Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 834 visningar
-
-
Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?
-
-
- 5 svar
- 833 visningar
-
-
Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas
-
- 0 svar
- 833 visningar
-
-
Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar
-
- 5 svar
- 832 visningar
-
-
Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.
-
- 3 svar
- 830 visningar
-
-
Mitt mål är att minska nitratnivåerna, som för närvarande är extremt höga på 50 ppm. Jag har använt NO3PO4-X i två veckor, men trots detta har inte nitratnivåerna sjunkit, även om fosfatnivåerna nu är noll. Min sump är fylld med chaetomorpha-alger, men dessa tycks inte effektivt minska nitraten. Hur kan jag effektivt sänka nitratnivåerna utan att störa fosfatbalansen alltför mycket?
-
-
- 9 svar
- 830 visningar
-
-
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…
-
- 3 svar
- 829 visningar
-
-
Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
-
Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars
-
- 4 svar
- 827 visningar
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 825 visningar
-
-
Har nu ett Kaclium värde på någonstans över 500 (ej mätbart med Salifer),ett KH på 12-13 samt ett vitaktigt vatten,inte mycket men så att det stör halogen belysningen samt färgerna i akvariet. Kommer denna utfällning att lösas upp och försvinna med tiden eller är en kalkutfällning något som måste filtreras bort i aktivt kol? Känns som det kristallklara vattnet är långt borta i dagsläget.
-
- 1 svar
- 822 visningar
-
-
Kanske dum fråga men dör bakterierna om man råkar nolla nitrat? Mvh Kim
-
-
- 4 svar
- 821 visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 821 visningar
-
-
Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand
-
- 5 svar
- 821 visningar
-
-
Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?
-
- 1 svar
- 820 visningar
-
-
Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?
-
- 6 svar
- 820 visningar
-
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 820 visningar
-
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 820 visningar
-
-
Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.
-
- 0 svar
- 819 visningar
-
-
Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander
-
- 1 svar
- 819 visningar
-
-
-
Hej, Vad rekommenderar ni för preparat? Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller. Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället: Tropic Marin. Bio Calcium Tropic Marin. Bio Magnesium Tropic Marin. Pro-Coral A-element Tropic Marin. Pro-Coral K+-element samt Rowaphos Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt. Vad kör ni andra? Skulle ni komplettera med något?
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
Någon som provat dessa grejer? http://www.aqualight.de/ Ligger under kategorin Water treatment. Finns mat för invertebrater sten och mjukkoraller bakterier m.m
-
- 0 svar
- 817 visningar
-