Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…
-
- 3 svar
- 760 visningar
-
-
Hej, Är det någon som vet vad detta kan vara och är det något jag skall oroa mig för? Kom hem idag efter två veckor semester och upptäckte att jag fått en del större och en del mindre neongröna fläckar på min sten. Tacksam för svar. // Mikael
-
-
- 9 svar
- 759 visningar
-
-
Jag har kanske en annorlunda angreppspunkt när det gäller att börja med saltvatten. Jag får erkänna att jag har det svårt att sälja in den till nybörjare men för dem som graderar upp har det ofta fungerat. Börja med att bestämma vad du vill med ditt kar. Kolla sedan upp vad det utesluter. Här kommer lite hur jag tänker. Jag har alltid velat ha ett par Clowntryckare men efter att ha läst på har jag insett att det innebär ett kar på minst 10 meter och att den ena antagligen ändå blir ihjälslagen då det karet är väl litet så jag har gett upp den drömmen. Alla slags snäckor, räkor eller krabbor vore också omöjliga. Jag älskar Gyltor (W…
-
-
- 2 svar
- 759 visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 759 visningar
-
-
Hej! Vill först säga att tack till er som har satt ihop guider, bl.a tack för budgetguiden. Väldigt lärorikt att läsa om som ny i hobbyn. Har försökt samla in och lära mig så mycket som möjligt. Men precis som där finns lika många akvarie så finns det lika många uppstarter och erfarenheter av uppstarter. Och som ny inom denna hobby så känns det lite avskräckande ibland och det är därför jag gör detta inlägget, för att få tips och råd. Har införskaffat mig ett 180L akvarie med ett eheim 250 PRO cannister filter som jag hade tänkt starta upp ett akvarie där målet är både fisk och mjuka koraller i slutändan. Mina frågor är då. Som ny, är lev…
-
Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.
-
- 5 svar
- 758 visningar
-
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 758 visningar
-
-
Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy
-
- 3 svar
- 757 visningar
-
-
Hej! Jag kommer snart att sköpa ett komplett 30 l kar Jag undrar vilka invånare och koraller som skulle passa bra efter som det är så litet.
-
- 10 svar
- 757 visningar
-
-
-
Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!
-
- 7 svar
- 757 visningar
-
-
Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund
-
- 5 svar
- 757 visningar
-
-
Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström
-
- 4 svar
- 757 visningar
-
-
-
vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?
-
- 1 svar
- 756 visningar
-
-
Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter
-
- 4 svar
- 756 visningar
-
-
-
Efter 3 månader delade sig min anemon och är nu 2 stycken. Dum fråga kanske, men har båda anemonerna munnar så man kan mata dem? Var kommer Clowner ta vägen? Hur mycket vandrar dem?
-
- 7 svar
- 755 visningar
-
-
-
Tänkte byta ut mina filtersockor mot red seas mediabägare. Sockorna sätts snabbt igen, rengör dem minst 2ggr/v. Frågan är vad jag kan ha i mediabägarna? Jag kör rowaphos i nylonstrumpa i bubbelfångarfacket, så den skulle jag kunna flytta till en bägare där den är i bättre flöde. Har för tillfället inte direkt behov av ngn fosfatremover, och har en nätpåse med SintoMec i lågt flöde i sumpen. Har ni några tips på något nyttigt jag kan ha i den andra mediabägaren? Tack!
-
Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille
-
- 2 svar
- 755 visningar
-
-
Hej! jag håller på att installera mitt Res Sea Max 260 och min skummare RS Skimmer 900 för ett fasligt liv, är det standard på den modellen och finns det i så fall någon tystare modell som rekommenderas? Tack på förhand, Daniel
-
-
- 7 svar
- 755 visningar
-
-
Hej! fins det någon runt Ljungby som ska byta vattnet i akvariet, och som kan tenka sig ge mig eller sälja.några liter för att starta mitt akvarium?
-
-
- 9 svar
- 755 visningar
-
-
-
Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…
-
- 2 svar
- 754 visningar
-