Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…
-
- 3 svar
- 616 visningar
-
-
Hej! Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-( När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling! Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-) Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: -Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten? -Vad skulle …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, jag & min pojkvän (mikoto här på sidan) har ett 80 L som vi funderar på vad vi skulle kunna ha för invånare i. Vi funderar på ett clown par kanske men frågan är ju om de kommer trivas? De två sorterna vi funderar på isf är de två som är minst, antingen amphiprion ocellaris black eller amphiprion ocellaris. Jag söker tips och råd angående att ha någon att de två ovanstående clownerna i karet och alla förslag på andra invånare är självklart hjärligt välkommna;) Hur många djur kan man ha i ett så pass litet kar? I karet huserar just nu 3 st eremiter & några koraller, förutom smådjur som följt med köpt ls: Okänt antal ormsjöstjärnor och okänt antal utav en so…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hallå, Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? Tacksam för tips!
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu. efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet? tänkte sätta till lite caulerpa alger. kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället. värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1 vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Titta först på bilden. Det är ett Red Sea MAX C-25. Som ni ser på bilden så är denna lösningen kanske inte den snyggaste. Mitt problem är att när solen börjar gå ner så får jag ljuset rätt in i karet i ca 2 timmar. Det går ej att flytta karet. Någon som har ett het tips hur man kan lösa det?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.
-
- 6 svar
- 792 visningar
-
-
Nu har jag införskaffat en del prylar att börja med: Rio 240 l Juwelakvarium Deltec 500 MC Doppvärmare Osmos (AM 120 /dygn) Kommande inköp (teknisk utrustning): En stark men TYST returpump (Vill gärna ha tips på denna!!!) Automatisk vattenpåfyllning (blir antagligen Aqua Medics för 990 kr eftersom Grotecs för 895 kr har för dålig tryckhöjd) Ev en extra ramp med 4x39W T5 rör Ev en streamerpump som skall placeras i kortsidan utan sump. UVC läggs på framtiden. Jag tänker avskärma en del av ena kortsidan med glas, breddmåttet måste jag fundera på eftersom det inte får bli för litet om jag ev skall kompletta med någon utrustning (t ex dränkbar UVC) i framtiden. Sumpen som jag …
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden. Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av va…
-
- 3 svar
- 760 visningar
-
-
Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 719 visningar
-
-
Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.
-
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan jag har under flera år hållt ett flertal olika sötvattens akvarium, och har nu i dagarna kännt mig otroligt sugen på ett saltvattensakvarium. Jag har många funderingar som jag hoppas att någon av er har svar på! 1. Jag har hört både att saltvattensakvarium är i princip självgående när dem väl är igång, samt att dem tar otroligt mycket tid, vilket är rätt och om det senaste hur mycket tid`? 2. Jag har en strikt budget om endast ca 5000 kr idag jag undrar kan man få tag i något vettigt komplett för det eller skall man börja köpa pryar allt eftersom? man vill ju aldrig vänta Jag har funderat och tycker att ytavrinnings sump verkar intressant, även om jag inte rikti…
-
-
- 27 svar
- 3,9k visningar
-
-
Jag har idag en 80 liters burk igång, men ska uppgradera till ett 240liters som jag har uppstartat nyligen. Igår (2012-09-30) så la jag i drygt tio kilo ls. Jag ahr ca tio kg till i min lilla kub som följer med över. Mina frågor är. Hur lång tid ska det stå tomt med endast ls i? Några särskilda tester som jag bör ha hemma? Belysning på eller av? Tacksam för alla svar från er mer erfarna akvarister
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
ska troligtvis köpa ett 45L nanokub med tillbehör.modellen är guppyhotel. finns det några tips?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips
-
- 2 svar
- 784 visningar
-
-
Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?
-
-
- 1 svar
- 365 visningar
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 824 visningar
-
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu. nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen. det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell. fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i) samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken.
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, jag har haft saltvattenskar ganska länge och vill satsa på saltvatten. Har läst på så mycket jag kam och/eller nu redo. Vill gärna ha tips på ett bra kar 200-300L som är Max 100cm brett men gärna lite höjd på (ej kub). Vill gärna ta tid på mig att hitta det perfekta. Bor i Stockholms området och ska kika förbi akvarielagret i helgen. Tänkte starta en tråd senare om mitt kar. Vill satsa på en kar fyllt med färger och bra belysning.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har tyvärr fått fruktansvärt mycket gröna trådalger, och börjar bli ganska trött på att plocka dem. Tänkte därför höra om det finns något bra algmedel mot dem? Var inne på tritons och drakfiskens hemsida men kunde inte hitta nåt. Sen undrar jag även om det går att köpa nya magneter till vanliga Tunze-pumpar, isåfall var? Av någon konstig anledning så har magenen rostat i ena kanten. Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 17 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 628 visningar
-
-
Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.
-
- 3 svar
- 838 visningar
-