Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by uffe80,

hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe

• 5 svar
    • 946 visningar
  2. Started by Nizztos,

Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?

• 0 svar
    • 946 visningar
  3. Started by Kimozabe,

Kanske dum fråga men dör bakterierna om man råkar nolla nitrat? Mvh Kim

• Gilla
    • 4 svar
    • 945 visningar
  4. Started by Mejsel,

Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.

• 4 svar
    • 945 visningar
  5. Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…

• 7 svar
    • 945 visningar
  6. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

7. Started by saltatrox,

Har doserat Korallen-Zuucht manuelt i mitt kar. Men vill börja använda doserpump.(har ju ett par st liggande) Jag har provat använda nåra olika märken men KZ tycker jag har påverkat minna Ca,Mg,Kh värden minst. Skulle vilja veta vad ni använder. Har klurat på hur Fauna Marine Ballig flaskor skulle funka, men det är ju tre olika faskor. Kan man hälla alla tre flaskor i en behållare och sen dosera från den. Kul att få höra om jag är helt ute å cyklar. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 943 visningar
  8. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 942 visningar
  9. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 941 visningar
  10. Started by Klubbsson,

Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.

• 5 svar
    • 940 visningar
  11. Started by Tedb,

Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea

• 2 svar
    • 938 visningar
  12. Started by Keller,

Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…

• 3 svar
    • 938 visningar
  13. Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…

• Gilla
    • 2 svar
    • 938 visningar
  14. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 937 visningar
  15. Started by h0llowman,

hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter

• 1 svar
    • 937 visningar
  16. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 937 visningar
  17. Started by iceman01,

har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!

• 3 svar
    • 937 visningar
  18. Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...

• 2 svar
    • 936 visningar
  19. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 935 visningar
  20. Started by Marann13,

jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut

• 4 svar
    • 935 visningar
  21. Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …

22. Started by Ouscazz,

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…

• Gilla
    • 8 svar
    • 933 visningar
  23. Started by SaltisLinda123,

Någon som testat red sea reef foundation A och C ? Vad tycker ni om dom produkterna

24. Started by nike83,

Min tanke var att köra UltraBAK i min doserpump. Tanken var att blanda ut den med något 50% dock är UltraBAK riktigt kladdig och jag tror att det är risk för att vätskan kladdar ihop sig i slangen! En annan fördel med att blanda ut den är att doserpumpens "felmarginal" minskar vid större dosering! vad kan jag blanda ut med ? vill inte att det ska skikta sig heller!

• 5 svar
    • 932 visningar
  25. Started by Thommy,

Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.