Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Jag har rensat lite på akvariehyllorna och hittade 3 burkar med calciumhydroxid men har glömt lite hur det skulle blandas och användas ! Har för mig att det ska vara 1-2 teskedar i min 5 liters dunk med osmos skaka den en stund låta det stå ett dygn med korken på och sen pumpa i det som påfyllning i karet stämmer detta eller rätta mig snälla !!
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F
-
Någon som provat dessa grejer? http://www.aqualight.de/ Ligger under kategorin Water treatment. Finns mat för invertebrater sten och mjukkoraller bakterier m.m
-
- 0 svar
- 868 visningar
-
-
Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).
-
Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia
-
Någon som testat att ha filtermedia (fosfat remover/aktivt kol) i en te-sil? Typ en sån här
-
- 4 svar
- 866 visningar
-
-
Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?
-
- 1 svar
- 866 visningar
-
-
Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.
-
- 1 svar
- 865 visningar
-
-
Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?
-
- 2 svar
- 864 visningar
-
-
-
Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.
-
- 0 svar
- 864 visningar
-
-
Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…
-
- 3 svar
- 862 visningar
-
-
En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH.. Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en ATI carbon ex air. Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic. Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk. Tacksam för lite kloka åsikter.
-
Hej, MG har mina två akvarium på 54 och 80 liter varit nere på 900 men har justerats upp till 1340. Nu när jag kollade en vecka efter sista kontrollen som var bra så hade jag endast 1260 i 54L som har 2kg korallsten, 80L har fortfarande 1340 typ. Käkar denna döda korallstenen upp mitt MG eller är det den lilla stenen med skivanemonen? Har typ 6-8st i 54L och det finns 3st i 80L så MG borde ha ändrat sig i 80L då också? //Jonas
-
- 3 svar
- 860 visningar
-
-
-
Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling. Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika. Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu s…
-
-
- 7 svar
- 860 visningar
-
-
Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard
-
- 2 svar
- 859 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Kör nu med red sea coral pro-salt löst i osmos och tycker det är svårlöst, blir massaa vitt kvar i spannen och pumpen. Så funderar på att byta. Går det att använda ett annat märke nu eller bör allt vatten bytas i akvariumet? Tänkte bara att börja använda det andra märket vid delvattenbyten? Vilket salt är bäst? Tropic marin pro reef har jag funderat på?
-
- 4 svar
- 859 visningar
-
-
Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker?
-
- 7 svar
- 858 visningar
-
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 857 visningar
-
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…