0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Tänkte att det var dags att starta en tråd om det nya akvariet som var ett måste nu när vi flyttat till ny lägenhet. Har sedan tidigare haft ett AM Yasha som jag var super nöjd med förutom att det var lite litet.. Letade länge efter ett passande kar och tittade mycket på att låta glasmästaren bygga ett men det blev aldrig av. Frugan letade upp Blennyt och frågade om det inte passade och med den nya lampan var det givet. 4 dagar senare hade frugan köpt det till mig som present Lite info om karet: 80 liter optiwhite, utvändiga mått Cirkulation: NanoProp 5000 Skummare: Turboflotor Blue 500 Ljus: Aquareef LED 50W AM egna vita skåp. Utöver detta har jag även en Vortech Es MP…
-
- 91 svar
- 10,1k visningar
-
-
Då var det dags igen ! Hade egentligen tänkt att starta upp min kub igen (ca 40l) men har fastnat för några långa låga kar. Exempelvis Mr Aqua 12 gal. (Ca 88*22*25) samt ADA 60F 60*30*18. Då jag kan köpa glas på jobbet blir det Optiwhite 8mm eller 10mm. Grundtanken är enkel: långt lågt kar kommer se större ut än vad det är. Jag ska ha väldigt lite sten (2-3 små öar) samt mkt sand. Jag är inne på ca 100cm bredd, 30 djupt och 25 högt (75 liter). Fortfarande lite osäker på måtten då det kanske vore bättre att göra det 25 djupt (62 Liter) eller gå ner på 20 höjd (50 Liter) för att få det att se större ut än vad det är. Det tråkiga med att gå ner för mkt är att det blir väldig…
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
För att inte orsaka alldeles för mycket förvirring har jag bestämt mig för att starta en "ny" tråd om mitt Mandarin akvarium. För referens och bakgrund kan den gammla tråden hittas här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60537-Alexraptor-s-lilla-Mandarin-Burk-43-liter Som jag skrev i slutet på den tråden, så har jag på grund av ekonomiska skäl bestämt mig för att slå ihop mina två 43 liters kar till ett enda system, då det i slutändan blir billigare för närvarande att köpa ny utrustning till ett akvarium istället för två stycken. Jag vill också ta tillfället i akt att ge det här rådet: Köp INTE doppvärmare av märket AquaEL! Under dom se…
-
-
- 86 svar
- 19k visningar
- 2 följare
-
-
I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst. Vad gör jag för fel? Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) Ca -450 KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad…
-
-
- 57 svar
- 6,7k visningar
-
-
Hej! Efter uppmuntran tänkte jag göra en tråd om mitt första saltvattensakvarium. Det har nu varit igång dryga 6 månader. Jag har som jag är van vid med sötvatten valt en avskalad och för nybörjaren därför lite krångligare väg. Samtidigt har jag haft god hjälp och viktiga råd av en erfaren saltvattensakvarist som gjort det möjligt. På vägen har jag nog sparat några kronor (för att det har gått bra). Förhoppningsvis finns det något matnyttigt att ta fasta på i mina erfarenheter. Målbilden är lätt underhåll, naturlig men uppseendeväckande look och av ekonomiska skäl lågteknologi. Gillar tanken om ett robust, självgående lokalt eko…
-
Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …
-
-
- 35 svar
- 4,5k visningar
- 3 följare
-
-
Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…
-
- 36 svar
- 5,6k visningar
-
-
Jaha... Det är svårt att hålla fingrarna i styr ibland. Idag råkade jag köpa ett Juwel Lido som omedelbart fylldes med vatten och salt. Nu ska det få stå och dra lite och planer skall smidas. Lite oklart vad det blir för levande i än så länge men det ska åtminstone i lite räkor. Det kan jag ju inte ha i stora karet. Prio ett är att fläska på belysningen och cirkulationen. Jag tror att det blir skummarlöst så lite försiktigt får det bli fiskmässigt. Bilder kommer snart. /Martin
-
- 102 svar
- 11,1k visningar
- 1 följare
-
-
Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…
-
- 61 svar
- 6,2k visningar
-
-
Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…
-
-
- 18 svar
- 5,4k visningar
-
-
Jag var borta i 2 dagar och när jag kom hem på kvällen så såg jag att akvariet var ilgrönt av svävalger eller liknande. invånarna levde och klockan var släckningsdags så jag tänkte att jag byter vatten morgonen därpå! Hur det kunde bli så grönt av alger är en gåta, då lyset bara är på i 8 timmar och har aldrig inträffat tidigare. Nåväl nästa dags morgon när lyset tänts vid 10.30 så såg jag inga fiskar som kom fram. Ingen Nemo som gömde sig i anemonen. Det första såg jag att putsarräkan låg död på botten, sedan upptäckte jag nemo en bit längre in i akvariet. Frökenfisken den blågula hittade jag död när jag flyttade en sten. Sjöborren levde och min trevliga eremitkräfta lev…
-
Insåg att jag presenterade mitt akv i fel forumdel. Ja gjort är gjort :-) Funderar just nu på att uppgradera min belysning från 2*24 w t5 till maxspector razor nano led . Ser just nu bara fördelar med en uppgradering.
-
-
- 174 svar
- 34k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt nya bygge! Som en del vet så ska jag sätta ihop ett nytt lite större... eller större vet jag inte om det är, men högre kar. Anledningen till detta är att jag blev trött på min överrinningsbox och ville borra karet, men så tänkte jag att när jag väl börjat mecka med karet så kan jag lika gärna bygga ihop ett nytt kar som är dubbelt så högt som det befintliga, det kommer alltså bli ett kar med måtten 60x30x60 i 10mm glas och med framsidan i optiwhite glas. detta kommer även göra att jag slipper stressa fisk och koraller i onödan tekniken kommer bestå av en liten jad skummare och en grotech reaktor(tror det är grotech ZF 140). i reaktorn kom…
-
- 56 svar
- 6,2k visningar
-
-
hej! är ny här på forumet. tänkte visa vad jag har nu när jag läst om vad andra har jag köpte ett begagnat clownhotell, och då var det i sisådär bra skick. mycket alger och så. det var så billigt för det man fick med så jag köpte det ändå. det har varit lite krångel med vissa värden och Ca är fortfarande lite högt (ca 500-530 ppm), men annars har det gått bra. det följde med en percula clown, tre turbosniglar, en skivanemon, och en gorgonia fragg. jag ska köpa en till clown, och har köpt två eremiter, en putsarräka, en euphyllia glabrescens, tre små pumpand xenia, och en liten sarcophyton (stavning?). kan börja med en fråga. vad är det för svart "spr…
-
- 858 svar
- 78,4k visningar
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,9k visningar
-
-
Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…
-
- 61 svar
- 9,1k visningar
-
-
Efter en total fadäs med förra karet så tänkte jag göra ett nytt försök i mindre skala denna gången med allt vad jag lärt mig de senaste 18 månaderna i tankarna.Tanken är att ta min gamla sump (om den ser bra ur efter rengöring - annars ett liknande kar) och lite teknik jag har liggandes: Ytterfilter Fluval 305 bestyckat med krossad LS och lite aktivt kol. Efter filtret kommer ett 5W UV-C sitta och utloppet kommer förmodligen bli ett roterande munstycke. En streamer på 3000L/h (Resun JVP 101B - liknande en koralia 3) som kommer bli riktad in bakom den ganska luftiga aquascapen. Jag är dock rädd att detta blir ALLDELES FÖR MYCKET med tanke på vad jag ska ha för invånare. J…
-
- 204 svar
- 17,5k visningar
-
-
Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium
-
Hej alla, ligger i startgroparna för att starta ett nytt akvarium men stött på problem då det är en flisa som verkar vara på gång att lossna. Till historien hör att jag beställde det för 6 veckor sedan och skulle gärna låta bli att vänta denna tid igen för att få ett ersättnings akvarium. Hur skulle ni bedöma risken Sprickan finns högst upp på akvariet... (bild bifogad) Tack för er support
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
-
-
Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande. Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka. Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet..
-
- 130 svar
- 13,7k visningar
-
-
Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…
-
-
- 52 svar
- 10,7k visningar
-
-
Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna! .................................................................................................. | Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30 | | Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W | | Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter | | 1st doppvärmare 50w | '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Jag köpte akvar…
-
-
Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…
-
- 48 svar
- 8k visningar
- 1 följare
-
-
Drog igång en tråd med ett nano jag fick av en vän. Skall bara vara knappar i den. Vattenbyten, cirkulation och senare lite (24W LED på 15l!!!) ljus.. Skriver efterhand som saker och ting sker. Bilden hamnade uppochned, får fixas senare. /Oskar Sent from my GT-I9505 using Tapatalk