Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Belunn,

Är det någon som blandat egen "Joes juice" mot glasrosor? På amerikanska sidor verkar det ganska vanligt men de har ju alltid sina ingredienser som inte finns här. Se utklippt exempel på recept nedan. Tänker att det väl borde väl finnas någon svensk motsvarighet till "Mrs. wages pickling lime" på kryddhyllorna eller?

2. Undrar lite kring fosfatvärde i akvariet. På testerna från salifert så finns det markerat vid vilka nivåer det börjar bli kritiskt för korallerna och när tillväxten hämmas. Men ingenstans kan man läsa om när det börjar bli farligt för fiskarna. Är det för att fosfaten måste vara på en så hög nivå att det är omöjligt att få upp det utan att fiskarna dör av andra orsaker innan eller är fosfat inte skadligt alls för fiskar? Kan ju tänka mig att höga halter av fosfat inte är så nyttigt för fiskar men hur mycket är högt för en fisk? Pratar då inte om tjocknackade damseller utan vanliga saltisar så som zebrazoma kirurger, dvärgkejsare eller mindre fiskar t.ex. E. Midas och P. H…

3. Started by Dimorb,

Håller på med lite olika experiment hemma och undrar om det är någon annan som har räknat på något av följande: mg/l till akvariet i veckan, per dag eller dosering? Sedan undrar jag också om kH varierar med dyngsrytmen precis som kH? Kan styrkan variera beroende på när man mäter? mvh Andre

4. Hur märks det att man behöver en kraftigare skummare ? hög nitrit eller nitrat ? eller hur

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  5. Tjenare! Jag undrar om det finns något negativt av användning av vodka i akvariumet. Funderar på att börja dossera vodka för att få ner nitraten. MVH Jocke

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Klubbsson,

Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.

• 5 svar
    • 856 visningar
  7. Started by hansson_1985,

hallå! jag har ett kar på 350 liter vatten i med sump och ja får buffra KH varje dag om ja ska hålla det över 7. är det normalt? ja får tillsätta 10 ml av det varje dag. om det är normal finns det nått smidigare sätt att buffra med så man slipper springa och buffra varje dag om man vill åka på semester? jag buffrar med Salifert KH + pH buffer.

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by nike83,

Jag har 0,10 i fosfat i mitt vatten och kör nu med alu-remover... jag kollar på ett PRISVÄRT alternativ till mitt salifert, som är helt värdelöst (om jag inte gör helt fel med det)... Deltec http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=210 kostar ungefär 6kr/test Elos http://www.pwss.nu/product.php?productid=7217&cat=1105&page=1 2kr/test (antaget att det var 100 test i en förpackning) någon som har erfarenhet av Elos PO4 test? fler alternativ? andra förslag är varmt välkomna!

• 24 svar
    • 3,1k visningar
  9. Started by Wigge,

Ska man köra med aktivtkol alltid eller i omgångar? och finns det att köpa i en vanlig djur affär? finns det olika för söt och saltvatten? sry för 1000 frågor=) /WIgge

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  10. Hej, Undrar om man kan använda Kranvatten när jag ska göra vatten byten i mitt akvarium? Har ett Red Sea 250 Liter, Har ett RO filter men det kommer så lite osmosis vatten ur den att det bara räcker till att fylla på för avdunstat vatten. Har inte tillräckligt med vatten för att göra vatten byten. Har fått 250 liter destillerat vatten från ett sjukhus men det kommer inte på en månad. Bor i Ystad och vårt vatten är det så kallade Nedraby vattnet. Hög kalkhalt 15-18 Dh) men annars perfekt sägs det. Kan jag använda detta vatten? Hjälper det att fylla upp dunkar och låta stå? för eventuell bottensats och annat ska lösa sig. Kom gärna med kommentarer. /Stefan

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Wigge,

Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge

• 0 svar
    • 667 visningar
  12. Started by elvir,

hallå, Vaknade upp dan efter nyår och vattnet i karet är grumligt, jag förstår ej varför, jag märke något igår natt men jag tänkte det är säkert mina ögon som spelar ett spratt på mig. Jag har haft karet igång ca 1månad och 1 vecka, har 2 blåbenade eremiter och 2 turbo snäckor där i. För 4 dagar sen köpte jag 2 koraller en Galaxea och en Sol Korall. Alla mina värden stämmer, men jag har även vid första vattenbytet satt i tillskott av flytande magnesium kan vattnet ha reagerat på detta? jag tar en bild lite senare och visar hur det ser ut och jag ska göra nya vatten tester. Jag har en skummare 2 pumpar och ultra phos i en behållare där bak i sumpen. hjälp mig snälla

• 24 svar
    • 2,9k visningar
  13. Hej alla, Jag har på senare tid fått mer och mer problem med mina koraller. Akvarier är en Blenny 80L Jag har: En Eyphyllia Galbrens 5 huvud stor En Galaxea har vuxit på till ca dubbel storlek 4 sorters zoanthus En tubastrea (Sol Korall) En Ricordea Florida Ny köpt ca 4 dar sedan En Röd Grön BTA En fragg av acropora grön Så ser det ut: Värden: Testerna har jag gjort på Triton Akvarium och jämfört med mina egna. Osmos vatten används. Salthalt 1.0235 = gjorde ett 12% vattenbyte 2 dagar sen men salinitet 1.026. Nu mäter jag 1.0245. ska bumpa upp det mer till 1.026 No2-0.25mg/l = Tillsätter bakterie kultur "Nite Out" (börjat med detta nyligen) No3-2mg/l = Bytt ut filter i …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Sador20,

Någon som provar micro bubbel skrubber? Tänkte höra om någon haft någo posetiva effekter, och i så fall hur ni gått till väga!! Hoppas all har en kanon sommar.

• 0 svar
    • 351 visningar
  15. Started by webdiddy,

Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?

• Gilla
    • 4 svar
    • 795 visningar
  16. Har tidigare skrivit inlägg om problem jag har haft med att mäta korrekt salthalt. Har använt mig av refraktometrar som av olika grunder har mätt fel, gett missvisande värder osv och på det sättet har jag haft och fått väldigt olika resultat. Har för en tid tillbaka lagt bort refraktometrarna och har enbart baserat mig på mätningarna via ICP. De har 7 av 8 tillfällen legat väldigt fint innanför mitt önskade värde - 34 till 36 PSU - och det har jag varit förnöjd med. Sista ICP testet däremot visar en höjning från föregående test - 35,51 PSU - till det nya - 37,17 PSU... Första frågan: Hur stor kris är detta saltvärdet om det är sant? …

• Gilla
    • 46 svar
    • 4,3k visningar
  17. Started by MattiasN,

Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?

• Gilla
    • 2 svar
    • 764 visningar
  18. Started by vahagn,

Hur har ni det med era kar? Har alla kylning eller har ni c:a 15 grader i rummet?! Jag har c:a 22 grader i vardagsrummet där karet står och det värme som en 250W MH, två T5 och pumpar alstrar får upp värmen till dryga 28. Jag har en datafläkt som blåser på vattenytan och två andra 12cm som fläktar under huvet, plus en som fläktar underskåpet där sumpen finns. Man ser inte riktigt fram emot sommren precis.... Har ni alla som hade temp under 27 nån sorts av kylaggregat?!?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by GreyGoldfishes,

Nu har de blivit dags att flytta till hus. Därför har vi köpt in 2 stycken 25 liters dunkar att fylla upp vattnet i. De har varit använda till destillerat vatten hos tandläkaren. Det är nu frågan kommer, tror ni det är okej att använda de här dunkarna? Och om det nu skulle gå bra, men det ändå händer något med vattnet efter flytt, är det då vattenbyten som gäller? MVH Malin

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by wizz,

Som jag läst lite om det så har jag lite funderingar och själv har jag lagt det i en strumpa och den hänger i ytavrinningen men kanske inte optimalt ? jag har dåligt med plats i själva sumpen och hittar ingen optimal plats där så frågan är om det ger något eller om jag skall flytta.. köpte på lösvikt av Göran och la i runt 2dl i strumpan.. karet är på 250liter och 60 liter sump.. är det förmycket ?? eller lagom ??

21. Started by mano,

Har nyligen börjat med kalkvatten, dels för att slippa tillsätta buffer varje dag (eller ännu oftare) och dels för att få stabilare värden på kalcium och KH. Har gjort en Tunze DIY lösning, i dagligt tal en PET-flaska. Jag använder inte osmos utan vanligt kranvatten och tillsatsen sker droppvis, ca 1-2 droppar per sekund. Då till frågorna; Varför lyckas inte kalkvattnet hålla uppe KH? Kan kranvattnet påverka tillsatsen av karbonater negativt? Började med kalkvatten 16.01 och har inte tillsatt något KH eller kalcium höjande sedan dess.

• 7 svar
    • 2k visningar
  22. Started by ballsam,

kör med balling i karet via en 3 kanalers grotec. tror ni man skulle kunna hutta i vodka i lämplig mängd i en av dunkarna? doserar sedan ett bra tag 4 ml om dagen. spelar det i så fall ngn roll i vilken dunk man häller i spriten? glad påsk på er /Samuel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by PatriksS,

Satt och läste igenom hela Claes_A:s akvarietråd och fastnade för diskussionen mellan Claes och Lasse om fosfaten i levande sten (LS) enligt nedan:

24. Started by Nemisis,

Hej! Ni som använder detta, hur doserar ni pulvret? Själv rörde jag ut pulvret i vatten innan jag la det i karet. Resultatet av detta blev en vit vägg som spreds runt i karet. Står på burken att man ska försöka undvika detta, gick ju bra.... Blev nu orolig att korallerna ska ta skada av detta. Ser inte så ut just för tillfället men de var ju bara 30 min sen jag hällde i det. tacksam för svar F

25. Started by twe141,

Hej jag har justerat in mina värden efter ett par missöden med akvarievakten under min semester ca var för högt? Jag gjorde det genom 200 l vattenburen i mitt 600l system under 3 dagar ligger nu på 490 i ca och 9i kh. Salthalten var även lite hög har sänkt den med var en av delförklaringen till det höga ca värdet på över 500 innan fick tag i en reaktometer väldigt glad över min nyinvestering.Resultat är att korallerna är gladare men mina kalkalger börjat blekna, var väldigt stolt över mina kalkalger innan varenda sten är rosa och har inte en enda tråkig alg. Funderar om magnesium har sjunkit, men jag kan inte hitta ett enda test i Shanghai. Åker hem en sväng i oktober, t…

• 0 svar
    • 509 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.