Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?
-
- 3 svar
- 670 visningar
-
-
Alla mina fiskar har dött på ett dygn:( Har inte rört akvariet på en vecka förutom matat då men alla koraller och bottenlevande djur, putsarräkor, erimitkräftor, sniglar, sjöstjärnor etc.verkar stortrivas? Har inte tagit några värden än (precis vaknat) bara klurade på vad som kan gå fel i vattnet så bara fiskar dör men inget annat?? Och vad ska jag börja med.... hjälp:(
-
- 27 svar
- 5k visningar
- 1 följare
-
-
Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker?
-
- 7 svar
- 737 visningar
-
-
Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.
-
- 3 svar
- 915 visningar
-
-
-
Någon kemist här inne? Mitt vatten är lite mjölkigt för tillfället 😊 För ca 1,5 timma sedan doserade jag några spårämnen separat utifrån icp. jag rörde visserligen även om lite grand i min dsb i sumpen som börjat få lite cyano. Det som doserades var Kalium, Strontium, Boron, Brom, nickel och Jod. Såklart kan det till viss del ha med dsbn att göra, men då jag inte rörde om mycket borde det ha lagt sig nu. Vattnet är dessutom mer "mjölkigt" än grumligt. Ingenting verkar må dåligt, acros har polyper ute mm. Men kan jag ha doserat ämnena för tätt inpå varandra så några av de nämnda har reagerat med varandra? Jag doserade rakt in …
-
- 0 svar
- 322 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jag är rätt ny på detta och råkat ut för samma fenomen två gånger. När jag startade denna hobby hade jag ett basic system dvs juvel kar på 240L med invändig skummare. Efter ett år slutade typ mitt mg att förbrukas värdet var konstant 1400..... Gjorde ett par större vattenbyte ca 100L. Värdet ramlade ner till 1200 sen steg det igen till 1400 utan orsak... Nu i somras bytte jag kar till ett rsr 300xl med red sea belysning och sump. I oktober började mitt mg värde att stiga igen till 1400 det är ju inte vrålhögt Men jag undrar varför ligger det konstant på1400 utan att man tillsätter nått? Jag gjorde nytt vatten test idag M…
-
Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc. /Fredrik
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Eftersom pluskan inte tillåter att jag köper en osmos anläggning just nu så vill jag ha bästa möjliga kranvatten. Min fråga lyder som följer: Hemma har jag kommunalt vatten. Farsan har en 110m djup borrad brunn, och i det vattnet tillsätts inga ämnen eller tillsatser. Vattnet är lite salt direkt som det kommer upp från det "underjordiska havet". Tror ni det skulle funka bättre med det vattnet än mitt kommunala ?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
-
Hej Är det någon som vet hur länge man kan förvara Osmos vatten och salt vatten i en tunna/dunk med lock innan det blir dåligt om det blir dåligt ? Tänkte nämligen blanda en större mängd saltvatten tilla att använda till vatten automatiska byten /Peter
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
undrar vad ni mer erfarna kan rekomendera. sugen på mer och mer koraller, coh vill att dom ska få den näring dom behöver. undrar vad ni kan rekomendera av dessa 2 ovannämnda. såg att båda 2 hjälper till at bryta ner nirtit nitrat och phosfat. nitrit och phosfat har jag inte så högt, men mitt nitrat ligger på 25 pga att jag använder kranvatten. tänkte då e det ju perfekt att både få hjälp med nerbrytning och korallnäring. såg dock att saliferts all in one var kh höjande. jag har redan 2 kalkstenar som hålelr kh högt. mätte kh idag och det ligger på 9,3 och det avar 1 månade sen jag gjorde vattenbyte. kan det göra at jag får alldelse för högt kh värde? är Ultra bak också kh…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ungefär som jag brukar inför vattenbyten så blandade jag igår kväll 20 liter vatten med salt för 50 l bytesvatten. När jag nu kom hem och skulle blanda i resterande "nygjorda" 30 liter så var det en vit beläggning på allt i tunnan jag blandar i. Pump, värmare, termometer och insidan av plasttunnan. Har vattnet på något sätt blivit mättat? Kommer den vita beläggningen lösa upp sig nu när jag slagit på mer vatten? Är blandningen förstörd? Tacksam för hjälp!
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Som vanligt bytte jag igår kol, det gör jag varje månad. Jag bytte även fosfatremover, det gör jag varannan vecka. Idag morse då jag kollade in i akvariet kunde jag inte äns se bakväggen! Alla fiskar lever och mår bra och mina koraller ser alla ut att må fint. Varfifrån kom grumligheten? Det jag gjorde annorlunda igår var att jag lade kolet i blöt 1-2 minuter i 80-90 gradigt vatten innan jag lade ner det i sumpen i en strumpa. Normalt har jag bara sköljt det i kallt vatten men på kolets påse stod att man kunde skölja i hett vatten 1-2 minuter så testade på det. Använde 250g. Det andra som är nytt är att fofatremovern bytt från FM Ultra Power-Phos till FM Ultra Power-…
-
- 8 svar
- 3,7k visningar
-
-
Om man inte rensar ut glasrorna så snart man upptäcker dem kan det leda till det som hänt mig. Hela karet och i stort sett alla stenar är helt täckta av anemonen. Funderar därför över vad man kan göra förutom att byta sten? Tyvärr har det inte lyckats med biologisk bekämpning. Harlequingyltan åt upp räkorna och filfisken gör inte heller sitt jobb. Har någon något tips tas det tacksamt emot.
-
- 21 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Vill ju gärna köra med osmos men känner att såhär i uppstarten med så mkt utgifter som allt annat innebär så kan man kanske satsa på osmos filter lite längre fram, vid nästa löning? Är det möjligt eller har skadan redan skett om man startar upp med vanligt vatten? Nån som på enkelt sätt kan förklara skillnaden mellan vanligt vatten och osmosvatten? Man tar bort allt från vattnet förutom just H2O?
-
- 18 svar
- 5,2k visningar
-
-
Tänkte att det vore trevligt och intressant att få kommentarer från mer erfarna saltisar, ang mina vattenvärden. Jag mäter 1 gång/mån. Nej oroa er inte... ska inte spamma mina värden varje månad, men för tillfället har jag lite hög nitrit kan jag tycka även om den är under alarmerande värden (+0,5?), samt att jag skulle behöva höja kH till 7-8 och öka Mg rejält närmare 1350 ppm. Vad tycker ni och vad har ni får råd att ge en relativ nybörjare som mig (endast 1 år erfarenhet)... Sumputrustning består av Deltec skummare (SC2060) och fosfatreaktor (FR509) med NP Reducing BioPellets, aktivt kol blandat med zeolith samt Seachem's Purigen. Använder inte osmos, utan kranvatten f…
-
Hejsan SG Tänkte fråga er om hur ni har satt upp era osmoser, frågan är till er som bor i lägenheter och inte har tillgång till lyxiga garage & förråd Måste få lite tips hur man kan sätta upp den i badrummet till exempel under handfatet, under badkaret. Alla tips är bra! måste få regeringen glad. För tillfället släpar jag fram osmosen då jag ska använda den vilket gör mig galen och tjejen glad... Snälla kom med bilder om hur ni har gjort:) mvh john
-
Jag ska flytta och har en stor rostfri balja som jag vill bunkra upp vatten för akvarie flytten. Vist funkar det ? Mvh Thomas
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Samhället där jag bor har fått problem med hög bakteriehalt i vattnet. Därför kommer klor tillsättas under en tid framöver Jag använder osmos. Min undran är då om det är riskfritt för mitt akvarium.
-
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan inte hitta någon i Europa som kan leverera alla dessa spårämnen enligt Reef factorys doseringshjälp. Jag behöver dessa sorter: Måste vara Aquaforest eftersom det är Ref Factorys ICP-test jag använde. Ha det i llager då!!! Flera veckor innan jag kan få det annars.. BOR BROM IODUM LITIUM STRONTIUM VANADIUM Ingen har alla sorterna utan måste beställa från minst 2 olika säljare Var kan jag få tag i detta??? Eu är helt ok!!
-
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Är i planeringsfasen av uppstart utav ett lika stort akvarium som jag redan har i bruk. I det som för tillfället körs har jag 2 rör utgående från min ytavrinning som sticker in under stenarna för att det skall bli cirkulation på botten och bakom all levande sten. Men i det nya hade jag tänkt mig att ta bort ytavrinningen vilket gör att rören inte kommer att finnas med. Detta gör att jag har fått vissa ångestkänslor som jag går och ältar. Till exempel funderar jag på om det kommeratt bildas "döda" fläckar som gör att alla mina koraller och fiskar dör på studs. Planen är nämligen att "packa" den levande stenen hårdare så att jag får lite mera simyta för fiskarna. Denna "pa…
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-