Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Tobbz,

Hej, efter ett 2 månader med salt nu så har jag läst mycket och länge om diverse tekniker och medel. Dock återstår ett par frågetecken och många kommer nog att säga emot och en del kommer att tala för de olika sakerna. Så let´s go ! Ang Nitrat och Fosfat. Så som jag har förstått det skall man ligga på ett nitrat mellan 1-10 och optimalt är 5, och fosfaten är bra om den ligger runt 0,04. Mina värden är nu nitrat 5 och fosfat 0,05, just nu kör jag med nopox och doserar 3ml varje dag och har kört det i 2 veckor.. Problemet som jag har läst och även uppfattat själv är denna vita hinna som sätter sig på rutorna, anledningen till det är att jag överdoserar ? Hur kommer det sig …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Johan2x,

Jag vet inte om jag kommit på något bra eller dåligt. Tillverkning av osmos vatten borde man kunna göra lite miljövänligare genom att använda "slask vattnet" till något. Skulle det gå att tillverka en anslutning så "slasken" kommer in i systemet till huset. Tex till varmvatten eller som driksvatten. Då tillverkar man osmosvatten kontinuerligt utan att slösa på naturen. Fast det bara kostar 10:-/m3 så kanske det hade varit något. Hur mycket osmosvatten får man ut på 1m3 vatten (ca) /Johan

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by BAminoff,

Har varit på forumet läst och kommit fram till. Mitt kar är 150l varje kväll häller jag i bikarbonat för att hålla kh stabilt ligger på 8. Nu har Ca gått ner till 390 är väl dax att höja eller i alla fall så ska det väl inte gå ner så mycket mer. Har köpt rowakalk. Min tanke är att hälla 1.5 tsk rowakalk i dunken som jag förvara osmosvatten skaka vänta till morgonen och använda vattnet jag kommer att hälla på ca 3 liter som avdunstar på ett dygn dock akta mig för bottensatsen. Riskerar jag att höja pH för mycket håller sig vattnet 3-4 dagar som det tar innan det tar slut? Hålla koll på värdena Ca pH kh i första hand eller? Hjälp mig lite är ni snälla. MVH Birgitta

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by Johan E,

Hejsan, Jag tappade i lite aluminiumfolie när jag matade som sen försvann. Är det ett stort eller litet problem? Hälsningar Johan

• 4 svar
    • 658 visningar
  5. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.

• 2 svar
    • 904 visningar
  6. Started by redrobjem,

Ett osmosfilter utan silikatfilter tar det bort silikat i någon utsträckning? Anledningen att jag frågar är för jag har ett silikatfilter utan osmos som inte funkar det är lika mycket silikat innan som efter filtrering 1,2 mg/l. Och jag undrar nu om det måste vara kopplat till en osmos för att funka?

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Linnex,

Jag har fått dubbelleverans av en TDS-mätare. Det är en Xiaomi Digital TDS. Titanelektroder och vattentät. Jag skänker den ena till forumet. Är det någon som behöver mäta sitt RO eller kranvatten så bara skriva i tråden och skicka ett PM så postar jag den. Pinnen finns antingen hos mig eller hos sista som skrivit i tråden. När ni returnerar till mig eller skickar vidare så skriv i tråden "Retur till Linnex" eller "Vidare till XXXX" så vi vet var den är. *** Den sista som har skrivit eller nämnts har ansvar för var den befinner sig. *** Skillnad mellan RO och kranvatten skall vara minst …

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by Fiffe,

Min TDS mätare visar 000 efter osmosen, innan silikatfiltret, men 005-010 efter silikatfiltret. Det har inte alltid varit så. Kan mediat börja släppa skit efter det blivit mättat? Tycker det var inte längesen jag bytte media. Använder mig av denna: http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1199-aqualight-aqua-all-ex.html

9. God Skärtorsdag. Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni? Jag önskar er en god påsk!

10. Started by JMAONE,

Mätte mitt kranvatten igår vilket visade 180ppm och efter RO filtrering med ett år gamla sediment och kolfilter blev det 20 ppm. Hög tid att byta ut filtrerna med andra ord! Någon annan som har mätt sina in och ut värden?

• 8 svar
    • 4,7k visningar
  11. Started by bjomat,

Hej Jag har värde 125 på ingående från kranen och 2 efter osmos+silikatfilter. Dags att byta? Byta enbart silikatfilter till en början? Vad tycker ni? Kan tillägga att osmosen är ca 10 månader gammal och silikatfilter har suttit på plats i ca 9 månader. Med vänlig hälsning, Björn

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Fiffe,

TDS mätare verkar vara populära i staterna för att mäta kvalitén på osmosvattnet, men sällan man hör talas om det i Sverige. Är det något att ha? Jag har egen brunn och är lite orolig att min osmosanläggning kanske inte pallar med, så en indikator på när det är dags att byta filter hade kännts tryggt.

• 23 svar
    • 9,3k visningar
  13. Started by per.w,

Har köpt en tds mätare för att mäta saltnivån då jag vill kunna kontrollera refractometern med tds:en då jag ville utesluta att refractometern gått sönder. Problemet är att den mäter inte i ppm tex 1025 utan istället enligt 3 siffrig summa tex 290... Hur tolkar jag det eller var finns det en konverteringstabell. Har försökt läsa på litet på nätet men hittar inget bra om det... Tips tack...

• Gilla
    • 6 svar
    • 2,3k visningar
  14. Started by vahagn,

Hur har ni det med era kar? Har alla kylning eller har ni c:a 15 grader i rummet?! Jag har c:a 22 grader i vardagsrummet där karet står och det värme som en 250W MH, två T5 och pumpar alstrar får upp värmen till dryga 28. Jag har en datafläkt som blåser på vattenytan och två andra 12cm som fläktar under huvet, plus en som fläktar underskåpet där sumpen finns. Man ser inte riktigt fram emot sommren precis.... Har ni alla som hade temp under 27 nån sorts av kylaggregat?!?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by bjomat,

Temperatur och salinitet är ju två parametrar som är viktiga och oftast lättåtgärdade. Själv ligger jag på 25 grader och 1.024 relativ densitet (32psu) Jag tror att det är ganska vanliga siffror i Sverige men om man läser amerikanska forum så ligger de ofta betydligt högre i saliniteten - ca 35psu Jag frågade i en saltvattensbutik vad de hade för salinitet och de hade ungefär 1.022 men varierade lite. Skriv gärna i tråden vad Du har i din burk och kommentera gärna varför.

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Edlund,

Hejsan! Har lite för låg temperatur i mitt sps akvarium och undrar hur känsligt det är med höjning av temp. Behöver gå upp 3 grader för att uppnå önskad temperatur.

• 1 svar
    • 969 visningar
  17. Started by jonasroman,

Vi pratar väldigt mkt och ofta om alkalinitet, nitrat, fosfat, spårämnen mm....men mkt sällan om den allra vanligaste och faktiskt viktigaste fysikaliska parametrarna av dom alla, nämligen salthalten och temperaturen, där kanske temperaturen är den allra viktigaste. Vi vet att det finns ganska distinkta kritiska gränser när koraller dör, zooxantheller dör och kalkblidning upphör betträffande temperatur. Sådana tydliga gränser och samband har vi inte när det gäller allt annat "finlir" vi så gärna mäter och diskuterar. Hursomhelst...läser man i en del amerikans litteratur så rekommenderar man temperaturer på konstant 29 gr!, o densitet på minst 1.027. vad anser ni om det…

• 6 svar
    • 2,4k visningar
  18. Started by djzimon,

Hej! Jag köpte igår ett JBJ Nanocube på 106L..starta upp det igår också.Idag på eftermiddagen visade termometern att temperaturen var 27,7 grader..fick då lite panik & tog ut 5 liter vatten & la i 5 liter 10 gradigt vatten.nu är temperaturen 25,3.Hade på lampan 3 timmar.är det lampan som värmde vattnet så mycket eller vad tror ni? hur ska man hålla en jämn temperatur?ska man måste lägga i nån fläkt? Tacksam för svar... mvh en nybörjare...

• 7 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Mr.H,

Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?

• 2 svar
    • 908 visningar
  20. Started by Aqualung,

För några veckor sedan märkte jag att det är 27-28 grader i akvariet. Det har legat på 25 tidigare, även på sommaren. Korallerna bleknar och jag försöker med isklampar i sumpen och mer krusningar på vattnet. Doppvärmaren är urkopplad också. vad kan ha hänt? Vad kan man göra?

21. Started by mano,

Hur stor temperaturskillnad mellan dag och natt är för mycket? Är det önskvärt att inte ha någon skillnad alls?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  22. Skulle kalibrera om proberna till min profilux i dag men kalibreringsvätskan som jag har är i små små burkar och de håller inte temperaturen genom kalibreringsprocessen. Exempel: Min pH-probe visar 9,12 när den står i kalibreringsvätskan som skall ge 9,0 vid 25 grader. Jag mätte temperaturen på kalibreringsvätskan och den var 23 grader. Är det de graderna i skillnad som gör att proben visar annorlunda eller bör man räkna med att det är 0,12 i feldifferans på proben? Alltså är det så att när en vätska/kalibreringsvätska bli kallare så höjs pH'et i den vätskan? Har försökt höja temperaturen i kalibreringsvätskan till samma vär…

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,2k visningar
  23. Hej alla glada! Fick precis en uppenbarelse och tänkte dela med mig av den och se vad ni tycker / tror om den Jag bytte för några veckor sedan mitt akvarium mot ett större. Jag gick från ca 50Liter till ca 110Liter. I samband med mitt byte så slängde jag min gamla sand och satte i ny sand som jag hade kvar, jag tvättade den redigt innan! Här var jag lite slarvig och dålig som inte kontinuerligt mätte mina värden då de varit så stabil i mitt gamla och eftersom jag inte tillsatte ny sten eller nytt levande förutom några enstaka sniglar så tänkte jag what the heck. Jag skjöt upp mina vattenbyten också då jag i flytten praktiskt taget gjorde en ca…

• Tack
      • Gilla
    • 22 svar
    • 7,7k visningar
  24. Started by Dykaren,

Det här finns kanske redan inbäddat i någon annan tråd och så fall får ni gärna visa mig vägen dit... men jag har lite funderingar kring begreppet "överdosering" i samband med kolkälla. Väldigt väldigt förenklat så möjliggör kolkälla tillväxten av bakterier som binder fosfat och nitrat. Dessa bakterier kan sedan skummas bort och därmed får man ut näringen ur akvariet. Så långt inga problem... Begreppet "överdosering" verkar förekomma vid två olika fenomen: 1 - Förekomst av bakteriologisk film på rutor, pumpar och dylikt. 2 - Koralldöd vid nollade näringsvärden. Scenario 1 Intressant på många sätt. Vad är faran och vad är anledningen här? Bakteriefilmen tolkar jag som att …

• 19 svar
    • 6k visningar
  25. Hej vaknade idag och tittade till mitt akvarium. Röda slemalger. Mätte nitrat: ca 2 (red sea) fosfat: 0.36 (red sea) Ajaj, jag kör redan järnbaserad remover i min reaktor så gick till min lokala handlare i Tranås och införskaffade detta medel : Jag tänker i denna tråd uppdatera och skriva om mitt icke vetenskapliga test som startar idag. Min totala volym är 800l så jag hade i 5*8 = 40ml av medlet. Det skall man göra varje dag vid förhöjda värden. Det står på flaskan att det blir ingen mätbar sänkning de första dagarna, utan då urlakas inredning och sen kan det börja sänkas även i vattenvolymen. Men man skall se resultat på kraftigare skumning. Så här ser min skummare ut …

• 30 svar
    • 4,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.