Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har en vit anemon, som i mitt tycke är helt störd. Försiktigt har man lagt ner den, mot nån sten. Efter nån timme, nån dag så blåser den iväg och lägger sej upp å ner på öppen sand. Ska dom inte fästa sej mot nån sten eller jag fattat fel?? Har provat i hela akvakriet nu känns det som, pumparna blåser motvarann och lite neråt från sidorna. Nån som har bra tips?? mvh Patrik
-
- 22 svar
- 3,3k visningar
-
-
Tjo. har en dunkan som envisas med att växa som en "boll" , är det någon som fått en sådan att bli grenväxande istället ?? http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+3181&pcatid=3181 "min" är så tät nu att det verkar inte kunna bli fler huvuden helt enkelt.. mvh manne
-
- 22 svar
- 3,3k visningar
-
-
Min tridacna har sakta flyttat sig och nu är den halvt inne i min duncan, man ser tydligt att den irriteras av korallen men varför flyttar den sig inte? Ska jag flytta min duncan eller flytta musslan, eller bara låte de vara?
-
- 0 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej Jag har följande SPS som inte ser friska ut (på bilden). Försämringen har blivit gradvis och jag har ingen aning vad det kan vara. Lite fakta: Akvariet 567l Sump 140l KH: 7,06 DKH Ca: 485ppm Mg: 1470 ppm Salinitet: 1,027 Temperatur: 25,2 grader (genomsnitt) PH: 8,06 (genomsnitt) Fosfat: 0,1 mg/l Nitrit: 0,0 mg/l Belysning: Maxspec Razor 320W (75%) Streamer: Maxspec gyre Gjorde vattenbyte varannan vecka (70l) senaste 1,5 månad och jag använder vatten från kran. Karet är inkört. Är det för mycket belysning? Eller så är det nånting med vattnet och måste använd…
-
- 4 svar
- 3,3k visningar
-
-
har haft mina sps'er i ca 6 månader men nu för någon månad sen så började det växa som en röd/brun alg på dom, sps'erna såg väldigt fina ut med stora polyper och hyfsad tillväxt. algen började växa mitt i korallen och tog till slut död på hela och det går relativt fort. Vad är det för alg och hur gör jag för att bli kvitt den? Klipper jag av friska toppar på korallerna blir dom snabbt angripna igen och det är bara sps'erna som är drabbade. Flakväxande montipora, turbinara, Acropora tricolor och en Pavona cactus klarar sig utan angrepp. men hydnopora, 2 styloporer och en Ultra lime green Staghorn, vissa har jag förlorat och dom andra ser inte så lovande ut.
-
- 20 svar
- 3,2k visningar
-
-
Kan man dela en Trachyphyllia geoffroyi (hjärn korall). Hur går man till väga såna fall? Hur ser man när det går? Eller går det kanske inte ens att dela denna korall!? Mvh en undrande Andreas
-
- 13 svar
- 3,2k visningar
-
-
Har nyss köpt en anemon och två clown fiskar , men fiskarna låter inte anemonen vara . Den försöker gömma sig under en sten . Kommer fiskarna att "tröttna " på att gnida sig emot den eller ska jag flytta någon av dom ? Tacksam för svar .
-
- 1 svar
- 3,2k visningar
-
-
Vilket jädra mög... Se här vad BJD är kapabel till på under 10timmar. I morse såg den jättefin ut som vanligt, när jag kom hem var den helt täckt med brunt slem. Spolade av den och satte tillbaka den enbart pga att det var min första Stenkorall och för mig är den väldigt speciell.. Haft den länge och fraggat den många gånger så den hade egentligen varit en riktig bamse nu. Är extremt rädd att någon av mina andra fyra kvarstående euphyllia ska få BJD nu.. Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk
-
vilket är det bästa sättet att mata en solkorall med artemia ägg?
-
- 9 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte bara slänga på ett vedträ på brasan angående om asterinas äter zoas eller ej. Jag har flertalet små arter asterinas i mitt akvarium. Det är denna, och endast denna jag sett käka på mina zoas. Har sett det ett antal gånger. Den är lite färgladare och några milimeter större än de vanligaste asterinas (som är totalt harmlösa i mina ögon). De är även lite tjockare i kroppen, mer köttiga liksom. Här är en bild "in action" och hur hen ser ut uppifrån. /Torsten
-
-
- 12 svar
- 3,2k visningar
- 1 följare
-
-
Har läst lite om Anemoner nu och att dem kan vandra och i sin tur då bränna lite andra arter som befinner sig i karet,i mitt ny köpta(beg) RSM130 så var där en Anemon redan ingen liten sak precis vad ska jag göra nu??ska man lämna in den i nån affär och byta den mot något annat vad tycker ni.Hade ingen aning om att den kunde bli sådan katastrof om den börjar röra på sig,synd bara för den är väldigt vacker att titta på skickar en bild på den hur den ser ut vet inte riktigt vad det är för någon sort
-
- 21 svar
- 3,2k visningar
-
-
I jämförelse med andra Acropora jag har växer min A. millepora väldigt långsamt. Är A. millepora generellt sett långsamväxande eller är det som jag tror - att den saknar något? Vad skiljer i så fall A. millepora från andra Acropora; vad har den för speciella krav? Och alla de där tentaklerna som den har ute hela tiden, vad försöker den fånga (som jag kanske har för lite av)?
-
- 19 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hur är det nu är dessa välkommna eller är dem inte välkommna??den första bilden på den anemonen(om det nu är en slags Anemon?)är lite anorlunda än bild två då denna saknar lite sprön i mitten av sig eller det är samma sort??
-
- 23 svar
- 3,2k visningar
-
-
Skaffade denna idag, en Acropora av nåt slag. Men vilken art är det? Den är flakväxande och har ganska få men långa polyper, finns tendens till gröna toppar. (ursäkta de dåliga bilderna men jag tappade mobilen som har bättre kamera i akvariet.....)
-
- 23 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tänkte höra om någon har någon idé om vad som händer vårat kar. Idag när jag kollade in i karet, hade nästan alla stenkoraller dragit in polyperna. Fortfarande nu ikväll är det väldigt dåligt med polyper ute. Nu är jag nog lite tidig med att ställa frågan då jag inte testat några andra vattenvärden än kH vilket vi arbetat upp från runt 4.5 till 8.0 som vi ligger på idag. För några veckor sedan mätte vi omätbara värden (med salifert) på nitrat och fosfat. Vi låg då även på 1.025 i salthalt. Ca och Mg bör ligga skapligt då vi kör TM BioMagnesium som är en typ av förenklad balling i pulverform. Den första tanken som slog mig var näringsbrist. Dock har jag lite svårt att tro …
-
- 20 svar
- 3,2k visningar
-
-
Återupplivar denna tråd. Jag undrar för min florida anemon är ca 1 cm vad jag skall mata den med? Idag matar jag den med zooplankton. När kan jag börja mata den med lite annat?? Skall dom ha något annat än plankton??
-
- 22 svar
- 3,2k visningar
-
-
Köpte en hystrix för ett tag sedan den va verkligen kanon fin ill rosa. Nu efter 1,5 veckor känns det som om den tynar bort vad kan vara felet? Fört stod den i högcirkulation ca 1 vecka kanon fin och bara lyste upp karet. Sedan va jag borta en dag så från att vara jätte fin 2 dagar senare vara dassig oskarp ser ut lite som när man har hög fosfat men det har jag inte. Så jag flyttade på den till något lugnare fortfarande med bra ljus dagen efter ser jag att den tappar vävnad liksom bara faller av den så nu har jag klippt bort att det dåliga där cyano hade sätt sin chans. Övriga koraller ser jätte bra ut och växer bra allt från acro, calendrium, Montipora mm mm lite Lps oc…
-
- anthelia
- capnella
- fästa
- lobophytum
-
Taggade med:
Hej, jag går det tredje året i gymnasiet och ska, tillsammans med två vänner, odla koraller till vårt projektarbete. Vi har fått tillgång till akvarium samt ett antal koraller av bl.a. arterna: Anthelia, Capnella, Lobophytum, Sinularia och Sarcophyton. Vi hade tänkt fästa korallerna på olika sätt för att se vilket som fungerar bäst samt vilket underlag de fäster bäst på. Jag tänkte fråga er här på forumet om ni kan hjälpa mig med vilka olika sätt man kan fästa koraller på? Att fästa med superlim eller tandpetare och gummiband verkar vara de vanligaste sätten, men vad finns det mer som man kan göra?
-
- 5 svar
- 3,2k visningar
-
Hej undrar om någon kan ge mig råd om hur jag sköter euphyllia paraancora funderar på att införskaffa mig sådan ljus,mat,plasering tacksam för alla svar mvh Hasse
-
- 2 svar
- 3,2k visningar
-
-
Mina koraller har mått bra fram till nyligen , senaste typ två veckor. Alla värden är bra Ca 450-440 Mg ca 1500 KH 7, nitratet lite högre än tidigare selifert mellan 5-10.Det jag har ändrat är att jag ville buffra upp KH så jag har köpt Grotechs KH och har även köpt deras mineralsalter för osmos vatten , innan körde jag ren osmos vatten som jag fyllde på med. Har även höjt ljus styrkan på min AI prime lampa till 80% på blå ljusen har haft 55 på det vita ljuset även på Uv, rött 25 grönt 20.Nu till min fråga om man kan se på bilderna där det är en hysterix som blivit ljus i basen på stammen men även i mitten på vissa äv grenarna. Har även en acro som jag tror är en valjda…
-
- 10 svar
- 3,2k visningar
-
-
Sitter och kontemplerar och funderar på vad jag skall ha för levande i mitt kar. Vill gärna ha nån typ av anemon i karet till mina kommande Ocellarisclowner. Tänkte snöra i anemonen bland de första levande så den får gå omkring länge och väl innan den slår rot utan att bränna andra koraller och sådant. Så frågan är: 1: kan man stoppa i en anemon i ett rätt nystartat kar, låt oss säga 3 månader efter uppstart? 2. vad finns det för lämpliga anemoner till ocellarisclowner som är ganska tåliga? För sist jag hade sal så dog min lila hetaractis magnifica anemon, och efter det så dog allt annat såp jag antar att det beror på anemonen. Vet inte om jag hade otur eller om denna är …
-
- 15 svar
- 3,2k visningar
-
-
Min skivanemon har lossnat från sin sten och flyter nu fritt i karet. På dess gamla plats sitter nu en ny liten skivanemon. Är den gamla stora död eller kan jag få den att överleva? Brukar dom lossna och ge sig iväg? Den började se konstig ut (skrynkla ihop sig)för en vecka sedan och då trodde jag kanske att det var för strömmt för den så jag vred om pumparna och läade med en sten. Mina värden Salt 1.027 lite högt, kanske ska sänka det lite Mg= 1320 No3= 0 Po4= 0 Ca= 460 Kh= 9,9
-
- 17 svar
- 3,2k visningar
-
-
Min stora valida sitter inte fast på nåt. Nu börjar den tappa vävnad på foten. Bör jag göra nåt? Den kanske vill sitta fast?
-
- 24 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite hjälp med en diagnos av de här korallerna vilket jag tror är Montipora digitata. De har fläckvis börjat vitna, den röda har för övrigt sina polyper fullt ute men den gröna har dålig polypexpansion. Jag har även en del fraggar liggande i karet av den gröna och de reagerar likadant mer eller mindre. Mina värden Temp 26,5 Nitrat 0,5-1 salthalt 1.024 fosfat 0 Nitrit 0 calcium 350 KH 5-6 Det har stannat av en del men där det har börjat vitna fortsätter det sakta. Övriga koraller Acropora, euphyllia, fungia, mm verkar må bra så när som på en acropora som på en gren inte har någon polypexpansion alla men i övrigt full expansion. Mycket fundersam och tacksa…
-
- 21 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej! Har nyss satt i ny LS i karet och det börjar som vanligt växa fram en del roliga saker. Är det någon som kan svara på vad detta är för något? Mvh
-
- 1 svar
- 3,1k visningar
-