Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 207

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   0 Användare, 0 Anonym, 603 Gäster (se hela listan)

• Det är för närvarande inga användare online
  • Forumstatistik

52,1k
    Antal ämnen
    657,8k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 037
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Kenneth W
    Senaste användare
    Kenneth W
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Remiss finns nu ute för L80, som avser hållning av sällskapsdjur.    Vi påverkas av förslaget. Alla djurgrupper kommer bli ganska hårt påverkade av de nya riktvärdena för storlekar på s.k. förvaringsutrymmen (akvariet i vårt fall). Så den största förändringen för oss blir om det går igenom:   9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav: 1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter. 2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 . 3. Vattnets djup, mätt från bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt. 4. Akvariets kortaste sida ska vara minst tre gånger den längsta fiskens längd, dock minst 25 cm. 5. Akvariets längsta sida ska vara minst fyra gånger den längsta fiskens längd.   Saltvattensguiden.se kommer högst troligen samla ihop och skicka in synpunkter antingen som egen organisation eller i samarbete med SARF, men vi vill gärna höra era tankar kring detta.    Synpunkter ska vara Jordbruksverket tillhanda senast 9 april 2025.   Andra viktiga punkter:   2 kap. 4 § och 2 kap. 7 §. I nuvarande föreskrifter ställs krav på att den som yrkesmässigt säljer djur för sällskap och hobby ska lämna över ett faktablad till köparen. Detta krav ställs däremot inte på den enskilde som i större omfattning säljer eller förmedlar djur. Tillräcklig kompetens hos djurhållaren är avgörande för att skapa den djurvälfärd som djurskyddslagen ställer krav på. I förslaget är skyldigheten att lämna över ett faktablad därför utökat även till den som säljer djur i större omfattning privat samt den som säljer reptiler, groddjur eller fiskar under en försäljningsmässa. Om ingen förändring införs kommer det att innebära att de som säljer djur utan att göra det yrkesmässigt inte har någon skyldighet att lämna över viktig information om djuret. Eftersom en ökande andel djur förmedlas eller säljs via andra kanaler än genom zoobutikerna så innebär det att om regleringen inte införs så kommer en ökande andel djurägare köpa djur utan att få ett medföljande faktablad med grundläggande information om det djur de köpt.   3 kap. Grundläggande bestämmelser för hållande av djur Allmänt om hållande av djur  2 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj, flock, grupp eller stim ska normalt sett hållas tillsammans med minst ett annat djur av samma art. Könsmogna djur av solitära arter ska hållas ensamma förutom den tid som de ingår i ett aktivt avelsarbete. Djur som före dessa föreskrifters ikraftträdande har hållits så att deras behov av social kontakt uppfyllts på annat sätt än enligt första stycket får även fortsättningsvis hållas så under förutsättning att detta inte påverkar djurets välfärd negativt.   7 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller ha kanter ovanför vattenytan av sådan höjd som säkerställer att fiskarna inte kan hoppa ut.   18 § Fiskar ska hållas i vatten med god vattenkvalitet som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnets innehåll av ammonium, ammoniak, nitrit, nitrat, klor, pH-värde och hårdhet ska mätas med sådant intervall att det säkerställer att dessa värden motsvarar den aktuella artens behov. I saltvattensakvarier ska även salthalten mätas   36 § Djur ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn (tidigar en gång). Djur som är i större behov av omvårdnad ska ges tillsyn så ofta som deras behov av omvårdnad kräver. Detta gäller särskilt nyfödda, högdräktiga, nyförlösta, sjuka eller skadade djur samt djur som uppvisar ett avvikande beteende.    
    • Det är Magnesium Mix Balling Light jag doserar nu.   Cyano sitter mest på gamla korallskelett från ett par setosa som dött förut.   Siktar på 1500 mg, max 1700   FM? Menar du att Fauna Marin inte fungerar? Attans…   
    • Googla lite så du får rätt Mg, da jag vet at FM inte fungera, och kan ta ut lägra djyr da dom hellar inte gillar 1900 i Mg.  När GHA blit mörk i färgen ar tuxido bra till at damsuga/lösna GHA.    Hvort har du cyano? 
    • Kämpar med gha och cyano fortfarande… nu doserar jag upp Mg enligt tips från @Thomas Salt   konstigt nog låg mg på 1170 när jag började dosera. Brukar ligga på 1350 Så det blir ganska stor skillnad för mina stackars skaldjur. Höjer inte mer än 100 mg/L om dagen. ändå ligger eremiter utslagna och en ny krabba har gått hädan. Kanske för tufft med både indroppning och magnesium boost i kombination.   Värdena ser bra ut annars. ca 480 ph 8 kh 8 PO4 0,03 Nitrat ca 30 mg 1440    Gör jag rätt analys ang kräftorna?   Hoppas se coralina i karet snart…    
    • Skönt att höra.. låter som att jag slipper döda ännu en av de få invånare jag har.   Den får promenera vidare och sen får jag ta det problemet "om" det blir ett problem! Tack för feedback!
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...