Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Nu har det varit ett par år i torka, våren 2015 tror jag det var jag monterade ner mitt fina lilla 112 liters inför en flytt. Att ha akvarium har legat i ide sen dess, då så mycket annat har hänt i livet som upptagit tid, och förutom en kort visit med ett 60-liters som inhyste en platyorgie i fjol, så har jag faktiskt ägnat väldigt lite tid åt akvaristik generellt de senaste två åren. Men det ska ändras nu efter månader med abstinens! Efter att ha kikat runt en hel del i cyberspace (även fått en del inspiration härifrån givetvis) så kändes det för inte allt så länge sen att Redseas Reefer 170 deluxe var något som skulle passa mig perfekt. Ett för vad som verk…

2. Started by Sillen,

Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…

3. Started by Mr_cheezy,

Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.

4. Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano. Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år. Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur …

5. Started by NiklasNordkvist,

Hejsan! Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om). Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket! startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp.. (mig i ett nötskal) tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu) köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l! har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen. håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite! meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär …

7. Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,8k visningar
  8. Started by Kimpos,

Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand.

9. Started by Kimpos,

Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. Är det någon som…

10. Started by -FH-,

Då är en äntligen på gång! Förvisso ett 30l men medans man väntar på att fiskarna i mitt 240l skall säljas av eller av ålderdom simma vidare, så får det duga. Är juh inte så dåligt fördendelen med nano kar, mitt tredje bli detta. Köpte ett Aquael 30l (shrimpset) som egentligen skulle va till räkodlingen för det större karet. Men nu blir det ett salt istället. Utrustning. Belysning: Fluval marine Nano led 20w. Skummare: Tunze comline DOC 9001. Cirk.pump: Tunze Turbelle 6040. Doppvärmare: Fråga där, behövs det tro eller håller övrig utr. >25grader? LS skall inhandlas hos Coralcove i veckan. Se…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by Johnny Tveit,

Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna

12. Started by Lasse,

Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…

13. Det här projektet har varit igång sen 10 september 2016, exklusive en ettårig förstudie i ett pico där jag testade funktionaliteten. Mitt tredje salta akvarium. För ca ett år sen tappade jag intresse för mitt 270liters revakvarium, intresset har åkt lite berg och dalbana sen dess. Men jag ville inte lämna hobbyn helt... I den första boken jag läste i ämnet, ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, stod det att det behöver inte vara vare sig krångligt eller dyrt att ha saltvattensakvarium. Fyra år, tiotusentals kronor och hundra bedrövelser senare känns de orden lite som ett hån. Men det har väckt en undran hos mig om det finns någon sanning i det, om det k a …

14. Started by j0nas,

Efter att ha färdigställt renovering av gästtoalett så uppenbarade sig en fantastisk plats för ett nano Har en liten skänk precis till höger om tronen, 70x25, som skulle göra sig bra som akvariemöbel. Har hittat ett 25liters från Hornbach som passar, behöver bara kolla in finishen innan jag slår till. Funderar nu på hur man löser ytavrinning och cirkulation. Karet blir sumplöst. Helst vill jag limma en liten box, lägga en powerhead i botten och sätta på ett rör med två utblås som flyttar tillbaka vattnet. Lite filtermatta ovanpå för mekanisk filtrering. Tips på liten pump som skulle kunna lösa jobbet? Vill helst inte ha någon annan synlig teknik i karet.…

15. Started by Conjor,

Startat på ny Burk 60 Liter OptoWhite

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,8k visningar
  16. Ibland blir inte livet som man tänkt sig. I mitt fall, en skilsmässa, bodelning, lägenhetsförsäljning, etc etc.. Fick lägga ner mitt drömprojekt "drop reef" innan det ens hade hunnit komma igång på allvar. Jag har det akvariet kvar, står torrt och fint på 10 cm frigolit i ett lager och väntar på bättre tider. Däremot sålde jag av all kringutrustning då jag inte visste vad som skulle hända framöver. Så.. Nu efter dryga tre år börjar jag långsamt, långsamt starta upp ett nytt rev. Tyvärr finns det inte plats i lägenheten för ett akvarium av den storleken, det är ju lite speciellt i sin uppbyggnad även om det inte är på så många liter. Därmed får det bli ett anna…

17. Started by quaddan,

Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,1k visningar
  18. Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,8k visningar
  19. Hej hej Efter att ha smugit runt har i skuggorna på forumet i några år är det äntligen dags för mig att göra debut, med min egna projekttråd. Historia: Jag började i rätt så tidig ålder med sötvattensakvarium och höll på med det i några år, alltid med siktet inställt på att en dag ha ett saltvattensakvarium. Men intresset svalnade, för att tillslut försvinna. Fram tills för tre år sedan, när jag återigen fastnade. Denna gången direkt inom saltvatten. Och oj vilka år det har varit. Alla fyllda med glädje, misslyckanden och upptäckter. Och förhoppningsvis kommer det mycket mer av två av dessa känslor i och med detta projekt. Teknik: …

20. Started by maca,

Efter 7 års frånvaro från hobbyn och inloggning här på saltvattensguiden är det dags att dra igång igen. Akvariet startas tillsammans med äldsta sonen (10år) och kommer att stå i hans rum. Akvariet är ett 54L standard helglas (600x300x300mm) men kommer högst troligt att bytas till ett större framöver. Tekniken kommer initialt att bestå av: Belysning: Coral Moonbox LED Plus Cirkulation: 1 x Jebao SW4 Skummare: Liten kina skummare Doppvärmare: 50W ATO: Tunze osmolator universal 3155 Jag kommer att köra på ca 6kg Marco rocks + 6kg Levande sten tillsammans med Red Sea levande sand samt Red Sea salt. Jag kl…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by edda124,

Var ett tag sen man var här jag la ner karet ett tag pga skulle flytta och tänkte skaffa ett nytt. Nu så har man flyttat i veckan och monterat det nya karet blev ett fluval m40 som är ett komplett kit med allt som behövs för att starta upp Jag är riktigt nöjd håller bra kvalitet och fick även den uppgraderade versionen med bättre lampa och diverse andra saker. Så det här kommer med: Streamer 1600 liter Doppvärmare 50 w Termometer Skummare ps1 Retur pump med tillhörande PVC Lampa fluval led halo 22 w Glas akvarium med frostat kant Trä möbel Finns även en tapp på baksidan där man kan tömma allt vatten i sumpen följ…

22. Started by hagbard,

Hej Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10 belysning 2*54 watt t5. 3 fiskar 2 putsarräkor några turbos 2 st rörmaskar samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma. använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?.. ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirk…

• Gilla
    • 378 svar
    • 47,4k visningar
  23. Started by rickard81,

Kommer över ett nytt akvarium på 80l plus sump på ungefär 20l. Borrat med 3 hål och returpumpen blir en jebao på 2000l/h i timmen. Kommer köra en Tunze streamer som cirkulation. Belysningen blir en Radion Xr30 gen2 PRO. Skummare ej bestämt än sitter och letar efter lämplig. Håller på med scapen just nu bilder kommer Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 706 visningar
  24. Started by Cippe,

Hej! Efter ett antal år av anonymt användande av forumet så var det dags att krypa ur skuggorna. Efter något år från hobbyn så bytte jag bort mitt påbörjade projekt mot ett mindre och nu är lusten större än någonsin. Min tanke är att är att hålla underhållskraven låga, känner mig såpass väl att jag vet att mina intressen krockar i bland. Inriktningen kommer vara zoanthus, ett fåtal fiskar, någon mussla och lite lägre djur. Tänket på både scape och invånare är lite less is more och med mindre sten så valde jag att testa Maxspect bio-blocks. Så till de tekniska, här kommer det inte bli några förtidiga utlösningar pga teknikporr Karet: …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Jois,

Hej! Första inlägget! Har för ca 1.5 månad sedan tagit över ett saltkar. Otroligt roligt att äga ett igen efter ca 12 års saltkarsuppehåll. Akvariet rymmer 125 liter och har optiwhite glas. Maxspect R420R ledbelysning, Deltec mce600 skummare, Aqua Medic 11w UV-C, samt diverse pumpar. Efter uppstarten, eller omstarten, har befintliga koraller både vuxit och fått otroligt fina färger. Mer bilder kommer - jag måste få hjälp att identifiera ett gäng koraller. /Johan

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.