Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.
-
- 0 svar
- 853 visningar
-
-
Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?
-
- 5 svar
- 853 visningar
-
-
Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand
-
- 5 svar
- 852 visningar
-
-
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 852 visningar
-
-
Tjena. Var och köpte en ny flaska Red Sea Reef Foundation B för någon vecka sedan. Problemet är nu att i denna flaska har det uppkommit en massa bruna partiklar? Är det någon som har sett detta innan? Vad kan det vara? Vill ju inte hälla i nåt som ser ut som rost. Utgångsdatumet är ju först om 2 år. Har aldrig sett detta innan och andvänder bara red sea grejjorna.... Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Nån som använder Tropic marin All for reef? Har läst lite på nätet om den verkar ju smidigt speciellt när man inte har så mycket plats under bänken. Behöver ju bara en behållare och en dospump med ett huvud. Har ett red sea nano.
-
Har hela tiden mycket höga värden på mitt nitrat konstant över 64 aovsett vad jag gör, vattenbyten mm. har nu funderingar om nitratfilter. Är den som använt typ detta? Hur och var kan man hitta info om användning. Har visningskar på 1400L 0ch filtervatten på ca 250liter till..
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar
-
- 5 svar
- 849 visningar
-
-
Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 848 visningar
-
-
Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?
-
- 6 svar
- 847 visningar
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 846 visningar
-
-
Kanske dum fråga men dör bakterierna om man råkar nolla nitrat? Mvh Kim
-
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf
-
- 3 svar
- 844 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas
-
- 0 svar
- 841 visningar
-
-
Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…
-
-
- 2 svar
- 841 visningar
-
-
Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik
-
- 7 svar
- 841 visningar
-
-
Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag
-
- 6 svar
- 838 visningar
-
-
Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars
-
- 4 svar
- 837 visningar
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/
-
-
- 5 svar
- 836 visningar
-