Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by dykare69,

Hejsan! Har läst lite på foumet och börjat inse att jag just nu är rix-tvåa... Jag bestämde mig för några dagar sedan att jag skulle köpa ett sötvattensakvarium kring tusenlappen till min dotter som snart fyller 5 år. Hittade många fina akvarium i den prisklassen men fastnade till slut för ett Juwel Vision 180 liter för 3000:- Åkter dit (13 mil enkel väg) och tittade på det. Hon som sålde det skickade då även med 18 kg LS och en skummare, salt mm, så nu är jag ägare av ett saltvattenskavarium sedan 24 timmar. Jag har fyllt på vatten, salt och vad gör jag nu???? Den levande stenen ligger i lådor fyllda med saltvatten från tömningen. Skickar några bilder på skummare pump mm…

• 56 svar
    • 6,6k visningar
  2. Started by Wiking,

Hej alla. Det är 23 år sedan jag startade upp ett akvarium senast. Det var naturligtvis saltvatten då också. Den gången rullade karet på i ca 7-8 år, sedan lade jag ner verksamheten och sålda av allt. Allt förutom korallsand, stenar och koraller + en densitetsmätare. Idag har jag inhandlat ett 6-kantigt kar på drygt 100 liter med 2 lysrör. En skaplig cirkulationspump som klara 700 liter. Från vinden hämtades sanden, stenarna och en kasse med böcker. Allt är igång sedan några timmar. Ser på alla inläggen i forumen att det hänt en del de senaste 15 åren, men mycket är sig likt. Amoniak, nitrit, nitrat, PH osv. Mitt akvarium kommer att vara mycket okomplicerat. Sand, stenar,…

• 22 svar
    • 2,3k visningar
  3. Started by Dida,

Hej Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra en nivåvakt till akváriet som bryter strömmen till returpumpen från sumpen vid tex stopp i över rinnings box etc? Hade köpt en microbrytare på classe men den var alldeles för trög, en pingisboll orkade inte trycka in brytaren vid test. Mvh tomas

• 19 svar
    • 4,3k visningar
  4. Started by BILSKROTAREN,

Hej!vi har köpt ett beg,400l akvarium som vi startade för 1½ vecka sedan.Akvariumet står i ett hörn i vårat kök,mått 80x80x65.Vi har gjort som en sump av två st glasskivor i det inre hörnet av akvariumet,mått 28x28x61.Där sitter skummaren och 2st pumpar.En pump på 1500lh går till uv-ljuset,den andra på 3500lh pumpar vattnet ut i karet.På så sätt får vi en ytavrinning .I akvariumet sitter en till pump på 3500lh.Alla pumparna pumpar vattnet mot dom två yttre glasen i olika nivåer.Vi har bra fart på ytvattnet.Först la vi i 18kg död ls+lite karallsand.Sen 25kg levande ls.Vi har lagt stenarna mot den sumpdelen så man inte ser tekniken. ljuset är är en 250w mh 8000k+2st lysrör …

• 26 svar
    • 4k visningar
  5. Started by svedalaciklid,

Vad som finns nu i teknik Kar =325liter Belysning =2*36W t8 ramp ,ett blått rör och ett vitt +2*39w t5 ramp ett blått och ett vitt Skummare = Deltec mc 500 Pumpar = 4st powerheads 15-20kg Ls lite ,lite korallkross på botten Fiskar 2 clowner 1 kirurg 1 Gobi 1 räka Vattenvärde just idag salthalt 1,024 Ph 8.3 nitrit 0,01 nitrat 40

• 138 svar
    • 14k visningar
  6. Started by ExCeed,

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…

• 4 svar
    • 963 visningar
  7. Started by robertmosen,

Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…

8. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 598 visningar
  9. Started by ralle1424,

Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

10. Started by Järv,

Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…

• 3 svar
    • 871 visningar
  11. Started by san_miguel,

Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael

• 6 svar
    • 808 visningar
  12. Started by fredrikosterby,

hej ska snart starta mitt första salt kar och min lokala handlare är tråkig och dyr så har ingen lust att köpa något av honom så tänkte om man kunde beställa ls från triton då dom är lite billigare ovs:) bor ju i halmstad är det någon fara eller vad ska man satsa på? mvh fredrik

13. Started by Spectra,

Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…

• 3 svar
    • 978 visningar
  14. Started by Aquaguy,

Någon som vet en bra tråd eller andra bar sidor om musslor?

• 1 svar
    • 687 visningar
  15. Started by Geezuz,

Äntligen dags att komma igång med mitt första kar efter mycket läsande, funderande och frågande. Tänkte att första innevånaren skulle få flytta in framåt helgen om allt ser ok ut men innan dess tänkte jag posta och se att så att ingen ser nåt som verkar helt galet (tror förvisso inte det). Osmosvatten Salthalt 1025 Temp 23 Ca 15 kilo levande sten I brist på bättre grejer provade jag även med en JBL Easytest-sticka och fick dessa resultat, No2 0 No3 0 Ph 7.5 Kh 2 Gh >20 Läste på burken men jag är inte säker på om dessa test ens funkar som de skall på salt, står bara vattentest. Ser det vettigt ut med värdena? Har läst och läst men vattenkemi och jag kommer ta tid på…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Nille83,

1. Finns det några nackdelar med osmos? (mer än lite bökigare än kranvatten) 2. Behöver man tänka på något när man går från kranvatten till osmos? (inkörning m.m) 3. Minskar osmosen klor? 4. Vilken temperatur ska det vara på vattnet som går in i osmosen? Mata gärna på med mer information.

17. Hej där ute i cyberrymden. Jag är en livsglad 43 åring som har haft akvarium så länge jag kan minnas. Jag har haft det mesta i sötvattenvärlden, men nu de senaste 3 åren har både maken och barnen försökt peppa och uppmuntra mig att skaffa ett saltvattenakvarium, jag har varit jättesugen på att skaffa ett i flera år, men inte vågat ta steget ut i saltvattenvärlden. Tillslut gav jag med mig. Så nu står det ett akvarium i mitt vardagsrum, ett Red Sea 130, jag fick hem det igår kväll. Jag "fuskade" lite och köpte ett begagnat som har varit igång ett par år (tror jag det var) kanske längre, kommer inte ihåg. Vi flyttade med allt vatten som fanns i akvariumet, så det blev ingen…

• 24 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by DennisL,

Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Daniel Fahlström,

Hej! Jag har nu haft igång mitt RedSea Max 260 ett par dagar och skummaren har avtagit i ljud förutom att underskåpet blir som en stor resonanslåda! Har sett lite tips på isolering i tidigare trådar men vill gärna ha färska tips på alternativ av ljudisolering inuti skåpet! Sen tycker jag att det bildas väldigt lite skum i behållaren men desto mer luftbubblor i vattnet som går ut i akvariet, gör jag nåt fel eller behöver vattnet mogna mer innan det blir skumbildning? Tacksam för tips!

20. Started by Fp730a,

Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…

• Gilla
    • 7 svar
    • 952 visningar
  21. Started by hejhej123,

Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ?

• 2 svar
    • 411 visningar
  22. Started by Coma67,

Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas

• 4 svar
    • 483 visningar
  23. Guest bill
    Started by Guest bill,

Låt kommentarerna hagla

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  24. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Dags för mitt första saltakvarium... Efter lite diskussioner hemma med regeringen så enades vi om att först starta ett Nano Reef för att se att det här med saltakvarium är så kul som vi tror det är. Vi tror nog att det finns fortsatt användning för det lilla karet även när/om vi köper ett större. Under tiden vi kör igång "minirevet" så har jag tid på mig att fylla på med mer kunskap och planera för det större karet. Nu har jag beställt ett 80 lit Molly Hotell med tillhörande bänk från www.pwss.nu så snart börjar det. Självklart blir det bilder under resans gång.

• 18 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.