Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/
-
-
- 5 svar
- 899 visningar
-
-
Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...
-
- 2 svar
- 898 visningar
-
-
Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny
-
-
- 10 svar
- 898 visningar
- 1 följare
-
-
Kanske dum fråga men dör bakterierna om man råkar nolla nitrat? Mvh Kim
-
-
- 4 svar
- 897 visningar
-
-
Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea
-
- 2 svar
- 897 visningar
-
-
Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…
-
- 3 svar
- 897 visningar
-
-
Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.
-
- 4 svar
- 894 visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…
-
Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …
-
-
- 2 svar
- 894 visningar
-
-
Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 893 visningar
-
-
Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?
-
- 1 svar
- 891 visningar
-
-
Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dos…
-
-
- 5 svar
- 890 visningar
-
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 890 visningar
-
-
Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar
-
- 5 svar
- 888 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 888 visningar
-
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 888 visningar
-
-
Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring
-
- 1 svar
- 886 visningar
-
-
Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?
-
- 2 svar
- 886 visningar
-
-
Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
Håller på att försöka trimma in balling dosering i mitt nya kar. Det är första gången jag använder balling och mäter såhär ofta och får det inte riktigt att stämma. Försöker först dosera upp värdena manuellt till mina målvärden på: Ca 450 (just nu 370) Mg 1350 (just nu 1240) Kh 10 (just nu 5.7) Ca är det enda jag får att stämma med mina mätningar. Doserar jag 60 ml så ökar värdet med ca 20. Frågor 1. Har doserat 60 ml mg tre ggr nu. Det ger ingen mätbar förändring av mg värdet. Kan detta stämma? Har mätt flera ggr. 2. När jag mätte Kh första gången var värdet 7.7, två dagar senare var det 4.8 med samma test (salifert, mätte två gånger). Doserade då 60ml som borde höja ca…
-
- 5 svar
- 884 visningar
-