Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by synden,

hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…

2. Started by highlow,

vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?

• 1 svar
    • 825 visningar
  3. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)

4. Started by Bicolor,

Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.

• 5 svar
    • 825 visningar
  5. Efter 3 månader delade sig min anemon och är nu 2 stycken. Dum fråga kanske, men har båda anemonerna munnar så man kan mata dem? Var kommer Clowner ta vägen? Hur mycket vandrar dem?

• 7 svar
    • 824 visningar
  6. Hej.. Jag är nu i slutskede av uppstarten av mitt RSM, antaget att jag förstått allt rätt.. (kiselalger har ersatts av cyanoalger, som ersatts nu av gröna trådalger, som enligt den teori, knop, jag läst ska ersättas av kalkalger) Nu växer i alla fall gröna trådalger på rutorna... Ska man göra något åt detta? - skrapa? eller fyller dessa någon funktion (plocka nitrat och fosfat?) Har introducerat sparsamt med koraller, dvs, de gröna algerna har god tillgång på näring i form av kalcium, karbonat, magnesium.. och annat sånt.. som egentligen förbrukas i ett kar med normalt tillstånd av koraller.. nitrat och fosfat är lågt.. Frågan är, ska jag skrapa, eller låta alge…

• 2 svar
    • 824 visningar
  7. Started by jizeta,

Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?

• 1 svar
    • 823 visningar
  8. Started by pepi,

Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter.

• Gilla
    • 5 svar
    • 823 visningar
  9. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

10. Started by Richard_22,

Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 823 visningar
  11. Started by Poppopower,

Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993

12. Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann

• 2 svar
    • 822 visningar
  13. Started by Russ,

Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…

• 7 svar
    • 822 visningar
  14. Started by Foppa99,

Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu

• Gilla
    • 3 svar
    • 822 visningar
  15. Started by Timpin,

Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…

• 2 svar
    • 822 visningar
  16. Started by Tarven,

Hej. Undrar lite hur ni gör vid introducering av nya koraller i karet? Är det bäst att köra något preparat/dip?Vill inte få in pest eller parasiter i akvariet, och nu i början är att ha mest mjukkoraller och LPS som är aktuellt. Tacksam för tips och råd! / Freddie

17. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 821 visningar
  18. Started by jacs,

Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas

• 0 svar
    • 820 visningar
  19. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 820 visningar
  20. Started by mrnorton,

Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter

• 4 svar
    • 820 visningar
  21. Started by msen,

Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…

• 3 svar
    • 820 visningar
  22. Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?

• 2 svar
    • 820 visningar
  23. Started by Fredde016,

Någon som vet vad som kan skada denna korall? No3,no2,ca,kh och ph ser bra ut.

24. Started by akvariefisken_89,

Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…

25. Started by jensnordfalt,

Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…

• 1 svar
    • 818 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.