Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by SaltisLinda123,

Nu har jag börjat på min nya inriktning med mitt kar och fått hem mina hästar. Pigga och jätte fina! Än är det inte klart vem som är honan eller hanen men det ska vi nog lista ut tagit flera fina bilder på dom som kommer komma upp inom kort. Hoppas det är lite intressant med denna tråd iallafall

2. Started by Conjor,

Startat på ny Burk 60 Liter OptoWhite

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,9k visningar
  3. Started by edda124,

Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk

4. Tänkte lägga upp lite bilder om mitt lilla rev här=) kan ju börja med att säga vad det är för akvarium. Det är ett juwel lido 120 liters med skummare. var i Lomma idag och köpte lite sten. så tänkte jag lägger upp lite före och efter bilder!. Före: Efter: ganska tråkig bild då korallerna inte slagit ut=/... men men=) Skriv gärna vad ni tycker=) både bra och dålig saker=) Ha det gött ! mvh wigge

• 716 svar
    • 64,8k visningar
  5. Started by Fredrik85,

Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…

• 56 svar
    • 5,8k visningar
  6. Det är väl dags att starta upp en tråd för detta karet också. Köpte Laggemans gamla Cocoon för 4 månader sedan. Tanken var att ha det som ett rent fraggkar, för att rensa upp botten av mitt Percula 120 där det står fraggar överallt i sanden. Ganska snart ändrades det, så jag byggde ett litet rev för att ha en liten fisk och två Sexy Shrimps och lite eremiter. Fisken har jag ännu inte lyckats att hitta, men skam den som ger sig. Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter med måtten är 30x30x35cm. Hang-on filter, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano. LED-belysning på en kylfläns me 13x3W Cree på 700mA. Ofta tar jag bytesvattnet från Perculat och häller …

• 14 svar
    • 3,4k visningar
  7. Started by Richard Björklund,

Tänkte att det är dags att lägga upp en liten bild på mitt nybörjar kar, ca 1 1/2 månad sedan start.

• 1 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Axxe,

Sprang helt oförberedd på ett kar med de för mig magiska måtten 75x40x40cm. Mitt 20l nano börjar kännas trångbott så det blir en lugn övergång till det stora karet. Hade inte ens tänkt att köra 120 Ljus är fixat, streamers blir det 2 st Tunze 6015 (1800L/h). Däremot de för mig helt nya teknikdelarna, osmolator och skummare är ej inköpta än, tror jag måste få lite input på dessa. Skummare: Tunze 9001/4 några som vet lite för o nackdelar? Kommer inte att starta upp förräns alla bitarna är på plats, nanon tuffar ju på så ingen superpanik. Självklart bilddokumenteras det här på SG

• 39 svar
    • 4k visningar
  9. Started by jjonaas1,

Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka. Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. Igår tillsatte jag en fisk i akvar…

10. Started by Aquaguy,

• 10 svar
    • 2k visningar
  11. Started by Thomas Sassersson,

Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…

12. Started by Hell5,

Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  13. Started by Elliot_R,

Tja, tänkte starta en tråd om mitt första Saltvattensakvarium. Vi kan ta det från början. jag heter Elliot och är 14 år. (2010) och har haft intressen för akvarium främst sötvatten i många år, och en dag runt 2022 sent valde jag att skaffa mitt första akvarium på drygt 70 liter. Det gick inte som planerat fiskar dig hit och dit och jag visste inte helt om parametrarna. Sen skaffade jag mig ett juwel 180 och det gick bättre nån fisk död men inte pågrund av mig eller mitt jobb. Skapade en fin scape o det flöt på. Sen blev jag sugen på större så skaffade mig ett juwel 350. Det gick väldigt bra ingen fisk död, växterna och svårare växte och fick fin färg. Hade i …

14. Started by Jungman,

Hej, var sugen på att prova saltvatten så jag köpte ett begagnat Red Sea Max C, uppdaterade belysningen till Maxspect Jump L165 Blue, upptäckte att den medföljande skummaren inte fick plats med en lampa monterad på bakre glaset så skippade den och hoppas att jag inte behöver den, fyllde med död sten (som köptes i "blandad storlek" men i praktiken var ett fåtal stora bumlingar, delade på dem så gott jag kunde vilket visade sig vara att slå av småbitar och epoxa tillbaks dem på andra platser på dem nu marginellt mindre stenarna) och levande sand och startade upp det i mitten av Juni förra året. Har sedan långsamt tillsatt ett fåtal djur och så här ser det ut idag: …

• 4 svar
    • 424 visningar
  15. Started by maca,

Dags för uppstart av akvarium nummer två och tanken är att flytta över lite koraller från den större burken. Det är ett Fluval Flex 57 liter som jag täppt igen det nedre "sump" insuget på så att allt vatten enbart går igenom det övre så att det blir ytavrinning. I sumpen finns för närvarande: Kina skummare (skall bytas mot något bättre som får plats, men denna hade jag liggande) Doppvärmare Returpump (500l/h skall bytas mot en kraftigare) ATO (Smart ATO) Intern cirkulation sköts för närvarande av en Tunze 6040 som är för kraftig så den är inställd på ca 25% av maximalt. Den skall bytas mot något lite klenare…

16. Started by Dalmasen,

Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by Conjor,

Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor

• 52 svar
    • 11,8k visningar
  18. lägger upp en tråd för att ha mitt projekt i. Planeringen är typ klar. Sjöldläraren på jobbet gav klartecken till att hjälpa till med bänk. Karet Limmas av glasmästare, Måtten lutar åt 400*332*400. Bänk av MDF 400*332 (höjden inte helt bestämd än) Karet skall bottenborras, pvc genomföring genom bänk till sumen som står under bänken. Sumpmått ca 350*300*400. Sumpen ska innehålla enbart skummare tror jag. Ev lite LS. Ekonomin är sådär, så ljus blir mitt nuvarande aquael nano 22w till att börja med, koraller därefter. Karet ska stå i ett hörn, så baksida och ena sidorutan ska målas svart. Hörnet med genomföringarna ska limmas med svartglas och ytavrinningskam längst upp. Det…

• 11 svar
    • 2,7k visningar
  19. Started by Mr_cheezy,

Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.

20. Started by Pasaputte,

Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack

• 27 svar
    • 5,4k visningar
  21. Started by dahlgren,

Sakta går det framåt, men snart är jag igång igen.

• 11 svar
    • 2,8k visningar
  22. Started by elvir,

Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena. Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser. Nya Nano: Maxpect Razor Osmos vatten Levande Sten 7kg Död Sand 3-4kg Vecka 1 såg testerna ut såhär: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 12…

• Gilla
    • 58 svar
    • 5,4k visningar
  23. Started by Cippe,

Hej! Efter ett antal år av anonymt användande av forumet så var det dags att krypa ur skuggorna. Efter något år från hobbyn så bytte jag bort mitt påbörjade projekt mot ett mindre och nu är lusten större än någonsin. Min tanke är att är att hålla underhållskraven låga, känner mig såpass väl att jag vet att mina intressen krockar i bland. Inriktningen kommer vara zoanthus, ett fåtal fiskar, någon mussla och lite lägre djur. Tänket på både scape och invånare är lite less is more och med mindre sten så valde jag att testa Maxspect bio-blocks. Så till de tekniska, här kommer det inte bli några förtidiga utlösningar pga teknikporr Karet: …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  24. Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano. Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år. Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur …

25. Started by Holm-Alexander,

Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

• 6 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.