Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?
-
- 2 svar
- 793 visningar
-
-
Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas
-
- 2 svar
- 793 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt första saltvatten i en vecka. skall man byta typ 10% eller skall man vänta tills man fått i nån fisk?
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
-
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …
-
Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?
-
- 1 svar
- 792 visningar
-
-
Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter
-
- 4 svar
- 792 visningar
-
-
Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …
-
- 1 svar
- 792 visningar
-
-
Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…
-
- 3 svar
- 792 visningar
-
-
-
Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.
-
- 5 svar
- 792 visningar
-
-
Efter 3 månader delade sig min anemon och är nu 2 stycken. Dum fråga kanske, men har båda anemonerna munnar så man kan mata dem? Var kommer Clowner ta vägen? Hur mycket vandrar dem?
-
- 7 svar
- 791 visningar
-
-
Hittade två såna här på sandbotten, inte sett tidigare. Sög upp dom eftersom jag misstänker att dom inte bara gör nytta i burken!
-
-
- 5 svar
- 791 visningar
-
-
Hej! Mitt 80-litersakvarium har varit igång i nästan två veckor nu, en vecka med sten. hur länge bör det vara tänt per dygn?
-
- 4 svar
- 790 visningar
-
-
Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen
-
- 1 svar
- 790 visningar
-
-
Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.
-
- 1 svar
- 790 visningar
-
-
jag kommer att borra ett hörnakvarium med två hål. Ett för vatten ned till sumpen (32 mm) och ett rör för returen (25mm). Hur tätt kan man sätta hålen utan att det är risk för att botten spricker. Dels vid borrning och sedan när det kommer vatten i akvariet.
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.
-
-
- 7 svar
- 789 visningar
-
-
-
jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-
Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…
-
- 3 svar
- 789 visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 789 visningar
-