor och dyka lite…

• 5 svar
    • 1k visningar
  7. Started by mano,

Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Rasmus,

Då var det dags med nytt kar efter att jag kom hem igår och hade 4-5 liter vatten på vardagsrumsgolvet. Troligtvis sumpen som läcker, billig skit lönar sig aldrig! :/ Köpte ett 630 liters idag som jag har fyllt 1/3 med sten, koraller och fisk. Hoppas att allt klarar sig nu bara. Tänkte man skulle lägga upp lite bilder under resans gång, använder mobilen så bilderna är inte dom bästa men dom funkar. Måtten på karet är 150x65x65

9. Started by jontebgood22,

Idag när jag skulle flytta alla fiskar... så gick edt fin fint... två av dem råkade åka över med LS och de såg ut att må prima i det nya karet. Efter att ha koppat in resten under 3 timmar såg allt frid och fröjd ut. det enda som var kvar att stoppa in i akvariet var en stor annemon som vi köpte när vi köpte det gamla akvariet. Han har alltid suttit högst upp på LS ocd haft två pumpar som sprutat vatten på honom och det varkar han ha gillat. Han käkade räkor som en hel trålare.... så jag hade byggt en speciell liten kulle för honom att sitta på så han skulle få nära till ytan och samtidigt få lite cirkulerande vatten omkring sig.... när jag koppat honom så skälpte jag i h…

• 27 svar
    • 3,5k visningar
  10. Started by ExCeed,

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…

• 4 svar
    • 956 visningar
  11. Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by dominique,

Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…

• 0 svar
    • 634 visningar
  13. Started by jontebgood22,

Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan

• 4 svar
    • 725 visningar
  14. Started by Botan,

Hej allesammans Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Min elaka kirurg (vitbröstad) attakerar alla fiskar jag har i akvariet...så den enda fisken jag ser är hon, sk. Doris. Alla utom min fjärilsfisk. Har provat att ha henne i clown hotell några dagar för att sedan flytta tillbaka henne för att se om hon lungnat ner sig men utan resultat. Fiskar hon attakerar: Dvärg kejsare, imperator, clown och en salarias. Har ni något tips hur man får den att lungna ner sig. Hon är inte säskilt stor ännu. Vet dock att jag måste byta ut henne när hon blir större...samma gäller imperatorn. Bifogar bild.

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by Botan,

Hej allihopa Se bifogad fil på min anemon. Vad händer med den? Vad göra? Snälla svara! Sofia

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Botan,

...min anemon har dött. Den sögs upp i min koralia 4. Är detta vanligt bland anemoner eller hade jag bara otur? Varför traskar dom okring så mycket?

• 25 svar
    • 2,7k visningar
  17. Started by jorgen,

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det. Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många) Eremitkräftor (hur många och vilken sort) Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk) Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?) Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta? Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan: 2 st clownfiskar eller Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Norgren,

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. hej... Vi känner att 120 liter är för litet och vill att vi, fiskarna och djuren skall få lite mer yta. Därför planerar jag att köpa ett nytt juwel Rio 240 eller tom ett 300. Troligen blir det ett 240 då detta är ganska billigt men stort nog att göra revet lite mer skoj. Det vi har idag är ett Rio 125. med två cirkulationspumpar och ett Eheim 2213 ytterfilter som klarar 440 l / h. Frågan är följande: Jag vill återanvända så mycket som möjligt och helst inte ha båda akvariumen igång samtidigt av platsbrist dvs det nya skall stå på samma ställe som det gamla. Kan jag göra som så att jag tar den gamla vattnet och flyttar detta till det nya och samtidigt fyller på med det so…

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 878 visningar
  21. Started by conny737,

Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?

• 2 svar
    • 916 visningar
  22. Started by per-åke,

Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.

• 3 svar
    • 950 visningar
  23. Started by soylentgreen,

Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by jontebgood22,

Hejsan Jag läste att clownfiskar rangordnar sig efter storlek och köpte ytterligare en clownfisk. den clownfisken jag hade redan blev som tokig och jagade och bet den nya så att den dog efter nån timma. Trodde det skulle gå att ha mer än en clownfisk i samma kar men tydligen går det inte. Känner mig ruskig som gjorde detta men vill veta varför det gick som det gick? är det ngn som vet? Och hur gör man om man vill ha mer än en clownfisk för det har jag ju sett att många har.... Tack på förhand... J

• 10 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by jontebgood22,

Köpte en gylta hos herkules zoo i fredags... när den kom hem och hade blivit fördig koppad så tog den ett simtag och kopplade på jetdrivern... grävde ner sig i sanden och sen dess har vi inte sett röken av den.. skall man bli orolig? är det ngn fara OM den är död? är detta naturligt beteende..? Tack på förhand

• 14 svar
    • 2,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.