Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…
-
- 1 svar
- 851 visningar
-
-
Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
-
-
Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…
-
-
- 8 svar
- 851 visningar
-
-
Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?
-
- 3 svar
- 850 visningar
-
-
Hej! I förrgår köpte jag en osmolator på företagsakvarium, Har ingen aning om hur jag ska sätta ihop denna och det följde inte med någon anvisning om hur jag sätter ihop den.. Kan någon här hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp då jag vill starta upp mitt kar
-
- 5 svar
- 850 visningar
-
-
Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket
-
- 5 svar
- 849 visningar
-
-
Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?
-
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?
-
- 3 svar
- 849 visningar
-
-
Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…
-
-
- 7 svar
- 849 visningar
-
-
Hej allihopa en newbie här Jag håller på och ska starta mitt första salt kar och har lite funderingar . Om jag ska ha 32 mm pvc rör till avrinningen vilken dimension ska jag då ha till borren ? Genomförningen är väl större ? Är det 42 mm s borr jag ska beställa ? tacksam för svar .
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?
-
- 3 svar
- 849 visningar
-
-
Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.
-
- 1 svar
- 848 visningar
-
-
-
Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta
-
- 2 svar
- 847 visningar
-
-
hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza
-
- 1 svar
- 847 visningar
-
-
-
Hej, Som skrivet ovan är det något jag kan använda förutom 375L med aluminium ram till saltvatten? Fluval 406 hade en massa rör i sig. Och det andra är en Unimax FZKN 250. Mao kan jag bygga ytavrinning och använda ytterfilterna upp men skummare vill jag ha in också iofs. //Jonas
-
- 0 svar
- 846 visningar
-
-
-