Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Botan,

Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia

2. Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla

• Gilla
    • 5 svar
    • 824 visningar
  3. Någon som testat att ha filtermedia (fosfat remover/aktivt kol) i en te-sil? Typ en sån här

• 4 svar
    • 822 visningar
  4. Started by jonasroman,

Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …

• 0 svar
    • 821 visningar
  5. Started by oualid,

Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …

• 4 svar
    • 820 visningar
  6. Started by pegekin,

Ska vattnebehållarerunaktigt när man använder Fauna Marins Fosfat Remover? Har det i behållare med hål i botten och en slang uppifrån Från en pump (600l/t)

• 6 svar
    • 820 visningar
  7. Started by jacs,

Hej, MG har mina två akvarium på 54 och 80 liter varit nere på 900 men har justerats upp till 1340. Nu när jag kollade en vecka efter sista kontrollen som var bra så hade jag endast 1260 i 54L som har 2kg korallsten, 80L har fortfarande 1340 typ. Käkar denna döda korallstenen upp mitt MG eller är det den lilla stenen med skivanemonen? Har typ 6-8st i 54L och det finns 3st i 80L så MG borde ha ändrat sig i 80L då också? //Jonas

• 3 svar
    • 819 visningar
  8. Started by jizeta,

Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.

• 1 svar
    • 819 visningar
  9. Started by Blåbert,

Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen? Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen. Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där?

• 6 svar
    • 819 visningar
  10. Started by BAminoff,

Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA

• 2 svar
    • 819 visningar
  11. Started by oveb,

Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…

• 3 svar
    • 818 visningar
  12. Started by droopy,

Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.

13. Started by bjomat,

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn

14. Started by Dellan1980,

Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?

15. Started by jhjelm,

Hej, Ni som kör VÄS, får ni produktion av det som nästan kan beskrivas som ”snor”? Har inte fått det tidigare trots att jag kört VÄS ca 6 månader. Mina vattenvärden har inte ändrats nämnvärt den senaste tiden. MVH Jocke (vet inte om detta var rätt av mig att publicera denna fråga i Kemi)

• 3 svar
    • 815 visningar
  16. Started by soft_jonis,

Hur snabbt vågar man höja nitrat? Vill ligga på 5-10, är nu nollad och kommer tillsätta kaliumnitrat . /jonathan

• 1 svar
    • 815 visningar
  17. Started by Dykaren,

Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet! Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH åte…

• 2 svar
    • 814 visningar
  18. Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.

• Gilla
    • 3 svar
    • 813 visningar
  19. Started by ppihlstrom,

behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...

• 2 svar
    • 813 visningar
  20. Started by mamadubba,

Tänkte beställa en sån här för att automatisera påfyllningen av osmostunnan:http://www.ebay.com/itm/New-Brass-220V-AC-3-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/190841095157?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item2c6f0403f5 Borde väl inte vara några problem om jag kör den innan osmosfiltret? Eventuella släpp från den tar filtret hand om?

21. Started by pecka,

Hej! Jag ska flytta till Stockholm om en vecka, och givetvis vill jag ha med mitt akvarium som jag lagt ner mycket tid och pengar på. Här i Eksjö där jag bor nu har jag aldrig använt mig av osmosvatten och aldrig haft algproblem. Mitt problem är att jag inte orkar flytta en 130l vatten i flyttkärran, utan tänkt göra nytt i Stockholm. Hur är det med vattenkvalitén? Kan jag använda kranvattnet rakt av eller måste jag sitta där med min osmos och droppa?

• 0 svar
    • 811 visningar
  22. Started by Johan2x,

Kom hem igår efter 2dagars vistelse på annan ort. Sambon skulla fylla på vatten och tömda skummarkoppen som vanligt. Såg då att fläktarna inte fungerade och inget vatten hade avdunstat. Fixade fläktarna och inga problem såg vi igår. I morse var vattnet lite mjölkigt. Kan det vara min glasros av modell större som tydigen var död som framkallt detta? Vet ju att en anemon kan förgifta vattnet när den dör. Fiskarna och alla "djur" mår prima fast en knappkorall är inte utslagen nu på kvällen. Skall jag vänta och se hur det är imorgon eller var tycker ni? /Johan PS. Blandar vatten nu så jag ev. kan byta 7L imorgon. Ds

• 1 svar
    • 811 visningar
  23. Started by Blåbert,

Kan man säga nåt om hur mycket av FM balling trace man bör pytsa i per dag om man inte kör med deras övriga ballingsalter? Typ hur mycket koncentrat per dag och 100 l eller så?

• 5 svar
    • 811 visningar
  24. Started by metcrue,

Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?

• 3 svar
    • 809 visningar
  25. Started by jonasroman,

Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…

• 2 svar
    • 809 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.