Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

• 1 svar
    • 759 visningar
  2. Started by wrang,

någon som kör med dessa tillsattser? Tropic Marin Pro-Coral A- Elements In the natural marine environment, essential trace elements exist in both anionic (negative) and cationic (positive) forms. With two complimentary solutions, PRO-CORAL K+ ELEMENTS and PRO-CORAL A- ELEMENTS supply the aquarium with all of the essential trace elements. The two solution approach guarantees optimum availability of the compounds and avoids unwanted reactions of the elements with each other. Essential anionic trace element supplement for marine aquariums Trace Elements are natural minerals, which have essential functions in many of the biological processes of living organisms. A severe …

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  3. Jag har haft lite problem med mitt kar på sista tiden gällande mina kära koraller. Så idag mätte jag mitt salts (Tropic marin PRO-reef salt) värden. KH 3,8dkh. CA 305. MG 1060. Va fan inte konstigt att mina koraller mått lite dåligt. Ringde han jag köpte saltet av här i Göteborg och han ville inte ta till baka saltet utan menade att det är vanligt att Tropic marin PRO-reef salt är dåligt. Är det någon annan som haft samma probmlem och tycker ni att det är OK att ett företag säljer er salt med så dåliga världen? MVH Johannes

4. Started by Christer T,

På Tropic Marin Triple Buffer står "To avoid possible precipitation do not use buffers and calcium supplements". Innebär det att det är olämpligt att använda Triple Buffern i kombination med Kalciumreaktorn? Är det någon som gör det? Effekter? http://www.tropicmarin.com/web/english/produkte/triplbuf.htm

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Norberg,

Jag håller på att justera in min kalkreaktor och skulle behöva justera Kh lite! Jag har dock lyckats förlägga allt info från min liquid refill kartong (klantigt)! Nån som har koll på vilken av A,B eller C som man höjer Kh med?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Casio,

Efter byte av salt till Tropic Marine Pro-Reef Sea Salt blir jag fundersam på mängden salt vid blandning se nedan bild. På tyska i innehållsförteckningen ska 37-40 gram salt i 1L vatten ge 1.022-1.024 i salinitet och på engelska ska 37-40 gram salt i 1L vatten ge 1.025-1.027 i salinitet. Är det någon som använder saltet som kanske kan ge en förklaring?

7. Started by Robert Lennqvist,

Hej! Nån som använder TM trippelbuffer? När jag öppnade min nya burk så var pulvret väldigt klumpigt. Enda sättet att få ut måttskopan var att hälla ut (eller rättare sagt lyfta ur den cylindriska klump som allt bestod av) och mosa sönder det. Jag har fattat det som att man kan tillsätta det direkt i akvarievattnet, är det korrekt? Jag pytsade i lite i sumpen men det löste sig inte på bra många timmar, utan det flöt omkring i burken som vita partiklar. Kändes inte helt 100. Testade även att lösa upp lite pulver i RO vatten men det gick i princip inte att lösa allt. Trodde att konsistensen skulle vara som bikarbonat... Ska det vara så här, eller kan den ha dragit åt sig …

8. Started by adddo,

Nån som använder denna produkt? Fungerar det bra? Hur mycket och hur ofta har ni i det i era kar?

• 18 svar
    • 2,8k visningar
  9. Started by hippo,

jag vet att det va många här på sg som använde TropicMarin BioCalsium för ett par år sedan. tänkte kolla om det är någon som fortfarande använder sig av det och hur ni tycker det har funkat under en längre tid.

• 30 svar
    • 4k visningar
  10. Started by wrang,

Hejsan köpte mig lite gotta till akvariet och korallerna (TropicMarin Pro Coral Mineral) men jag kan säga att jag inte är nöjd 1. När jag öppnade burken så var allt pulver som en cementklump fick hacka loss den sked som var med 2. Akvariet blev grumligt trotts att man bara tog i en sked 3. När jag la i denna sked med pulver så flyter det. Såg det nu 1dag senare att det fortfarande flyter en klump i "sumpen" och det ser fortfarande grumligt ut Någon annan som upplevt detta. Har man fått ett dåligt exemplar eller är det så här Testade detta nu istället för de flytande men ush inge mer

11. Started by JonasW,

Tänkte köra varannan vecka med detta salt och Red Sea coral pro. Red Sea är ju duktiga och skriver ut hur man blandar deras salt, men TM gör det varken på hinken eller hemsidan där jag kikade lite snabbt. Enligt en kalkylator på nätet så skulle det vara 2g mer per liter vatten med TM än med RS så jag tog just under 800g på drygt 20 liter vatten. Men det gav mig 1.028 i salinitet..... 760g på samma mängd vatten med RS Coral Pro brukar ge mig 1.026. Hur blandar ni TM Pro Reef? Finns denna info någonstans att läsa?

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Iceaxeon,

Hej<br> Stunden har kommit då man sitter undrar och får klart för sig att man fattar ingenting längre. har ju mitt rsm 130 med led bättre pumpar Eheim tunze stream 6015 och tunze skummare 9002 som skummar det som skummas ska mediabox (tom nu) 20 kg sten med kalkalger och fin sand och allt som man egentligen skulle kunna vara hur nöjd som helst med. Även en sprillans ny osmos med silikatfilter. Problemet som jag har är att jag har nu i många månaders tid alltid haft gegg i karet. Vad det är vet jag inte. Ser ut som cyano men kanske ändå inte. Tar bort det som kommer men hinner inte alltid med och har tryckt i redslime remover. Visst det försvinner men kommer tillbaka…

• 15 svar
    • 3,8k visningar
  13. Started by Mudar,

Hej på er! Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ngn lösning på mitt fosfat värde som ligger för högt hela tiden (0,30-0,40 ppm) och då har jag ingen kontroll på det. Jag har ett nano kar Redsea max 130L som varit igång i drygt 1,5 år nu. Nu har jag 5 fiskar kvar efter att några avlidit pga svält eftersom jag snålat ganska mycket mad maten för att kunna kontrollera det, men jag lyckades inte. Har lite blandat av koraller typ Lps, mujkisar och lite enkla Sps;er som inte mår bra. Jag använde Nopox i ett tag och hade bra resultat med den då, men jag slutade använda den efter att jag fick rekommendation från ATI analysis att sluta använda Nopox då jag hade högt Mo…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Arcticreef,

Sitter här och tittar på RO åbäkets ynkliga droppande. Känner att livet är alltför kort att tillbringa med att vänta på att det skall klämma ur sig sin 90 liter per dygn. Då slog det mig, vad är det egentligen man villplocka bort med det. Nitrat, kisel, fosfat, järn, klor? Tja, nitrat finns det inte mycket av i svensk stadsvatten. Kloret vädras ju ut rätt snabbt. Varför inte fylla på top-off behållaren med vanligt kranvatten och knö ned strumpor med forsfat/kisel absorberande material och aktivt kol? Borde inte vara någon större skillnad.

15. Started by jonasroman,

En till

• 1 svar
    • 426 visningar
  16. Started by jonasroman,

Äntligen (hoppas jag) får ni här en tutorials jag precis gjort. Kemin bakom hur man mäter Ca och Mg /Jonas Roman

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  17. En liten enkel tutorials om Ca o Mg titrering, i största enkelhet. Kommer mer (om mätning) /Jonas Roman

• 0 svar
    • 264 visningar
  18. Started by jonasroman,

Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.

• Gilla
    • 1 svar
    • 540 visningar
  19. Started by jonasroman,

En till, tutorials om ICP-OES/MS, i största enkelhet. /Jonas

• 0 svar
    • 428 visningar
  20. Started by jonasroman,

PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)

• 2 svar
    • 555 visningar
  21. Started by mikaelhede,

Hej undrar vad testvärden ska ligga på tex fosfat,nitrat ,amoniak mm + jag har fått en grön "alg" hinna på ytan,vad ska man göra åt det?? /Daniel

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by Purre,

Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

23. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

• 0 svar
    • 873 visningar
  24. Started by danne031,

CA och Mg är i underkant, lär öka tillsammans med andra makroelement i samband med att jag pytsar upp saliniteten från 33 till 35ppt. Kalium ska buffras 120ml och sedan fortsättningsvis 30ml/vecka. Funderar på att börja dosera lite fosfat, känns lite olustigt att dosera på måfå när jag inte har checker. Alu har jag inte den blekaste om vart det kommer ifrån, mätfel? Ofarligt värde? Vad hade ni fokuserat på härnäst? https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/55148/

• Gilla
    • 16 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by malm,

undrar vad ni mer erfarna kan rekomendera. sugen på mer och mer koraller, coh vill att dom ska få den näring dom behöver. undrar vad ni kan rekomendera av dessa 2 ovannämnda. såg att båda 2 hjälper till at bryta ner nirtit nitrat och phosfat. nitrit och phosfat har jag inte så högt, men mitt nitrat ligger på 25 pga att jag använder kranvatten. tänkte då e det ju perfekt att både få hjälp med nerbrytning och korallnäring. såg dock att saliferts all in one var kh höjande. jag har redan 2 kalkstenar som hålelr kh högt. mätte kh idag och det ligger på 9,3 och det avar 1 månade sen jag gjorde vattenbyte. kan det göra at jag får alldelse för högt kh värde? är Ultra bak också kh…

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.