Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej. Hellman heter jag och har smygit omkring här på SG ett tag nu. Startade upp ett nano på 70 liter i höstas, strax innan jag fick veta att jag skulle åka till Afghanistan över sommaren. Detta medförde att akvariet deporterades till mina föräldrar. Dum som jag var märkte jag inte upp de olika preparaten vilket gjorde att under första vattenbytet föväxlade mamma bikarbonat och vanligt salt vilket gjorde att de som jag då hade i akvariet dog. L Lyckligtvis hade jag inte så mycket, ett par svampar, riccordior, en Euphyllia, lite xenia, sniglar och en pistolräka. Men visst var det tråkigt att allt man jobbat med under ett par månaders tid dog. Nu börjar tiden här nere ta sl…
-
- 90 svar
- 12,1k visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 775 visningar
-
-
Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...
-
- 0 svar
- 569 visningar
-
-
-
Hej! Kom nyss hem och fick syn på detta i mitt RSM 130, halva bottenytan är täckt av ett grönaktigt tunt skikt som har luftbubblor fångat i sig även dom gröna trådalgerna har fått ett "slem-lager" på sig med luftbubblor i, vad är detta och vad gör jag åt det? Verkar ha spridit sig väldigt fort då jag inte sett detta tidigare, tacksam för svar! MVH/Jon
-
- 47 svar
- 5,4k visningar
-
-
-
Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus
-
- 5 svar
- 923 visningar
-
-
Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik
-
- 0 svar
- 745 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här. Men har salta drömmar som jag hoppas kunna få lite stöd i att förverkliga. Jag har tidigare haft söta kar, främst Nano som jag fallit helt för. Tanyanika, low tech, no tech och med co2 och experimenterat med massa olika lösningar. Men det jag hitills inte vågat ge mig på är salt. Jag vill hemskt gärna lyckas starta ett 30L salt. Men så fort jag tar upp tankarna och börjar läsa på och fråga runt så tycks jag alltid mötas av mer komentarer om varför det inte kommer funka att starta med ett så litet salt, så att jag tillslut lägger ner hela projektet då det verkar för komplicerat. Men så hittar jag hit och ser att här fanns tom en nanogrupp. Och tu…
-
Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".
-
- 1 svar
- 662 visningar
-
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
bild 1 är från akvariet jag köpt utrustning från och vet att detta är en glasros som är mitt i bilden. på bild 2 så är det samma sten fast i mitt akvarium men var är glasrosen den är bara borta????????? den var aldrig ens med när jag startade upp det nya akvariet, flyttar dom sig?? fråga två det som är runt glasrosen vad är det? är det glasrosor som inte är färdig utvecklade? peter
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
-
-
Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?
-
- 3 svar
- 964 visningar
-
-
Jag är helt ny inom saltvatten och har fått mina första invonare är 4st Gulfenad blå frökenfiskar . jag tänkte skaffa mig två clownfiskar men fick reda på att man ska ha i clownen först. Är någon som vet vad jag kan göra för att de inte ska jaga ihjäl de förutom att jag ska behöva ta ut frökenfiskarna. Tack på förhand Mvh Nima
-
- 80 svar
- 8,2k visningar
-
-
Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur ofta suger ni rent bottenslam. tycker det samlas en del grått sedement på botten, vid första vatten bytet sög jag runt i sanden och hel del grått sedement följde med. Har bara ca 1-2 mm grus.Skall jag oftare suga upp detta sedement? Det kommer också mycket skräp från LS som åker runt i karet, har nu satt in ett extra snabbfilter för rening av partiklar. Skall jag rengöra oftare? Suga botten oftare? Suga på LS vid vattenbyte? Eller bara låta det vara?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.
-
- 6 svar
- 797 visningar
-
-
Hej alla glada. Tänkte dedicera min första post till att presentera mig själv och mitt framtida projekt samt ställa en del frågor. Jag heter Anders och är tokig i marina livet. Sportfiskare i hjärtat och pappa till snart 3. Jag har haft 3 stycken sötvattenskar i ca 2 år snart varav ena har varit ett 500 liters hightech växtkar. Det har varit extremt roligt att få ta hand om dessa och se hur olika dom varit under denna tid. Jag har dock alltid velat haft ett saltkar men tyckte jag skulle vänta tills jag fått kött på benen med sötvatten först. Nu tycker jag det är dags och efter att ha läst ett par saltböcker så har jag beställt ett nytt kar med ställning och sump på akvari…
-
Hej allihopa! Nu har det börjat ta sig med mitt saltvattenskar och tänkte visa lite hur allt har artat sig. Detta är mitt första kar inom salt så jag är helt ny på detta men jag har fått en del tipps och råd av bla Stefan Molin som jag känt sedan många år. Vill man ha tipps och ideer så har jag lärt mig att det finns inget denna man inte kan svaret på. Till att börja med så är karet 160x70x70 altså ca 800liter + sump på 150 liter ca. Ramp har jag en MH ramp med 2st 250 watts MH + 2st 54watts T5 rör och 3st moon light diod lampor. modell (sun sun) Detta går i karet nu. 1st Salarias fashiatus 4st pepparminträkor (mot glasrosor som fanns på lite levande sten jag köpte) 2st …
-
- 65 svar
- 10,4k visningar
-
-
jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejhej =) Jag har nu hållit på med sötvatten i flera år, både ciklider och sällskap och börjar nu tröttna på det. Vill ha lite mer spänning Dock så vet jag inte så mycket om saltvattemn och det känns som att hur mycket jag än läser så blir jag inte klokare för det.. Har inte riktigt förstått det här med skummare osv. Akvariet är på 112 L och detta är den pumpen som jag har i akvarit nu. Undrar om jag kan forsätta använda den även i salt? Tänkte även lägga till en http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234. Sen är det ljuset oxå ;P Jag har ett plastlock med inbyggd ljusramp på akvariet med två lysrör. Kan jag fortsätta använda det eller måste jag skaffa ny ramp…
-
- 6 svar
- 2,4k visningar
-
-
Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf
-
- 4 svar
- 740 visningar
-