Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 909 visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…
-
- 2 svar
- 909 visningar
-
-
Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?
-
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid
-
- 2 svar
- 909 visningar
-
-
Vad kan det vara som knäpper i akvariet? Har två pepparmintsräkor och en filfisk. Låter som att man tar en liten sten och knackar på glaset! Undrar också om räkor bytet skal!?
-
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.
-
-
- 5 svar
- 908 visningar
-
-
Tjenare, Undrar lite vad ni tror om dessa inställningar. Finns så mycket att välja på att man vet inte vad man ska göra. Så vad tror ni? Tanken är ett sps dominerat kar med lite lps med såklart.
-
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?
-
- 4 svar
- 908 visningar
-
-
Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .
-
- 4 svar
- 907 visningar
-
-
Hejsan! Skulle vilja få namnen på dessa koraller. Korallen som är på den sista bilden, undrar jag i vilket ljus den ska stå, högt upp på stenen eller längre ner vid botten? Tacksam för hjälp:)
-
- 4 svar
- 907 visningar
-
-
Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?
-
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?
-
- 1 svar
- 906 visningar
-
-
Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?
-
- 3 svar
- 905 visningar
-
-
-
hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…
-
- 3 svar
- 905 visningar
-
-
Hej Jag har försökt att läsa på lite om vilka pumpar jag behöver för att köra ett Juwel Trigon 350 som saltvattensakvarium.Det är en hörntank med välvd ruta. När det gäller cirkulationspumpen från sumpen så verkar det vara regeln 3-5x volymen som gäller, så där tänkte jag en sicce 2.5 vilket gör att jag borde hamna på ca 1500 l/h in i akvariet. Jag hade tänkt köra med mjuka koraller och lite fisk. Eftersom jag är nybörjare på saltvatten så kommer jag att välja de som är lättast att lyckas med till en början. Problemet är att välja strömningspumpar att sätta i akvariet. Enligt vad jag förstått bör flödet hamna mellan 7000 - 10000 l/h (20-30x). Min fråga är då hur många pu…
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…
-
- 4 svar
- 904 visningar
-