Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by salar,

Mitt 750 liters akvarium. I det simmar bland annat en fet sohal. Lite blandade mjuk och stenkoraller. I sumpen står min nya Bubbelking och skummar på. Ballingmetoden tillämpas sedan tio år tillbaka.

2. Långt ifrån klart men ett litet smakprov. det ska i lite mer sten och sand. Ny belysning mm.

• 25 svar
    • 4,3k visningar
  3. Started by eddie,

Ja då har karet varit igång i en v...fortfarande under uppbyggnad men tar allt lite vart efter.

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  4. Nu när man har lekt lite med sitt 200l så är det dags att uppgradera till ett litet större med bättre ljudisolering och mer plats. Så jag tänkte dela med mig lite på hur det nya ska se ut plus man kanske kan få några bra förslag.. Dimensionerna på akvariet kommer att vara 1200*350*790(ca760mm Vattennivå) ca 800 liter + sump. Karet kommer att ha tre hål 2*25 + 40-50mm. Tänkte kanske dra lite kablar i det röret med så vi får se vilken storlek det blir. Allt/Ytavrinning kommer att sitta i det bakre hörnet med avrinningskram och diverse delar. Tekniken som ska användas flyttas över från mitt andra akvarium, eftersom allt är köpt för att passa till det nya akvariumet.…

5. Jag har svårt att vara utanför, sist när jag sålde min akvarium tänkte jag ta det lugnt minst ett år men det verkar att jag är smittad ,det går inte ! Så duktigt på SV är jag inte men ska försöka bli bättre. Jag känner bara att jag måste starta ett ny kar, off klart sture projekt än andra jag hade. Skulle starta min lilla Dimax (13 liter) för sköjs skull men väntar några år tills min son bli 6-7 år. Karet jag vill beställa har måtten 200x70x70cm (3 sidor optwhite 15mm) samt en sump ? men vet inte precis vad är passande i storlek ! *ytavrinning 4 hål på bredd glas sida (2 x 32mm - returen och 2 x 40mm (en kortare än andra) *boxen ska vara svart acryl på en av sida i m…

6. Started by a.nilson,

Sedan en tid tillbaka så har det planerats för flytten av de båda karen, garaget isolerades, elen ska in dit iveckan därefter kommer karen o en soffa. Det gamla akvarierummet kommer få nytt golv o förberedas för nästa kar. Det nya karet kommer ha måtten 260x85x65 (lxdxh) det kommer ha dubbla avrinninga med 60mm. Retur blir en DC pump på ca 6000l/h Slump blir med refugium på ca 200l total slump ca 500-600l Totalvattenvolym blir ca 2000l. Ställningen blir helsvetsad stålställning som är pulverlackerad vit. Belysningen blir 9st AI Sol super blue LED. Cirkulationen utgörs av båda retur o 2-3 mp40.

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  7. Started by byggarebob,

Kliar i fingrarna på att bygga, så jag har noga å ett bra tag funderat och kommit fram till att jag ska bygga större varaktigt akvarie. Kommer att bli ett långtidsprojekt då man studerar. Kirurger e assnygga men dom ska ha rätt förhållande så det är väl mest därför jag nu spånar å skissar. 240 tuffar på tillsvidare under bygget, när det väl kommer så långt, hehe. Som sagt bara i planeringsstadiet, men kommer nog snart att börja skaffa hem virke, inget proffs på sketchup så ha överseende. Och jag vet ej hur man lägger upp från ritprogrammet så jag har fottat å lagt in.(tycker det e skitkul att bygga) Har pratats en del om hur tungt man vågar, som nån sa att fördelas tycke…

• 20 svar
    • 3,7k visningar
  8. Started by Curtus,

Hej igen, Efter några års frånvaro så är man tillbaka här igen. Drar igång en tråd här om mitt pågående projekt. Har funderat fram och tillbaka under ganska lång tid om man skulle sätta upp ett kar igen och nu fick jag äran att ta över Capotes gamla burk (Tack Anders) så då skred det hela till verket. Jag hade från början tänkt mig ett kar på ca 700-800 liter med intern sump. Men det lutar nog åt att jag kommer köra med sump på detta kar då jag inte får till en intern sump på ett vettigt sett dels då karet är ganska högt. Så vattenvolymen blir något mer än jag räknat med, men jag hoppas jag ska klara av det hela iallafall. Jag har hittills bara kommit så långt att karet s…

• 43 svar
    • 7,7k visningar
  9. Started by Henrik.Å,

Håller på och renoverar källaren där det nya akvariet skall stå, har bilat upp hela plattan (21 ton), gjutit in golvvärme och i akvarieteknikrummet lagt in avlopp (syns ej på bild) samt fixat ett handfat där så jag slipper slabba i badrummet. Det senare gör nog även min sambo lite extra glad då hon slipper alger och grus i badrummet. Måtten på det nya vet jag inte än exakt, mycket att tänka på då vi gör iordning allt i källaren el+vatten+ytskikt men ca 80 djupt 180-220 långt o kanske 70 högt men får se lite det e ett tag kvar. Jag e lite kluven på om jag ska göra det så stort det bara går eller om jag ska hålla igen lite på måtten... Har inte beslutat om teknik än men än …

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  10. Started by jimmy,

Bäst att starta upp en projekttråd då detta kan hålla på ett tag. Va igår lördag uppe i Tenhult och hämtade Twennys akvarium som tidigare vart Ted Camenius rumsavdelare. Så idag har det gamla karet fått flytta till andra änden på rummet. Med ett kraftigt utbrott av vita prick som följd på mina kirurger och kjesare. Hade även ett missöde med en av mina tunnor när jag pumpat över ca 100 liter från karet ner i tunnan så ser man att hela golvet är blöt förutom just där jag står. Hade tydligen gått hål i botten så bara att pumpa tillbaka vattnet och in till stan för att köpa en ny tunna. Bilder kommer.

• 55 svar
    • 7,9k visningar
  11. Started by Daggen70@gmail.com,

Har tagit beslut att mitt 550 liters guppyskål blev för litet så nu har jag köpt ett Haquoss infinity 153 med tillhörande teknik av den kunniga och serviceinriktade personalen på Djurmagasinet Norrköping. Jag har även beställt en del teknik från Drakfisken och Triton, även dom mycket serviceinriktade. Det kommer att komma upp bilder så fort det anländer hem, det kommer även dyka upp många frågor som jag hoppas få hjälp med utav alla Er proffs här på saltvattensguiden. Första frågorna redan nu: Kan man använda vanliga plastavloppsrör som man köper i fackhandeln till rördragning sump? Då jag insett att jag omöjligtvis kommer att nå ner till botten när jag ska bygga mitt rev…

• 33 svar
    • 6,1k visningar
  12. Started by Ted-m,

Hej. Detta blir mitt nya steg i Saltvärlden. Har nyss köpt ett nytt hus i Timrå 4 km från min gammla kåk. Jag har bott en vecka och håller på att måla och tappetsera vardagrummet där mitt nya kar kommer att stå.Det är betong golv som är reglat med riktigt furugolv på så det kommer hålla vikten av karet. Karet blir ett svart Infinity 153 från Italien som jag köper av en rätt så stor djuraffär i Bromma som dom flesta kan gissa sig till.Jag valde detta kar just pga likheten med RSMéts rundade hörn. Karet mäter 153x75x80cm. Till karet kommer jag att köra T5 belysning vet ej vilken watt eller hur många enu. I skåpet under kommer en sump på 100x50x50=250 liter stå. Skummare.Bub…

• 230 svar
    • 39,2k visningar
  13. Hej alla. Jag heter Joakim och finns utanför Eskilstuna. Sitter och planerar vårt första Revakvarium ( fisk och koraller ). Har i och för sig haft saltvatten förr men det var xx antal år sen. Så mycket som har ändrats och utvecklats. Ny teknik och mer avancerat. Vilket är superroligt. Har idag beställt ett Optiwhite 728 liters ( 130 x 80 x 70 ) från Majornas Glas. Nu sitter jag och försöker få till en bra bänk till tanken. Något jag inte gjort förr. Funderar även på vilken teknik jag behöver. Eller rättare sagt vilken styrka på tekniken. / J N.

• 27 svar
    • 4,7k visningar
  14. Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med vatten och salter. Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a. I övrigt står tekniken av: 4 Radion-armaturer 2 EcoTech Votech Mp40/60 BubbleKing 250(?) External En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling. I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och e…

• 21 svar
    • 5,3k visningar
  15. Hej Jag heter Mathias och har hållt på med Saltvattensakvarium till och från på olika nivåer sedan 1996 . Bland annat drev jag under några år butiken Reefzone här i Örebro tillsammans med Peter . Har haft 2 st hemburkar igång genom åren men inte bott optimalt ! I Februari 2013 så köpte vi ett litet hus på ca 65 m2 + 65 m2 källare , när vi väl fått huset förra året så började vi med en total ombyggnad/ tillbyggnad och idag är huset 185 m2 + källare . Har planerat in ett sumprum i källaren , som är ett gammalt badrum med golvbrunn . Har kommit så långt att jag Plåtgipsat om rummet,murat upp en klack där jag ska ha sumpen o gjort hål o väggar/ golv för diverse rördragning oc…

16. Started by Saltabiten,

Hej på er, Det har blivit dags för mig att uppgradera mitt kar lite, från dagens 500 liter med intern summp till 830 liter + 130 liter sump.Karet som jag ska beställa inom någon vecka blir 160*80*65 med ytavrinning centralt på den ena långsidan (baksidan). Det kommer att vara borrat med två hål ner och ett retur. I karet har jag tänkt att ha en blandning av SPS och LPS samt ett gäng fiskar (kirurger, dvägrkejsare, clowner osv). Teknikmässigt har jag tänkt mig detta: Ljus: 3 st Ecotech Marine Radion Streampumpar: 3 st Vortech MP40W ES Skummare: Korallen Zucht Ravolution S Returpump: Ocean Runner 3500 Kommer så småningom att komplettera denna utrustning med filter för biope…

• 25 svar
    • 4,8k visningar
  17. Started by Marcus S,

Tjenare, brukar inte skriva så mycket i forumet, men tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt. Håller på att bygga ett inbyggt 1300 liters akvarium i vårt vardagsrum. Har ganska så begränsat med utrymme för alla tekniska apparaturer varför jag måste tänka kompakt när det gäller att få plats med alla ting. Har bifogat en bild som jag ritat IronCAD. Hela akvariuet skall byggas in och ha luckor på framsida. Skulle helst vilja ha ett helt rum att tillgodo på baksida, men min sambo tillät inte detta ;(. Vi har nämligen precis byggt ett nytt hus och haft fördelen att projektera in akvariet från början. Har golvbrunn i plattan och ventilation i tak och väggar kopplat t…

18. Started by Matte91,

Hej! Imorgon bär det av till Karlstad och hämtar ett 840 liters kar från Edward här på forumet. Blir en uppgradering från 300 liter.

• 93 svar
    • 14k visningar
  19. Nytt jobb och ny stad. Indianapolis i amerikanska mellanvästern. Tyvärr kan jag inte plocka med mig djuren från Schweiz utan får börja helt från scratch. Här nere är husen STORA och billiga. De som vi har tittat på ligger mellan 400 och 1100 kvm. För en stockholmare är priserna löjligt låga. Mao finns det utrymme för en rejäl burk. Ännu har jag inte bestämt för hur akvariet skall se ut i detalj. Några saker önskar jag mig dock. Det skall vara gjort i akryl. Belysningen skall vara av LED typ och pumparna skall vara luftkylda. Det kan nämligen vara rejält varmt här. Iofs har alla hus AC men jag vill inte värma burken mer än nödvändigt.Priserna på akvarier och djur är mkt lä…

20. Started by lindholm,

Hej Startar en ny tråd om mitt akvarium. Nu ca 9 månader sedan starten (min förra burk hette lindholm 800 l) bilder och bygge kommer här är några bilder från gångna året. Akvariet är inbyggt i en 6 m3 stor garderob som fanns i anslutning till vardagsrummet. Hålet i väggen är inte riktigt klart för det ska byggas en snygg ram runt akvariet och målas vitt. bildet från vardagsrummet är strax efter starten och inredningsbilden är från i januari. akvariet är ca 166x92x68 och byggt på plats av Sture och Christer från Akvarielagret. Till det har jag sump med skummare, kol, biopellets och ibland kör jag lite ozon. Min förra burk hett Lindholm 800 liter och det tog lite tid att…

• 45 svar
    • 10,1k visningar
  21. Har konvertarat mitt 10mån gamla Juwel Rekord 800, 110l akvarium till ett saltkar. Använder befintlig filterkammare som inbyggd "sump" med ytavrinning. Fyllt med vanligt kranvatten då jag saknade osmos när jag fick hem stenen men fyller på avdunstat med osmos och kommer fortsättningsvis köra med osmos vatten. Har haft det igång en vecka man vatten och c:a 15-20kg LS hämtat från levande kar och idag kom äntligen skummaren, en Tunze 9004 tillsammans med FM's Ultra Carb L o Ultra pro phos som jag lagt i Juwels filterkammare. Jag har bara haft belysning igång fåtal dagar för lite myskänsla om c:a 3h annars är det än så länga släkt i och med saknad av skummare o filtermateria…

• 19 svar
    • 3,1k visningar
  22. Hej alla Nu är det dags att komma igång med mitt salt projekt. Startar upp denna tråden för att dela med mig av uppstarten av mitt största kar "än så länge" Den största anledningen till tråden är väl att få så mkt av alla era erfarenheter som möjligt, och till viss del dela några av mina. Tråden kommer börja från början med transporten hem och målet är att det ska komma fisk och koraller i karet inom ca 4-6 veckor. Lite beroende på hur jag får tag på levande sten osv. Väl mött // Tedde

• 103 svar
    • 15,9k visningar
  23. Started by Andreas N,

Här kommer lite bilder på min balja som är ett 800liters (160x70x70) + sump under karet. Karet har varit igång 1 1/2 år nu.

24. Started by atropos,

Känns som om det är dags att skriva lite om mitt nya projekt . Lägger ner mitt gamla kar innom en snar framtid och startar upp ett nytt akvarium på 966 L Kommer att köra detta lika enkelt som mitt nuvarande . Det enda som kommer att göras annorlunda är att jag kommer ha en box i karet med skummaren där i som tar ytvattnet . Kommer alltså inte köra sump , men varför bryta en trend som jag tycker fungerar för mig . Karet är beställt från Micke på Håkanstorps zoo i Malmö, och får en bättre levdatum i nästa vecka . Det kommer att ha måtten 2300 # 600 #700 med framruta i optwite . Ska börja planera möbeln lite mer exakt imorgon , det enda jag vet i dagsläget är att det komm…

• 277 svar
    • 33,3k visningar
  25. Started by sparrow,

Ja, då har vi uppgraderat oss från ett 362l kar med 70l sump til ett 725l kar med 300l sump. vi reste upp till sthlm från gbg och hämtade detta karet med en vän till hjälp, väl hemma efter 12h roadtrip så fick vi ringa in mer folk till att hjälpa till att bära in karet då vi skulle upp för en vriden trappa och runt ett skarpt hörn, karets mått är 165*70*60 (l*b*h) Och så kommer man på när man har ställt upp karet, ställt in det i våg och skall börja fylla upp att "shit vi skulle ju renovera med, och vi skall till italien om 1,5v :S" så blev det en panik artad renovation av vårat vardagsrum.. sagt och gjort renoveringen blev klar 1 dag innan avresa och karet blev startat …

• 10 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.