Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.
-
- 4 svar
- 976 visningar
-
-
Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 976 visningar
-
-
Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…
-
-
- 8 svar
- 976 visningar
-
-
Någon som testat red sea reef foundation A och C ? Vad tycker ni om dom produkterna
-
- 4 svar
- 974 visningar
-
-
Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?
-
- 0 svar
- 972 visningar
-
-
Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson
-
- 2 svar
- 971 visningar
-
-
Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?
-
- 4 svar
- 971 visningar
-
-
Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?
-
- 3 svar
- 970 visningar
-
-
Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A
-
- 3 svar
- 969 visningar
-
-
Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…
-
- 7 svar
- 969 visningar
-
-
Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?
-
- 3 svar
- 967 visningar
-
-
I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...
-
- 3 svar
- 967 visningar
-
-
Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?
-
- 1 svar
- 967 visningar
-
-
Kör ett innerfilter ( ej reaktor ) för fosfatmedia. Varvar med Gfo och Alu. Till frågan, och då när jag använder alu baserad PO remover / granulat. ( Skriv gärna ur ni tänker med GFO också iofs ) Vad är optimalt att ha i flödesväg för att binda så mkt fosfat som möjligt i granulatet ? Högt eller lågt ? Innerfiltret är reglerbart mellan 300 - 750 l/h https://www.jbl.de/en/products/detail/5960/jbl-cristalprofi-i100-greenline Drog ner en del på flödet idag, då jag tänker att det blir mer exponering på så sätt. Sen finns det 3 filterkorgar. I bottenkorgen kör jag bara filtermatta, i mellan och toppkorgen alu remover som innesluts med filtermatta. Gör det ngn skil…
-
- 5 svar
- 967 visningar
-
-
Blandade iordning 50L saltvatten nu idag för att byta vatten. Men gick nu förbi och såg att det var som ett vitt klett på ytan lite här och där. Salthalten är 1.025 och är precis det jag brukar ha. Men blev något konstigt nu. Detta gegg flyter bara på ytan. Tror ni det kan vara nå farligt så att jag ska blanda om eller ska jag bara ta bort det med håven?
-
- 5 svar
- 966 visningar
-
-
Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…
-
- 2 svar
- 966 visningar
-
-
Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…
-
- 2 svar
- 964 visningar
-
-
Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …
-
-
- 2 svar
- 964 visningar
-
-
hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe
-
- 5 svar
- 964 visningar
-
-
Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per
-
- 5 svar
- 963 visningar
-
-
Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.
-
- 5 svar
- 963 visningar
-
-
På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297
-
- 1 svar
- 962 visningar
-
-
Håller på att försöka trimma in balling dosering i mitt nya kar. Det är första gången jag använder balling och mäter såhär ofta och får det inte riktigt att stämma. Försöker först dosera upp värdena manuellt till mina målvärden på: Ca 450 (just nu 370) Mg 1350 (just nu 1240) Kh 10 (just nu 5.7) Ca är det enda jag får att stämma med mina mätningar. Doserar jag 60 ml så ökar värdet med ca 20. Frågor 1. Har doserat 60 ml mg tre ggr nu. Det ger ingen mätbar förändring av mg värdet. Kan detta stämma? Har mätt flera ggr. 2. När jag mätte Kh första gången var värdet 7.7, två dagar senare var det 4.8 med samma test (salifert, mätte två gånger). Doserade då 60ml som borde höja ca…
-
- 5 svar
- 961 visningar
-
-
Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…
-
- 3 svar
- 960 visningar
-