Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by maria,

nu ska vi börja om... min fråga är då vi redan har sanden och levande stenen i akvariet kan man då blanda saltet när man har fyllt på med vattnet eller måste man blanda salt och vatten i en tunna först?

• Gilla
    • 2 svar
    • 836 visningar
  2. Started by loopmannen,

Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 835 visningar
  3. Started by AlexanderClown58l,

Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!

• 4 svar
    • 835 visningar
  4. Started by Damian,

hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…

• 2 svar
    • 835 visningar
  5. Started by ubjs,

Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB

• 3 svar
    • 834 visningar
  6. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• 3 svar
    • 834 visningar
  7. Started by tokuffe,

Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…

• 1 svar
    • 834 visningar
  8. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?

• 2 svar
    • 834 visningar
  9. Started by Peter Lindgren,

Hitta denna på en av de levandestenen. Vet någon vad detta är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 834 visningar
  10. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 833 visningar
  11. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?

• 2 svar
    • 833 visningar
  12. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 833 visningar
  13. Started by Jeppe83,

Ser denna ut till att trivas? Första jag har. Den har suttit på samma ställe ungefär i två dagar nu. Utom när de är natt då den försvinner in under stenen.

• 2 svar
    • 832 visningar
  14. Started by Jokkmokksjocke,

Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?

• 4 svar
    • 832 visningar
  15. Started by Reryd,

Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.

• 2 svar
    • 832 visningar
  16. Started by tropheusforever,

Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .

17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 832 visningar
  18. Started by auxios,

hej! har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare. så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten. har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna. sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ? mvh/nichlas

• 6 svar
    • 831 visningar
  19. Started by berettaq,

jag undrar hur farligt är aluminium i akvariet . jag har ett filter nät som är svårt att ta bort . jag byter 15 % av vattnet i veckan .

• 0 svar
    • 831 visningar
  20. Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta

• 2 svar
    • 831 visningar
  21. Started by Zohaib Mussadiq,

Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance

22. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 830 visningar
  23. Started by toompa,

Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket

• 5 svar
    • 829 visningar
  24. Hej! I förrgår köpte jag en osmolator på företagsakvarium, Har ingen aning om hur jag ska sätta ihop denna och det följde inte med någon anvisning om hur jag sätter ihop den.. Kan någon här hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp då jag vill starta upp mitt kar

• 5 svar
    • 829 visningar
  25. Started by Split Genetics,

Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.