Gå till innehåll

Acuarios nya projekt 400L


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vatten påfyllt, 2 säckar levande sand och 20-25kg sten ilagt. Jag fick överge överrinningskammen då det lät på tok för mycket. jag har satt i en glaslist istället provisoriskt. Måste också ha en hög nivå i sumpfacket men nu är det tyst i alla fall. detta betyder att jag måste göra ett litet glasbord till skummaren så den kommer upp lite men att greja är ju kul :) Bilder kommer när vattnet klarnat upp lite. jag la bara i stenen (utom ett par på toppen )utan att aqua scapa. tror det blir bra.

Planer:

Jag vill ha flera Cenropyge Bicolor 3 eller 5. Jaken har ju en grupp loriculus och jag skulle vilja testa bicolorn. karet kan vara lite för litet för 5st så 3 är det jag riktar in mig på. LEDrören kommer nog inte på minst 4 veckor så karet får puttra på utan ljus ett tag. jag har ju alltid totalt 5,4w LEDspotar så länge hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattnet klarnade så pass att jag kunde aqua scapa lite och göra små förbättringar. Jag är skitnöjd då det blev så jag ville ha det med flera pelare. vattnet grumsades till igen men kan skicka med ett par bilder.

Här är min provisoriska överrinning men den är tyst, "viktigast". problemet är att fisk kan följa med man jag tänker låta det vara så här och testa. glaslisten skar jag aldrig till utan tog en spillbit som råkade passa perfekt.

post-764-1446891539951_thumb.jpg

Här är 2 bilder tagna från sidan och framrutan. Hoppas att kunna lägga in bättre bilder inom kort.

post-764-14468915399642_thumb.jpg

post-764-14468915399773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattnet klarnade så pass att jag kunde aqua scapa lite och göra små förbättringar. Jag är skitnöjd då det blev så jag ville ha det med flera pelare. vattnet grumsades till igen men kan skicka med ett par bilder.

Här är min provisoriska överrinning men den är tyst, "viktigast". problemet är att fisk kan följa med man jag tänker låta det vara så här och testa. glaslisten skar jag aldrig till utan tog en spillbit som råkade passa perfekt.

[ATTACH]22592[/ATTACH]

Här är 2 bilder tagna från sidan och framrutan. Hoppas att kunna lägga in bättre bilder inom kort.

[ATTACH]22593[/ATTACH]

[ATTACH]22594[/ATTACH]

bakom dimman anar jag ett mästerverk;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på något nät. Får experimentera sen. Nu har vattnet klarnat så pass att man kan se bra. Det finns en massa glasrosor men jag får skaffa en filfisk till eller en pincett sen.

aha...sesam öppna dej!.. de va precis så luftigt o fint som jag anande bakom dimman:)

Bra jobbat Jörgen;)

vilken sorts sand har du förresten?

/JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha...sesam öppna dej!.. de va precis så luftigt o fint som jag anande bakom dimman:)

Bra jobbat Jörgen;)

vilken sorts sand har du förresten?

Tror det är AragaLive Live Sand. köpte den av Ted i lördags.

/JR

Snyggt! är stenen limmad?

Nej den är bara staplad. den lilla stenen som är högst upp på en pelare ska limmas fast då den ligger väldigt löst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planer:

Jag vill ha flera Cenropyge Bicolor 3 eller 5. Jaken har ju en grupp loriculus och jag skulle vilja testa bicolorn. karet kan vara lite för litet för 5st så 3 är det jag riktar in mig på.

Det här ser ju läckert ut Jörgen. Kör på 5 bicolor, jag tycker inte ditt kar är för litet för det. Kanske blir problem om du tar 3 och senare ångrar dig och vill ha ytterligare några, gå för all direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara fräckt med 5st bicolor men 0,64kvm yta känns lite för litet. tål dock att tänkas på. Tog några bilder nyss och kvällen är bäst för att slippa en massa reflektioner av fönster och dyl. Nu blir det inga mer bilder på ett tag eftersom karet kommer att puttra på tills LEDrören är på plats. Kommer att kolla upp vattenvärderna emellanåt. ljuset kommer att vara släckt men LEDspotarna kommer att vara på ibland. Belysningen på fotona är Arbetslampa 4x9w kompaktlysrör 6500k. Lite gulare i verkligheten men kameran ser det blåa i ljuset och då blir ljuset på bilderna väldigt bra. Jo planen är ingen synlig pump i karet men skulle cirkulationen bli för dålig måste jag överge den planen och då blir det en tunze nano.

Fiskplanerna är:

1st kirurg

3-5st Centropyge bicolor

1st frökenfisk blåprickig (Simmar just nu i nanokaret)

2st clarkii clowner

några bottenlevande gobies

1st jordgubbsfisk(simmar just nu i nanokaret) eller så byter jag mot en frimandi (snällare)

post-764-14468915408019_thumb.jpg

post-764-14468915408208_thumb.jpg

post-764-14468915408388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att bli bra det där. Det här med LED-rören är ju jäkligt intressant. Har följt den andra tråden om det också. Går lite på tvärs med mina erfarenheter avseende behov av olika våglängder men det är ju inga duvungar som testar så jag hoppas ni fortsätter dela med er för det behöver hobbyn.

Hoppas du klarar dig utan streamer. Mycket snyggare utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jädras vad snyggt !

Det rök min idé om att vara hyggligt först med "bara" pelare...

** jaja, jag får väl bygga högre :) **

"bara" Pelare har väl folk haft ett bra tag nu? Jag hade det för ett år sen, Karro o Anders har väl oxå haft det ett tag o det finns nog fler.

Skitsnyggt upplägg Jörgen, blir nog kanon detta oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen efter en bra fotbollsdag :)

I Fredags var jag på harald Nyborg och där hittade jag en arbetslampa med LED. Bra att ha så jag slog till. Den har 60 dioder och kostade 198:-, Watt okänt men gissningsvis 3-4w . Kommer att ha den över karet tills mina riktiga rör kommer. Passade på att ta några kort. Den koncentrerar ljuset till mitten och inte som ett vanligt rör som har jämn fördelning av ljuset.

Måste berätta en rolig sak också men dock lite irriterande. Jag köpte en H&S skummare av en trollkarl på Ebay österrike och paketet kom men innehöll ingen skummare utan en helt oöppnad IKS Akvariedator Aqua star Basis, styrenheten som man kan koppla på upp till 8 mätare som också kan göra en massa kul annat kul för teknikjocken. Den är inte billig den. En bra trollkarl den där som kunde förvandla en begagnad skummare till en IKS dator men jag har inte intresse av en dator utan en skummare. Jag skickade ett mail och tackade för IKS'en och undrade när jag får skummaren. han svarade bara den är på väg haha... Nu väntar jag bara på att han hör av sig med lite lätt panik, om inte så får jag en dator att lägga på hyllan istället hehe....Förlorar gör jag ju inte direkt :)

post-764-14468915473633_thumb.jpg

post-764-14468915473831_thumb.jpg

post-764-1446891547396_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen efter en bra fotbollsdag :)

I Fredags var jag på harald Nyborg och där hittade jag en arbetslampa med LED. Bra att ha så jag slog till. Den har 60 dioder och kostade 198:-, Watt okänt men gissningsvis 3-4w . Kommer att ha den över karet tills mina riktiga rör kommer. Passade på att ta några kort. Den koncentrerar ljuset till mitten och inte som ett vanligt rör som har jämn fördelning av ljuset.

Måste berätta en rolig sak också men dock lite irriterande. Jag köpte en H&S skummare av en trollkarl på Ebay österrike och paketet kom men innehöll ingen skummare utan en helt oöppnad IKS Akvariedator Aqua star Basis, styrenheten som man kan koppla på upp till 8 mätare som också kan göra en massa kul annat kul för teknikjocken. Den är inte billig den. En bra trollkarl den där som kunde förvandla en begagnad skummare till en IKS dator men jag har inte intresse av en dator utan en skummare. Jag skickade ett mail och tackade för IKS'en och undrade när jag får skummaren. han svarade bara den är på väg haha... Nu väntar jag bara på att han hör av sig med lite lätt panik, om inte så får jag en dator att lägga på hyllan istället hehe....Förlorar gör jag ju inte direkt :)

fantastisk historia!!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...