Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 810 visningar
  2. Started by _nicke_,

Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?

• 3 svar
    • 809 visningar
  3. Started by Jurgeyy,

Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg

4. Started by Ljungan,

Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)

• 3 svar
    • 809 visningar
  5. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• 3 svar
    • 809 visningar
  6. Hejsan:) Jag är i första stadiet där allting fortfarande är planering,eftersom jag har ett juwel akvarium så finns det en inbygd pump med filter. Jag har tänkt att töma utrymmet på allt och ha i aktivt kol mm. Sedan var plamerna att ha fluval 404 ytterfilter eller något liknade, sedan har jag läst att folk rekommenderar att kasta filtermattorna och ha i ls istället, är det nödvändigt eftersom jag redan har aktivt kol? Sedan vad ska jag ha för lysrör och vilken skummare passar? Tacksam för alla svar och kommentarer! Ha det bäst

• 0 svar
    • 809 visningar
  7. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

8. Started by Margareta,

Har köpt ett startkit med olika tester för min uppstart. Har hörttalas om såkallad Hanna checker. Vilken ska man ha om man köper en sådan? Vad är det man oftast behöver testa??

• Gilla
    • 3 svar
    • 808 visningar
  9. Started by Ang3r,

Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?

• 2 svar
    • 808 visningar
  10. Started by sebbeh83,

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…

• 2 svar
    • 808 visningar
  11. Started by Karin W,

Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin

12. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 807 visningar
  13. Started by Nille83,

Kan man på något sätt bestämma kön på dessa fiskar?

• 1 svar
    • 807 visningar
  14. Started by asenat,

Hej jag har fått akvarium men inte tillbehöret, vill ha hjälp att vad behövs mer för att starta det innan att skaffa fiskar eller nåt annat.

15. Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…

16. Started by thompa81,

Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

• 2 svar
    • 807 visningar
  17. Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta

• 2 svar
    • 806 visningar
  18. Started by kaiko,

Hej En nybörjares fråga Har köpt en 80l saltburk som har varit igång ett par år vad beror på det när bottensanden får en rostfärgad yta? kan man göra något för att slippa detta ?

• 1 svar
    • 806 visningar
  19. Started by Magnus Hörkeby,

Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).

• Gilla
    • 1 svar
    • 805 visningar
  20. Started by Zandra Fredriksson,

Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?

• 3 svar
    • 805 visningar
  21. Started by Sandbank,

Status nu. Kar fyllt med saltvatten. Doppvärmare, streamer, temp. Använt refractometer, ett par veckor nu. Dags gå vidare. Min tanke. 1. levande sten samt lägre djur. 2. Skummare. 3. Ett par passande fiskar. 4. Belysning. Det får ta lite tid, men innan våren 2022 lär detta vara klart. Typ se vad som händer under tiden. Min fråga: Kommer jag bli lycklig o göra så här? vs Döda havet. Köpt Daniel Knop, läst på. Tacksam för svar. Conny svensson

• Gilla
    • 2 svar
    • 805 visningar
  22. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 805 visningar
  23. Started by Richard_22,

Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 805 visningar
  24. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 804 visningar
  25. Started by toompa,

Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket

• 5 svar
    • 803 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.