Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by synden,

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…

2. Started by Tarven,

Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie

3. Started by Linisgirl,

Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??

• 2 svar
    • 863 visningar
  4. Started by jay05,

Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.

• 5 svar
    • 863 visningar
  5. Started by lexwin,

Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.

• 3 svar
    • 863 visningar
  6. Started by mrnorton,

Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter

• 4 svar
    • 863 visningar
  7. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 862 visningar
  8. Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?

9. Started by Pear,

Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.

• 1 svar
    • 862 visningar
  10. Started by Mega,

Hej har någon här testat beställa koraller från triton som bor lite längre upp i landet. Funderar om det kommer fram levande osv. Tackar för svar

• 0 svar
    • 861 visningar
  11. hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille

• 4 svar
    • 861 visningar
  12. Started by Margareta,

Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.

• Gilla
    • 5 svar
    • 861 visningar
  13. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 861 visningar
  14. Started by Robban_fbg,

Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips

15. Started by Nille83,

Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten

• 2 svar
    • 861 visningar
  16. Started by Margareta,

Vad kan det vara som knäpper i akvariet? Har två pepparmintsräkor och en filfisk. Låter som att man tar en liten sten och knackar på glaset! Undrar också om räkor bytet skal!?

• Gilla
    • 3 svar
    • 861 visningar
  17. Started by wrroomm77,

Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?

• 3 svar
    • 861 visningar
  18. Started by Richard_22,

Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 861 visningar
  19. Started by Datzun,

Jag funderar på att köra aktivt kol i reaktor för högre verkningsgrad än i filterpåse som jag använder idag. Jag har nedan reaktor liggande i förrådet, kan jag använda den? Jag ska antagligen lägga en filtermatta på toppen av kolbädden för att förhindra att den tumlar runt, men vilken typ av filtermatta?

• 4 svar
    • 860 visningar
  20. Started by buffe78,

Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille

• 2 svar
    • 860 visningar
  21. Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre. Tänker mig följande: juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare Tunze skummare 9012 2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på) tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr. ca 40 kg sand. levande sten. …

22. Started by sceniie,

Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?

• Tack
    • 5 svar
    • 859 visningar
  23. Started by JoakimSp,

Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…

24. Started by msen,

Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…

• 3 svar
    • 859 visningar
  25. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…

• 6 svar
    • 859 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.