Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hejsan, jag undrar hur de olika skalorna ser ut för respektive märke? någon som har det som jag själv inte kunde fylla i? Tack på förhand Ammonium NH4 Red Sea: FaunaMarin: Salifert: <0.25 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 1.5 | 2mg/l Nitrite NO2: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 0.1 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 2.0 | 4.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Nitrate NO3: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 2.0 | 5.0 | 10.0 | 25.0 | 50.0 | 100.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Calcium Ca: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 0.0mg/l och uppåt med 0.10 för varje steg Magnesium Mg: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 30mg/l och uppåt med 30 för varje steg KH…
-
- 0 svar
- 557 visningar
-
-
Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin
-
- 2 svar
- 603 visningar
-
-
Hej! Har lyckats supa bort den röda "skeden" till mitt Po4-test (utg.datum 11-2015). Jag har även Saliferts NO2 och NO3-tester (utg.datum 06-2016). I bägge dessa är det en sked som det står 0.05ml på, är det samma till PO4? Att jag nämner utgångsdatumen beror på att jag läste i en tråd någonstans att dom gjort om testerna så skedarna kunde ha ändrat storlek i.o.m. det. Fast det är klart, kanske dumt att använda samma sked till olika tester även om det är samma storlek? Å andra sidan borde det ju inte spela någon roll om man sköljer ur dom noga mellan varje gång, är ju ändå inte direkt laboratorienoggrannhet vi pratar om.
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Enligt mitt senaste Triton-test är salthalten 34 PSU (vilket jag antar motsvarar 34 promille), men min Sybon refraktometer visar bara 30 promille vid upprepade avläsningar. Vad kan vara felet här? Refraktometer verkar vara byggd för salt vatten (ej havsvatten), vilket innebär att den skulle visa ca 3 promille för högt vid mätning av akvarievatten om den var kalibrerad med 0 promille referensvätska: "where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)." Istället har jag kalibrerat den med 35 promille referensvätska, och när jag då testmäter på min 0 promille refer…
-
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
är det typ samma grejen med en färdig blandning av ca och mg i dom fast från olika företag?
-
Innan jag hade ett litet break på några år så körde jag Zeovit-metoden. Nu sedan omstart så har det blivit en liten mix mellan Zeovit och Zeo Light då det ju är lite svårt att få tag i de blåa flaskorna. Det jag reflekterat över är skillnaderna i behandling av zeolithen i de båda metoderna. Dels hur stor mängd stenar man använder men framför allt hur ofta man skakar stenarna. Enligt Zeo Light, varannan dag medan KZ automat skakar stenarna varje timme om jag förstår rätt. Någon som har en idé om varför det är sådan skillnad? Nu med automat är det ju enkelt att skaka ofta, om det är en fördel.....
-
- 1 svar
- 3,9k visningar
-
-
Är det någon skillnad mellan färdig blandad balling och de man blandar själv? tillväxten i mitt kar har skjutit iväg nu och det går på 1kh och 5-10pmm ca om dagen så måste ordna balling nu så jag slipper göra så mycket vattenbyten:)
-
- 27 svar
- 3k visningar
-
-
Har under 8 dagar bytt 25 liter salt om dagen för jag tror jag har kaliumbrist alt spårämnesbrist med reed sea pro. Har inte hänt så jätte mycket. Sista 2 dagarna har jag använt Tropic Marine center reef pro och redan efter första 25 literna (5% av volymen) började det hända grejer! Knapparna sträcker på sig och öppnar upp sig, polyperna slår ut mer på stenkorallerna och min bubbletip är nästan självlysande! Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara sådan skillnad! Nån mer med liknande erfarenheter?
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Fullt med vatten överallt imorse eftersom hela osmosbehålllaren (70liter) har tömts i karet med översvämning som följd. Tur man har sumpen i källaren och golvbrunn. Flottören hade hängt upp sig och jag har ingen failsafe så jag får skylla mig själv. Salthalten är nu nere i 1.020 från tidigare 1.025. Planen är att låta resterande vatten avdunsta till rätt nivåer,lär ju ta några dagar, och sedan fylla på med salt efterhand. Hur snabbt kan jag höjja salthalten manuellt? Finns det några riktlinjer? Bör jag vara mer panikslagen? Snabbare åtgärder? Det finns allt möjligt i korallväg i karet och en mussla.
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är det för brun skit jag fått på vattenytan? Från att på morgonen haft knallklart vatten så såg jag när jag kom hem att jag hade en "smutsig" vattenyta. Drar jag med håven igenom så ser det ut som brun smörja som man få i håven. Är detta något som beror på att skummaren inte kör på full rulle eller vad? Andra vattenvärden är ok. Nitrit: 0 Nitrat: 5 /Henke
-
Har i helgen köpt mig ett nytt testkit för KH. En test i kväll ger beskedet att jag har 10,2, när jag använder mitt gamla kit så har jag 8,2. Senast jag köpte nytt nitrat test så sänkte jag min nitrat med ca 5 ppm, bara genom att köpa ett nytt kit. Jag använder enbart Salifert eftersom det är de som får mest beröm här på SG. Snacka om hobby grejor. Är det någon mer än jag som tror att vi mäter 'ihjäl' oss?
-
Hur mycket skall aktivt kol sköljas? Har sköljt det i 5-10 min nu men det släpper fortfarande lite ifrån sig, inte så det syns när jag sköljer men tillräckligt för att det ska färga av sig när jag lagt ner det i filtersockan.
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har läst runt lite å sett att vissa tvättar/sköljer av sitt aktiva kol innan det åker ner i karet, ska man göra det?. Hade tänkt att lägga kolet i en damstrumpa sen i ett innerfilter jag har i karet för att få bra genomströmmning genom kolet skulle detta kunna fungera med ett bra resultat ?. Mvh Daniel.
-
- 19 svar
- 9,2k visningar
-
-
-
Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas
-
- 2 svar
- 718 visningar
-
-
Jag tror att det är mkt vanligt att vi i våra akvariesystem med tunna och därmed biologiskt icke tillräckligt diversifierade system, lider brist på anaeroba(syrefattiga) zoner och därmed brist på denitrifikation, vilken jag tror i sin tur är helt nödvändig för att på sikt skapa en korrekt kvävebalans i organiskt belastade system. Därför blev jag inspirerad till skriva ihop en artikel om lite det jag tror mig känna till om denitrifikation, svavelvätebildning osv. Skrev den inatt då jag blev så inspirerad. Den utgör inga som helst anspråk på att vara komplett, och finner ni några felaktigheter så nämn dom:-) Bifogar som PDF Jonas denitrifikation.pdf
-
-
- 19 svar
- 3,2k visningar
-
-
Försöker sänka kostnaden något. och hittade detta. tror ni det skulle fungera bra. det verkar ju vara vanlig natriumbikarbonat? eller tänker jag fel: https://allt-fraktfritt.se/natriumbikarbonat-bikarbonat-1-8-kg.html?___store=allt_fraktfritt_se
-
Kan man skumma bort magnesium? Jag har fyllt på maxdos varje dag i en vecka nu utan att det höjs. Har en mc 500 i en 375 liters tank med väldigt låg belastning. Har för mig att det inte höjs om man har fel mg värde i förhållande till ca och kh. Men där ligger jag på ca 400 och kh 9 så det är väl ok. Man skummar ju tyvärr bort en del bra ämnen också och jag undrar om man kan skumma bort magnesium. Karin
-
Började med balling den 21/10. Dagen innan vi drog igång doserpumpen hade vi följande värden: kH 8,4 Ca 360 Mg 1350 Vi startade med 20ml/100L vilket ger 100ml/dygn per dunk i vårt kar med nästan exakt 500L totalt. Den 24e testade jag vattnet igen med följande resultat: kH 9,6 Ca 380 Mg 1380 Idag, 26e, testade jag åter värdena och fick följande: kH 10,4 Ca 360 Mg 1380 Att Ca och Mg diffar lite hit å dit kan ju vara mätfel, men det känns lite skumt att kH ökat hela 2 enheter sen starten. Blandningen skall ju vara ballancerad, så jag vill ju ogärna börja dosera olika från dunkarna. Jag vet ju inte om pumparna doserar exakt lika...eller om nått annat är skumt. Någon som varit…
-
- 4 svar
- 711 visningar
-
-
har kollat värdena i karet rätt ofta på slutet för att få till en bra dosering av bikarbonat för att höja kh som annars sjunkit rätt fort men nu dom sista dagarna har även MG rusat neråt rätt mycke :/ kollade igår då jag fått hem en refraktometer och märkte att salthalten inte va där den skulle men de ordnade avdunstningen åt mig till ikväll igår såg de iaf ut såhär me MG, CA och KH: MG: 1200 CA: 420 KH 10,5 och idag såg de ut såhär: MG: 1140 CA: 380 KH: 11 har inte doserat i nått alls utom lite vodka (3ml/dag) så hur kan KH höjas under ett dygn av sig själv, beror de på att salthalten blivit lite högre och att jag då inte fått helt rätt värden igår eller är de helt fel p…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! har några funderingar ang min värden. kh 16,2 ca 370 ph 7,8 kör med kalkreaktor och har inte tillsatt nån tripple buffert på ca 2 månader kh't bara ökar medans ph't sjunker jätte långsamt, jag mätte på mitt RO vatten och såg att det håller ett kh på 11 så jag antar att borde byta ut det. Det borde ju va RO vattenet som höjer kh't. man varför ligger ph't så lågt? Jag släpper vattnet från CA reaktorn ca 5 cm från ytan i sumpen där det är ordentlig cirkulation ca 2500 L/H i 40L Borde jag byta osmosen snabbt och hur höjer jag ph't utan att behöva byta 40% av vattent? Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Vet någon vad det kan vara som spökar om: Kh 5dKh Mg 1800ppm Salthalt 1.024 Dvs skitlåg Kh, extremt hög Mg, Jag provade mitt bytvatten också Kh 7.8dKh Mg 1440ppm Salthalt 1.025 Detta har jag bytt med varje gång, typ 10% i veckan. Detta testade jag igår I söndags precis efter förra vattenbytet hade jag dessa värden. Phosfat 0.03ppm Mg 1600ppm Calcium 520ppm Kh 5.6dKh No3 0ppm Salthalt 1.025 Ph 8.2 Det enda jag gör med mitt kar är att byta vatten.. så jag fattar inte varför kH sticker ned, och Mg skjuter i höjden.. Calcium och Mg har följt varandra rätt bra, det var därför jag inte testa Ca igår. Kh testet e saliferts med kalibreringsvätska, den kalibrerar in bra. Jag…
-
- 17 svar
- 2,6k visningar
-
-
Efter senaste vattenbytet igår (rengjorde även filterbehållare) så skummar vattnet väldigt mkt. En 1-2cm skumrand längs kanterna. Självklart har jag inte använt något medel när jag rengjort. Har ingen skummare utan kör enbart med hang-on filter. Händer det inbland att saltvatten skummar på detta sätt?
-
- 3 svar
- 970 visningar
-
-
Hej! Alltså jag blir skogstokig av mina skummar problem. Det som jag minst tänkte mig skulle ge mig huvudbry, har givit mig huvudvärk.. Jag har bestämt att sump inte är ett alternativ, så jag måste hitta någon intern lösning. Endast ett fåtal skummare har varit aktuella, slutligen 1 då jag prioriterar effektivitet. Då lujdvivån är riktigt enerverande, funderar jag på att köra skummarelöst nattetid. Vet inte om jag vågar bara? Så här hoppas jag få lite inflikningar av er..... Vilka negativa effekter kan således uppkomma, är det att rekommendera överhuvudtaget? Min tanke är isf att skummaren ska vara avstängd från 00:00-08:00. Lite bakrundsinfo om mitt mål. Det är i princi…
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Bra ämne, Lasse: skummar skummaren verkligen ut bakterier? Ditt huvudsakliga argument mot att skummaren skummar ut bakterier är väl att bakteriepopulationen fritt i vattenmassan inte är den största delen av total bakteriepopulation i akvariet. Om jag minns rätt brukar du säga att bakterierna behöver "stolar" - ytor - att sitta på, och tar ytan slut så har inte bakterierna någonstans att fortplanta sig. Jag håller inte med dig och argumenterar för att skummaren verkligen skummar ut bakterier/bakterierflock. Bakterier i vattnet Utan att ha haft tid att plöja igenom google i jakt på kvantiteter av vattenburna bakterier så är det så att det finns en oemotsäglig erfarenhetsmäs…
-
- 12 svar
- 2,9k visningar
-