Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hedlurd,

Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand

• 4 svar
    • 742 visningar
  2. Started by Fiskidag,

hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?

• 1 svar
    • 742 visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?

• 2 svar
    • 742 visningar
  4. Started by jetstar,

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik

• 2 svar
    • 742 visningar
  5. Started by sway307,

Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.

• 0 svar
    • 741 visningar
  6. Started by Jonkagoo,

Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk. Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande. Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?

• 3 svar
    • 741 visningar
  7. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?

8. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

9. Started by peppe67,

Hej, Vi fick hem vår MR120 algreaktor idag helt utan någon sorts instruktion om hur den ska används. Så jag tänkte kolla med er innan jag börjar prova mig fram. Visst ska jag väl koppla in inkommande vatten i anslutningen på toppen? Den nedre slanganslutningen har ju en kran vilket jag misstänker är för att justera flödet, är det rätt? Då jag tänker ställa reaktorn i sumpen finns det väl ingen anledning att koppla en slang till den nedre anslutningen eller? Belysningen måste jag alltså skaffa en egen timer till för den ska väl inte lysa hela dygnet? Hur länge ska den lysa? Visst är tanken att den skall lysa på natten? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 6 svar
    • 741 visningar
  10. Started by Peter Lindgren,

Hitta denna på en av de levandestenen. Vet någon vad detta är?

• Gilla
    • 2 svar
    • 741 visningar
  11. Started by Remih,

Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 740 visningar
  12. Started by Hoyt,

Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan

• 2 svar
    • 740 visningar
  13. Started by Timpa,

Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand

14. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 739 visningar
  15. Started by hugosan,

hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..

• 2 svar
    • 738 visningar
  16. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 738 visningar
  17. Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre. Tänker mig följande: juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare Tunze skummare 9012 2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på) tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr. ca 40 kg sand. levande sten. …

18. Started by Aquaguy,

Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?

• 3 svar
    • 737 visningar
  19. Started by Batty,

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?

• 2 svar
    • 737 visningar
  20. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• 3 svar
    • 737 visningar
  21. Started by Reryd,

Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

• 6 svar
    • 737 visningar
  22. Started by Reryd,

Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.

• 2 svar
    • 737 visningar
  23. Started by Micke81,

Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke

24. Started by emilio,

Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…

25. Started by Puttegusten,

Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte

• 1 svar
    • 736 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.