Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 909 visningar
-
-
HEJ alla. Det har varit strömavbrott i östragöinge-skåne. Det är fortfarande inte uppklarat. Men jag klarade mig utan vatten spill tack vare att jag möblerar om och kör utan sump för tillfället. Det var nog min räddning för jag hade tömt mitt kar via min diy biopellets reaktor annars. Hur har det gott för er andra i trackterna. Jag vet inte om stömavbrottet har sträckt sig till Hästveda, Hässleholm eller Osby . Det här får mig att fundera på vad det finns för olika backup system och hur många timmar de håller.
-
- 25 svar
- 2,2k visningar
-
-
Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?
-
- 5 svar
- 998 visningar
-
-
Första inlägget här på SG och ser fram emot att vara en del av alla här! Jag har efter många om och men köpt mig ett eget 46 Liters kar, Fluval Edge. Har länge letat efter ett kit som skall vara lite av det enklare stuket, men när jag insett att det inte bara är att pic and run så blir det lite mer än så! Köpte det av en privatperson som skickade det med bussgods (insåg efteråt att det finns bättre alternativ) vilket relaterade att det hade gått sönder.. Jag har nu börjat en kamp om att maila dom och får se vad de kommer att fortsätta med. Över till ämnet, då glaset har gött sönder så jag tänkte byta ut den. Har fått pris på en ny glasskiva hos glasmästaren utan hålet…
-
- 17 svar
- 3k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här. Igår startade jag mitt första saltvattensakvarium i Aqualel nano reef duo med utrustningen som ingår. Jag tänkte köra Lasses metod. Min dröm är clown fiskar och mjuka koraler. Så jag blandade vatten med salt, har levande sand samt levande sten i karet. Jag undrar hur länge ska man vänta tills vatten blir någorlunda klar? Jag vet att man borde ha tålamod men jag ser ingen skillnd efter en dygn. Filter är på och vatten ser ut som cappuccino hela tiden...
-
-
- 8 svar
- 981 visningar
-
-
Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance
-
-
- 5 svar
- 548 visningar
-
-
Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke
-
- 1 svar
- 877 visningar
-
-
Hej Alla Jag hittar inget forum för osmos så därför postar jag frågan här. Jag bor mitt i Malmö. Tänkte dra igång min egen osmos istället för att köpa osmos vatten i butik. Jag ska kolla på kommunens hemsida vilka ämnen dem har i vatten. Det borde stå där. Två frågor. Ska osmos en köras in. Det vill säga. Att x hunda liter ska åka igenom den först innan den börja fungera som den ska? Vilka värden ska jag mäta efter Osmosen för att se att vattnet är 100% korrekt för att hällas i akvariumet?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Ett halvt år har gått med uppstart med mitt första saltvattensakvarium. Det är kanske dags att presentera mig. Jag heter Satu. Jag flyttade 2004 till Västerås från norra Finland och arbetar här. Jag har inte vågat "öppna min mun" tidigare här på forumet för jag tycker att det är svårt att skriva på svenska men jag försöker. Jag har läst mycket vad ni har skrivit och försökt lära mig. Jag tackar så hemskt mycket för alla aktiva som har orkat svara på andras frågor. Ni har hjälp samtidigt mig utan at ni visste. Mycket har hänt till dom gråa stenar som jag lade i vattnet i mars 2006. Akvarium: 110 x 45 x 50, nästan 250 l Skummare: Deltec MCE 600 Belysning: Giesema…
-
- 72 svar
- 8,2k visningar
-
-
Hej Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat. Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex? Clas Ohlsson hade inte dem. Mvh Fredrik
-
- 40 svar
- 4,2k visningar
-
-
Har nu haft min burk i lite över ett år nu. Hade funderat på saltvatten i ett par år men inte riktigt vågat ta steget fullt ut, men nu står den här och jag ångrar det inte för en sekund! Har dock fått ett litet problem med bruna slemalger, har jagat mekaniskt med hävert med ganska bra resultat men de kommer tillbaka är det nån som har någon bra lösning?
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska snart iväg och hämta ett saltvanneskar på 325 liter som är i drift hur gör jag lättast för att flytten ska gå så midigt till som möjligt och inget dör och så? ska jag ha med en massa dunkar o tömma karet på och sedan återfylla det med samma vatten igen eller och hur gör man med fisk och annemoner? ner i en spann med saltvatten från karet? Behöver alla tips så fort som möjligt
-
- 34 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej allihopa Ville bara visa lite bilder på mitt fina akvarium: 250 liter. Har lite frågor också som jag hoppas att ni kan svara på. Fråga 1: Den fula fisken, han som är grå, brun som sitter på en pump, vad är det förren firre? Vad äter han? Måste man mata honom eller nöjer han sig med bara alger? Fråga 2: Vad är dom små tussarna på den lila stenen som jag zoomat in? Är det bra dåligt? Fråga 3: Har fjärilsfisken några speciella behov, vad matas han med...förrutom artemia? Mvh Sofia
-
hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag undrar lite om osmos eller kranvatten. Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten. Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter? Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt? Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig. Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat. Vill gärna höra hur ni andra gör.
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan har nu länge velat starta ett saltvattens kar, Då en kompis redan har 2 stycken som tuffar och går. Då kompisen flyttat till danmakr har jag inte pratat med honom på ett tag så jag skulle behöva lite tips! Jag ska starta från början och har tänkt köpa all teknik inklusive kar nytt. Någon som nu skulle vilja hjälpa mig sätta upp en teknik lista över de jag ska beställa ifrån min närliggande Zoobutik? Dom är säkert duktiga men jag vet att de finns personer här som är ännu bätre. Alltså lista på ett akvarium som är på ca 200 liter och tekniken som passar till ett sådant. Jag har tänkte ha lite fiskar som är relativt lätta att sköta Tackar!
-
- 20 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Allt började med små guppy och tetror. Sedan kort efter gick man över till "lite dyrare" variant av fiskar, nämligen afrikanska ciklider. Man tröttnar DIREKT på dessa "tråkiga" ciklider så fort man ser saltvattenfiskar hos min lokala fiskaffären. Jag har en Juwel Rio 180L hemma. Har ca 10st afrikanska ciklider just nu. Nu till amatör frågor: Vad behöver jag för att starta saltvattenkar med min 180L akvarium? Utrustning? (tänk på att jag ska köra med ca 4-5 st amatörfiskar, lite sten och nån lättskötsam korall ) Ge mig pris på varje teknisk utrustning? Förkortar man silikonets livslängd med saltvatten? Kan man köra eget bakgrundsbygge med frigolit och betongputs till…
-
- 26 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla fisktokar! Jag och min sambo har ett sötvattenskar som vi länge diskuterat att vi ska överge för ett saltvattenskar. Vi hade bestämt att saltkaret skulle bli större än sötvattnet som ligger på ca 225 liter. Vi har köpt ett 800 liters akvarium +sump 150L ... med alla tillbehör... både för salt och söt användning. Nu till saken, vi ska köra igång det, som saltvattenskar. Det var så himla mycket grejer med att vi inte riktigt vet vad vi ska använda. Man ser liksom inte skogen för alla träden. Vi ska införskaffa boken som han Daniel Knop eller vad han heter har skrivit, och jag har hittat sökfunktionen i forumet! MEN vi skulle vilja ha hjälp med ett par grejer: vad …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Satt och läste lite på forumet och funderade generellt på fiskarnas tillväxt i karen. Mina sötvattensfiskar ( malawiciklider ) växte ju till en viss storlek beroende på antal och volym i karet. Gäller detta Saltvattensfiskar också ? Blå palettkirurg Doris, har jag ett litet exemplar av nu, trivs än så länge toppen med UV ljus på. Växer denna fisk till max storlek oavsett volym på karet ? eller vad händer i framtiden ? Trevlig Helg !! Peter i GBG
-
- 32 svar
- 3k visningar
- 1 följare
-
-
Vad är detta?? Svart/Gul randig med "snabel" Dålig bild,jag vet.
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har sen 6 dagar haft vatten i mitt akvarium... so far so good. Vad jag köpt är ett Lido Jewel 120 med Jewels skummare. har även beställt Jewels Marine Rör för attt bättra på belysningen lite. Har ett litet huvudbry... jag har micro bubblor (mycket små bubblor som kommer från skummaren) är det nån annan som har samma problem? IOF kanske det är bra man syresätter ju vattnet rejält Värderna i vattnet verkar helt ok ... men jag ska nu byta 10% vatten är det nån som har ett bra mått hur mycket salt som ska i tex 10 liter vatten? Det enda jag har i mitt kar just nu är ca 3cm korallsand och 2 st levande stenar ca 3kg ( jo jag vet jag behöver mycket mer men ville ha lite bi…
-
- 30 svar
- 14,1k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva råd vad det gäller placering på skimmer,UV,Bio filter akvarium - Boyu HS60 128L - Original Skimmer - Innovative marine minimax 350mL http://innovative-marine.com/auqa-gadget/mini-max.html -svamp - Eheim 3000 http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 - Sera biopur http://www.pwss.se/product.php?productid=4584&cat=850&page=1 vilket sätt är det bäst ? gärna svar eller kommentar Tackar från GBG MVH Patrick
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-