Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …

2. Det har idag gått strax över en vecka sedan jag uppgraderade från 140L till 350L. Bör jag fortsätta med mitt vattenbyte en gång i veckan eller bör jag vänta lite längre innan jag gör första bytet? Har ett refugium installerat om det nu gör nån skillnad på vattenbytesfrekvensen?

• Gilla
    • 9 svar
    • 877 visningar
  3. Started by Peppz,

Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 877 visningar
  4. Started by Kimozabe,

Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim

• Gilla
    • 11 svar
    • 877 visningar
  5. Started by TgL9705,

Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?

• 2 svar
    • 877 visningar
  6. Started by Mejsel,

Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.

• 4 svar
    • 876 visningar
  7. Started by rickard598,

Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard

• 4 svar
    • 876 visningar
  8. Started by Kimozabe,

Kanske dum fråga men dör bakterierna om man råkar nolla nitrat? Mvh Kim

• Gilla
    • 4 svar
    • 875 visningar
  9. Started by runstenen,

Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring

• 1 svar
    • 875 visningar
  10. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 875 visningar
  11. Started by jonasroman,

Rykande färsk. /Jonas

• Tack
      • Gilla
    • 7 svar
    • 874 visningar
  12. Started by iceman01,

har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!

• 3 svar
    • 874 visningar
  13. Started by Floppo,

Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar

• 5 svar
    • 872 visningar
  14. Started by Keller,

Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…

• 3 svar
    • 872 visningar
  15. Started by rolnor,

Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.

• 7 svar
    • 871 visningar
  16. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 869 visningar
  17. Started by Klubbsson,

Vi ska snart flytta och därför har min sambo packat ned de flesta köksredskapen inklusive den lilla köksvågen. Är det någon som har koll på hur många liter salt man ska ha till 100 liter vatten? Litermåttet har hon lyckligtvis inte packat ned.

• 2 svar
    • 869 visningar
  18. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 868 visningar
  19. Started by Dimorb,

Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/

• Gilla
    • 5 svar
    • 868 visningar
  20. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 868 visningar
  21. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 867 visningar
  22. Started by Iceaxeon,

Tjena. Var och köpte en ny flaska Red Sea Reef Foundation B för någon vecka sedan. Problemet är nu att i denna flaska har det uppkommit en massa bruna partiklar? Är det någon som har sett detta innan? Vad kan det vara? Vill ju inte hälla i nåt som ser ut som rost. Utgångsdatumet är ju först om 2 år. Har aldrig sett detta innan och andvänder bara red sea grejjorna.... Mvh Johnny

• 3 svar
    • 867 visningar
  23. Started by Drake,

Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul. Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!! Min BTA kröp in i en streamer nylig…

• Tack
      • Gilla
    • 5 svar
    • 866 visningar
  24. Started by Thommy,

Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.

• 3 svar
    • 866 visningar
  25. Started by Quirkz,

Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag

• 6 svar
    • 865 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.