Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by GT77,

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…

• Gilla
    • 6 svar
    • 890 visningar
  2. Started by joelkorn,

hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

• 2 svar
    • 889 visningar
  3. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

• 0 svar
    • 889 visningar
  4. Started by Aquario,

Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.

• 4 svar
    • 889 visningar
  5. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 889 visningar
  6. Started by Reryd,

Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

• 6 svar
    • 889 visningar
  7. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 889 visningar
  8. Started by Larssons,

Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid

• 2 svar
    • 889 visningar
  9. Started by Bicolor,

Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.

• 5 svar
    • 889 visningar
  10. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Kan någon här beskriva hur ni starta upp ert kar hur lång tid det tog osv

• 3 svar
    • 888 visningar
  11. Started by mikaelglad,

Hej jag har letat men inte kunnat hitta någon nybörjar guide, finns det någon??? jag har sett guiden dom beskriver vilka värden man ska ha, en jätte bra guide.

• 3 svar
    • 888 visningar
  12. Started by synden,

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…

13. Started by Ebba,

Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.

• Gilla
    • 4 svar
    • 888 visningar
  14. Started by Nille83,

Är detta beteende normalt eller?

• 1 svar
    • 888 visningar
  15. Started by Dida,

Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida

• 2 svar
    • 888 visningar
  16. Started by peterj66,

Hej Jag har försökt att läsa på lite om vilka pumpar jag behöver för att köra ett Juwel Trigon 350 som saltvattensakvarium.Det är en hörntank med välvd ruta. När det gäller cirkulationspumpen från sumpen så verkar det vara regeln 3-5x volymen som gäller, så där tänkte jag en sicce 2.5 vilket gör att jag borde hamna på ca 1500 l/h in i akvariet. Jag hade tänkt köra med mjuka koraller och lite fisk. Eftersom jag är nybörjare på saltvatten så kommer jag att välja de som är lättast att lyckas med till en början. Problemet är att välja strömningspumpar att sätta i akvariet. Enligt vad jag förstått bör flödet hamna mellan 7000 - 10000 l/h (20-30x). Min fråga är då hur många pu…

• 2 svar
    • 888 visningar
  17. Started by Margareta,

Vad kan det vara som knäpper i akvariet? Har två pepparmintsräkor och en filfisk. Låter som att man tar en liten sten och knackar på glaset! Undrar också om räkor bytet skal!?

• Gilla
    • 3 svar
    • 888 visningar
  18. Started by Richard_22,

Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

19. Started by Glasse,

Hej! Har ett kar på 300 l med väldigt låg belastning i dagsläget. För några dagar sedan installerade jag ett ytterfilter med ytvattenskimmer. Filtret är preparerat med biobollar, aktivt kol och fosfstremower. Efter detta har min skummare inte producerat någonting(blueskim 250). Tidigare har den producerat iaf lite skum per dygn... Är det helt enkelt så att skummaren är överflödig i dagsläget? Vad säger ni? mvh

• 5 svar
    • 887 visningar
  20. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 887 visningar
  21. Started by Gnarkill,

skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom

• 3 svar
    • 886 visningar
  22. Started by magnus1982,

hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

• 2 svar
    • 886 visningar
  23. Started by Anne,

Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand

• 2 svar
    • 886 visningar
  24. Started by cheva,

startar et 720x120 h s skimer behöver lite tips:smiley24:

• 2 svar
    • 886 visningar
  25. Started by Richard_22,

Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 2 svar
    • 886 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.