Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??

• 0 svar
    • 461 visningar
  2. Started by Gnarkill,

Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???

• 1 svar
    • 636 visningar
  3. Started by Gnarkill,

Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??

• 1 svar
    • 776 visningar
  4. Started by Gnarkill,

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

5. Started by Morrow,

Hej jag helt ny pa bade forumet och inom akvarievarlden. Jag bor i Beijing och spontankopte ett saltvattensakvarium for tre manader sedan (detta ar bara det forsta exemplet pa min dumhet, det kommer fler var sa sakra). Jag ar i desperat behov av hjalp fran er experter eftersom det allmana kunskapslaget bland handlare ar minst sagt lagt har och det hjalper inte heller att min taffliga Kinesiska leder till sprakforbistring. Forst lite info om teknik, mjukvara och provvarden (innan problembeskrivningen) Teknik - Karet ar pa cirka 240L (Elite aquariums) - Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera - Proteinskummare (Venturi, men verkar valdigt enkel) - Ett powerhead…

• 39 svar
    • 4,6k visningar
  6. Started by Gnarkill,

Sent igår kväll var karet på 170 liter igång=) med stenar och allt! när jag spillde i det sista vattnet märkte jag redan att en lite sjöstjärna hade krypit fram=) en liten rakare! och så nu i morse vid 6 när jag steg upp så gick jag och kolla igen och då hade glas anemoner börjat komma fram plus att en konstig räka hade också krypit fram i natt den hade nästan blå kropp mene röd och vit randiga armar jäkligt fin! nu är jag bara sugen på att sluta jobbe så jag kan fara hem och kolla lite mer! Bilder kommer så fort jag kommer över en kamera!/Tom

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Gnarkill,

Hur många deciliter salt till 170liters akvarium??

• 3 svar
    • 943 visningar
  8. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

9. Started by nmelander,

Vet någon vart man kan köpa ett Rubin 420L välvt akvarium i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium till saltvatten? tack! Nicklas

• 2 svar
    • 2k visningar
  10. Started by norsken,

Hej Nu har vi köpt en tank på 675L+300L sump som vi tänkte köra med tills vi kommer igång med vårat riktiga projekt på ett par tusen liter. Vi ska ju ha sjöhest farm i det vi har igång nu. Vi har fått nya burken på plats och kör osmosvatten för fullt, tar ju en stund att fylla. Vi ska oppdatera med lite bilder fram mot nästa helg så vi återkommer i denna länk

11. Started by krickolina74,

Hej! Håller på och startar ett s.v akv. och tänkte köpa lite grejor. Är i stockholm i morgon lördag och tänkte besöka en s.v butik men har bara tid att åka till en (vi är ju flera ) och nu undrar jag vilken rekomenderar ni?, den i södertälje eller den i bromma? eller ngn annan./ Christine

• 36 svar
    • 3,9k visningar
  12. Started by kungen,

hej på alla glada människor jag har en vanlig ( ej salt vatten ) akvarium och vill byta till en salt vatten akvarium. vad ska jag byta eller vad ska jag börja och köpa ?? vilken del är viktig och börja med och köpa ??? vad kostar saker och ting ??? räker det med en pump och salt ?? om ja vad kostar pump och salt ??? jag har en ganska stor akvarium men jag vet inte hur många liter det är jag blir gätte glad om nogån snäll människa kan hjälpa mig och ge mig lite information och säga var är det bildigare och handla .

• 29 svar
    • 2,8k visningar
  13. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

14. Started by Erika-86,

Hej alla nybörjare och gammla saltisar Jag är själv nybörjare inom saltvattens delen och säkert många fler än jag har funderingar och massa frågor om detta.. Och vad jag har svårast med att fatta inom detta område är all denna teknik man behöver för att kunna starta ett saktvattensakvarium... Hur allt ska monteras bla.. Så här har jag hittat en bild som jag tror säger välldigt mycket.. Ni som redan kan allt kanske kan säga mig om det är en värdig bild att använda sig av för att fatta mera.. Sedan får man ju självklart läsa på mer om alla saker.. (Har lånat denna bild från en sida på internet) Något jag inte har förstått ännu är varför man ska ha korallsand (se bild…

• 49 svar
    • 5,7k visningar
  15. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

• 27 svar
    • 4,4k visningar
  16. Started by RobinAnd3rsson,

Har sett att några häller i en liten mängd vodka i sitt akvarium. Varför gör man de? Måste man? Mitt akvarie e på 140 l om man då måste hur mycket ska jag hälla i o hur ofta? MVH Robin

• 1 svar
    • 850 visningar
  17. Started by Gnarkill,

Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

19. Hej på er allihopp jag heter Mathias och bor i södertälje har små postat och läst väldigt mycket här det senaste året. och jag har bott i en liten etta och inte direkt haft någon plats för att starta min egen tank, dock nu nästa vecka bör jag har alla mina saker över till min nya större lägenhet. och jag kände det va dags att börja planera lite inför att uppfylla min lilla dröm, och jag hoppas att jag kan få lite svar/tips genom att starta denna tråd efter lite mätande och tittande hur mkt plats jag har ville jag kunna köra så stort som möjligt , och jag har tittat lite på 150x60x60 som är hyfsat stort och endå inom gränser för min plats. detta med att köra sump eller int…

• 19 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Gnarkill,

Någon som vet om något företag som bygger akvarium efter önskemål??

• 2 svar
    • 831 visningar
  21. Started by fiend,

Hej Som sagt, jag har ju hunnit fylla på vatten i akvariet nu, ca 800L och har plexiskivor som jag tänkte lägga ned under stenen. Skall jag lägga ned det nu direkt, eller hade det varit bättre om jag haft plexiskivorna på plats redan innan jag började fylla på vatten? (siliconade). Är det försent att lägga ned dem nu? Tänkte om det kommer in skit eller sand under dem senare? Min plan är iaf nu (om ingen kommer med bra argument mot) att lägga ned dem i karet och när stenen ska flyttas i så tar jag och sätter stenen på dem och på så vis tynger ned dem. Vad tror ni andra? Hur hade ni gjort i mitt läge? Mvh Fredrik

22. Started by BAminoff,

Tänkte kolla vad ni tycker. Har ett kar på 150l som varit igång 1.5 år allt rullar på . Fullt bara låta allt växa inte mycket att göra. Om två år planerar jag en uppgradering till ett kar ca150.60.60 (hittar inte rätt tecken). Min dröm är ett par kofiskar. Om jag köper Keysers 112 l till två kofiskar, räka ,turbosar, sten och nån mjukkorall låter dom bo där 2 år ,om jag har tur och dom överlever får dom sen flytta til ett större hörnakvarium. 112 an blir karens och/eller fraggkar och mitt 150 l blir sump till det större. Hur låter det? Liter förvirrat som vanligt men helt klart i mitt huvud. Är 112 för litet är eg. haken för mig. Åsikter. MVH BA

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  23. Started by Ahab,

Nu ska jag äntligen börja bygga på mitt första riktiga saltvattenskar. Ska beställa ett akvarium med måtten 70x70x55(se neden) i 8 mm glas,omkring 270 liter. Ska ha avrinning och återflöde genom ett plexiglasrör i mitten med diametern 15cm (om det går). Nu till mina första frågor: *Vilka diametrar på pvc rören bör jag ha, till- och frånrör? *Hur högt skall plexiglasröret lämpligen vara (ska försöka få fatt på en rund kam till det)? *Hur tätt kan man borra i glaset? Är 15cm tillräckligt för två hål inklusive genomföringarnas ytterdiameter? Mvh Daniel

• 183 svar
    • 21,1k visningar
  24. Started by Nima,

Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?

• 2 svar
    • 764 visningar
  25. Vad har ni för förslag på vad jag behöver ha för pumpar samt filter , skummare och luftpump och lampor till mitt 100 Liters salt akvarium???/Toooommm

• 16 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.