Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by majkball,

Hej Har tidigare haft sötvattensakvarier på 350 och 400 liter... tyvärr var inte föräldrarna särskilt förtjusta i det möglande parkettgolvet. Nytt golv och akvarierna försvann. Nu har jag dock återigen fått upp intresset för akvarium... samt bor numera själv. Tidigare har jag alltid avskrämts av saltvattensakvarier pga det höga priset på utrustning, sten med mera... nu verkar det dock vara mer överkomligt (har det blivit billigare? eller är det bara min ekonomi som blivit bättre?). Till saken... har tänkt mig ett saltvattensakvarium på ca. 250-350 liter i runda slängar, med en sump undertill (förslag på storlek?). Lite mjuka och hårda koraller, eventuellt någon anemon oc…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Laggeman,

Hallå folks. Efter att ha spanat in tråden om Erik & Lindas 420L kar, så blev jag mer och mer sugen på ett lite längre kar än mitt nuvarande Aqua Medic Percula 90, som iofs inte är något som helst fel men ett lite längre kar som ger mer simyta åt mina kirurger passar mig bättre. Så efter att ha spanat runt på Blocket ett bra tag så kom jag över ett Juwel kar med ställning, BTN-bakgrund, filter o grejor för ett bra pris. Köpet inkluderade körning till Malmö från Helsingborg och leverans upp på andra våningen utna hiss. Väl uppe började jag med att städa ur karet. Bakgrunden får säljas, likaså ytterfiltret från Eheim. Grusen som låg i fick en enkelbiljett till soptippe…

• 38 svar
    • 7,8k visningar
  3. Started by totto,

Hej på er alla likasinnade! Då var det dax för ännu en nybörjare att ställa en massa frågor med hopp om att få era kloka råd och tips till svar. Jag har smugit runt här på forumet ett tag och försökt lära mig utav andras frågor och svar,det är verkligen kanonbra med ett sånt här forum:smiley20: Liksom många andra så har jag erfarenhet utav sötvatten men har alltid varit sugen på ett saltvattensakvarium men har inte vågat eller haft ekonomin för det, men nu är det ÄNTLIGEN dax och det känns underbart, för enligt min mening så är saltvatten akvarievärldens Rolls Royse:ler: Mitt kar är ett helglas med måtten 125*50*55 ca 340l och är bottenborrat med en kammare i ena hörnan…

• 422 svar
    • 58,5k visningar
  4. Started by Per/Haninge,

Hej! Finns det några "givna" regler när det kommer till hålborrning i bottenskivan ? Anledningen till att jag frågar är för att hålet måste borras ca:15-18cm från kanten p.g.a underliggande reglar. Är detta något problem ?

5. Started by joelkorn,

Mitt 430L kar (+ ca 70L sump) har stått och puttrat i en vecka nu. Mätte idag en del värden. o tänkte kolla om de e nån som kan tipsa om fortsatta åtgärder, försöker samla så mycket info som möjligt innan det händer nått. Det är ingen belysning på o den kommer först inom 2 veckor då kommer min armatur in på lager. (Aquatsyle pro 1250). och har inte lagt i någon sand ännu. Värdena va: Nitrit: 0 Nitarat: 0,4-,05 Fosfat: 0,6 PH: 8 Amonium: 0.25 Salt 1,024 Temp 22 grader celsius När ska man göra första vatten bytet? hade tänkt sätta i sanden i samband me det, för då kan ja göra rent botten en gång. är det dumt? Tack för all hjälp. Mvh// joel

• 25 svar
    • 3,1k visningar
  6. Started by KammoFisk,

Tjena! Vill börja med som de flesta andra nybörjare med att berömma detta forum!! Även om det är mycket OF i vissa trådar:) Tänkte jag skulle presentera min burk här... Den har varit igång ca 3 månader nu. Kör en budget variant:) T-8 belysning Uvc Skummare,med hemmagjord ytavrinning. Ingen sump Ca 50 Kilo sten, skall i 25 till. Tillsätter UltraminS,Organic och lite plankton. Matar med artemia,räkmix,alger och pellets som jag rör ihop med vitök. Vitlök kör jag med efter att kirurgen fick kraftigt med parasiter på sig, han var helt vit med mörka fläckar. Trodde ett tag att han skulle stressa ihäl sig, det tog tre dygn med sparsam belysning och vitlök så var han bra igen. Fr…

• 35 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by rambomyran,

Hejsan! Har tänkt mig att i min nya lägenhet ha ett saltvattens akvarium. Har länge haft ett sötvattens akvarium men vill nu testa ngt nytt. Va ja vill ha ut av denna tråden är bara lite tips. Stort eller litet akvarium? Hört att små kan vara svårare att hålla i bra skick? Produkter till ett 100l akvarium vad behöver jag? Bra stenar och fiskar att ha som nybörjare? Kräver Akvariet mer tid än 1 timme om dagen? Hoppas på lite svar // Tobias

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  8. Haft mitt clownhotel igång i ca 6 månader, och som många jag har sett fick jag problem med orginalskummaren bara efter några månader. För er som tänkte köpa en BOYU WG-310 ifrån hongkong, gör det! Tog mig 8 dagar att få hem den, och bara för 155kr. Här är länken: http://cgi.ebay.com/BOYU-Aquarium-150L-H-Protein-Skimmer-with-Pump-WG310_W0QQitemZ160279262761QQihZ006QQcategoryZ46313QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262 Dock.. Skummaren måste moddas. Den går på 230-240v, men jag klippte av hongkong kontakten och satte dit en vanlig stickpropp. Det är bara 2 tåtar. WG-310 får inte plats i facken, vad jag gjorde var att låta gamla pumpen sitta kvar, med dom 2 filte…

9. Started by Woxelind,

Hejsan jag har ett RSM 130 har vel varit igong i en vecka eller tvo, graderna gor inte under 27 och 28 med lyset i gong, doppvermarn er inte igong... hur ska jag fo ner det?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by koaala,

Har lyckats krasha mitt kar med biopellets . I onsdags stoppade jag i biopellets och idag ska göra omstart, allt större levande har dött, fiskar, sjöstjärnor och räkor, men maskar och koraller lever ännu. Har nog överdoserat så varningen är på sin plats till alla som provar.

• 21 svar
    • 2,8k visningar
  11. Started by Scontan,

Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…

• 1 svar
    • 657 visningar
  12. Started by gurra600,

Hej .. Mina Eremitkrabbor blir mat till någon av mina vem är den troligaste boven ? Dessa har jag i karet i dag. Centropyge eibli - Smyckedvärgkejsare Zebrasoma flavescens - "Gul kirurgfisk" Zebrasoma desjardini kirurg Salarias guttatus Valenciennea puellaris Amphiprion barberi - clown Amphiprion ocellaris - Orange clownfisk Pomacanthus semicirculatus - Korankejsarfisk 6 cm

• 6 svar
    • 870 visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 347 visningar
  14. Started by Marvin,

Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?

• 7 svar
    • 1k visningar
  15. Hej alla saltisar. *Varning för wall of text* Jag hade ett saltkar för 5-6 år sedan som inte gick så bra pga. att jag inte hade planerat så bra, köpte lite vad jag hade råd med (inte mycket) och fick lite andra engagemang här i livet. Nu är det dags att göra om och göra rätt. Planera, köpa vad som behövs och ta det piano. Jag föredrar att slänga ut mindre pengar än mer pengar, men har insett att man ofta får vad man betalar för och jag betar gärna om jag får vad jag behöver. Flyttar till en villa på fredag och sen ska det planeras kar köpas grejjer och fixas. Förhandlingarna hemma är hårda, men kravprofilen från min sambo ser ut som följer. Det är relativt tyst som g…

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by Nille83,

Jag har haft Turbosniglar sen jag startade mitt kar i Juni. Jag har som mest haft 12 stycken och nu har jag 7 stycken kvar. Hur många brukar man rekommendera att man ska ha i karet?

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

18. Started by Hiper,

Ja då var det på det igen. Efter stambyte och lite annat trassel så fick inte akvariet den uppmärksamhet som det förtjänar. Jag tömde karet helt och slängde allt. Det luktade riktigt illa. Julen gick till rengöring. Men nu är det på g. Denna gången startar jag med torr "levande" sand, reel reef rock. Känns bra så här långt. Det är också kul att vara tillbaka här och läsa. Ha det gött, jag återkommer

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  19. Ska strata upp ett 375 L, hur många kilo levande sten bör man ha? Tackar för svar på förhand jonas1131.

• 2 svar
    • 809 visningar
  20. Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas

• 2 svar
    • 545 visningar
  21. Started by Nito,

-hur får man bort dom?

• 5 svar
    • 837 visningar
  22. Köpte en liten Catalaphyllia igår. Den var lite seg att blomma ut men nu på kvällen har den blommat ut någorlunda. Men nu har min pepparmintsräka varit på och grävt i den så den har slutit sig igen... Tog en liten drastisk åtgärd och tog botten av en genomskinlig PET flaska och la som skydd över korallen (några hål också för vattencirkulationen). Nu har jag en rätt frustreread räka som försöker komma åt korallen. Var mitt motdrag mot räkan rätt??

23. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

• Gilla
    • 6 svar
    • 890 visningar
  24. Started by Clownen,

Ska förhoppningsvis starta mitt första saltkar snart och undrar lite om olika salt sorter. Jag har märkt att prisskillnaderna kan vara stora. Vad är det som skiljer dem åt? Jämförde bla HW Meersalz professional för 46 euro för 20kg i Tyskland det dyraste Tropic Marin Pro Reef Sea salt för nästan det dubbla (det var självklart den sistnämnda som rekommenderas av säljaren). Tacksam att få veta om det är någon större skillnad mellan saltet (kommer inte att ha osmos från början). Räcker 20kg till ett 300L? /Mvh Peter

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Halka,

AquaticNature ANTARCTICA 120 osmoseanlæg Är det någon som har erfarenhet av denna eller detta märke. Jag är ny och ska starta upp ett 500l när jag samlat på mig alla grejor. Tyckte detta osmosfilter lät bra med inbyggt silicat, nitrat och fosfatfilter i samma enhet. 120-150 liter om dygnet räcker det i ett 500l akvarium. Tomas

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.