Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…
-
-
- 6 svar
- 773 visningar
-
-
Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 773 visningar
-
-
Jag har en Herbie variant i mitt nya kar och har läst en del om detta MEN jag tror jag missat en detalj. Eller rättare sagt inte förstår som någon klokare än mig kan kanske förklara Rör nr2 alltså säkerhetsröret rekommenderas överallt att vara strax nedanför vattenlinjen, min fråga är varför? Jag provkörde mitt nya system häromdagen med gott resultat och det var helt tyst från dräneringen till sumpen. Då provade jag med röret ca en cm ovanför vattenytan dvs på säkerhetsröret. Är den lilla skillnaden i placering verkligen så betydande för nivån i sumpen eller är det något jag missar? Ska tilläggas att jag provade att sätta igen huvudr…
-
Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?
-
- 2 svar
- 772 visningar
-
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
- 3 svar
- 772 visningar
-
-
http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta
-
- 2 svar
- 772 visningar
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 772 visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik
-
- 6 svar
- 771 visningar
-
-
Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…
-
- 1 svar
- 770 visningar
-
-
Dum fråga kanske?? Men om man startar upp ett nytt akvarium med MH-halogen armatur med nya lampor i så ska de ju inte vara tända mer än ca.2t/dygn i början har jag förstått, måste man ha annan belysning under uppstarten då eller......??????????
-
Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim
-
- 4 svar
- 770 visningar
-
-
hej, Har en sån filter, köpte en ny ledlampa till den se bild, min fråga är om den ska vara på hela tiden eller bara när man köper nya fiskar, har en 200 l saltvatten. Är det viktig med placering också?
-
- 1 svar
- 769 visningar
-
-
Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?
-
- 4 svar
- 769 visningar
-
-
Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?
-
-
- 3 svar
- 769 visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin
-
Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).
-
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand
-
- 4 svar
- 768 visningar
-
-
Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?
-
- 3 svar
- 768 visningar
-
-
Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
-
Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand
-
Hej! Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium. Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv. Detta för att slippa skära ut passande glasbitar. Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten? Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration
-
-
- 4 svar
- 766 visningar
-