Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …
-
- 0 svar
- 804 visningar
-
-
Ska vattnebehållarerunaktigt när man använder Fauna Marins Fosfat Remover? Har det i behållare med hål i botten och en slang uppifrån Från en pump (600l/t)
-
- 6 svar
- 804 visningar
-
-
behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.
-
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
Hej! Jag ska flytta till Stockholm om en vecka, och givetvis vill jag ha med mitt akvarium som jag lagt ner mycket tid och pengar på. Här i Eksjö där jag bor nu har jag aldrig använt mig av osmosvatten och aldrig haft algproblem. Mitt problem är att jag inte orkar flytta en 130l vatten i flyttkärran, utan tänkt göra nytt i Stockholm. Hur är det med vattenkvalitén? Kan jag använda kranvattnet rakt av eller måste jag sitta där med min osmos och droppa?
-
- 0 svar
- 803 visningar
-
-
Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn
-
Kom hem igår efter 2dagars vistelse på annan ort. Sambon skulla fylla på vatten och tömda skummarkoppen som vanligt. Såg då att fläktarna inte fungerade och inget vatten hade avdunstat. Fixade fläktarna och inga problem såg vi igår. I morse var vattnet lite mjölkigt. Kan det vara min glasros av modell större som tydigen var död som framkallt detta? Vet ju att en anemon kan förgifta vattnet när den dör. Fiskarna och alla "djur" mår prima fast en knappkorall är inte utslagen nu på kvällen. Skall jag vänta och se hur det är imorgon eller var tycker ni? /Johan PS. Blandar vatten nu så jag ev. kan byta 7L imorgon. Ds
-
- 1 svar
- 802 visningar
-
-
Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!
-
- 0 svar
- 802 visningar
-
-
Kör ett innerfilter ( ej reaktor ) för fosfatmedia. Varvar med Gfo och Alu. Till frågan, och då när jag använder alu baserad PO remover / granulat. ( Skriv gärna ur ni tänker med GFO också iofs ) Vad är optimalt att ha i flödesväg för att binda så mkt fosfat som möjligt i granulatet ? Högt eller lågt ? Innerfiltret är reglerbart mellan 300 - 750 l/h https://www.jbl.de/en/products/detail/5960/jbl-cristalprofi-i100-greenline Drog ner en del på flödet idag, då jag tänker att det blir mer exponering på så sätt. Sen finns det 3 filterkorgar. I bottenkorgen kör jag bara filtermatta, i mellan och toppkorgen alu remover som innesluts med filtermatta. Gör det ngn skil…
-
- 5 svar
- 801 visningar
-
-
Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?
-
- 3 svar
- 800 visningar
-
-
Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…
-
- 3 svar
- 800 visningar
-
-
Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per
-
- 5 svar
- 799 visningar
-
-
Tänkte beställa en sån här för att automatisera påfyllningen av osmostunnan:http://www.ebay.com/itm/New-Brass-220V-AC-3-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/190841095157?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item2c6f0403f5 Borde väl inte vara några problem om jag kör den innan osmosfiltret? Eventuella släpp från den tar filtret hand om?
-
- 1 svar
- 799 visningar
-
-
Har höga värden av Barium och Aluminium. Använder järnbaserad remover - har alltid gjort. Varifrån kommer normalt dessa ämnena när de är förhöjda? Saltet? Någon som vet?
-
- 7 svar
- 799 visningar
-
-
Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?
-
- 3 svar
- 797 visningar
-
-
Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen. Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då? Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet? Tack!
-
- 4 svar
- 796 visningar
-
-
Kan man säga nåt om hur mycket av FM balling trace man bör pytsa i per dag om man inte kör med deras övriga ballingsalter? Typ hur mycket koncentrat per dag och 100 l eller så?
-
- 5 svar
- 796 visningar
-
-
Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen? Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen. Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där?
-
- 6 svar
- 796 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet! Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH åte…
-
- 2 svar
- 795 visningar
-
-
Jag har äntligen fått ner mina näringsvärden och börjat med balling, 10% vattenbyten varannan vecka. Eftersom jag trimmar in ballingen mäter jag ofta, men jag tycker att värdena sjunker väldigt fort, trots att jag tillsätter mer och mer för varje vecka. 440 liter med sump, karet har inte särskilt många sps:er, men rätt många små fraggar. Ett par stora lpser också. Hur mycket tillsätter ni per dygn ungefär? Vilken koncentration på lösningen använder ni (så jag kan jämföra halten salt)
-
- 1 svar
- 795 visningar
-
-
Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …
-
- 4 svar
- 794 visningar
-
-
Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante
-
- 1 svar
- 793 visningar
-
-
Organisk kolkälla: Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen: 1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av …
-
- 0 svar
- 793 visningar
-
-
jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut
-
- 4 svar
- 792 visningar
-
-
Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin
-
-
- 3 svar
- 791 visningar
- 1 följare
-