151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Så mina vänner som jag längtat efter detta,nu är det äntligen dags att börja vattenfylla till helgen.Karet är på ca 360l och optiwhite glas på 3 sidor,sump på ca 100 l och plats för ca 30 l osmos.2 st Razor maxspect 120 16000k får stå för belysning,20 w Ruval uvc,skummaren är också en Ruwal.1st Polario ml10 och 1 st Tunze 6055 får stå för cirkulationen och 1 st Tunze osmolator hjälper till med påfyllning.Tänker köpa doserpump längre fram också,botten kommer att bestå av finkornig vit sand är det tänkt.Tack till alla som tålmodigt hjälpt mig,att svara på mina många frågor! Hittade grenuttag på Biltema som såg bra ut provade att limma dem på varsin kortsida på ställningen s…
-
Då fick man hem karet i går kväll. Så nu har jag skurat å skrapat kalkalger och min lilla Osmos går för högtryck men det kommer ta för lång tid med den så jag tror jag åker å köper osmos vatten i morrn. Räknas det som nystartat nu när man gjort rent allt och ska köpa ny sand+sten ?? Det känns som man har mer frågor nu när man har större akvarium. Men det blir ju bättre när man "känner" karet bättre.
-
Äntligen har det kommit. Levererat hem av lokala firre affären(Tack Mats Aqua Stockholm) Så nu blir det å mecka i hop det å fylla på med osmos så det blir klart.
-
Hej jag startade upp mitt kar för ca 2,5 månader sedan. Och då köpte jag väl inkörd levande sten. Och köpte oxå levande sand och bakterie kultur. Och jag har nu ca 50kg levande sten 15 mindre fiskar 3 räkor och en massa Sniglar och erimiter. Och 2 anemoner en är ca 20cm stor och den andra är ca 45cm stor. Och jag har nu hafft Bra värden sedan uppstart har endast fått lite kisel alger på sanden. Men det som jag tycker är skoj är att mina 3 räkor äter från handen:-) Det är en putsar räka en peppar mints räka och en eld räka.
-
Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…
-
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet. Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka. Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör. När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på ret…
-
- 32 svar
- 5,2k visningar
-
-
Nu är det snart dags att sätta upp min Red Sea reefer 300 G2 som beställdes för ett par veckor sedan. Beräknad leveranstid är om 1-3 veckor. Redan uppe och snurrar är mitt korallkarantänskar, ett optiwhite 80x35x35 som jag köpte begagnat för en spottstyver. Där körs just nu en blandning av lps och mjukisar med ett par sps bara för att visa min egen hubris. Alla mina lägre djur går också igenom karantänen innan de får hamna i reefern. 5 fiskar delar nu plats i ett temporärt 50 liters akvarium. Det var ju egentligen inte meningen att de skulle bli så många på en gång innan det riktiga akvariet är på plats men fick ju ta över dem från en annan som sku…
-
Hej! Tänkte att en projekttrådär passade för att hålla koll på allt och få råd och tips! Jag och min sambo har bestämt oss att skaffa saltvatten! Jag har själv haft salt för många(10+) år sedan mellan 50 och 500 liter och efter att vi införskaffade oss en liten kub på 80 liter, så känner vi att det är dags för något "riktigt". Systemet kommer bestå av: * 230liter helglas akvarium * Bean animal overflow * Runt 100 liter sump med stort refugium * DIY leds ca 250W arduinostyrd * Arduinostyrd teknik, så som pH probes, vattenbyten, tidvattensflöden, vind, (möjligtvis regn), * Tritionmetoden kommer köras…
-
OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt! Här följer min planeringstråd inför nästa projektet: Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan.. Nu börjar det roliga än en gång! Min tanke är som följande: Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;) Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en …
-
- 4 svar
- 832 visningar
-
-
Då var karet beställt och handpenningen betald. Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design: Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen. Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen. Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur. …
-
Nu har karet tuffat ett tag och jag är sugen på att dela med mig. Hade sedan ett tag tillbaka ett ombyggt blenny, jag kände att allt var tajt och utrymmet otillräckligt, därför så slog jag till på större i samma ögonblick som sambon sa ja;) Jag tänker att en bild säger mer än tusen ord, så räkna bilderna! Utrustning: Belysning: Maxspect jump blue x2 Cirkulation: Jebao SLW 10 x2 Maxspect MJ-GF2K Skummare: Bubble Magus Z8 Returpump: Jebao MCD 3500 Övrigt: Tunze refugium lampa Aqua Medic reefdoser för All For Reef Blau fan med temperaturgivare
-
Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fo…
-
-
- 527 svar
- 58,4k visningar
-
-
Är det någon i närheten av Götene i Skaraborg som har en Ozone att låna ut. Har fått parasit eller något annat på en Koran kejsare. Tänkte testa med detta och se om det hjälper. //Ingemar
-
- 0 svar
- 755 visningar
-
-
Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i. Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt. Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna hur det ska gå till v…
-
- 73 svar
- 7,7k visningar
-
-
Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…
-
-
- 5 svar
- 890 visningar
-
-
Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …
-
-
- 11 svar
- 3,5k visningar
-
-
Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014. Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller: Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas. Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser. Jag är grymt imponerad av en del sps-kar h…
-
-
- 64 svar
- 9,6k visningar
-
-
Äntligen så är jag på gång med det nya karet..efter Altan projekt o renovering av vardagsrum så börjar jag få lite tid över för det nya karet. ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h. Ska ordna till en MDF-skiva för att ha i botten i skåpet under veckan sedan så ska tekniken på plats. Inte så mycket mer just nu men jag är på G.
-
Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre. Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år. Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl.... Jag har rådfrågat här på forumet ang utrustning och kommit fram till följande: Kar…
-
Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?
-
Hej. Lite sugen på att byta till ett penninsula. Alltid varit så fascinerad av den typen av scape. Isåfall mkt sparsamt. En pelare i mitten med space runt om. waterbox penninsula 6025 ser trevligt ut. Har WB nu som jag säljer isåfall. Nöjd med dom. Bra kvalitet. tankar ? Erfarenheter? Hur gör man snyggast med belysning ? har en Kessil ap9x. En till sådan räcker.
-
-
- 5 svar
- 898 visningar
-
-
Hej igen go' vänner! jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå. det jag har liggande hemma redan är följande: Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr... Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W SEIO M620 pump 2400 l/h MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h MAXI-JET 500 pump 490 l/h Dopp…
-
- 204 svar
- 19,4k visningar
-
-
Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det var"helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det "helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Nu har ju tekniken och kunskapen gått framåt så nu är det ju möjligt så äntligen håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Vi har pratat med Akvarielagret och Tritona…